Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Granne störs av buller  (läst 12110 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl-Anton

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Granne störs av buller
« skrivet: 13 september 2006, 12:44:19 »
Bor i kedjehus, gången mellan husen är ca 1,5 och där sitter pumpen, vilket tydligen var den enda vettiga alternativet. Installerade L/L pumpen i Januari (Sharp 5kw) och har stämt av med grannen hur den upplevs och grannen upplever den som störande. Den verkar inte vara något fel på den, utan jag upplever att det snarare handlar om avståndet. Vore tacksam för tankar och förslag som kan reducera buller/oljud. Om jag flyttar den så handlar det om förlänga dragningarna ca 12 meter, vilket tydligen försämrar effekten markant.

Mvh
CA

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Granne störs av buller
« Svar #1 skrivet: 13 september 2006, 18:25:26 »
Jag brukar säga att alla skall ha värmepump men dom vet inte om det ännu!
Det gäller även din granne!

Har han utryckligen sagt att pumpen stör honom eller har du dragit det ur honom? eller är det avund eller kanske din soppåse som irriterar honom?

Kolla igen efter en liten tid om han haft problem med ljudnivÃ¥n, det kan ändra sig när han blivit van, och be att fÃ¥ komma in och lyssna sÃ¥ du vet vad han talar om! 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Granne störs av buller
« Svar #2 skrivet: 13 september 2006, 18:40:14 »
Om det bara är 1.5 meter till hans vägg som leder mot sovrum/vardagsrum så är jag rädd att du bör flytta den.
Hade jag varit grannen så hade jag nog inte accepterat det utan att en bullermätning utförts.

Ser man på testdata vad gäller buller så räcker inte 1.5m överhuvudtaget för att komma ned i lagens bullerregler.

http://www.sos.se/sosfs/2005_6/2005_6.pdf

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Granne störs av buller
« Svar #3 skrivet: 13 september 2006, 20:53:58 »
Går det inte att sätta upp ett bullerskydd framför? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Granne störs av buller
« Svar #4 skrivet: 13 september 2006, 22:03:15 »
Bor i kedjehus, gången mellan husen är ca 1,5 och där sitter pumpen, vilket tydligen var den enda vettiga alternativet.
Mvh
CA
Bullerkraven verkar är rätt så generösa i de låga frekvenserna.
De högre frekvenserna är tack å lov lättare att dämpa.
Då är frågan, vilka komponenter i oljudet stör grannen? Är det fläktsuset? Är det kompressormullret? allt?

Dessvärre är det inte så jäkla kallt ännu, så just nu får man ingen ärlig bild på oljudet vad jag förstått.
Och... när det är kallt.. vill man inte bygga/testa bullerdämpare!
Jag tror att fläktbruset är enkelt att bli kvitt, värre kan det vara med låga frekvenser som dessvärre kräver dämpare av fruktansvärd storlek(volym) eller så gör man dom smidiga men "smalbandiga" d.v.s absorberar bara vissa frekvenser.

Annat problem med lågfrekvent buller är att det är så gott som omöjligt att reflektera bort. Du kan sätta världens grymmaste vägg i vägen, låga frekvenser kryper runt den som om den inte fanns.
Dock så tror jag att att ganska enkla grejer borde räcka ganska långt i dessa sammanhang. Typ ett stadigt bullerplank. Räcker inte det, komplettera med en eller ett par markskivor för att suga upp lite mer oljud.

Kan du bifoga en skiss hur pumpen är placerad och så?
Typ insug - utblås riktning? avstånd?
(lite taskigt om du blåser kall luft på grannens kåk! typ aktivt kyler hans vägg, det skulle jag nog ha svårare att acceptera)
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Carl-Anton

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Granne störs av buller
« Svar #5 skrivet: 14 september 2006, 11:07:35 »
Tack för svar.
Min granne är en äldre kvinna, som gärna inte klagar, så visst har jag fått dra det lite ut ur henne. Jag nappar på iden att besöka henne i vinter, så jag förstår bättre vad och hur störande det är. Plank å dylikt går inte att satta framför då det är passagen till grovtvätt och baksidan men ungarnas alla prylar. Har aldrig reflekterat över det, men visst blåser det rakt på hennes väg och kyler. Fick höra av granen på andra sidan att de gör en likadan installation som vi och då kommer eventuellt problem hamna hos mig själv.
Den mest praktiska lösningen jag kan se är att flytta in den på bakgården, då hamnar den ca 7 meter från grannen och betydligt mer luft omkring som borde reducera resonans etc.
Dragningen blir då ca 20 meter, kan det fungera ?

Mvh
CA

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Granne störs av buller
« Svar #6 skrivet: 14 september 2006, 15:25:43 »
Jaha   tystnad är verkligen nutidsmänniskans bristvara.   :(

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Granne störs av buller
« Svar #7 skrivet: 14 september 2006, 16:57:55 »
Snart kommer man att kunna sälja "Absolut tystnad" för pengar.  :)

En unik upplevelse.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Granne störs av buller
« Svar #8 skrivet: 14 september 2006, 17:00:27 »
absolut tystnad är ganska läskigt... då hör/inser man hur mycket strunt man inbillar sig samt att kroppen har en hel del ljud för sig...
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Granne störs av buller
« Svar #9 skrivet: 14 september 2006, 21:48:25 »
I somras åkte jag en tur i dom småländska skogarna långt bort från större vägar och bebyggelse...
Behövde stanna och lätta på blåsan, tanten likaså.

Det var en nästan overklig upplevelse!!! Det var nästan HELT tyst. Inte ens fåglarna kvittrade den dagen. Då inser man hur mycket smutsigt buller man går och vänjer sig vid hela dagarna annars.
Kanske det finns ett värde i att få uppleva detta? Jag lovar att det var rätt skönt!

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Granne störs av buller
« Svar #10 skrivet: 14 september 2006, 21:51:40 »
I somras åkte jag en tur i dom småländska skogarna långt bort från större vägar och bebyggelse...
Behövde stanna och lätta på blåsan, tanten likaså.

Det var en nästan overklig upplevelse!!! Det var nästan HELT tyst. Inte ens fåglarna kvittrade den dagen. Då inser man hur mycket smutsigt buller man går och vänjer sig vid hela dagarna annars.
Kanske det finns ett värde i att få uppleva detta? Jag lovar att det var rätt skönt!
haha det är ju bara gå ut på bron så är det knäpptyst......förutom frugan som skriker stäng dörrn för fan ja fryyys
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Granne störs av buller
« Svar #11 skrivet: 15 september 2006, 07:14:37 »
För att spinna vidare på detta, en gång när jag bodde i Luleå så kunde jag höra fraset av snön som föll, det var också lite overkligt...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Granne störs av buller
« Svar #12 skrivet: 15 september 2006, 09:34:05 »
...och jag hörde en mygga fjärta en gång....
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Granne störs av buller
« Svar #13 skrivet: 15 september 2006, 11:50:13 »
...och jag hörde en mygga fjärta en gång....

Den tÃ¥lde väl inte ditt blod  ;D ;)

mvh humlan.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Granne störs av buller
« Svar #14 skrivet: 15 september 2006, 11:53:11 »
...och jag hörde en mygga fjärta en gång....

Den tÃ¥lde väl inte ditt blod  ;D ;)

mvh humlan.

*GAPSKRATT*   *roflmao*

För ett ögonblick trodde jag historien utspelat sig i Norrland - där myggen visst är stora som tennisbollar - men din förlaring låter mer sannolik.

-----

Tillbaka till topic (kände mig manad)
Jag tycker man ska ha stor omtänksamhet när det gäller maskiner som avger buller hela tiden.
Det är stor skillnad på att lyssna på en vinkelslip i 20 minuter mot en gnagande VP dygnet runt i 20 år.

När kommer LL och LV pumpar med maskineriet inne, och bara en tyst fläkt och värmeväxlaren ute? VAd är det tekniska hindret för det?

« Senast ändrad: 15 september 2006, 12:04:34 av maha6305 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!