Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Solceller i Piteå - byggtråd.  (läst 7211 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1167
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Solceller i Piteå - byggtråd.
« Svar #45 skrivet: 20 november 2023, 16:28:41 »
Snyggt! tummenupp Ser att du extraknäcker på Bravida ;)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solceller i Piteå - byggtråd.
« Svar #46 skrivet: 20 november 2023, 16:35:28 »
Det var dom som gjorde jobbet.
Har ännu inte kopplat in mina 3 extra elmätare så jag kan logga det hela, men nu ligger ju snö på panelerna, så jag har ju fram till April på mig att fixa det.
Lite besvärligt att bryta strömmen till hela huset för att rådda på med det där, och lite obehagligt när man har inverter och batterier, man vill ju verkligen vara säker på att det inte kommer nåt bakifrån heller.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8451
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Solceller i Piteå - byggtråd.
« Svar #47 skrivet: 20 november 2023, 16:41:21 »
Ska batteriet stå mitt på golvet bredvid lagerhyllor eller ska det möjligen placeras på annat ställe när resten görs i ordning ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1167
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Solceller i Piteå - byggtråd.
« Svar #48 skrivet: 20 november 2023, 16:45:27 »
En av grannarna här i byn har som sagt celler på taket. Tyvärr har hon 2-3 ggr behövt byta växelriktare IOM åska/överslag. Vet inte om det beror om det beror på att vi ligger sist på luftledningen?

Hon har turligtvis fått ut nya på försäkring men missat de bästa månaderna maj-aug IOM långsam uppbackning ifrån sin leverantör…

Funderar starkt på att införskaffa ett eget nät dvs offgrid om jag nu nappar på solceller. Dvs inte bundet till det allmänna. Känns som om man iaf slipper åskproblematiken om man nu inte har en jävla otur!
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solceller i Piteå - byggtråd.
« Svar #49 skrivet: 20 november 2023, 16:51:12 »
Allt är klart nu, men batterierna ska stå där de står, har ingen ledig väggyta i garaget tyvärr.
Det här med utrymmesbristen har vi ju dryftat många gånger när "ni" tyckt att jag skulle sätta in en acktank i huset...
Om jag inte hade så otroligt rörigt i garaget skulle jag ta en 360° panoramabild, men den skadeglädjen ska ni inte få.
Visst, man skulle ju kunna "döstäda" som vi kallar det i alla fall, och slänga allt som man inte använt de senaste åren, men det är alldeles för ofta man behöver nåt man sparat på för att jag skulle vilja göra det. Drömmen vore förstås en gård med gammal lagård att ha saker i, men nu sitter vi där vi sitter, med utflugna ungar och närmar oss 60 år, känns lite sent att börja "byta upp sig" nu.
Speciellt med tanke på allt vi investerat i med Poolen, SPA-badet och vår utemiljö, skulle kosta 1 miljon om man skulle göra nåt liknande nu på ett annat hus.

Batterierna sticker ju inte ut längre än lagerhyllorna så det är inget problem heller, tycker jag i alla fall.
Men om jag dör och någon annan blir chef över garaget så är det fritt fram att flytta på dem.  tummenupp
Jag erkänner att det inte är en estetiskt tilltalande installation.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solceller i Piteå - byggtråd.
« Svar #50 skrivet: 20 november 2023, 16:52:57 »
En av grannarna här i byn har som sagt celler på taket. Tyvärr har hon 2-3 ggr behövt byta växelriktare IOM åska/överslag. Vet inte om det beror om det beror på att vi ligger sist på luftledningen?

Hon har turligtvis fått ut nya på försäkring men missat de bästa månaderna maj-aug IOM långsam uppbackning ifrån sin leverantör…

Funderar starkt på att införskaffa ett eget nät dvs offgrid om jag nu nappar på solceller. Dvs inte bundet till det allmänna. Känns som om man iaf slipper åskproblematiken om man nu inte har en jävla otur!

Om åskan kommer via kablarna på taket så är väl enda skyddet att bryta likströmsbrytarna.
Fast det ska väl finnas inbyggda överspänningsskydd i växelriktarna också antar jag.
Tycker man hört lite om just det där med att Åskan skadat solcellsanläggningar?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8451
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Solceller i Piteå - byggtråd.
« Svar #51 skrivet: 20 november 2023, 16:58:42 »
Allt är klart nu, men batterierna ska stå där de står, har ingen ledig väggyta i garaget tyvärr.
Det här med utrymmesbristen har vi ju dryftat många gånger när "ni" tyckt att jag skulle sätta in en acktank i huset...
Om jag inte hade så otroligt rörigt i garaget skulle jag ta en 360° panoramabild, men den skadeglädjen ska ni inte få.
Visst, man skulle ju kunna "döstäda" som vi kallar det i alla fall, och slänga allt som man inte använt de senaste åren, men det är alldeles för ofta man behöver nåt man sparat på för att jag skulle vilja göra det. Drömmen vore förstås en gård med gammal lagård att ha saker i, men nu sitter vi där vi sitter, med utflugna ungar och närmar oss 60 år, känns lite sent att börja "byta upp sig" nu.
Speciellt med tanke på allt vi investerat i med Poolen, SPA-badet och vår utemiljö, skulle kosta 1 miljon om man skulle göra nåt liknande nu på ett annat hus.

Batterierna sticker ju inte ut längre än lagerhyllorna så det är inget problem heller, tycker jag i alla fall.
Men om jag dör och någon annan blir chef över garaget så är det fritt fram att flytta på dem.  tummenupp
Jag erkänner att det inte är en estetiskt tilltalande installation.

Känner igen ordet ”platsbrist” hemifrån  ::)
Ser ut som om någon kastat in en bomb i mitt garage.
Alla har vi dock olika åsikter på vad som är snyggt utan att vara elak eller något sådant.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1167
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Solceller i Piteå - byggtråd.
« Svar #52 skrivet: 20 november 2023, 17:53:09 »
Om åskan kommer via kablarna på taket så är väl enda skyddet att bryta likströmsbrytarna.
Fast det ska väl finnas inbyggda överspänningsskydd i växelriktarna också antar jag.
Tycker man hört lite om just det där med att Åskan skadat solcellsanläggningar?

Blixten träffade inte taket utan de sista 100 metrarna på inkommande el på kraftledningen eller transformatorn sist det åskade. Sedan ifrån transformatorn så går det även där luftledningar till de fåtaliga husen i byn.

Hade en kund tidigare som bodde väldigt olyckligt till vad det gäller åska. Luftledning sedan sjökabel ca 200 meter. Var det inte åskan som slog ut elen så var det någon båtägare som draggade med ankaret sitt :)

Han satte iaf in något slags kraftigare åskskydd för att spara på routrar osv… Enligt elektrikern skulle de klara Max 5 ”tillfällen” innan de behövde bytas ut dontknow Vet inte om något sådant skulle klara av strömspikar?
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1751
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Solceller i Piteå - byggtråd.
« Svar #53 skrivet: 20 november 2023, 18:26:09 »
En av grannarna här i byn har som sagt celler på taket. Tyvärr har hon 2-3 ggr behövt byta växelriktare IOM åska/överslag. Vet inte om det beror om det beror på att vi ligger sist på luftledningen?

Hon har turligtvis fått ut nya på försäkring men missat de bästa månaderna maj-aug IOM långsam uppbackning ifrån sin leverantör…

Funderar starkt på att införskaffa ett eget nät dvs offgrid om jag nu nappar på solceller. Dvs inte bundet till det allmänna. Känns som om man iaf slipper åskproblematiken om man nu inte har en jävla otur!

Det finns grader i helvetet:

Kärnkraftverk i blickfånget.
Nedströms vattendamm.
Sulfatfabrik intill.
Radonkåk.
Infraljudande vindkraftverk.
Yxmördarmaterial till granne.
Sist på luftledningen.
Hussvamp.

Vissa går att blunda för, några kostar skjortan, somliga ofrånkomliga och andra är tickande timebombs.

"Sist på luftledningen" är tre av ovanstående...


Ontopic:
Jag har precis beställt ett batteripack, GoodWe 13.1 kWh / 10 kWp och en FMÅASS (frekvensmoduleringsåterbäringsaggregationsstyrenhetsserver) á 10 250kr

Återbetalningstid hela batterisystemet (FDR-D)
Worst case; 12 år
Medelrimlig; 4.5 år
Drömscenario: 1.8 år

Blir spännande att se hur det går på sikt, men jag är nästan helt säker på att batteripacket kommer ROI:a före mina 3.5 år gamla 15.54kWp-solceller 8), som har cirka 5 år kvar innan de går break-even!  "love"

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solceller i Piteå - byggtråd.
« Svar #54 skrivet: 21 november 2023, 07:40:52 »
Luftledningarna byggs väl bort succesivt, i vart fall i Piteå Energi:s nät - de har varit här i byn och bytt transformatorer och grävt ned luftledningar de senaste åren i alla fall, borde vara samma i många kommuner kan man tycka.
Kärnkraftverk är nog det minsta problemet, det vore värre om det inte byggdes en hoper nya sådana - finns bara det som kan hålla Svensk industri på banan, och om den försvinner - vad ska vi då leva på, skola, vård och omsorg - höjda skatter - och en positiv inställning?
Vindkraftverken får vi hoppas är en parentes i historien, mycket tyder ju på det i alla fall. (Negativa elpriser när det blåser, och inga pengar alls när det är vindstilla ger dåligt kassaflöde, själva urtypen för Ebberöds bank helt enkelt.
Men man vet ju inte hur det kan gå i nästa val.  dontknow
MP vill ju stoppa kärnkraften och förbjuda flygresor, och sossarna gör ju som de vill - så i värsta fall har vi armageddon och sotdöden  framför oss.
Tur man ska dö innan politiken hinner få genomslag - och för barnen är det ju bra att det finns fri rörlighet inom EU.
Kanske får de flytta till Argentina, där verkar det bli drag under galoscherna nu i alla fall.  ::)
De har verkligen valt en president som verkar vara beredd att städa upp i transferiatet.
10 av 18 myndigheter ska läggas ned...
Och i Sverige är det ett väldigt liv när man ska slå ihop en av 342 myndigheter med en av de andra.
Men det blir svårt med förändringar när en majoritet av befolkningen antingen arbetar inom transferiatet eller försörjs av detsamma, argentina kan väl ses som ett varnande exempel där statens utgifter bara ökade och man tryckte pengar tills inflationen var över 100%.
Så blir det till sist när majoriteten lever på det minoriteten genererar i form av överskott.

För att överföra detta på solcellerna så tror jag att man framöver ska vara rätt inställd på låga eller obefintliga elpriser när solen verkligen ger någon effekt att tala om, solceller och vindkraft kommer fortsatt att öka i ett antal år till, så det vi sett i sommar är troligen bara en försmak av det vi kommer att få se.
Det man kan hoppas på är fortsatta skatterabatter på exporterad el, och försöka se till att man kan använda så mycket som möjligt av det man genererar själv, då slipper man i alla fall skatt och moms. (som det nu ser ut i alla fall)

Det mer troliga scenariot är väl att skatterabatten försvinner inom något år (kanske inte vågar före nästa val?) då det skadar hela energisystemet och försämrar möjligheterna för den planerbara kraftproduktionen att bli lönsam - "det ska vara samma förutsättningar för alla kraftslag" har ju regeringen sagt - så om de tänker leverera på det så kommer skatterabatten och bidragen för solceller bort.
Skulle det ske är troligen branschen stendöd i Sverige i alla fall.

OM inte Hybrit blir verklighet, men den tanken vill jag egentligen inte ens tänka - är livrädd för vad det ska göra med elpriserna och tillgången på el i Norra landsdelarna om de börjar sluka i sig 50% av hela Sveriges nuvarande energiproduktion.
Då räcker det inte  med 10 nya stora reaktorer ens.
« Senast ändrad: 21 november 2023, 07:52:14 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1979
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Solceller i Piteå - byggtråd.
« Svar #55 skrivet: 22 november 2023, 13:24:03 »
Ibland tänker jag att allt är självkorrigerande, gör man en ekonomisk tabbe får man i slutänden betala med svansen mellan benen. Även om det är 400 miljarder. Så varför oroa sig? It's only money.
Det är som ett självgående maskineri där ingen står för rationalitet, bara varierande grader av vansinne i alla riksdagspartier.
Tänk vilka goda ledare vi hade under säg ett århundrade, säg 1870-1970 som byggde upp landet från ett av de fattigaste till ett av de rikaste.
Fram till vår generation tog över.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1751
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Solceller i Piteå - byggtråd.
« Svar #56 skrivet: 23 november 2023, 07:49:20 »
Ibland tänker jag att allt är självkorrigerande, gör man en ekonomisk tabbe får man i slutänden betala med svansen mellan benen. Även om det är 400 miljarder. Så varför oroa sig? It's only money.
Det är som ett självgående maskineri där ingen står för rationalitet, bara varierande grader av vansinne i alla riksdagspartier.
Tänk vilka goda ledare vi hade under säg ett århundrade, säg 1870-1970 som byggde upp landet från ett av de fattigaste till ett av de rikaste.
Fram till vår generation tog över.

Det är lätt att bli rik, när alla andra ligger sargade efter ett (två) världskrig. Visst, valet om neutraliteten gjorde väl sitt, att vi slapp undan kriget(en), men jag tror det hade kvittat om det var måndemokraterna, plutopartiet, eller nåt däremellan som styrde, vi hade ju öppet mål i ett halvt sekel, hela Europa ville ju desperat ha stål, malm, trä och el av oss.

Lite som när lillebror Norge fann oljan... de var once en fattig fisknation, som oavsett politisk ledning också hade öppet mål efter att oljeanden släppts ur flaskan.

Sen kan jag hålla med dig om att det gått rejält utför på sistone, på grund av mååånga politiska felsteg.  :'(

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solceller i Piteå - byggtråd.
« Svar #57 skrivet: 23 november 2023, 08:03:29 »
Innan valet var ju Tidöpartierna "motståndare" till vindkraft.
Det skulle vara intressant att veta vad som fått dem att ändra sig, nu ger de ju OK till minst ett par stora projekt i bottenviken/östersjön?
Är det att de förstått att det är snabbt och billigt, och att det gör mer nytta än det skadar möjligheterna för planerbar energi att sänka de totala kostnaderna för Sverige elförsörjning? (I så fall har jag fel - hemska tanke) - eller gör dom det bara för att en majoritet av Svenskarna tycker att vindkraft är bra, och det är röstfiske som de ägnar sig åt.
Det är vad jag tror.
För detta är inga snabba projekt, det tar troligen lika länge som att bygga kärnkraft innan de där projekten är online.
Huvudsaken att de inte ger några kreditgarantier eller elprisgarantier till de som bygger vindkraft, någon som vet om de tänkt göra det?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 855
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Solceller i Piteå - byggtråd.
« Svar #58 skrivet: 23 november 2023, 08:19:02 »
Här är en länk
https://www.reuters.com/business/energy/polands-first-nuclear-power-station-cost-around-20-bln-says-pm-2022-11-02/

Verkar kosta 20 miljarder usd =210 milj SEK
Undrar om det är för en eller tre reaktorer.

Om en så är 70 miljarder "billigt"
Polen tror jag inte går med på för mycket fördyringar, som Sverige skulle göra.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solceller i Piteå - byggtråd.
« Svar #59 skrivet: 23 november 2023, 08:33:12 »
Mmm, tyckte Jan Blomqvist talade om 80 miljarder för en reaktor, så 3 för 240 miljarder låter väl rimligt - det blir ju troligen billigare i Polen än i Sverige också.
Vindkraften i Polen genererar idag 6,7 GW och står för 10 procent av landets elproduktion.
Kolproduktionen står för 70% alltså ungefär 7 gånger så mycket, eller ca 50 GW.
Hur man tänkt ersätta 50 GW med som mest 15 GW kärnkraft förstår jag inte, men det man inte förstår får man lämna.
Ännu en fråga som en 5-klassare borde se är omöjlig matematik.

Och tyskarna protesterar.
De kanske skulle funderat på vad som skulle hända i grannländerna när de la ned sina kärnkraftverk, mer kol, gas eller kärnkraft?
En 5-klassare borde kunnat räkna ut att främst Frankrike skulle bygga mer kärnkraft, och att både Tyskland själva OCH Polen skulle bärja bränna mer fossilt - eller bygga ny kärnkraft.
Samma sak i Sverige.

Nu var ju inte klimatalarmismen så "fullfjädrad" när Tyskarna fattade beslut om nedläggningen, så en viss förståelse får man väl ha för det dumdristiga beslutet som fattades efter Tsunamin i Japan.
« Senast ändrad: 23 november 2023, 08:36:56 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!