Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stigande brinenivÃ¥ och sämre flöde vid lÃ¥ngvarig/sträng kyla  (läst 446 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag har ett hus på 200kvm med uppvärmd källare på 85kvm. En Thermia Diplomat Optimum 10 från 2009(2007) och enligt utsago är det borrat 180m, klarar uppvärmning ner nästan till -30 utan elpatron. Det var beställt 200m hål men de hade väldiga problem under borrningen med att det föll ihop i hålet och de höll på i en vecka innan de stannade vid 180. Detta skedde 6år innan jag tog över fastigheten.
Vid perioder med längre sträng kyla har nivån i nivåkärlet stigit rejält. Jag har tidigare justerat mängden brinevätska så att det sommartid precis syns i nederkanten på kärlet för att det under vintern inte ska rinna över. I år har det ju varit extremt, både att det blev kallt tidigt i november och nu -40 i flera dagar. Nu är nivåproblemen större än vanligt och deltaT mycket högre än vanligt. Går från 3-4 grader till 6-7 graders deltaT när nivån i kärlet är som högst. Jag har varje gång detta skett eldat i vedpannan i några dagar och då har nivån ganska snabbt sjunkit ner och har det då inte varit speciellt kallt har det fortsatt fungera bra att köra värmepumpen efter det.
Temp på brine in är inte speciellt låg, mellan 0 och -1 är det som vanligast, tror inte jag har sett -2 ens någon gång. Även verifierat med andra tempgivare än pumpens egna.
Vet inte om jag har en direkt fråga men skulle bara vilja kolla om jag tänker rätt. Är det så att jag får lokala frysningar i hålet som pressar ihop slangen? Jag går i funderingar på att komplettera med ett hål till på 180-200m. Jag är rädd att slangen i befintligt hål tar skada av dessa frysningar och eventuellt blir mjukare och mjukare och blir sämre på att utvidga sig efter varje ihop-pressning. Och risken finns att slangen inte går att byta den dagen det behövs eftersom det rasade ihop redan vid borrningen. Är det därför bättre att komplettera med ett hål till redan idag medans det gamla också fungerar, istället för att vänta med att det gamla ger upp helt och då "bara" få ett nytt hål. Bättre då rädda det gamla medans det går och ha 2 hål. Eller...?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Sitter kärlet på ingående eller utgående rör?

Tänkte att om det sitter på utgående så kanske det är en tryckförändring (brinepump går hårdare?) som gör att det stiger?

Men också märkligt att deltaT ökar, låter ju som flödet stryps som du är inne på.
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kärlet bör sitta på inkommande, för när brinepumpen startar sjunker nivån lite i nivåkärlet. Men kan självklart kolla upp det bättre när jag kommer hem.

Jo känns lite lustigt att jag får problem fast jag inte har speciellt låga temperaturer på Brine.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 841
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Lokala frysningar?
Några funderingar, med reservation, kanske är helt fel..
Är det sprit i brinen?
Kör du cpn på max? Borde "fördela kalla brinen" mer i hålet.
Prova även kontinuerlig drift på cpn när det är kallt.
Frysningarna borde vara längst upp då först, kanske i marknivå, hur djupt ligger slangen ut till hålet?

Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!