Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vill inte komma ner i GM  (läst 1085 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

SherA

  • Gäst
SherA
Vill inte komma ner i GM
« skrivet: 20 december 2022, 08:56:39 »
Hej!!
Jag har en luftvatten Nibe F2120-12 med VVM 310.
Har stängt av rumsgivare och tänkte köra utan, för att få in rätt kurva, innan jag aktiverar rumsgivaren igen.
Jag har hittat rätt kurva nu, håller jämn inomhustemp, MEN märker att gradminuterna (GM) aldrig kommer ner till 0 utan pannan arbetar ner till dem till ca -100GM, sedan håller sig framledningen strax under "beräknad framledning" (ca 1 grad under) vilket gör att GM klättrar upp igen.
Då och då får pannan för sig att öka framledningen så att den blir över den beräknade, men aldrig så länge att GM kommer ner till 0!

Har gått igenom alla inställningar och ser inte varför pannan beter sig så. Den klarar ju av att ge mer framledning om den vill.
Borde den inte vilja komma ner till GM=0?
Innetempen är som sagt behaglig, utan innegivaren, men jag vill ju att den får vila då och då.

Är detta normalt beteende?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vill inte komma ner i GM
« Svar #1 skrivet: 20 december 2022, 09:44:50 »
Hej! Om GM=0 så stannar kompressorn men F2120 har en varvtalsstyrd kompressor som kan reglera ner effekten och gå med låg effekt hela tiden. Men framledningstemperaturen borde hålla sig på eller nära börvärdet utan att det blir stora svängningar. Jag är dock inte djupare insatt i hur NIBE's styrning fungerar och det är nog företagsintern information.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!