Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: heno7315
« skrivet: 24 april 2020, 07:33:21 »

Ok, då kopplar jag om så den nedre och mellersta slingan är kopplade till värmepumpen.
Värmepumpen kommer att jobba oberoende av utetemperaturen, dvs cykla mellan 40 och 32 grader. Då jag kommer försöka stänga av cirkulationspumpen i värmepumpen kommer temperaturmätaren som bestämmer start vid 32 och stopp vid 40 att sitta i den mellersta tempgivaruttaget i ackumulatortanken.
Den övre slingan blir förvärmning till en  separat Vvb på 100liter.
Har jag summerar allt rätt nu?
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 23 april 2020, 23:00:43 »

Med den kopplingen du har nu, så förvärms VV först med returen från GV och späds senare på med toppvärmen , skiftar du om så VP går med nedre slingan med så blir det lite mindre temp på VV  då den endast har toppslinga att värma med. men VP kommer att må mycket bättre och få längre gångtider. Du säger lite tunn VV-temp, det beror på att VP inte kan ge mer än vad den ger i temp. Ska du ha mycket och varm VV så måste du sätta en sep. VVB efter. Räcker med en på ca 100 L för det. En VV-slinga måste ha en ganska hög temp för att det ska bli bra VV, till skillnad på en tank med förrådsdel. Har du plats så koppla om så VP går mot den med och en VVB efter. Troligtvis så snurrar
C-pumpen och då tar den kallare temp från botten, ( då det är en genomströmning i tanken för GV ) , går igenom VP, skickar in det på mitten och kyler av tanken. I ditt fall med glykol i så kan det göras om lite så C-pumpen inte snurrar när VP står still, då får du hem pengarna
Skrivet av: heno7315
« skrivet: 23 april 2020, 21:51:16 »

Vi brukar ha elpatron på 60 grader och det går att duscha men inte varmt o skönt..
Elpatron och temputtag enligt bild.
Det sitter en Wilo-star Rs 25/6 Pump i den men osäker om den går hela tiden.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 23 april 2020, 14:50:44 »

Tycker det ser bra ut. Om varmvattnet ändå är för dåligt så kan du sätta elberedaren i serie efter denna tank. Men tycker det känns konstigt att original elpatron inte ger bra funktion. Var i höjd sitter elpatronen?

Var i höjd sitter alla tempgivaruttag?

Cirkulerar värmepumpens vatten hela tiden eller hur är pumpen styrd?
Skrivet av: heno7315
« skrivet: 23 april 2020, 11:38:30 »

Då huset bara används på sommaren så känns det tryggt att veta att ledningarna inte fryser sönder, så egen slinga känns säkrare.
Så om man kopplar in även den nedre kretsen kommer hela systemet att se ut enligt bild.
Säg att vi kör pumpen så att den alltid stannar vid 40 grader och startar vid 32 grader, ska tempgivaren sitta i varmvattenberedaren eller på returen??
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 22 april 2020, 11:02:49 »

Ja det är glykol i värmepumpskretsen för att förhindra att det fryser om värmaren skulle fallera.
Med de i tanke betyder det då att v-pumpen måste vara i en slinga och ska inte blandas i den stora tanken.
1. Ska man då ta och koppla in även den nedre slingan till v-pumpen. Mittenslingan som pumpen är kopplad till är 12,5m. Bottenslingan är 20m och toppslingan är 15m med en diameter på slangen på 20mm.
2. Tillbaka till om tempgivaren nu ska sättas i tanken för att mäta vatten temperaturen på 300liter som går till golvvärmen. Den kan då monteras i botten, mitten eller i toppen (på bilden syns de i mitten av varje slinga)
Kan fungera med att koppla in nedre slingan i serie med mitten, blir då in på övre delens övre rör och ner till övre på den nedre och sen ut till VP  , 20 mm är kanske i minsta laget med så lång sammanhängande slinga du får prova, blir nog att försöka ställa upp farten på C-pumpen för att få rätt flöde över VP. Sen det med glykol, det har ett sämre värmevärde än vatten, lite trögare.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 22 april 2020, 10:44:07 »

Om det är ditt bostadshus och du inte brukar ha strömavbrott på många timmar mitt i vinterns så finns ingen större risk att något fryser. De allra flesta enhetsaggregat är kopplade med värmevattnet cirkulerandes genom utedelen utan problem.
Skrivet av: heno7315
« skrivet: 22 april 2020, 09:55:17 »

Ja det är glykol i värmepumpskretsen för att förhindra att det fryser om värmaren skulle fallera.
Med de i tanke betyder det då att v-pumpen måste vara i en slinga och ska inte blandas i den stora tanken.
1. Ska man då ta och koppla in även den nedre slingan till v-pumpen. Mittenslingan som pumpen är kopplad till är 12,5m. Bottenslingan är 20m och toppslingan är 15m med en diameter på slangen på 20mm.
2. Tillbaka till om tempgivaren nu ska sättas i tanken för att mäta vatten temperaturen på 300liter som går till golvvärmen. Den kan då monteras i botten, mitten eller i toppen (på bilden syns de i mitten av varje slinga)
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 20 april 2020, 14:22:12 »

Omöjligt att veta, men kanske det är glykol i den slingan för att det inte ska vara frysrisk om cirk-P stannar på vintern. Men ändå för kort för att kyla returen till VP , bara en tanke att koppla in nedre i serie med mitten. Kan vara 20 mm på slingorna, men kan bli lite motstånd som trasslar till det, det måste kollas upp så inte VP får för litet flöde, då får den hicka. Bäst är att gå direkt från VP till topp och retur från botten.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 20 april 2020, 13:32:04 »

Jag håller med om att slingan sitter fel för att fylla sin funktion på bästa sätt. Jag skulle också ha skitit i slingan och kopplat direkt på tanken.
finns det någon särskild anledning till att det är ett slutet system mellan tanken och värmepumpen?
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 20 april 2020, 10:38:36 »

OK då fungerar din VP lite som en ON/OFF då , att kasta ut tanken är ren kapitalförstörning, i ditt fall nu så finns för lite vatten till din VP, den får inte avkylt vatten, utan när värmen stiger i tanken så blir det en hög temp på returen ( fatalt )   Lite konstig koppling i mina ögon. En liten slinga som är ensam mot VP , . Är det bara vatten i den slingan ?  Flyttar du rören från den lilla slingan och kopplar in VP enligt 1 och 2 så kommer VP att  gå långa tider och inte få hicka. VV-slingorna kan vara som dom är och vill du få mer och varmare VV så sätter du en 100L eller större efter tanken, med blandningsventilen efter den ( VVB sätts till 60-65 C )  Förvärmning i tanken är billigaste energin, jag har så på min anläggning
Skrivet av: heno7315
« skrivet: 20 april 2020, 09:59:51 »

Det sitter en shunt, som styrs av ouhman h23.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 20 april 2020, 09:47:36 »

GolvV ut är det direkt till GV eller shunt mellan tank och GV
Skrivet av: heno7315
« skrivet: 20 april 2020, 08:36:23 »

1. Inköp av pump och installationen är enligt kokboken på vad man inte ska göra. Köp av ngn som aldrig sålt liknande lösning tidigare och installerat av ngn som köpt till andra styrsystem för att få det att fungera. Det mesta har varit felkopplade styrmässigt och då pumpen bara kan  ge 45 grader så blir badvattnen för kallt. Kör man med elpatron för att toppa till 60 grader så är duschvatten bara varmt några minuter.
2. Så nu blir det separat vvb med elpatron till duschvatten.
3. Men läser man reklambladet för acktank så är det ju rätt kopplat.. se bild nedan.
4. Om man kopplar in de andra två slingorna till pumpen kan det vara ngt?
5.Ett annat alternativ är att slänga ut acktanken och låta pumpen köra direkt mot golvvärmen utan tank. Då ger den rätt temp baserat på värmebehovet kopplat till utetemperaturen Istället för att jobba konstant temp.

Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 17 april 2020, 15:44:02 »

Är det med sanning kopplat som på ritning förstår jag varför start/stopp ofta, den slinga som VP är kopplad är säker en solslinga och då kommer en hög retur tillbaka till VP, En VP ska kopplas in på den totala rymden på tanken och värma den, med VV-kopplingen så blir det kallt i botten och KV värms lite, går upp till topp och värms mera ( blir bara ca 50-55 C, är det då en VVB efter så är den billigaste förvärmningen  som blir och spets i VVB 
Skrivet av: heno7315
« skrivet: 17 april 2020, 13:54:02 »

Ser början på bra diskussioner, ska försöka svara på era frågor:
Capt M, pumpen startar och stoppar men tycker inte dess temp reflekteras på temperaturen högre upp i tanken.
B, Slingan kopplad till värmepumpen är 12meter och har en diameter på 20mm. Effekten på pumpen ska vara 5.6kW Nominal Cap.
25Focus, tempgivaren tilll värmepumpen sitter på returledningen av slingan. Start och stopp styrs av denna temperatur. Men då jag är intresserad av att få pumpen att gå så effektivt som möjligt, färre start och stopp?
Då känns det dumt att mäta på en slinga som kyls av att den cirkulerar ut till värmepumpen och att den kanske stänger av för tidigt då jag gissar att en liten mängd i tanken har fått denna stopptemperatur. Ack.tanken är på 300 liter som går till golvvärmen.  Kommer ha en separat vvb till dusch och disk vattnet.
Titta på min skiss för att se hur tanken ser ut och vart jag hämtar ut golvvärmen och var slingan till l-pumpen sitter
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 11 april 2020, 12:02:27 »

Har en luft vatten värmepump som värmer upp en ackumulatortank via en sluten slinga. Den jobbat för att hålla konstant temperatur i tanken(starta vid 32 grader och slutar vid 40 grader). Från ackumulatortanken shuntas värme ut till golvvärmen av ett separat styrsystem.
Se bifogad skiss.
Idag startar och stoppar värmepumpen baserat på returledningen på den slutna luftvärmeslingan. Vore det inte bättre att man styrde på temperaturen vad vattnen är i ackumulatortanken som går till golvvärmen. Då det är mycket mer vatten borde det bli färre start och stopp som jag tycker det är idag.
Vad menar du med sluten slinga,att VP tar vatten från tank och värmer, är det returtempen till VP som styr stopp nu. Säkert raka rör mellan tank och VP, En L/V VP kan bara ta emot ca 40-45 C p returen om den tillhör det äldre släktet av VP . Vad har du för VP
Skrivet av: B
« skrivet: 11 april 2020, 06:52:22 »

Hur lång är slingan på acktanken?
Vilken effekt har du på värmepumpen?
Mvh
B
Skrivet av: Capt.M
« skrivet: 11 april 2020, 05:08:37 »

Jag kunde inte se den bifogade skissen, men det spelar nog ingen roll. För svaret är nog att det inte spelar någon roll.

Jag förstår det som att värmepumpen faktiskt startar och stannar vid de tanktemperaturer man önskar. Då spelar det ingen roll hur styrsystemet som åstadkommer detta ser ut. Vill man ha färre start/stopp så måste man låta temperaturen pendla över ett större intervall.
Skrivet av: heno7315
« skrivet: 10 april 2020, 23:49:37 »

Har en luft vatten värmepump som värmer upp en ackumulatortank via en sluten slinga. Den jobbat för att hålla konstant temperatur i tanken(starta vid 32 grader och slutar vid 40 grader). Från ackumulatortanken shuntas värme ut till golvvärmen av ett separat styrsystem.
Se bifogad skiss.
Idag startar och stoppar värmepumpen baserat på returledningen på den slutna luftvärmeslingan. Vore det inte bättre att man styrde på temperaturen vad vattnen är i ackumulatortanken som går till golvvärmen. Då det är mycket mer vatten borde det bli färre start och stopp som jag tycker det är idag.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!