Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mÃ¥nga volt ska man acceptera i en maskins hölje?  (läst 10584 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Hej, och god fortsättning på det nya året.
Någon som vet hur hög spänning man ska godta i ex en dvd-spelare?
En av familjens medlemmar fick en stöt när hon tryckte på on-knappen på en ny dvd-spelare. Jag mätte och konstaterade att spänningen mellan jord (en radiator)och höljet var 140v i läge off och 85v i läge on. Övriga delar som ingår i mediamaskineriet har en spänning på ca 50v. Hur många Ampere har jag inte kollat men enligt den drabbade var det som ett elstängsel. Jag själv hatar stötar så jag tänker inte prova.
Men är det då så att alla sådana maskiner har spänning i höljet, mer eller mindre, om så är fallet var går gränsen?
« Senast ändrad: 05 januari 2008, 10:58:15 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur många volt ska man aceptera i en maskins hölje?
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2008, 00:38:23 »
Hej, och god fortsättning på det nya året.
Någon som vet hur hög spänning man ska godta i ex en dvd-spelare?
En av familjens medlemmar fick en stöt när hon tryckte på on-knappen på en ny dvd-spelare. Jag mätte och konstaterade att spänningen mellan jord (en radiator)och höljet var 140v i läge off och 85v i läge on. Övriga delar som ingår i mediamaskineriet har en spänning på ca 50v. Hur många Ampere har jag inte kollat men enligt den drabbade var det som ett elstängsel. Jag själv hatar stötar så jag tänker inte prova.
Men är det då så att alla sådana maskiner har spänning i höljet, mer eller mindre, om så är fallet var går gränsen?

  har du provat vända stickproppen ? = nollan Ã¥ fasen
  vad jag vet sÃ¥ gÃ¥r all ström via en transformator först
 sen lÃ¥g volt i apparaten
 var lika för mig i sommarstugan
 när jag höll pÃ¥ med parabol-mottagaren
 det pirrade lite i fingrarna när man kände mot ytter-höljet pÃ¥ antennkabeln
 vände pÃ¥ stick kontakten sen var det bra
 vet inte om det var tur eller om det är sÃ¥
 mätte alldrig volten
 men det var inte 220 volt
 det vet jag i mina test-lampsfingrar
mvh kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hur många volt ska man aceptera i en maskins hölje?
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2008, 01:02:48 »
Förstår hur du tänker, men går strömmen via en traf skall det inte kunna spela roll, - är ju alltid i schassit. Då måste det vara överslag före likriktningen och då borde elektroniken få spader. det kan inte heller vara rimligt att behöva vända kontakten.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: Hur många volt ska man aceptera i en maskins hölje?
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2008, 01:55:45 »
Va??????????????????????????

Nu ramlade jag av stolen.

0 volt så klart. I samma läge hade min jordfelsbrytare löst ut och fimpat all ström i huset på 25msek.

Du skall inte ha spänning mellan jord och någonting om allt är ok.

Spänning mellan jord och fas är just det som jordfelsbrytare övervakar.

En apparatsladd är inte jordad så där får du ingen signal ens i ett jordat urtag. Hade den varit detta så hade jf-brytaren löst ut när sladden kopplades in.

I din situation så är det radiatorn som är jord, även där borde jordfelsbrytaren lösa ut.

Så ???????????????? är du en av de få som ännu ej installerat jf-brytare????

Vad som är galet är svårt att svara på. Apparater är ju numera inte så lätta att mäta, då brytare är elektroniska. De finns så att säga bara om de är inkopplade.
Normalt kunde du mäta resistansen mellan urdragen sladds ena stift och kåpan. Där skall så klart vara noll ohm.
Men detta gäller mekaniska brytare.
Du kan ju prova med sladden ur att mäta. Jag tror inte det ger något, utan man får mäta med spänning. Ett jobb för den som har ritning och vet vad han/hon gör.

Det är svårt att veta om du har andra problem, som visar sig där. Elpanna, el patron, elvvberedare, spisar, kan alla ge krypströmmar som inte utlöser en propp. Felkopplingar i proppskåp är andra källor till trubbel.

Med en jordfelsbrytare över alla förbindelser så hade du fått reda på om frysen var slut, elpatronen läckte in fukt...osv... på 25msek.

Då hinner det inte ens kittla till. Men mörkt blir det...

Med dina siffror hade jag tagit hem en elektriker på total elkoll. Pris ca 2000kr

Då kollar han att ALLT är ok och ger tips om vad du behöver fixa bums, och vad du bör modernicera/byta ut.
Se till att han kollar isolation med provare samt jordfel i alla installationer.

DVD skall tillbaka till radiohandlaren för koll liksom mediakitet.
Acceptera inget luftsnack om att det är så det skall vara.

En jf-brytare hade nog löst ut, och då är det inte som det borde vara.

Jag har jf-brytare på allt och inget löser ut den. Inte frys, inte vvberedare, svetsar, osv....
Att den fungerar kollar jag då och då genom att mäta med en spänningsmätare med tre lysdioder mellan fas och jord. (S-märkt) (Normalt mäter man ju fas till nolla, dvs hålen)
Det räcker. 25msek så har strömmen gått.

Det innebär att allt är ok. dvs inga krypströmmar eller jordfel. inga dolda överslag som kan ge brand.

(Innan jag bytte alla kablar, jordade överallt, bytte tavlor, utrustning, kyl, frys, spis, så kittlade det till då och då....)
Med elvvberedare så vet jag nu att det är tryggt att ducha även om patronen skulle explodera.


Har du jf-brytare så kan man undra varför inte denna löste ut?


Felkopplad? Inte kopplad på alla plintar/urtag/proppar?
Har för mig att det fanns jf-brytare som inte var för alla faserna. Har du någon fas som inte övervakas?
Man tänker kanske, hmm jordfel... har inget jordat urtag.... men jord är även din köksbänk, kran, vattenradiator.
Fasen har du även utan jord, så jordfelsbrytare skall övervaka alla faser även om alla kontakter inte är jordade.......

För lämnade man frysen och andra saker utanför, då dessa ofta löste ut jf-b.

Idag är det hos mig inte en pryl som är så dålig att detta sker. Inte ens tunga maskiner, svetsar, osv.
Är de ok så har de inte jordfel. Har de jordfel skall detta åtgärdas, eller så är det en signal om att besöka skroten...för leverans.

Folk dör av elfel. Hus brinner pga av elfel.

I Sverige, nutid... Det är inte klokt.

Jag mätte min stereos alla delar, som du gjorde. Inte en siffra rör sig på mätaren.

Testade min rostfria micro... samma inget resultat på mätaren.

Något är galet....och måste kollas/fixas bums.
Ring elektrikern.
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad perkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Umä
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
SV: Hur många volt ska man aceptera i en maskins hölje?
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2008, 03:28:57 »
Att det pirrar ordentligt i händerna om man tar i en datorlåda och samtidigt i ett element, där datorn är ansluten till ett ojordat uttag har jag upplevt på mer än en plats. Vad beror det på?

Senast sÃ¥ pÃ¥stod datorägaren att de hade en central jordfelsbrytare.  DÃ¥ bör väl den ha löst ut?

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Hur många volt ska man aceptera i en maskins hölje?
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2008, 08:15:52 »
Hej, och god fortsättning på det nya året.
Någon som vet hur hög spänning man ska godta i ex en dvd-spelare?
En av familjens medlemmar fick en stöt när hon tryckte på on-knappen på en ny dvd-spelare. Jag mätte och konstaterade att spänningen mellan jord (en radiator)och höljet var 140v i läge off och 85v i läge on. Övriga delar som ingår i mediamaskineriet har en spänning på ca 50v. Hur många Ampere har jag inte kollat men enligt den drabbade var det som ett elstängsel. Jag själv hatar stötar så jag tänker inte prova.
Men är det då så att alla sådana maskiner har spänning i höljet, mer eller mindre, om så är fallet var går gränsen?

Ställ frågan här, de om några borde veta http://www.elsakerhetsverket.se/
Eftersom det inte finns krav på förebyggande elsäkerhetskontroll utan att det är tillverkare och leverantörer som själva CE-märker så kan det komma in farliga produkter på marknaden som först i efterhand kan stickprovkontrolleras. Det kan alltså ske tillbud innan någon upptäcker att produkten är farlig för människa, djur och egendom.
En S-märkt produkt (eller med likvärdig märkning) ska man kunna lita på och är testad. Men inte enbart en CE-märkt som bara är ett certifikat om att produkten överenstämmer med gällande normer och regler.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hur många volt ska man acceptera i en maskins hölje?
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2008, 10:54:33 »
ElVikingo, har du kommit upp från golvet nu? Nej jag har ingen jordfelsbrytare, jag tjatar på andra att installera en men jag själv har ingen. Jag skäms, men jag har bara inte haft tid.
Megga kunde jag väl göra, men elektroniken tåler inte högspänning. Jag misstänker att det är tvn som ger 50v, de övriga apparaterna drivs från transformatorer 12v DC. Strömbrytaren på DVDspelaren är mekanisk och om den sitter som huvubrytare borde jag inte få någon spänning alls när den är avstängd. Nu kliar det i fingrarna, skulle vilja öppna och kolla, men den är ny så den skall i retur till handlaren idag.
Jo Lelle, jag får väl skriva till elsäkerhv och fråga om ingen annan vet om det finns en max tillåten gräns. Men det ligger mycket i det som ElVikingo säger att gränsen bör vara noll med tanke på jordfelsbrytaren. Sen är det ju så att det kan ju vara hög spänning men låg ström och då ställer det inte till något, men i fallet med min DVD-spelare var strömmen tillräcklig för att ge en stöt så den hade nog löst en jordfelsbrytare.
« Senast ändrad: 05 januari 2008, 11:06:09 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Hur många volt ska man aceptera i en maskins hölje?
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2008, 11:11:41 »
Att det pirrar ordentligt i händerna om man tar i en datorlåda och samtidigt i ett element, där datorn är ansluten till ett ojordat uttag har jag upplevt på mer än en plats. Vad beror det på?

Senast sÃ¥ pÃ¥stod datorägaren att de hade en central jordfelsbrytare.  DÃ¥ bör väl den ha löst ut?

Ett vanligt fenomen pÃ¥ apparater utan jord. Chassiet fÃ¥r en potential som ligger mellan matningsspänningen och nollan (nollan är kopplad till jord). Men eftersom potentialen induceras eller smiter över via strökapacitancer eller högohmigt motstÃ¥nd sÃ¥ blir det inga farliga strömmar. Därför löser inte heller jordfelsbrytaren. Men det kan killa rejält i fingrarna ändÃ¥  :D

Prova att mäta spänningen mellan hölje och jord samtidigt som du håller i både hölje och jord så ser du hur mycket det minskar. Eller slå över multimetern på A se hur mycket ström du kan få ut.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Troligtvis sÃ¥ är mittpunkten i den trafo som sitter apparaten ansluten till "jorden" pÃ¥ chassit, det förekommer ganska ofta och är kanske inte helt rätt. Ã…tminstone i vÃ¥rt land fÃ¥r inte skyddsjorden  användas till nÃ¥tt annat än skyddsjord, dock är mÃ¥nga "utlänska" apparater utförda pÃ¥ det viset. Ansluter man jorden till "mittpunkten" och apparaten används i ojordad miljö kan man fÃ¥ spänning i chassit, det kan även medföra att man fÃ¥r "nätbrumm" i tex. ljudanläggningar om apparaten används i jordad miljö och det finns potentialskillnad mellan jord och nolla.
Skyddsjorden ska vara HELT skiljd från elektroniken.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Hur många volt ska man acceptera i en maskins hölje?
« Svar #9 skrivet: 05 januari 2008, 11:19:50 »
Koppla bort tv:n helt alt dataskärmen och mät igen, det är dessa som inducerar spänningen pga högspänningsdelen och slår då igenom via antennkabel eller scart/SVHS/dsub m.m
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Hur många volt ska man aceptera i en maskins hölje?
« Svar #10 skrivet: 05 januari 2008, 11:21:36 »
Skyddsjorden ska vara HELT skiljd från elektroniken.
Är det inte så att den får vara ansluten via högohmigt motsånd, >500k om jag inte minns fel, just för att leda brt laddningar till jord så att höljet inte blir uppladdat?
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad perkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Umä
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
SV: Hur många volt ska man acceptera i en maskins hölje?
« Svar #11 skrivet: 05 januari 2008, 11:30:57 »
Någon som vet om inte jordfelsbrytaren borde lösa ut i fallet ovan, där höljet på datorn gav pirr när man tog i elementet?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Har man elektronik som kräver att "mittpunkten" "jordas" tycker jag att man ska ansluta den fast och ansluta nollan till mittpunkten, den är ju avsedd till att leda ström till skillnad från jorden som är till för att skydda person och egendom.
Jag är helt medveten om att vissa fabrikanter "jordar" via ett motstånd men det gör ju inte det hela bättre. Om tillverkaren i stället, som i dag är ganska vanligt, använder sig av Fi (förstärkt isolering) uppstår aldrig problemet, men det kanske skulle kosta en femtiolapp mera.
Så jag menar att det beror på en "dålig" konstruktion.
När man avleder genom skyddsjorden bidrar man även till att det på vissa håll är stora bekymmer med "orenheter" på elnätet som måste åtgärdas med dyra filter.
Stömmen är troligtvis försumbar och helt ofarlig, men inte obehaglig. Men har man många apparater som har samma konstruktion ökar naturligtvis den totala strömmen och det är en del av den "orenhet" som jag nämner.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Hur många volt ska man acceptera i en maskins hölje?
« Svar #13 skrivet: 05 januari 2008, 13:27:46 »
Någon som vet om inte jordfelsbrytaren borde lösa ut i fallet ovan, där höljet på datorn gav pirr när man tog i elementet?
Jorfelsbrytaren löser inte för "pirr". Den kräver en ström på 30 eller 50mA.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad perkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Umä
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
SV: Hur många volt ska man acceptera i en maskins hölje?
« Svar #14 skrivet: 05 januari 2008, 13:33:12 »
Men jordfelsbrytaren skulle ha löst ut om det bara var tillräcklig ström mellan höljet och elementet, eller?
Det var iaf ganska ordentligt pirr. Mer pirr än att man håller kvar frivilligt. Å då är jag gammal bondpojk.. :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!