Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ytterligare en trÃ¥d om köldbärartemp  (läst 1264 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ytterligare en tråd om köldbärartemp
« Svar #15 skrivet: 24 februari 2024, 20:31:51 »
Enligt den forskning jag läst så fryser det i foderrören,
Finns det något man kan göra för att hantera detta om foderrören inte är toklånga? Vad skulle hända om man sänker typ kortkollektor av trädgårdsslang eller nåt annat lämpligt material som är vekare än brinepemslangar och tar upp expansionen. Slangen bör då vara fylld med brine som tål typ 5 grader

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ytterligare en tråd om köldbärartemp
« Svar #16 skrivet: 25 februari 2024, 09:14:46 »
Finns det något man kan göra för att hantera detta om foderrören inte är toklånga? Vad skulle hända om man sänker typ kortkollektor av trädgårdsslang eller nåt annat lämpligt material som är vekare än brinepemslangar och tar upp expansionen. Slangen bör då vara fylld med brine som tål typ 5 grader

Låter ju som en idé, pilla ner trädgårdsslangar med brine som får ta upp expansionen.
Teoretiskt så borde det funka.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ytterligare en tråd om köldbärartemp
« Svar #17 skrivet: 25 februari 2024, 10:58:54 »
Låter ju som en idé, pilla ner trädgårdsslangar med brine som får ta upp expansionen.
Teoretiskt så borde det funka.
Ska dom vara täta och bara hänga ner, eller ska dom vara öppna i nederändan, eller med exspansionskärl utan tryck. hänger inte med i det hela med slangar ner. Blir nog svårt att få det fungera.

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ytterligare en tråd om köldbärartemp
« Svar #18 skrivet: 25 februari 2024, 12:43:32 »
Ska dom vara täta och bara hänga ner, eller ska dom vara öppna i nederändan, eller med exspansionskärl utan tryck. hänger inte med i det hela med slangar ner. Blir nog svårt att få det fungera.
i vanliga fall har man en slinga formad som ett u ca 100 -200 m djupt av Pem 40 eller grövre
Iden är att hänga ner en slinga till där slangen är av lämpligt material och som innehåller sprit med fryspunkten tex -5
Trädgårdsslang är billigt men möjligen är gummislang bätte.
Det kommer då frysa runt slangen där jorden isolerar och när proppen bildas så kan gummislangen ta upp expansionen.
Är det bara översta metrarna så kanske det inte är så jobbigt att få ner en slang till och kanske duger en trädgårdsslang.
Ukoppling i botten med två slangar eller så har man bara en slang och en plugg i botten.
Eller så har man fler slangar med olika fryspunkt
Kanske är bättre
Iden är för de som har problem med frysning och inte önskar borra fler hål. Vid nyetablering verkar det vara bättre att borra tillräckligt
En luftcellfylld komprimerbar slang kanske kan funka det med.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ytterligare en tråd om köldbärartemp
« Svar #19 skrivet: 25 februari 2024, 19:55:00 »
Ska dom vara täta och bara hänga ner, eller ska dom vara öppna i nederändan, eller med exspansionskärl utan tryck. hänger inte med i det hela med slangar ner. Blir nog svårt att få det fungera.

Är de öppna så åker ju spriten ur, så de måste vara pluggade nere.
Där uppe måste det finnas expansionsmöjlighet utan att spriten dunstar, enklast är att ha några meter ovan mark tom slang och plugga änden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Ytterligare en tråd om köldbärartemp
« Svar #20 skrivet: 25 februari 2024, 20:34:35 »
Smart idé. Väl värd att prova.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 841
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ytterligare en tråd om köldbärartemp
« Svar #21 skrivet: 25 februari 2024, 21:53:05 »
Behövs det någon extra tyngd att hålla slangen med spritblandningen ett antal meter under vattenytan? Kanske inte behövs?!
« Senast ändrad: 25 februari 2024, 22:30:44 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad DanneL980

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ytterligare en tråd om köldbärartemp
« Svar #22 skrivet: 26 februari 2024, 00:35:16 »
Gissade just på Daikin, det är väl känt att de hävdar att en inverter inte belastar kollektorn lika hårt som en on/off värmepump.
Till viss del stämmer det, men att borra typ 1/2 längden mot vad man skulle gjort med en on/off är idioti.
Jag skulle tippa att en inverter, med sin jämnare belastning, belastar en kollektor max 5-10 % mindre än motsvarande on/off.
Teorin skulle då vara att en jämn belastning ger jämn värmeöverföring från berg till kollektor och inte hackvis.
Jag anser nog att någon på Daikin har haft mycket otur i tankearbetet, lite synd för jag tror att deras värmepumpar är helt OK.

Det är tyvärr mer kollektor som behövs.
Är det lika illa på båda värmepumparna?

Tack för informationen. Japp det är ungefär lika på båda byggnader.

Utloggad DanneL980

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ytterligare en tråd om köldbärartemp
« Svar #23 skrivet: 26 februari 2024, 00:38:29 »
Hur stor VP behöver du för att värma huset tro, nu utan patron, vet du det.

Jag är osäker på vad du menar? Både hus och garage är relativ välisolerade är min uppfattning. Vi har trots riktigt låga temperaturer i år inte haft problem med värmen inne. Det sjönk lite efter några dagar men nu har vi tillskott av elpatron möjlig inställt på minus 15 så det täcker nog upp för behovet. Båda byggnader är helt nya och vi har inte hafdt någon annan utrustning att jämföra med.

Utloggad DanneL980

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ytterligare en tråd om köldbärartemp
« Svar #24 skrivet: 26 februari 2024, 00:43:44 »
Jag ifrågasätter helt beräkningen av värmebehovet och dimensioneringen i ekonomibyggnaden, nockhöjden är ju hela 7 m som du skriver! Förmodligen två rejält stora portar som öppnas och stängs under dagen bidrar till värmebehovet som ska täckas. Ytterväggarna blir ju säkert dubbelt så stora/höga jämfört med ett vanligt 1-planshus och volymen av huset den dubbla. Detta ger dubblerade ventilationsförluster. Hoppas det är en bra typ av ventilation och den styrs ner om natten. Även om 2/3 av byggnaden har nedsatt innetemperatur så spelar det inte så stor roll när det är -25 °C ute och kanske 14 grader eller 20 grader i en del av byggnaden.

Japp det är stora portar. En 7x4,5 meter och en 5x 2,7 meter. Men som sagt vi har ca 2/3 av denna byggnad runt 10-12 grader.

Jag tar inte så mycket bilder med denna är på ekonomibyggnaden från min sambos instagram: https://www.instagram.com/p/CfG0TTDLK_2/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==

Utloggad DanneL980

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ytterligare en tråd om köldbärartemp
« Svar #25 skrivet: 26 februari 2024, 00:45:22 »
Det går aldrig att vinna över naturem. Behöver ett hus viss många kw vid dut så är det bara så.

Ni behöver borra ett till hål till varje värmepump.

Helst borde leverantören stå för den kostnaden då dom har lurat er. Fick ni någon energiberäkning i sambamd med offerten. Där har ni bevis på att dom har lurat er då värmepumparna förbrukar mera energi än vad ni blev lovad att dom skulle dra per år.

Tack för tipset, jag är ganska säker på att vi har beräkningarna kvar. Jag skall kika vad det står i dem.

Utloggad DanneL980

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ytterligare en tråd om köldbärartemp
« Svar #26 skrivet: 26 februari 2024, 00:53:27 »
Min teori om det att det skulle ha borrats två hål per pump och att det blev fel då det var en installation med två pumpar stämde alltså inte. Det gör det hela obegripligt. Ett borrhål på 113 meter till en pump med en maximal effekt på 10 kW i fjällvärlden borde ha fått varningsklockorna att ringa. Möjligen kan man ha räknat med så lågt värmebehov att pumpen för det mesta behövde leverera runt 4 kW men det är lika orimligt när huset är på över 200 m2. Tydligen finns det inga larmgränser i deras dimensioneringsprogram. I det här fallet var det ju borraren som räddade situationen någorlunda genom att påpeka att det var för snålt dimensionerat.

Jag håller med om Carl i hans resonemang om att en inverterpump kan ge samma genomsnittliga köldbärartemperatur med 5-10% kortare borrhål jämfört med en on/off-pump, det beror på längden på drifttiden och dess andel av totala cykeltiden.

Så illa är det inte. Borrhålen som finns kommer att fungera även i framtiden men de behöver kompletteras. Går det att se hur många kWh värme pumparna beräknas ha producerat? Moderna pumpar brukar ha en hel del finesser i den vägen. 35000 kWh el låter rätt mycket men är det el till verkstaden med i den siffran är det svårt att ha några synpunkter på den.

Ja det kanske blev någon miss i kommunikationen när man talade om två likadana pumpar.

Vi tycker också det ser ut som att vi har en väldigt hög förbrukning. Verkstaden är i princip ett hobbygarage och det har inte skruvats många timmar där ännu. Fortfarande lite byggprojekt där. Pumparna verkar visa att vi får ett coop värde på ca 3, strax under. Men vi fick information från några tekniker att siffrorna från pumparna inte var mycket att lita på. Producerad stämde bättre än förbrukad om jag förstod det rätt. Jag uppfattade det som att det var beräknade värden, inte mätare. Vi har gjort några försöka att identifiera vad som drar mest ström men inte hittat något som sticker ut.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ytterligare en tråd om köldbärartemp
« Svar #27 skrivet: 26 februari 2024, 08:07:53 »
Ni må vara lurade av er säljare, antingen medvetet eller på grund av okunskap.
Har otroligt svårt att se att dimensioneringsprogrammet kan vara så tokigt att det rekommenderar 113 meter borrdjup till en 10 kW värmepump i Åre.
Det kan bara inte vara möjligt.
Troligen har den som gjort kalkylen gjort något felval som gjort att beräkningen avser ett hus i Skåne eller liknande, eller så har det föreslagit 2 X 113 meter, men att man helt enkelt missat det.

Å andra sidan, ni har ju bara betalt för hälften av vad ni behöver, så det blir ju inte nämnvärt mycket dyrare att borra det som behövs nu, jämfört med vad det skulle kostat när ni byggde. (Framkörning och etableringskostnader tillkommer förstås)

I fall som dessa kan det ibland vara bättre att helt enkelt ta smällen än att bli en rättshaverist, inte minst för det egna mentala välmåendets skull.

Det vore dock intressant att få ta del av dimensioneringsprotokollen för att se om det finns uppenbara fel, då borde företaget i fråga kunna vara behjälpliga att stå för delar av kostnaderna, om inte annat de extra kostnader som tillkommer för att borrarna ska etablera sig på plats igen.

Bygger man nytt i närheten av Åre kanske de extra kostnaderna ligger inom det kostnadsökningsram som man budgeterat för?
« Senast ändrad: 26 februari 2024, 08:11:39 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Ytterligare en tråd om köldbärartemp
« Svar #28 skrivet: 26 februari 2024, 09:28:39 »
Jag tror inte installatören medvetet har lurats i det här fallet. Ska man framgångsrikt lura någon ska det helst inte upptäckas. I det här fallet reagerade redan borraren på att det måste vara något fel. Jag lutar mot intellektuell härdsmälta i det här fallet. Det är märkligt att ingen varningsklocka ringde någonstans. Det är därför jag tror att det blev en miss i och med att det var två pumpar som skulle installeras. Håller med Rickard om att det vore intressant att se dimensioneringskalkylen. Om inte annat brukar offerterna innehålla uppgift om beräknad köldbärartemperatur.

Tycker ocksÃ¥ det vore rimligt att leverantören stÃ¥r för etableringskostnaderna för borrning av de extra meter som behövs. 

Producera värme är beräknat värde, vet inte i vilken mån beräkningen tar hänsyn till kompressorvarvtal, köldbärar- och värmebärartemperaturer.

Är det radiatorer i huset? COP = 3 är lågt om det är golvvärme men det kanske är mycket elpatronvärme.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ytterligare en tråd om köldbärartemp
« Svar #29 skrivet: 26 februari 2024, 11:41:49 »
Behövs det någon extra tyngd att hålla slangen med spritblandningen ett antal meter under vattenytan? Kanske inte behövs?!
tyngd är nog bra.
Jag tänker att deltavolym av slangen i normalt och klämt skickbör vara 10% av hålarean

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!