Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BehÃ¥llare har sugits ihop  (läst 3383 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad myckeb

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Behållare har sugits ihop
« skrivet: 11 mars 2020, 19:07:06 »
Hej, som ni ser på bilden så har denna behållare som sitter jämte bergvärmepumpen sugits ihop. Jag antar att det är ett undertryck. Behållaren innehåller vätska.
Vad ska jag göra för att den så återfå sitt format?

Tack på förhand.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behållare har sugits ihop
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2020, 19:16:12 »
Vet du orsaken till det, för kall KB eller annat ? För lågt tryck i systemet, bara ta bort och pumpa luft i så går intrycket ut , sen fylla på med KB och till ett tryck på 0,7 bar, passa på att sätta dit en manometer så du ser trycket

Utloggad myckeb

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behållare har sugits ihop
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2020, 19:48:47 »
Jag vet inte orsaken. Haft det installerat sedan 2009 och aldrig varit med om det tidigare. Kan jag leta efter något för att se om jag hittar orsaken? Hur ser jag om det är för lågt tryck i systemet. Och är det ofarligt att ta bort behållaren för att blåsa ut den? Vad kallas behållaren?

Just nu
KB-in 3,4
KB-ut 0,2

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behållare har sugits ihop
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2020, 20:27:42 »
Bilden lite på tvären men gör inget, kan du ta mer bilder så inkoppling av kärlet syns och du kan se på vilken sida som det sitter in eller ut på KB , kan vara att det sitter på sugsidan om pumpen och om trycket sjunker av någon anledning så sugs det ihop. Har du kollat filtret och vad för fabrikat på VP

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Behållare har sugits ihop
« Svar #4 skrivet: 11 mars 2020, 21:15:36 »
Nivåkärlet ser tyvärr tomt ut vilket troligen medför att du nu har luft i köldbärarsystemet.
Orsaken är oftast att slangarna har utvidgat sig av nån anledning.
Burken ska sitta på inkommande KB om det är rätt gjort.

Om du stänger av grejerna så kommer det inte in mer luft, lossa burken och veckla ut den.
Jag skulle prova med varmvatten om den inte vecklar ut sig själv.
Man bör ju fylla på med köldbärarsprit 30 %, kolla med nån rörkrökare i närheten som pysslar med bergvärme om de har en skvätt hemma?
När den sitter på plats ska den vara fylld till ca 3/4.
« Senast ändrad: 11 mars 2020, 21:19:15 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad myckeb

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behållare har sugits ihop
« Svar #5 skrivet: 11 mars 2020, 21:32:32 »
Det är en Nibe F1245 och jag skickade med så många bilder det gick. Är det någon jag ska ta närmare bild på?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behållare har sugits ihop
« Svar #6 skrivet: 11 mars 2020, 21:48:08 »
Det kärlet är felmonterat, vad är det för mått upp till tak från dör det är kopplat på röret med svart isolering.

Edit om du lossar på isoleringen på pumpen under filtret och tittar på en pil som finns på den så vet man på vilken sida som kärlet sitter på
om pumpen
« Senast ändrad: 11 mars 2020, 21:51:08 av 25fOCUS »

Utloggad myckeb

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behållare har sugits ihop
« Svar #7 skrivet: 11 mars 2020, 21:50:23 »
Vad vill du att jag mäter? Från golv till tak eller från vad?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behållare har sugits ihop
« Svar #8 skrivet: 11 mars 2020, 21:52:25 »
Det går ett rör från kärlet till vänster och ner till ett rör, avståndet från det vågräta upp till tak

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behållare har sugits ihop
« Svar #9 skrivet: 11 mars 2020, 21:55:53 »
Är det lösa skivor i taket? ser så ut , hur mycket mellanrum är det mellan innertak och valvet , kanske inte mycket i åtanke på montaget av kärlet

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Behållare har sugits ihop
« Svar #10 skrivet: 12 mars 2020, 07:32:43 »
Som jag ser det kan det där bara bero på två saker:

1. Du har haft så kallt i hålet att slangarna pressats ihop av isbildning i borrhålet, detta har medfört att KB-vätska tryckts ut via säkerhetsventilen. När temperaturen i borran sedan stiger så återtar slangarna i borran sin form, och det skapas ett undertryck i kärlet som då sugs ihop.

2. Läckage på kollektorn, så långt ned i borran (Böjen i botten) att det kunnat skapa ett stort undertryck som sugit ihop kärlet. För att det skall kunna ske måste du nog ha ett antal meter av borran som saknar vatten, du har alltså ett borrhål med ett antal meter ned till grundvattnet.

Jag ser alternativ 1 som mest troligt, men i så fall är det konstigt att du inte känt spritlukt i huset.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Behållare har sugits ihop
« Svar #11 skrivet: 12 mars 2020, 08:36:08 »
Hmm.  Fungerar tryck sÃ¥ att det bestäms av var läckan är?  Trodde det var vätskenivÃ¥n som bestämde trycket.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Behållare har sugits ihop
« Svar #12 skrivet: 12 mars 2020, 08:54:20 »
Nej, men det är vanligare att det läcker i en skarv än mitt på slangen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Behållare har sugits ihop
« Svar #13 skrivet: 12 mars 2020, 08:59:34 »
Jo, men reagerade på formuleringen "så långt ned i borran (Böjen i botten) att det kunnat skapa ett stort undertryck som sugit ihop kärlet"
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Behållare har sugits ihop
« Svar #14 skrivet: 12 mars 2020, 09:01:31 »
Instämmer helt i Rickards analys.

Hmm.  Fungerar tryck sÃ¥ att det bestäms av var läckan är?  Trodde det var vätskenivÃ¥n som bestämde trycket.

Är det en läcka i köldbärarkretsen bestäms trycket i kärlet bestäms av vertikala avstÃ¥ndet mellan kärlet och läckan sÃ¥ länge läckan är över grundvattenytan i borrhÃ¥let. Är läckan vid grundvattenytan 4 meter under kärlet kan  undertrycket bli ca 0,4 bar. Finns läckan i botten av borrhÃ¥let blir det mer komplicerat dÃ¥ köldbäraren har lägre densitet än vattnet utanför slangarna. Är borrhÃ¥let tillräckligt djupt kan trycket öka i kärlet.

Men Rickards alternativ 1 verkar troligast. Därför vore det intressant med lite mer information. Är det en ny installation? Var i landet ligger huset? Borrhålets djup och pumpens effekt?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!