Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 490 inget tryck  (läst 2132 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jjax

  • Gäst
Jjax
IVT 490 inget tryck
« skrivet: 21 september 2021, 11:28:19 »
Har en IVT 490, igår kväll så började det "bubbla" i elementen. Förra året när det gjorde det så behövdes systemet fyllas. Men nu när jag försöker fylla systemet så rinner vattnet bara rakt ut, utan att trycket ökar. Luftade elementen på övervåningen (väldigt mkt luft) men efter ett tag med påfyllningen på och luftning samtidigt så kom det även vatten i elementen på övervåningen.
Men manometern står på 0 och när jag öppnar kranen så känns det som om vattnet rinner rakt igenom (dock varmt vatten som kommer ur). Trycket ökar inte, inga larm och ingen luft i golvvärmen, eller cirkulationspumpen. Vad gör man?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 490 inget tryck
« Svar #1 skrivet: 21 september 2021, 11:32:06 »
Man kan gissa på trasigt expansionskärl. Annars skulle trycket stiga successivt innan säkerhetsventilen öppnar och släpper ut värmevattnet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: IVT 490 inget tryck
« Svar #2 skrivet: 21 september 2021, 11:34:15 »
Visar manometern på 0 när du fyller å är endera någon ventil mot manometern stängd eller så är manometern trasig. För jag tror inte att det är nått fel på säkerhetsventilen så att den släpper igenom vattnet utan att du får tryck i systemet.
« Senast ändrad: 21 september 2021, 11:35:58 av svenske kocken »
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Jjax

  • Gäst
Jjax
SV: IVT 490 inget tryck
« Svar #3 skrivet: 21 september 2021, 11:49:20 »
Man kan gissa på trasigt expansionskärl. Annars skulle trycket stiga successivt innan säkerhetsventilen öppnar och släpper ut värmevattnet.

När jag fyller så rinner varmt vatten direkt tillbaka från returslangen, är det ett tecken på detta?

Jjax

  • Gäst
Jjax
SV: IVT 490 inget tryck
« Svar #4 skrivet: 21 september 2021, 11:51:15 »
Visar manometern på 0 när du fyller å är endera någon ventil mot manometern stängd eller så är manometern trasig. För jag tror inte att det är nått fel på säkerhetsventilen så att den släpper igenom vattnet utan att du får tryck i systemet.
Jag har inte rört några ventiler, kan man testa om manometern är sönder på något sätt?
Men om den var sönde så hade väl inte vattnet runnit ut direkt utan då hade väl säkerhetsventilen fått ta utsläppet eller?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: IVT 490 inget tryck
« Svar #5 skrivet: 21 september 2021, 13:29:11 »
Vart rinner vattnet ut? Det enda stället det ska rinna ut är genom övertrycksventilen om du har ett slutet system. Har du ett öppet system så ska vattnet rinna ut ur skvallerröret från expansionskärlet när kärlet är fyllt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Jjax

  • Gäst
Jjax
SV: IVT 490 inget tryck
« Svar #6 skrivet: 21 september 2021, 13:37:27 »
Vart rinner vattnet ut? Det enda stället det ska rinna ut är genom övertrycksventilen om du har ett slutet system. Har du ett öppet system så ska vattnet rinna ut ur skvallerröret från expansionskärlet när kärlet är fyllt.
Inte genom säkerhetsventilen nere vid Manometer utan vattnet kommer genom nÃ¥gon av spillvattenslangarna (kommer inte ihÃ¥g vilken) uppifrÃ¥n. Men det känns som ett ett till ett förhÃ¥llande. Börjar jag fylla sÃ¥ rinner varmvatten ut i samma utsträckning. 

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 490 inget tryck
« Svar #7 skrivet: 21 september 2021, 13:57:22 »
Stämmer, säkerhetsventilen för värmevattnet sitter uppe strax under displayen men på vänster sida. Det är säkerhetsventilen för varmvattnet som sitter vid manometern trots de inte alls hör ihop.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: IVT 490 inget tryck
« Svar #8 skrivet: 21 september 2021, 15:27:32 »
Rinner det ut vatten när du fyller och det inte kommer ut via säkerhetsventilen OCH det är ett slutet system så har du ett läckage (otroligt om vattnet kommer genom ett "rör").
Har du ett öppet system kommer vattnet genom ett "skvalleerrör" när systemet är fullt. Har man ett öppet system är det ett lågt tryck i systemet som beror på hur högt över mätaren expansionskärlet sitter. trycket ökar med ca 0,1 bar/meter höjdskillnad eller om man så vill o,1kg/meter.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

jjax

  • Gäst
jjax
SV: IVT 490 inget tryck
« Svar #9 skrivet: 21 september 2021, 17:37:13 »
Rinner det ut vatten när du fyller och det inte kommer ut via säkerhetsventilen OCH det är ett slutet system så har du ett läckage (otroligt om vattnet kommer genom ett "rör").
Har du ett öppet system kommer vattnet genom ett "skvalleerrör" när systemet är fullt. Har man ett öppet system är det ett lågt tryck i systemet som beror på hur högt över mätaren expansionskärlet sitter. trycket ökar med ca 0,1 bar/meter höjdskillnad eller om man så vill o,1kg/meter.
Systemet ska ha ett tryck enligt handboken mellan 0.5 -1.5, jag har noll. Vattnet kommer ut från säkerhetsventilen där uppe säkerhetsventilen för värmevattnet sitter uppe strax under displayen men på vänster sidasäkerhetsventilen för värmevattnet sitter uppe strax under displayen men på vänster sida skrev någon tidigare så den borde det vara.

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 490 inget tryck
« Svar #10 skrivet: 21 september 2021, 17:58:17 »
Säkerhetsventilen sitter upptill / vänster sida , på tanken .
En röd ratt som går att vrida på , så att trycket kan släppas ut .
Kolla så att den ej är i öppet läge .
Fungerar som säkerhetsventil om ngt är fel (ang trycket)
Säkerhetsventilen har en slang kopplad på sig , släpper ut vattnet i koppen (svart färg , fyrkantig) undertill vid tanken .

Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

jjax

  • Gäst
jjax
SV: IVT 490 inget tryck
« Svar #11 skrivet: 21 september 2021, 20:56:54 »
Säkerhetsventilen sitter upptill / vänster sida , på tanken .
En röd ratt som går att vrida på , så att trycket kan släppas ut .
Kolla så att den ej är i öppet läge .
Fungerar som säkerhetsventil om ngt är fel (ang trycket)
Säkerhetsventilen har en slang kopplad på sig , släpper ut vattnet i koppen (svart färg , fyrkantig) undertill vid tanken .
Har kollat den nu och den gÃ¥r inte att rubba pÃ¥. Den röda plastratten bara "rapplar" över. provade att vrida den medsols med polygrip och pressa plasten inÃ¥t och tyckte den kom nÃ¥gra  millimeter. Antar att den behöver bytas dÃ¥?

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: IVT 490 inget tryck
« Svar #12 skrivet: 21 september 2021, 22:13:01 »
När min bråkade/läckte bytte jag bara ut den delen med röda ratten.
Behövde nog inte bytt ut den utan bara rensat den, då jag lossat den delen med ratten på, är det partiklar som fastnat vid käglan kan den läcka.
En bild säger mer än tusen ord!
« Senast ändrad: 22 september 2021, 08:39:01 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad drob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • IVT633
SV: IVT 490 inget tryck
« Svar #13 skrivet: 24 september 2021, 12:49:24 »
När min bråkade/läckte bytte jag bara ut den delen med röda ratten.
Behövde nog inte bytt ut den utan bara rensat den, då jag lossat den delen med ratten på, är det partiklar som fastnat vid käglan kan den läcka.
En bild säger mer än tusen ord!

Min säkerhetsventil små-läcker lite grann och jag har försökt "motionera" den och lyckats minska läckaget något men inte helt.
Menar du att man kan lossa bara på "röda hatten" och försöka rengöra? Gör man det i så fall utan att tömma ut vattnet?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 490 inget tryck
« Svar #14 skrivet: 24 september 2021, 13:04:09 »
Det kommer mycket vatten när man lossar säkerhetsventilen men man hinner byta till en ny om man är snabb och har ett gammalt badlakan under.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!