Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kolla gastryck fylla pÃ¥ köldmedel RE9HKE!?  (läst 6265 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fatfin

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kolla gastryck fylla på köldmedel RE9HKE!?
« skrivet: 14 september 2009, 19:18:51 »
Hej! Har efter några mail fått svar på mina H16 problem att RE9HKE kan få den felkoden om köldmedlet läckt ut så VK System ville att jag skulle mäta gastrycket men som fullständig novis med luftvärmepumpar hur F** mäter jag gastrycket? Känner mig inte så sugen att betala en firma för att göra det som sedan konstaterar att det är fel på kretskortet iaf.så min fråga är kan jag kolla gastryck och köldmedel själv?


Man skall icke hugga ved i en träbåt :)

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Kolla gastryck fylla på köldmedel RE9HKE!?
« Svar #1 skrivet: 14 september 2009, 19:57:27 »
Som novis tror jag inte du kan tyda informationen från en manometer då detta tryck inte är konstant utan ändrar sig med innetemp, utetemp, fläkthastighet osv osv
desutom måste man samtidigt mäta suggastemperaturen för att få en bild av gasfyllningen.
ett enkelt sätt att utröna om det är gasbris är att köra maskinen i aircond mode, och innedelen på full fläkt.
Kolla efter någon minut då ska sugledingen(det tjockaste av rören) vid utedelen vara rejält kall.

Har dock aldrig varit med om att H16 skulle larma för gasbrist, om inte kompressorn gått sönder pga gasbristen förståss.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad fatfin

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kolla gastryck fylla på köldmedel RE9HKE!?
« Svar #2 skrivet: 14 september 2009, 20:25:00 »
hehe Nä jagan säkert med all säkerhet inte tyda en manometer men jag kan ju eventuellt vidarebefodra dom siffror jag ser vidare till VK System så får dom ta ställning till om dom ska byta ut utedelen eller vad som ska göras men enligt dom så säger VK System så här :
 Det ökända H16 dyker enbart upp pÃ¥ CU-E9DKE, CU-E12DKE, CU-E9DKE-3 och CU-E12DKE-3. Det H16 du fÃ¥tt beror pÃ¥ nÃ¥got annat än det klassiska kompressorfelet. Se bifogad felsökningsmanual. Felet ligger sannolikt i att allt eller stora mängder av köldmediumet har läckt ut, eller i utomhusdelens kretskort. Kontrollera gastryck till att börja med, Ã¥terkom gärna sedan.

hoppas ju givetvis att felet går att ordna så jag slipper vara utan min kära pump :)

Man skall icke hugga ved i en träbåt :)

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Kolla gastryck fylla på köldmedel RE9HKE!?
« Svar #3 skrivet: 14 september 2009, 20:39:19 »
Startar pumpen någonsin eller är den helt död? om den inte startar och larmar H16 så är det nog kompressorjuck.
Gasbrist brukar larma F91 har jag för mig.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad fatfin

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kolla gastryck fylla på köldmedel RE9HKE!?
« Svar #4 skrivet: 14 september 2009, 20:43:14 »
jodå den startar körde igår faktiskt några timmar men max 21 grader kunde jag ställa den på om jag höjer värmen så börjar lampan att blinka efter en stund men vid 20 grader gick den hela natten men utan att det gick att reglera fläkten kör den just nu på cool mode får se om röret blir kallt
Man skall icke hugga ved i en träbåt :)

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: Kolla gastryck fylla på köldmedel RE9HKE!?
« Svar #5 skrivet: 10 oktober 2009, 09:56:36 »
Gasbrist brukar larma F91 har jag för mig.
Gasbrist har fyra olika felkoder beroende på hur mycket gas som läckt ut, F91 är en av dem och H16 den allra allvarligaste. Tyvärr har den gängse uppfattningen blivit att H16 är lika med kompressorhaveri då den visats på CU-E9/12/DKE/-3, men H16 enligt Panasonics felsökningmanualer betyder inte alls kompressorhaveri utan köldmediebrist eller kretskort i utomhusdelen.

(---) då detta tryck inte är konstant utan ändrar sig med innetemp, utetemp, fläkthastighet osv osv (---)
På den manuella "start/stopp-knappen" på inomhusdelen (ej på fjärrkontrollen) startar man maskinen med fixerat kompressorvarvtal, då varierar inte trycket utan maskinen går som en on/off.

Känner mig inte så sugen att betala en firma för att göra det som sedan konstaterar att det är fel på kretskortet iaf.så min fråga är kan jag kolla gastryck och köldmedel själv?
Har tittat i vår mailkorrespondens, och konstaterar att din värmepump inte kommer direkt från oss, utan via Poptronic. Har Poptronic ombesörjt installationen av värmepumpen (själva eller via tredje part där de förmedlat och debiterat tjänsten) är de skyldiga att felsöka och reparera din värmepump.

Markus
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Kolla gastryck fylla på köldmedel RE9HKE!?
« Svar #6 skrivet: 10 oktober 2009, 10:23:27 »
Gasbrist brukar larma F91 har jag för mig.
Gasbrist har fyra olika felkoder beroende på hur mycket gas som läckt ut, F91 är en av dem och H16 den allra allvarligaste. Tyvärr har den gängse uppfattningen blivit att H16 är lika med kompressorhaveri då den visats på CU-E9/12/DKE/-3, men H16 enligt Panasonics felsökningmanualer betyder inte alls kompressorhaveri utan köldmediebrist eller kretskort i utomhusdelen.

(---) då detta tryck inte är konstant utan ändrar sig med innetemp, utetemp, fläkthastighet osv osv (---)
På den manuella "start/stopp-knappen" på inomhusdelen (ej på fjärrkontrollen) startar man maskinen med fixerat kompressorvarvtal, då varierar inte trycket utan maskinen går som en on/off.



OK, men betyder inte H16 "internt överhettningsskydd"? givetvis kan det lösa ut pga ett stort gasutsläpp då kompressorn kyls av gasreturen, man det indikerar väll oxo att kompressorn blivit överhettad(tex genom burnout, lindningsfel osv)

Även fast man kör kompressorn i fixerat varvtal så är ju inte trycket konstant utan beror ju på utetemp / innetemp
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: Kolla gastryck fylla på köldmedel RE9HKE!?
« Svar #7 skrivet: 10 oktober 2009, 10:31:29 »
Även fast man kör kompressorn i fixerat varvtal så är ju inte trycket konstant utan beror ju på utetemp / innetemp

Skrev först och tänkte sedan - håller trycket hyfsat stabilt, ska det förstås vara.

OK, men betyder inte H16 "internt överhettningsskydd"? givetvis kan det lösa ut pga ett stort gasutsläpp då kompressorn kyls av gasreturen, man det indikerar väll oxo att kompressorn blivit överhettad(tex genom burnout, lindningsfel osv)

Ja, men det betyder inte nödvändigtvis att kompressorn har lämnat in avskedsansökan och är bortom all räddning, vilket är fallet med E-DKE-serien.
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!