Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F750 Optimering, med Smart price adaption aktiverad  (läst 6190 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad luckyman87

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Är ny här i forumet och tycker teknik är kul, sÃ¥ varför inte ge sin Värmepump lite kärlek med mer optimerade inställningar...  :)
- Har en Nibe F750 i en välisolerad 1,5-plansvilla utanför Kungsbacka, med vattenburen golvvärme i alla rum på bägge våningarna. Huset är byggt 2015 och värmepumpen är från samma år.

- Jag har Uponor termostater i varje rum; de flesta "normala" rum inställda på ~21 grader, 2x badrum något högre temp (för att få lite varmare golv), och vissa rum något lägre (tex hall, tvättstuga, gästrum).

- Jag har en Nibe rumsgivare i hallen på nedervåningen, som är aktiverad och inställd på 21 grader med faktor 2.0

- Värmekurva är 5 och Kurvförskjutning -2.

- Eftersom jag har Elpris per timme med Tibber kör jag med "Smart price adaption" påslaget, med maximal påverkan på både rumstemp (10) och varmvatten (4).


Vi flyttade in i huset för ca 1 år sedan och med ovan inställningar tycker vi att inomhustemperaturen fungerar bra, och hamnar oftast på 21-22 grader i de rum vi vill ha uppvärmda (förutom sommaren, då tempen blir högre pga vädret). Vet att en del har problem med "smart price adaption" men tycker det fungerar förvånansvärt bra när det kommer till temperatur-komforten (de kanske har förbättrat funktionen en del sen införande för ett par år sedan?). Kollar man på elpris kontra hur värmepannan jobbar så ser det ut som att den reglerar på ett vettigt sätt, komfortmässigt (antal starter av kompressor och hur den jobbar med elpatron etc har jag dock ingen bra uppfattning om). Egentligen hade jag velat ge den "ännu mer påverkan" på såväl temp som varmvatten, då jag inte märker av några märkbart flukturerande temperaturer trots höga elpriser och att jag "tillåter påverkan" i och med inställningarna, så känns som att man kunde "optimera och spara ännu mer"...

Så... Jag läste denna Optimeringsguide och blev inspirerad av den: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=66736.0

Spontant känns det som att elpatronen med mina nuvarande inställningar aktiveras oftare än nödvändigt. I Optimeringsguiden verkar största diffen mellan mina inställningar och optimeringen ligga i Menyn 4.9.2 Autolägesinställning samt 4.9.3 Gradmininställning, där guiden kör betydligt "hårdare" än mina inställningar vad gäller hur ofta kompressor och tillsats får aktiveras.
Så följer jag guiden lär elpatronen och kompressorn gå mer sparsamt...

Funderar på att testa denna optimering, men undrar om det är några av inställningarna jag bör se upp med, i och med att jag kör med "smart price adaption"? Vad tror ni, bara att testa, hålla tummarna och utvärdera efter några dagar...?


Tack för input!


MVH Ola

Utloggad fluxxsimon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 Optimering, med Smart price adaption aktiverad
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2022, 00:16:11 »
Hej!

Jag har precis samma situation som du. Jag kör Smart Price Adaption och har gjort det i snart 2 år. Jag har också märkt att elpatronen går igång onödigt ofta och med tanke på hur det är uppbyggt så är det inte konstigt att det gör det. Tänk en normalkörning där den kör kompressorn när man är på -60 GM. Då kommer den rätt snabbt ikapp dom där gradminuterna och behöver sällan lägga in patronen. Men om man pausar kompressorn under dagen när elpriset är högt, så kan man ju ligga på -1000 GM på natten när elpriset är lågt och då går patronen in. Jag tycker att NIBE har missat totalt i sin algoritm här. Jag har nyligen minskat värdet till att tillsatsen inte ska gå in förrän -1500 GM, så får vi se om den lyckas köra ikapp med kompressorn. Jag sänkte också temperaturen när tillsatsen ens får användas till 0 grader. Så alla utomhustemperaturer över detta kommer den aldrig att köra tillsats.

Värt att notera också är att nybyggda hus begränsas i hur många kW som får vara installerat i uppvärmningssyfte. Nu vet jag inte exakt vilket år detta tillämpades, men vårt hus byggdes 2020. Så även om vår värmepump tekniskt sett är på 6.5 kW, så är den strypt till 4.8 kW på grund av vart i landet huset står (skåne) och hur många kvadratmeter den är på. Detta är ju något som också påverkar hur mycket den kan köra ikapp på nätterna. Jag har ofta märkt att den inte hinner köra ikapp alla GM innan de "dyra" timmarna på morgonen kommer. Har alltid funderat "varför kör den bara inte upp mer effekt mitt på natten", men nu när jag fick reda på detta så ser jag att den maxar 4.8 kW under hela natten.

Jag bor i ett radhus där vi alla har samma värmepump. Och jag jämförde med en granne igår antalet kWh som värmepumpen använt sedan start, och jag låg på 9400 och han på 6300. Och då har vi haft lika varmt i huset och dom använder mer varmvatten än oss (1 person mer i hushållet också). Så, uppenbarligen har Smart Price Adaption gjort att jag har använt mer kWh än honom, men förvisso på "billiga" timmar. Men varje extra kWh kostar ju i överföringskostnad också, så det är rätt kasst.

Utloggad Soldis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 Optimering, med Smart price adaption aktiverad
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2022, 07:09:53 »
Villa 170m2   1987, golvvärme, bor i Sthlms omrÃ¥de, Nibe 750 + Sam40 ,  har följt optimerings guiden med ett par justeringar, stopp av tillsats-5,  start kompressor -60 GM, startdiff, 700GM, diff mellan tillsatssteg 100 GM.  avfrostningar ca 7-8 min. (16 ggr igÃ¥r).

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Nibe F750 Optimering, med Smart price adaption aktiverad
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2022, 08:19:31 »
Kompressorn kan ge max ca 5 kW, den är aldrig spärrad. Man har spärrat maximal elpatron lite lägre än 6,5 som är max på 16A.

Rätt inställt bör båda skribenter ovan klara sig på max 100h tillsats om året. (Vi har 80h på 6 år)
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad fluxxsimon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 Optimering, med Smart price adaption aktiverad
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2022, 21:08:34 »
Svar till Soldis:

Ja stopp av tillsats vid -5 är nog det som gör susen för din del. Jag ändrade nyss från typ 7 grader till 0 grader, så nu kommer den inte tillåtas köra med tillsats förrän det är åtminstone minusgrader ute. Kanske borde sänka till -5 också, känns som att det borde räcka.

Svar till d98josu:

Jag lyckas inte hitta information om att kompressorn klarar 5 kW, vore intressant att läsa på något informationsblad. Tyvärr är ju hela totalen spärrad till 4.8 kW på grund av byggregler. Byggregeln heter "Max installerad eleffekt". Så oavsett om värmepumpen väljer tillsats eller kompressor så är 4.8 maximalt. Så vissa nätter har jag då haft 2 kW tillsats, och därmed 2.8 kW kompressor. Detta är ju ett väldigt oekonomiskt. Jag vill ju att alla kW jag ger till värmepumpen ska gå till kompressorn då den är mycket mer effektiv. Som referens kan jag säga att jag har 2 på år fått ihop 560 timmar i tidsfaktor, medan min granne som inte kör Smart Price Adaption har fått ihop 80. Vi har båda bott i identiska radhus med samma värmepump och vi har bott här ifrån att husen stod klara. Så uppenbarligen ger Smart Price Adaption mycket mer tillsats om man bara slår på det utan att tänka på att ändra annat.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F750 Optimering, med Smart price adaption aktiverad
« Svar #5 skrivet: 24 januari 2022, 05:14:18 »
Vadå totalen spärrad till 4,8 kw?
Kompressorn i dessa maskiner levererar nästan 5kw (4.994kw) uteffekt och elpatron lämnar 6,5 kw, så tillsammans har du 11.3kw totalt.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 Optimering, med Smart price adaption aktiverad
« Svar #6 skrivet: 24 januari 2022, 09:04:07 »
Byggregler för att få lov att bygga ett nytt hus. Max eleffekt för värme och varmvatten spärras i värmepumpen. Huset ska vara välisolerat så att inte mer effekt behövs.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad fluxxsimon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 Optimering, med Smart price adaption aktiverad
« Svar #7 skrivet: 24 januari 2022, 16:10:20 »
Hej!

Precis som senaste skribenten skrev. Nybyggda hus har regler på sig att man värmeanläggning inte får över en viss effekt. Detta styrs av var i landet man bor och hur många kvm huset är på. Här finns lite mer information: https://blogg.polarpumpen.se/boverkets-byggregler-och-nybygge-vad-galler-for-dig/

Så om ni kollar bifogade bilder så ser ni att min NIBE är strypt till 4.8 kW. Innebär detta att jag aldrig vill att den skall gå in med elpatronen? Det måste väl vara mest effektivt att låta alla dom 4.8 kW gå till kompressorn?


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 Optimering, med Smart price adaption aktiverad
« Svar #8 skrivet: 24 januari 2022, 16:19:31 »
Kompressorn ger väl max 5 kW. Då drar den nog max ca 2 kW el. Resten ca 4,8 - 2,0 = 2,8 kan gå till el-patronen om det behövs. Fläkt, cirkulationspump och styrsystem drar också lite grann som ska rymmas inom 4,8 kW.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad fluxxsimon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 Optimering, med Smart price adaption aktiverad
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2022, 16:25:35 »
Ja precis, men kompressorn är väl mycket mer effektiv än patronen? Så i mitt fall är det väl smart att sätta "start av tillsats" på typ -10 grader, så att den alltid kommer maxa kompressorn i första hand?

Jag förstår principen med att man vill ha en tillsats utöver kompressorns effekt på 5kW. Men eftersom hela mitt system är begränsat till 4.8 kW så ser jag ingen anledning att värmepumpen ska gå in med tillsats innan den har maxat kompressorn. Eller missar jag något här?

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F750 Optimering, med Smart price adaption aktiverad
« Svar #10 skrivet: 24 januari 2022, 16:30:11 »
Ja precis, men kompressorn är väl mycket mer effektiv än patronen? Så i mitt fall är det väl smart att sätta "start av tillsats" på typ -10 grader, så att den alltid kommer maxa kompressorn i första hand?

Jag förstår principen med att man vill ha en tillsats utöver kompressorns effekt på 5kW. Men eftersom hela mitt system är begränsat till 4.8 kW så ser jag ingen anledning att värmepumpen ska gå in med tillsats innan den har maxat kompressorn. Eller missar jag något här?

En av riskerna är att om det mot förmodan blir kompressorhaveri samtidigt som du är borta mer än några timmar så kommer ingen eltillsats gå in (i intervallet från fryspunkt till -10 som utomhustemperatur) varför hela huset och hela värmesystemet kan frysa sönder.

Utloggad fluxxsimon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 Optimering, med Smart price adaption aktiverad
« Svar #11 skrivet: 24 januari 2022, 16:35:57 »
Ah okej, den aspekten tänkte jag inte på. Men att patronen skall få gå igång vid plusgrader känns ändå onödigt. Men -10 kanske var att ta i.

Men principiellt är min tankebana korrekt? Jag har också gjort så att jag ökar luftflödet till 80% under nätterna så att kompressorn skall kunna maxa.

Utloggad fluxxsimon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 Optimering, med Smart price adaption aktiverad
« Svar #12 skrivet: 24 januari 2022, 16:48:16 »
Vänta lite nu. Några av svaren här pratar om "uteffekt" på 5kW. Då menar ni inte att den drar 5kW?

För systemet är ju inte begränsad till en viss uteffekt, utan den är ju spärrad till hur mycket effekt jag får stoppa in. Så ni menar att kompressorn drar som mest 2kW men ger 5kW? I så fall förstår jag att jag också kan lägga till patronen, men det bör ändå senareläggas enligt mitt tycke.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 Optimering, med Smart price adaption aktiverad
« Svar #13 skrivet: 24 januari 2022, 16:57:49 »
Precis kompressorn ger max 5 kW värme och drar max 2 kW el. Om allt fungerar bra kanske F750 klarar ner till ca -5° ute innan el-patronen behöver kopplas in om man är sparsam med varmvattnet och har ett mycket välisolerat hus.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 Optimering, med Smart price adaption aktiverad
« Svar #14 skrivet: 24 januari 2022, 16:59:13 »
Citera
Men eftersom hela mitt system är begränsat till 4.8 kW
Det är ju inte speciellt roligt med den begränsningen, måste ju ta en evighet att värma upp varmvattnet efter ett bad samtidigt om det kanske hinner bli svalare i huset
Du kan kanske sätta den till -3 så lär det dröja bra länge innan det fryser även om kompressorn skulle paja (har du golvvärme så magasineras ju värme där som håller ett tag, åtminstone längre än radiatorer)
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 685
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!