Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp!! Ny Placering Daikin Caldo XRH 40 luft luft värmepump  (läst 3043 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bebbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej. Funderar pÃ¥ att byta ut bef  14 Ã¥r gammal LL pump mot 1 st Daikin Caldo XRH40 pÃ¥ 1:a plan och 1 till samma eller mindre pÃ¥ 2:a vÃ¥ning.
Tänkte montera nya Caldo XRH 40 i vardagsrum(blå färg) istället vid samma plats i entre(röd färg) för att det är mera öppen planlösning där samt bättre värmespridning.
Nr 2 hade vi tänkt på 2:a plan, gul färg.

Min fråga: Är det bättre ha pumpen i vardagsrum och låter dessa mycket så det stör oss i vardagsrum eller är dagens LL pumpar så mycket mera tystare? Kan tilläggas att pumpen kommer vara inställd på medium fläkthastighet?
Är öppen för rådgivning och tack för er hjälp.
Bif planlösningar.
Tack :)
Albert




Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Tycker det ser ut som en bra plan, däremot fungerar nog XRH40 bäst om den får gå i auto fläktläge, vill du ha mer kontroll på fläkthastigheten kanske du skall titta på nåt annat, som Mitshubishi electric Hero 35 eller 50 eller Panasonic HZ25, tror att du kan bestämma fläkthastigheten bättre själv på dem - det har ju varit en del skriverier om detta med fläkthastigheten på XRH40 i forumet de senaste åren.
Fördelen med XRH40 är effekten, den ligger ju lite högre än HZ25 och Hero 35 i effekt, men ändå inte lika högt som Hero 50 som behöver 16A säkringar om den går för fullt, just effektmässigt tycker jag att den passar bra i stora hus där man vill värma så mycket som möjligt med värmepumpen. XRH40 klarar sig med 13A säkring enligt mina erfarenheter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
Jag skulle välja blå position på XRH40 på nedre plan, för att ge maskinen en stor volym att jobba mot.
På övre plan skulle jag med tanke på planlösningen inte välja större än XRH30, men det är bara du som vet hur mycket värme som ert hus behöver per plan. Övre plan kanske mest behöver en maskin för att få kyla på sommaren?

Vår erfarenhet är att man kan köra XRH40 med ganska hög fläkthastighet utan att ljudet blir direkt störande.
Jag begär alltid manuellt fläktläge 4 av 5 på våra Daikin och erfarenheten är att de själv sedan då sällan (förutom efter avfrostning) har behov av att blåsa mer än läge 3 för att få ut den effekt som våra plan behöver. En sak att tänka på gällande XRH30/40 är att ju högre temperatur man begär, desto mer fläkthastighet får man, även vid uppnådd temperatur och likvärdig värmeeffekt. Har fortfarande inte förstått riktigt hur Daikin har programmerat dessa maskiner.

Trådskaparens nedre plan är inte särskilt stort, men lär nog ändå behöva mer effekt än vårt nedre behöver när det är kallt ute, så kanske så att fläktläge 3 av 5 kan bli väl lite vid riktigt kallt väder. Läge 4 av 5 bör dock sällan ge något ljudproblem.

Så som Daikins maskiner styr fläkthastigheten så är manuellt begärt läge bara att betrakta som en begränsning av maximal fläkthastiget, så i praktiken kan nog de flesta köra i Auto-läge. Stundtals kan Auto-fläkt dock innebära att man får mer storm och ljud än önskat, när maskinen efter avfrostning tar i vad den kan för att få upp temperaturen igen.
« Senast ändrad: 12 april 2021, 13:26:45 av Perfa76 »

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Även på Panasonic ställer man max fläkthastighet. Uppnår den inställd temp sänker den fläkthastigheten. Men det fungerar bra. Den kan ligga på låg effekt men med hög fläkthastighet.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Bebbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej. Tack för tipsen. Vad menar ni med att Daikin XRH40 inte kan ställa in fläkthastighet manuellt? :( Går det inte ställa tex på läge 4 så blåser den med högre hastighet.
Sen har jag för mig att Daikinen går inte att swivla manuellt, tex om man vill blåsa åt ett håll så går inte det utan den blåser upp och går ner i ett Auto läge samt höger till vänster och tillbaka i endast Auto läge. Medan på Mitsubishi Hero 2.0 LN35 kan man ställa fläkten i auto eller i fasta positioner tex blåsa åt ett håll på samma ställe. Ni får rätta mig.
Funderar att köpa 2 st Mitsubishi Hero 2.0 LN35 och placera på vardera plan. Mitsun ser snyggare ut och passar bättre in i vardagsrummet samt de har bra kvalitet med bra support.
Vad tycker ni? Viktigt att den även är inte för högljudd.
Mitsun känns mera kvalitet. Håller ni med?

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej. Tack för tipsen. Vad menar ni med att Daikin XRH40 inte kan ställa in fläkthastighet manuellt? :( Går det inte ställa tex på läge 4 så blåser den med högre hastighet.
Sen har jag för mig att Daikinen går inte att swivla manuellt, tex om man vill blåsa åt ett håll så går inte det utan den blåser upp och går ner i ett Auto läge samt höger till vänster och tillbaka i endast Auto läge. Medan på Mitsubishi Hero 2.0 LN35 kan man ställa fläkten i auto eller i fasta positioner tex blåsa åt ett håll på samma ställe. Ni får rätta mig.
Funderar att köpa 2 st Mitsubishi Hero 2.0 LN35 och placera på vardera plan. Mitsun ser snyggare ut och passar bättre in i vardagsrummet samt de har bra kvalitet med bra support.
Vad tycker ni? Viktigt att den även är inte för högljudd.
Mitsun känns mera kvalitet. Håller ni med?
Du kan ställa farten manuellt men maskinen sänker farten när lufttemperaturen faller. Det är ett standardförfarande på alla maskiner. Det som kan skilja är vart tillverkaren sätter temperaturgränsen.
Att luftriktarna skulle vrida ner sig som du beskriver stämmer inte, denna logik har du på Panasonic.
Vad gäller utseende så är det en smaksak. Jag tycker att LN är snyggare än Caldo men å andra sidan tycker jag att Stylish XRH30 är snyggare än LN. Är du ute efter lågt ljud så blir du inte missnöjd med Caldo 40 då den är påtagligt tystare än LN vid samma effekter. Men å andra sidan är du ute efter en maskin som blåser med hög fart hela tiden, hur tänkte du díg att den skulle vara tyst då ? Caldon har vi programmerat att gå ner i fart och behålla värmekapaciteten just för ljudets skull. En maskin som går med högre hastighet kan väl vara OK i en hall men absolut inte i ett vardagsrum för där vill jag att maskinerna skall gå så tyst som möjligt.
Vår fläktlogik är programmerad att i Solo XRH (som sitter i en hall) går med högre flöde och en Caldo XRH (som sitter i ett v-rum) skall gå ner i fläkt om inte effekten behövs.

D
D

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
Hej. Tack för tipsen. Vad menar ni med att Daikin XRH40 inte kan ställa in fläkthastighet manuellt? :( Går det inte ställa tex på läge 4 så blåser den med högre hastighet.

Sen har jag för mig att Daikinen går inte att swivla manuellt, tex om man vill blåsa åt ett håll så går inte det utan den blåser upp och går ner i ett Auto läge samt höger till vänster och tillbaka i endast Auto läge. Medan på Mitsubishi Hero 2.0 LN35 kan man ställa fläkten i auto eller i fasta positioner tex blåsa åt ett håll på samma ställe. Ni får rätta mig.
Funderar att köpa 2 st Mitsubishi Hero 2.0 LN35 och placera på vardera plan. Mitsun ser snyggare ut och passar bättre in i vardagsrummet samt de har bra kvalitet med bra support.
Vad tycker ni? Viktigt att den även är inte för högljudd.
Mitsun känns mera kvalitet. Håller ni med?

Jag kan inte uttala mig om kvalitetskänslan på Mitsubishi jämfört med Daikin. Förvisso har många av våra grannar äldre Mitsubishi-maskiner, men jag har aldrig ställt mig och slitit i deras grejer för att bedöma frågan. Helt klart skulle Daikin kunna ha lite tjockare plast i innerdelens lucka som känns lite klen. Designen är en smaksak.

Rörande fläkthastigheten så är det såhär enligt min erfarenhet. Om maskinen har nått önskad temperatur och för att hålla densamma inte kan blåsa tillräckligt varmt (för att undvika kalldrag), så kommer den sänka fläkthastigheten för att blåsa varmt nog. Detta gör att den går tyst för det mesta. När detta har skett så gör det ingen skillnad att bara höja önskad fläkthastighet ytterligare manuellt om man av någon anledning vill ha mer flås i flödet (inte mer värme). Dock har jag märkt att höjd begärd temperatur (med 1°C) i samma läge omedelbart kan leda till höjd fläktahstighet, långt innan luftflödet hinner bli varmare och det är här jag inte förstår logiken. Det förefaller för mig som att Daikin har programmerat fläktstyrningen så att den får gå med högre fläkthastighet och lägre utblåstemperatur vid högre begärd temperatur. Ju lägre begärd temperatur man har ställt in, desto varmare blåser de som kallast. Kanske finns det en logik i detta för att risken för upplevt kalldrag är större vid lägre rumstemperatur, men att temperaturbegränsningen för fläkten ställs om momentant med ändrad börtemp är ologiskt eftersom den borde utgå från mätt rumstemperatur i så fall.

Rörande inställning av luftriktarna så har jag bara IVT att jämföra med.
Men visst kan även Daikin ställas i önskad riktning, helt steglöst dessutom (ett fåtal steg på IVTn). MEN enda sättet som jag har identifierat att ställa om rikning på Daikin Caldo med är att köra i "auto" swing-läge på aktuell luftriktare och sedan stoppa swingen när önskat läge har nåtts. Det är alltså inget man gör på distans eller i mörker genom ett par tryck på fjärrkontrollen och med indikering på densamma om vart maskinen blåser (till skilllnad från IVTn). Inte helt optimalt om man måste ställa om riktningen ofta, men det funkar.

Sedan är min erfarenhet att Daikin Caldo XRH 30/40 är lite dåliga på att rikta om flödet i sidled. Vår Caldo XRH30 har jag härför kompletterat med egna böjda hajfenor fasttejpade i utblåset för att den skall klara av att rikta om flödet tillräckligt så att värmen når till angränsade rum på det sätt som föregående IVT klarade och som även denna måste. Detta gör att vi på vår XRH30 utan ingrepp bara kan blåsa i en riktning, men den behöver aldrig blåsa i någon annan riktning ändå, så det är okej. Men härav placera gärna er maskin på en plats där det är okej att blåsa mer eller mindre rakt fram.
« Senast ändrad: 19 april 2021, 13:16:46 av Perfa76 »

Utloggad Bebbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej Daikin.

Tack för dina tips.

Ok det visste jag inte gällande
Jag stÃ¥r mellan Mitsubish  och Daikin. Vill ha det tystaste med bra effekt. Största fokus är innerdelsljudet.

Min bef värmepump som är 14 år gammal, Panasonic CS12DKE gör precis som du säger. Vid manuellt läge, när tempen blir uppnådd så varvar maskinen ner och ökar sen igen när det behövs.
Helt ok. Kan ha missuppfattat infon gällande Daikin.
Jag tänkte så här:

1) Caldo XRH40 1:a vån, i vardagsrum (blå placering) + 1 st Daikin Stylish eller Caldo XRH30 på 2:a våning (grön placering)
- Har stor öppen planlösning som du ser på ritning. V-RUM är ca 58 m2 sen är hall med Kök ca 28 m2.

2) Mitsubishi Hero 2.0 LN35 på bägge våningsplan

När jag jämför Daikin Caldo XRH40 mot Mitsubishi Hero 2.0 LN35 så vinner DAIKIN.


Den har något tystare ljud från innerdel vid varje fläkt steg samt att innerdel är 104 cm lång jmf mot 89 cm på Hero
gör väl att Daikin Caldo XRH40 blir tystare pga av större innerdel eller hur ? Sen har Daikin lite högre kyl effekt.

Primära målet är att kunna värma så mycket som möjligt på 1:a våning och sprida ut det samtidigt ha det tystare.
Sen har Caldo XRH40 högre luftmängd per min än Hero och är något tystare också så jag känner att Caldo XRH40 är bättre än Heron.
Högre effekt, större innedel som ger tystare ljud samt mera luftflöde / min.

Det jag undrade är, kan man ställa luftriktare i flera riktningar och ha i fasta positioner, både vertikalt och horisontellt?
Jag menar ej autoswing.

Sen detta med manuell fläkt hastighet.
Vid manuell: Man ställer in valfri fläkthastighet, tex nr 4 med temp 24 grader.
Fläkten blåser fortare och när inställd temp 24 grader uppnås, så varvar fläkt ner. När sedan tempen går ner i vardagsrum så början Caldon öka fläkthastiget och vice versa.
Är det så vid manuellt läge?

Kan man även ställa in på värme men i Auto läge, eller vad är Auto för något?

Sen på 2.a våning tänkte jag Stylish eller Caldo XRH30. Är dessa 2 likvärdiga, lika tysta?

Inget är bestämt vad jag ska ha och söker det bästa för mitt hus.

Sen detta med service support för Daikin, är det bra? Man läser att Mitsubishin har bra support och att Daikin har varit sämre på detta och mindre fel på Mitsubishin eller ör de likvärdiga. Bägge modeller har funnits minst 2 år på marknaden så ev barnsjukdomar har väl tagits bort.
Tack
Lämna gärna feedback.

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
Det jag undrade är, kan man ställa luftriktare i flera riktningar och ha i fasta positioner, både vertikalt och horisontellt?
Jag menar ej autoswing.

Sen detta med manuell fläkt hastighet.
Vid manuell: Man ställer in valfri fläkthastighet, tex nr 4 med temp 24 grader.
Fläkten blåser fortare och när inställd temp 24 grader uppnås, så varvar fläkt ner. När sedan tempen går ner i vardagsrum så början Caldon öka fläkthastiget och vice versa.
Är det så vid manuellt läge?

Kan man även ställa in på värme men i Auto läge, eller vad är Auto för något?
Verkar inte som att du läste mitt inlägg och tackade bara "Daikin_" för hans svar, så kanske är min tid bortkastad här.

Ja du kan ställa Caldo i fasta positioner både vetikalt och horisontellt, men det finns inga fasta förvalbara positioner som man når gemom ett enkelt tryck eller två. Man måste som jag skrev swinga den till den position som önskas och stoppa swingen där man vill att den skall blåsa.

Gällande fläkthastigheten: JA du har fattat det rätt.
Fläkthastigheten sänks om utblåstemperaturen går under vissa förprogrammerade värden och höjs igen om utblåstemperaturen ökar över andra värden när huset kräver mer värmeeffekt för att hålla begärd rumstemperatur. Min erfarenhet är att fläkthastigheten ibland varierar på ett inte helt optimalt sätt härav.

Auto finns både på fläkthastighet och på driftläge.
Driftläge Auto är dock inte rekommenderat att använda då det innebär att maskinen kan komma att kyla mitt på dagen när solen skiner in och sedan värma en timma eller två senare när solen har gått i moln.
Personligen så kör jag aldrig auto vare sig på fläkthastighet eller driftläge.

Utloggad Bebbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej.
Sorry.
Tack Perfa

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!