Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmekabel onödig?  (läst 11204 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kylmicke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmekabel onödig?
« Svar #15 skrivet: 11 januari 2006, 21:31:06 »
Jag körde utan värmekabel i ett halv år, sen dog pumpen :'(. Isen hadde deformerat det nedre röret i paketet, det sprack troligen under en avfrostning. Fick ett nytt batteri på garantin, nu sitter det en värmekabel i tråget. Har funkat problemfritt i fem år.

Utloggad frav

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmekabel onödig?
« Svar #16 skrivet: 12 januari 2006, 18:48:04 »
Nu när det snackas värmekabel så passar jag på och fråga en sak. Hur skall kabeln lämpligast monteras i tråget samt var är bästa placeringen för termostaten?


För det är som vanligt olika svar beroende på vem man kollar med.


Någon/några som kanske t.o.m. har bilder?
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Kiruna pump

  • Gäst
Kiruna pump
SV: Värmekabel onödig?
« Svar #17 skrivet: 13 januari 2006, 10:38:21 »
På citcop.se finns det vinter utrustning till panasonic finns även installations beskrivning

Utloggad frav

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmekabel onödig?
« Svar #18 skrivet: 13 januari 2006, 22:35:27 »
På citcop.se finns det vinter utrustning till panasonic finns även installations beskrivning

Jovisst, men buden är ju olika från olika ställen.

Någon anser att värmekabeln skall ligga dubbel under kondenson. Någon annan att den skall monteras i ett S-mönster i hela tråget. Någon ytterligare att den skall monteras i ett spiral mönster i tråget.

Vissa tycker att värmekabeln skall dras i framkant av utedelen till el-kopplingsplinten. Vissa andra att den skall dras upp via baksidan på utedelen.

Någon tycker att termostaten skall monteras i 4-vägsventilens ena fäste. Någon annan att den skall skruvas fast i plåten vid el-kopplingsplinten. Eller någon som tycker att termostaten skall sitta isolerat från plåt-chassiet i någon plastbit så inte ev. överledning kan ske.

Ja det finns nog mer alternativ. Frågan är vad som är effektivast och lämpligast.
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmekabel onödig?
« Svar #19 skrivet: 13 januari 2006, 22:47:47 »
När värmepumpen avfrostar rinner vatten ner från förångaren (som egentligen är kondensor under kylning och avfrostning). När det är riktigt kallt är det inte säkert att värmepumpen behöver avfrosta så ofta, så bottenplåten kan bli ordentligt nerkyld. Då avfrostningen kör igång finns det alltså risk att vattnet fryser fast på plåten och bygger på så att vatten som kommer senare får svårt att leta sig ut och till sist har det byggt på för mycket. Värmekabeln ska alltså läggas så att den håller en isfri väg för vattnet från förångaren och ut genom dräneringshålet. Termostaten ska stänga slingan när bottenplåten ändå håller plusgrader och bör alltså sitta på ett ställe som håller ungefär samma temperatur som den.
« Senast ändrad: 13 januari 2006, 23:37:42 av mulpac »
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Utloggad marnyk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmekabel onödig?
« Svar #20 skrivet: 22 januari 2006, 00:50:23 »
Minus 24 grader ute. 3 st HE12 frös i dräneringshålet trots värmekabel!!!! Tinade upp med varmvatten.
XE9 UTAN värmekabel håller hålet öppet i samma temperatur?????

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Värmekabel onödig?
« Svar #21 skrivet: 22 januari 2006, 18:11:20 »
Kinnan säljer Pannasonic Komfortpumpar med ett fräst spår i hela tråget under kondensorn. Något som de andra borde ta efter.
Det kostar visserligen en lite extra.

Utloggad Lingon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • värmepump?
SV: Värmekabel onödig?
« Svar #22 skrivet: 27 februari 2006, 17:31:03 »
Hej
Jag har ingen trÃ¥gvärme i min Panasonic e9dke som jag köpte juni -05, men nu i helgen började den att lÃ¥ta ifrÃ¥n utedelen som om fläkten gick emot nÃ¥got, sÃ¥ jag stängde av pumpen och kollade inuti och det visade att det var fullt med is trÃ¥get som jag fick ta bort och efter det sÃ¥ lät det inte längre, sÃ¥ för min del mÃ¥ste det vara bättre att ha nÃ¥gon typ av värme i trÃ¥get.Jag kontaktade min installatör som sa att det inte behövdes nÃ¥gon värmekabel i trÃ¥get , men som det nu visade sig sÃ¥ mÃ¥ste det vara att föredra sÃ¥  nu  skall han  komma och installera en värmekabel.

Mvh
Villa i Nässjö, 1 1/2 plan 1972 130 m2 och direktverkande el,självdrag,installerad 091204  IVT 12 KHR-N,
Elförbrukning ¨allt¨ år 2010: 11322 Kwh

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Värmekabel onödig?
« Svar #23 skrivet: 27 februari 2006, 18:27:22 »
När värmepumpen avfrostar rinner vatten ner från förångaren (som egentligen är kondensor under kylning och avfrostning). När det är riktigt kallt är det inte säkert att värmepumpen behöver avfrosta så ofta, så bottenplåten kan bli ordentligt nerkyld. Då avfrostningen kör igång finns det alltså risk att vattnet fryser fast på plåten och bygger på så att vatten som kommer senare får svårt att leta sig ut och till sist har det byggt på för mycket. Värmekabeln ska alltså läggas så att den håller en isfri väg för vattnet från förångaren och ut genom dräneringshålet. Termostaten ska stänga slingan när bottenplåten ändå håller plusgrader och bör alltså sitta på ett ställe som håller ungefär samma temperatur som den.

Precis som du skriver är nog grundorsaken till isbildningen att tråget är väldigt kallt. Jag tror att det i princip är svårt att värma det så att vattnet håller sig flytande i alla lägen. Elkabeln måste ligga på exakt rätt ställe och det är ändå inte 100% säkert att det funkar, det kan bygga på bredvid elkabeln och runt, precis som det kan göra om man har ett galler för intaget.

Vattnet hinner inte rinna iväg innan det fryser, och det är inte sÃ¥ konstigt, stÃ¥l har hög värmeledningsförmÃ¥ga och hög förmÃ¥ga att suga Ã¥t sig värme (stor värmekapacitet) Jag har en idé som jag bara mÃ¥ste prova, cellplast av typ "knarrskydd" med glapp yta som man klär insidan av trÃ¥get med. Man kan krydda med lite teflonspray. Man förlänger tiden innan vattnet fryser utan konstgjord andning i form av värmekablar. Snälla, kan ingen prova, jag har ingen egen värmepump att leka med  a:gl a:gl a:gl ;) , min har hetgasslinga.

MVH/Gano

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Värmekabel onödig?
« Svar #24 skrivet: 27 februari 2006, 20:59:08 »
Har varit på utedelar som isat igen så att fläkten slagit i isen och med detta orsakat skador på fläkt och fläckt motor så dessa har fått bytts ut har man då som privat person satt strömbrytare på värmekabeln så får man väldigt svårt att hävda att den varit på vid skadetilfälet och blir då utan garanti däremot så finns det pumpar som har färdig styrning för detta. Annars ca 200 kr per år drift av värmekabel ganska billigt för att slippa skador. Om man absolut vill experimentera med värmekabeln så skulle jag nog montera en termostat som styr kabeln start vid minusgrader.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad brasson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Malmö
SV: Värmekabel onödig?
« Svar #25 skrivet: 28 februari 2006, 10:55:30 »
det verkar som om vi alla upplever olika behov av värmekabel eller ej.
jag resonerade så här.

Jag kör en säsong och kollar vad som händer utan värmekabel. När jag går förbi utedelen (dagligen) tittar jag snabbt in i tråget och gör en "besiktning" hittills har det på 2 vintrar inte blivit någon is i mina 2 pumpar..... MEN det är inget som säger att min granne inte har problem......det är små skillnader som gör det.... Jag tror inte det finns en annan lösning än

1 Är du orolig och inte vill riskera att ibland behöva hälla en hink varmvatten i tråget: installera kabel.

2 gör som jag, prova och håll apparaten under nogrann uppsikt. GSG (går det så går det)
Skåne. Sutteräng 90+90kvm. Panasonic e9 ckp5 (2004) bottenvåning. E9 dke (2005) ovanvåning (direktverkande el. avstängd) tilläggsisolerat vind. ca 16000 KWh/år totalt Inkl. VV och hushållsel. Braskamin klar i drift nov 2006

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!