Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stänga av varmvattnet vid semester?  (läst 3292 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henk2055

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Stänga av varmvattnet vid semester?
« skrivet: 27 juni 2018, 11:00:01 »
Hej!

Jag undrar hur man ska tänka kring att stänga av VV produktionen när man åker bort. Har en Nibe F370.
Nu när det är så varmt har vi stängt av värmen och har endast ventilation och VV på, vilket gör att VV värms endast med kompressorn lite då och då. Stänger jag av VV produktion med semesterläget så antar jag att den när vi kommer hem vill dra igång kompressor + tillsats för att värma upp hela tanken och göra en periodisk höjning vilket inte känns så ekonomiskt, istället för att då köra kompressorn lite då och då när vi är borta för att hålla vattnet varmt.
Så det jag undrar är egentligen hur länge skall man vara borta för att det ska löna sig att stänga av VV?

Vänliga hälsningar

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Stänga av varmvattnet vid semester?
« Svar #1 skrivet: 27 juni 2018, 12:28:45 »
Den vanliga kopparfodrade varianten av NIBE F370 har ingen strömdriven skyddsanod så den går bra att stänga av. Har läst att tidigare föregångare till F370 hade en förlusteffekt på runt 250 W men F370 har förbättrad isolering så max en förlusteffekt på 150 W tror jag. Med COP 3 på kompressorn ger det 50 W eleffekt och man sparar då ca 1,2 kWh/dygn. Det blir 36 kWh om man är borta en månad. När man sedan ska värma upp allt vatten igen tar det runt 5-6 timmar med enbart kompressorn på 650 W och den drar då alltså uppåt 4 kWh. Sedan beror det på hur man resonerar kring legionella-körningar och hur ofta.
« Senast ändrad: 27 juni 2018, 12:31:08 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!