Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stämpelklocka  (läst 3265 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Stämpelklocka
« Svar #15 skrivet: 13 april 2021, 18:51:57 »
Missade Zuberdudes sista inlägg, men då blir det ju ännu mer konstigt. Det behövs ingen telefon så det finns ju inget att mäta även om det skulle gå.
Det skall inte gå att mäta någonting. Tanken är att man klockar in (arbetstid räknas) då telefonen befinner sig max 10m från klockan. Givetvis utförs arbetet mera än 10m från klockan, men pauser är inom 10m, så om man tar telefonen med sig (Vilket man INTE skall) så skall arbetstiden sluta räknas. Så får man fritt välja om man vill ha betalt eller inte.

Om arbetaren mot förmodan skulle behöva en telefon på arbetstid (vilket ju egentligen arbetsgivaren bestämmer för det är till arbetsgivaren man utför arbete och det kompenseras med ersättning, vanligen lön) så kan arbetaren få en gammal hederlig knapptelefon som SAKNAR internet utan man kan enbart ringa med och arbetaren bekostar själv samtal/sms till utlandet. I detta fall behövs ingen telefon för att kunna utföra arbetet.

Och här har vi fått 15 cm snö.
Blir nog att skotta pÃ¥ arbetstid idag, blir det löneavdrag dÃ¥ mÃ¥ntro?  ;)

Som företagare väljer du dÃ¥ om du vill arbeta 15 minuter övertid gratis eller om du vill fakturera/göra det du planerat göra idag 15 minuter kortare. Har du anställda som skottar snön betalar du full lön och de fÃ¥r 15 minuter mindre gjort än planerat under dagen  ^-^

Egentligen helt otroligt att man förr klarade sig utan att kunna nås 24/7 och man klarade sig från "skvallerbok" och instagram.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2496
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Stämpelklocka
« Svar #16 skrivet: 13 april 2021, 19:00:01 »
Är det inte lättare att utdela varning, efter flera varningar så är det avsked som gäller. Skriftlig varning så klart.

Med dagens sätt att leva kan du nog inte räkna med att en anställd ska lämna ifrån sig telefonen. Jag hade valt bort dig som arbetsgivare.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Stämpelklocka
« Svar #17 skrivet: 13 april 2021, 20:46:54 »
Känns rätt självklart i dag att ta telefonen med på arbetet och behövs det göras privat samtal så tycker jag det är ok men har inga problem att ringa nått jobbsamtal på fritiden heller. Som arbetsgivare borde det vara enkelt att lösa sätt upp de reglerna man vill ska följas följs dom inte blir det varning och till slut avsked men risken är att är man för nitisk blir man utan bra personal.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Stämpelklocka
« Svar #18 skrivet: 14 april 2021, 06:58:05 »
OM det nu har att göra med hygienkrav så är det ju i princip en ickefråga, är personen inte oersättlig skulle jag sparka honom p.g.a ordervägran.
Troligen behövs en eller ett par skriftliga varningar först.
Har du att göra med "fel" typ av person kan varningarna i sig göra att du får en anställd som "sköter sig", men skadar företaget inifrån på olika sätt - hur man än vänder och vrider på det hela kan man väl bara konstatera att rekryteringsfasen är viktig, provanställningen nödvändig, och som arbetsgivare måste man kunna skicka hem de som inte passar för jobbet av olika anledningar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stämpelklocka
« Svar #19 skrivet: 14 april 2021, 12:58:13 »
Måste nog framhärda i att jag inte förstår vad detta skulle lösa? Ifall arbetstagaren inte har en tillräckligt modern telefon måste ju arbetgivaren tillhandhålla en som sen inte ska användas. Nu har väl de flesta en sån men vill man fuska så har väl de flesta flera mobiler på lager, jag har iaf 4st och flera kontantkort som inte används så det är ju rätt enkelt att ta en sån, och sen använda sin vanliga som är okänd för arbetsgivaren.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Stämpelklocka
« Svar #20 skrivet: 14 april 2021, 14:01:49 »
Den lär ju inte vara okänd sÃ¥ länge.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stämpelklocka
« Svar #21 skrivet: 14 april 2021, 14:46:01 »
Den lär ju inte vara okänd sÃ¥ länge.  dontknow
Nä men då är det ju nån angivare som meddelat detta uppåt , vilket nog kan vara tufft för de flesta ifall man inte tycker rejält illa om personen. Sen är ju bevisläget rätt svårt om den anklagade anställde helt enkelt ljuger, ska nog mycket till innan arbetsgivaren får börja med visitation eller liknande.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Stämpelklocka
« Svar #22 skrivet: 16 april 2021, 07:19:19 »
Man kan inte ha kvar en anställd som medvetet motarbetar företaget, då får man i värsta fall betala några hundratusen för att bli av med dem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stämpelklocka
« Svar #23 skrivet: 16 april 2021, 09:29:58 »
Nä, dom som medvetet fuskar vill man kanske inte ha kvar om kan hitta nån annan, men faktumet kvarstår ju. Måste man ha en mobil för att klocka in, och förmodligen en någorlunda modern för att kunna medella nånting till "Big Brother" så är det ju upp till arbetsgivaren att tillhandhålla en sån, som sen inte ska användas utan ligga i en låda för att fungera stämpelkort. Låter som extremt kotnadsineffektivt. Sen om man glömt ladda,den gick sönder dan innan osv, blir man utan lön den dagen. Jag förstår nog nu optimalfallet men felkällorna är så många så det är inte ens nåt att fundera på att gå vidare med.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Stämpelklocka
« Svar #24 skrivet: 16 april 2021, 10:13:18 »
Du kanske missade att telefonen var en hygienrisk, INGEN skall ha telefon på arbetsplatsen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stämpelklocka
« Svar #25 skrivet: 16 april 2021, 10:21:21 »
Nej det missade jag inte, men om man inte ens tar med telefonen till arbetsplatsen(och verkligen uppfyller arbetsinstruktionen) kan den ju inte funka som stämpelklocka. Så därför ser jag bara problem med en sån lösning
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Stämpelklocka
« Svar #26 skrivet: 16 april 2021, 10:33:02 »
Jo, jag kan väl hålla med om det, OM de anställda är motsträviga.
Om alla drar åt samma håll borde det inte vara ett problem så länge de äger en mobil.
Troligen finns ju inte funktionen utvecklad heller, sÃ¥ det kanske är en ickefrÃ¥ga.  dontknow
I mina trakter tror jag inte att det skulle vara ett problem om arbetsplatsen hade de kraven pÃ¥ de anställda, kanske är annorlunda pÃ¥ andra platser i landet där jaget är större än viet.  dontknow
Många i den yngre generationen skulle nog vägra jobba på en arbetsplats där de inte kunde ha mobilen på sig hela tiden. Det om något är sjukt.
« Senast ändrad: 16 april 2021, 10:35:10 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stämpelklocka
« Svar #27 skrivet: 16 april 2021, 10:46:55 »
Förmodligen finns det ingen lösning så det är en ickefråga. Men mina invändingar är inte på något vis moraliska huruvida folk kräver mobil eller fuskar, utan endast tekniska och administrativa. Vill man inte att anställda ska använda mobiler är väl en lösning där man kräver mobiler rätt kass.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Stämpelklocka
« Svar #28 skrivet: 16 april 2021, 11:43:52 »
Ahh, förstår hur du menar nu ville. Men tror inte det finns någon som inte har mobil privat idag i arbetslivet. Förutom då om arbetsgivaren betalar för den och då är nog tanken att man ska vara nåbar.

Och mobilen har aldrig glömts hemma de två år personen varit anställd! Det är synd att sunt förnuft inte rår på alla. Expert på att läsa sig till sina rättigheter men skyldigheterna åker ut genom örat.
Jag skulle ju inte vilja betala rörisen 10kr per minut medan hen pratar i telefon då jag betalar honom och får inget gjort. Givetvis korta snuttar går väl an om kunder ringer.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stämpelklocka
« Svar #29 skrivet: 16 april 2021, 13:00:21 »
Jag har inte privat mobil som jag använder, alltså jag har en gammal med kontantkort mest för att det kan komma sms från tandläkaren eller nåt som har ett nummer som jag uppgav för 25år sen men den brukar ligga hemma oftast. Annars har jag haft företagsmobil som vi får använda privat i snart 20år, och är medveten om att allt jag gör där kan loggas men på fritiden via wifi är det ingen som bryr sig, datamängden på mobildata är begränsad så även om den är hög skulle jag nog få en fråga varför jag behöver mer så det undviker jag att använda om möjligt . Samtidigt används den knappt som telefon längre på jobbet, det är en laddning appar för att logga in nånstans som används men helt nödvändigt. Mest Teams eller liknande via datorn för samtal. Privat utanför arbetstid får jag pladdra bäst jag vill.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!