Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: diff vb  (läst 3413 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
diff vb
« skrivet: 19 november 2010, 21:30:10 »
Har diff vb på ca 7-8 grader med cirkpumpen på 75% men när jag kollar på radiatorena så skiljer det bara ca 3 grader på de flesta 5 grader på några få ska jag justera alla till rekomenderade 5-7 grader eller räcker det med att diffen till vp är 7-8 grader. Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: diff vb
« Svar #1 skrivet: 19 november 2010, 21:44:58 »
Diffen över vp är den viktiga.
Har du kontrollerat att tempgivarna visar samma temp när kompressorn inte arbetar?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: diff vb
« Svar #2 skrivet: 19 november 2010, 22:00:29 »
Om ingen radiator har mer än 5 graders deltaT borde inte deltaT över värmepumpen kunna vara högre, eller rättare sagt, det borde vara omöjligt, om du inte dragit stammarna i mark, oisolerat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: diff vb
« Svar #3 skrivet: 19 november 2010, 22:11:44 »
Har diff vb på ca 7-8 grader med cirkpumpen på 75% men när jag kollar på radiatorena så skiljer det bara ca 3 grader på de flesta 5 grader på några få ska jag justera alla till rekomenderade 5-7 grader eller räcker det med att diffen till vp är 7-8 grader. Sc:,h

Om du justerar så alla ligger på 7-8 grader tror jag du kan sänka hastigheten på pumpen och fortfarande få bra komfort.

Om det blir för varmt  i nÃ¥got rum är det givetvis ok att ha mer än 7-8 grader diff.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: diff vb
« Svar #4 skrivet: 19 november 2010, 22:51:49 »
Har diff vb på ca 7-8 grader med cirkpumpen på 75% men när jag kollar på radiatorena så skiljer det bara ca 3 grader på de flesta 5 grader på några få ska jag justera alla till rekomenderade 5-7 grader eller räcker det med att diffen till vp är 7-8 grader. Sc:,h

Om du justerar så alla ligger på 7-8 grader tror jag du kan sänka hastigheten på pumpen och fortfarande få bra komfort.

Om det blir för varmt  i nÃ¥got rum är det givetvis ok att ha mer än 7-8 grader diff.
Blir det inte tvärtom att om alla ligger på 7-8 grader så måste jag höja cp.Sc:,h
Om ingen radiator har mer än 5 graders deltaT borde inte deltaT över värmepumpen kunna vara högre, eller rättare sagt, det borde vara omöjligt, om du inte dragit stammarna i mark, oisolerat.

Nej stammarna går inte i marken men dom går genom källaren och rören är delvis oisolerade så dom värmer källarn sen så är det 2 ellement i sovrummet som det sitter termostater på som säkert stryper en del har inte kollat tempen på dom. men är det ok med en lägre diff på radiatorerna bara vp ligger på 7-8 grader.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: diff vb
« Svar #5 skrivet: 21 november 2010, 13:59:27 »
Kom på en sak om jag ökar diffen på radiatorerna till 7 grader kanske jag måste öka framledningen istället eller ?. Kanske ska minska strypningen på de radiatorerna som är strypt till 7 grader istället så jag får samma diff ca 3-4 grader och därefter sänka cirkpumpen lite så att diffen ligger på 7-8 hos vpn. Har inga problem att få diffen att bli 10 grader hos vp i dag bara att justera med cirkpumpen. Har inga problem med många start stopp som max 15 per dygn så för den delen spelar det ingen roll.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: diff vb
« Svar #6 skrivet: 21 november 2010, 17:28:05 »
Stämmer bra, om du ökar deltaT så måste du höja kurvan eller parallellförskjutningen för att kompensera den lägre medeltempen på radiatorerna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: diff vb
« Svar #7 skrivet: 21 november 2010, 17:41:47 »
Ska prova att släppa lite på strypningen. Ska kolla diffen över vp i morn i dag har jag eldat måste prova det ibland också har 35 m2 ved som ligger och skräpar *roflmao*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: diff vb
« Svar #8 skrivet: 21 november 2010, 19:17:32 »
Har diff vb på ca 7-8 grader med cirkpumpen på 75% men när jag kollar på radiatorena så skiljer det bara ca 3 grader på de flesta 5 grader på några få ska jag justera alla till rekomenderade 5-7 grader eller räcker det med att diffen till vp är 7-8 grader. Sc:,h

Om du justerar så alla ligger på 7-8 grader tror jag du kan sänka hastigheten på pumpen och fortfarande få bra komfort.

Om det blir för varmt  i nÃ¥got rum är det givetvis ok att ha mer än 7-8 grader diff.
Blir det inte tvärtom att om alla ligger på 7-8 grader så måste jag höja cp.Sc:,h
Jag var otydlig, jag menade att om du stryper radiatorerna till samma delta borde du kunna sänka CP och fortfarande få ett lagom delta.

När jag startade upp min anläggning gick CP på max, och det var rätt svalt längst bort i ena slingan. När jag kollade hade radiatorn närmast VP ett delta på ca 1 grad, och den längst bort 18 grader. Efter att ha strypt alla radiatorer till samma delta kunde jag sänka CP och deltat hamnade då på ca 7-8 grader över alla radiatorer, och värmen blev jämn och bra i hela huset.

Det är en iterativ process, och görs bäst vid ordentlig kyla.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: diff vb
« Svar #9 skrivet: 21 november 2010, 19:31:12 »
Har diff vb på ca 7-8 grader med cirkpumpen på 75% men när jag kollar på radiatorena så skiljer det bara ca 3 grader på de flesta 5 grader på några få ska jag justera alla till rekomenderade 5-7 grader eller räcker det med att diffen till vp är 7-8 grader. Sc:,h

Om du justerar så alla ligger på 7-8 grader tror jag du kan sänka hastigheten på pumpen och fortfarande få bra komfort.

Om det blir för varmt  i nÃ¥got rum är det givetvis ok att ha mer än 7-8 grader diff.
Blir det inte tvärtom att om alla ligger på 7-8 grader så måste jag höja cp.Sc:,h
Jag var otydlig, jag menade att om du stryper radiatorerna till samma delta borde du kunna sänka CP och fortfarande få ett lagom delta.

När jag startade upp min anläggning gick CP på max, och det var rätt svalt längst bort i ena slingan. När jag kollade hade radiatorn närmast VP ett delta på ca 1 grad, och den längst bort 18 grader. Efter att ha strypt alla radiatorer till samma delta kunde jag sänka CP och deltat hamnade då på ca 7-8 grader över alla radiatorer, och värmen blev jämn och bra i hela huset.

Det är en iterativ process, och görs bäst vid ordentlig kyla.

ska justera till ca 3-4 grader på neder våningen är alltid en början. Har inte fått justerverktyget ännu så jag kan inte justera alla men dom med stor diff sitter det danfoss koppel på och dom kan jag reglera utan verktyg.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: diff vb
« Svar #10 skrivet: 21 november 2010, 20:14:11 »
Jag var otydlig, jag menade att om du stryper radiatorerna till samma delta borde du kunna sänka CP och fortfarande få ett lagom delta.

Tänk dock på att om du stryper en radiator utan att öppna en annan, kommer du ha ökat totalresistensen i kretsen. Detta ger minskat flöde (givet oförändrad inställning på cp) vilket i sin tur ger ökat deltaT över kompressorn. Det är lätt att hamna i en situation där man stryper och stryper och plötsligt har man åstadkommit en hög totalresistens i kretsen med ett kasst flöde över kompressorn... Om du har samma deltaT på alla radiatorer och åtminstone en av dessa (den minst gynnade radden, alltså den som har högsta motståndet) är helt ostrypt så har du ett välbalanserat system och kan finjustera deltaT över kompressorn enbart genom att ändra hastigheten på cp-n. Detta förutsätter förstås att raddarna är korrekt dimensionerade för rummens behov från början så att identiskt deltaT på raddarna faktiskt ger bra temperatur i rummen...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: diff vb
« Svar #11 skrivet: 22 november 2010, 08:39:05 »
Jag var otydlig, jag menade att om du stryper radiatorerna till samma delta borde du kunna sänka CP och fortfarande få ett lagom delta.

Tänk dock på att om du stryper en radiator utan att öppna en annan, kommer du ha ökat totalresistensen i kretsen. Detta ger minskat flöde (givet oförändrad inställning på cp) vilket i sin tur ger ökat deltaT över kompressorn. Det är lätt att hamna i en situation där man stryper och stryper och plötsligt har man åstadkommit en hög totalresistens i kretsen med ett kasst flöde över kompressorn... Om du har samma deltaT på alla radiatorer och åtminstone en av dessa (den minst gynnade radden, alltså den som har högsta motståndet) är helt ostrypt så har du ett välbalanserat system och kan finjustera deltaT över kompressorn enbart genom att ändra hastigheten på cp-n. Detta förutsätter förstås att raddarna är korrekt dimensionerade för rummens behov från början så att identiskt deltaT på raddarna faktiskt ger bra temperatur i rummen...

Det är alltså bäst att öppna den sista radiatorn i slingan fullt innan man börjar stypa in resten (under förutsättning att alla radiatorer är någorlunda lika stora)?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: diff vb
« Svar #12 skrivet: 22 november 2010, 09:57:56 »
Så skulle i alla fall jag göra.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: diff vb
« Svar #13 skrivet: 22 november 2010, 10:13:20 »
Har släppt pÃ¥ strypningen pÃ¥ de element jag kan justera.  8st element pÃ¥ nedre vÃ¥ningen ligger pÃ¥ 3-4 graders diff, pÃ¥ övre vÃ¥ningen är diffen pÃ¥ 3 element 3-4 grader pÃ¥ ett ca 8 grader, i källaren ligger diffen pÃ¥ ett pÃ¥ 3-4 grader 2 st ligger pÃ¥ ca 15 grader dom är avstängda men det cirkulerar som frysskydd i dom är ca 8-10 grader där dom sitter. Har 2 st till element som är avstängda och dom verkar det inte cirkulera i inte vad man kan känna i alla fall. Startade pumpen och kollade diffen den lÃ¥g pÃ¥ 9 grader men dÃ¥ var inkommande kb 5 grader sÃ¥ diffen sjunker säkert lite när pumpen lämnar mer normal effekt kan det vara dom 2 elementen i källaren med 15 grader diff som gör att diffen över vp hamnat pÃ¥ 9 grader Sc:,h känner mej mer och mer snurrig desto mer jag justerar och funderar. Rören som gÃ¥r oisolerade genom källaren är oisolerade bÃ¥de pÃ¥ vbf och vbr sÃ¥ det borde inte pÃ¥verka diffen däremot sÃ¥g jag att 2 element där rören gÃ¥r genom rummet med 8-10 grader är ca 1-2 grader kallare bÃ¥de uppe och nere kanske ska isolera rören.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: diff vb
« Svar #14 skrivet: 22 november 2010, 11:11:03 »
Kom på en sak huvuddunk knäpptanken är oisolerad kanske försvinner en grad där kan väl inte försvinna 5 Sc:,h eller hur mycket värme slipper ur en oisolerad knäpptank. måste nog kolla skillnaden in ut i knäpptanken.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!