Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Solceller i Piteå - byggtråd.  (läst 5771 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Solceller i Piteå - byggtråd.
« skrivet: 29 maj 2023, 07:59:39 »
Nu mina vänner ska jag berätta, i morgon kommer dom och börjar med utbyte av tak, för att sedan sätta upp 30 solceller med en total maxeffekt på 12.4 kW, och en nettoeffekt på 10.3 kW med den taklutning vi har.
Produktionen ska bli ca 9000 kWh, men i praktiken tror jag det blir lite mindre då jag inte kan ta väck snöras-skydden för hälften av solfångarna (Snöras på SPA-badet och framför en dörr gör att det inte känns vettigt, och jag har svårt att flytta SPA-badet till annan plats.
Köper av en bekant som jag har stort förtroende för, så jag har inte i huvudet vad det är för prylar som blir monterade utan litar helt på att han plockat ihop en bra och prisvärd anläggning åt mig.
163 000 kr efter bidrag + vad det kostar att byta ut ca 40 m2 av det gamla taket. (Har inte fått något pris på det, utan litar även här på den hantverkaren som sköter det att inte blåsa mig.)

Ska komma med mer specificerade uppgifter om solcellerna och invertern när jag vet mer.

I samband med detta har jag även bytt elleverantör från Jämtkraft till Tibber, skillnaderna är att Jämtkraft betalar sportpris -1.81 öre för det jag exporterar, och har ett timpris/spotpris-påslag på 3.4 öre/kW på den el som jag köper av dem.
Tibber har inget påslag och inget avdrag på spotpriset för den el jag exporterar.
Tibber tar 10 kr mer/månad i månadsavgift, men det har ju liten betydelse i det stora hela.

En annan anledning till Tibber är att de får anses vara en av våra mest dominanta konkurrenter när det gäller elprisstyrning liknande den vi kan göra med våra egna dataloggrar, när jag själv är kund hos dem kan jag enkelt jämföra deras produkter och erbjudanden med vad vi kan erbjuda, och vi kan även lära oss av dem och förbättra vårt erbjudande till våra kunder.
Ser även en potential att erbjuda våra loggrar och vår lösning för elprisstyrning till andra energibolag som tappar kunder till Tibber på löpande band...

Kanske är snål som inte byter ut hela taket, men ska det finnas någon möjlighet att få payoff på detta under min livstid så har jag beslutat göra så här.
Det är egentligen inget fel på taket (aluminiumplåt, läcker inte) men kondensskyddet är trasigt så det kan droppa lite vatten på "golvet" uppe på krypvinden, så jag byter plast, spikreglar och sätter ny plåt på drygt 40 m2 i samband med detta projekt.
Den andra halvan av solfångarytan blir på garagetaket, och där har vi 1 meter spån på taket, då där finns inget kondensskydd alls, det fixar spånet, så där får de lägga direkt på befintligt tak.

Jag tänker att det ju inte är omöjligt att ta ned panelerna OM det skulle hända nåt anmärkningsvärt med taket så jag måste  byta ut det de närmaste 10-20 åren.  dontknow
« Senast ändrad: 29 maj 2023, 08:01:32 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solceller i Piteå - byggtråd.
« Svar #1 skrivet: 05 juni 2023, 09:25:48 »
Blev ändrade planer i helgen.
Det visar sig att min leverantör just fått veta att Growatt lanserar Växelriktare av hybridmodell den sista Juni, så jag kan lägga till batterier till anläggningen.
Det fina med detta är att batterilager ger 50% rabatt på både batterier, styrning (växelriktaren) och elinstallationen.
Nu har jag inte fått några priser ännu, men troligen behöver man inte betala så hemskt mycket mer själv, men får batterilagret "billigt".
Det vanliga stödet är bara 20% så det är rätt stor skillnad.

I fredags byttes taket på den del av huset där solcellerna ska ligga, och idag börjar de montera upp ställning och skenor för solcellsmonteringen.
Nu är det plötsligt inte lika bråttom, då jag måste vänta på växelriktaren och batterierna, men man vill ju ändå få klart allt jobb som skräpar ned innan midsommar, så vi kan ställa i ordning kring poolen och uteplatsen som vi brukar ha det.
Just nu står en ställning på altan...

Lite nervöst med allt på löpande räkning, oklart vad det kommer att kosta, men om man har att göra med hederligt folk så bör det ju bli billigare än ett fast pris.  :-\
« Senast ändrad: 05 juni 2023, 09:32:50 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Solceller i Piteå - byggtråd.
« Svar #2 skrivet: 05 juni 2023, 19:49:27 »
Tycker det känns som priserna på batteriet skenat iväg , troligen med hjälp av dom 50%  ::)
Har svårt att få ihop kalkylen med batterier, åtmindstånde här .
Även lite oklart hur många år dom klarar innan dom tappat för mycket, antalet i och urladdningar är troligen största boven om det nu inte är något annat som försämrar dom väsentligt med tiden.
Vad ligger priserna på nuförtiden om man vill ha lite kraftigare batterier?

Men lite kul att ha tex belysning vid strömavbrott när det är mörkt överallt annars  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solceller i Piteå - byggtråd.
« Svar #3 skrivet: 05 juni 2023, 22:52:02 »
Nya invertern och 10 kWh batterier skulle kosta 46 000 kr.
Tror det var innan rabatten.  dontknow
Jag är i det läget nu att jag litar på mina inlejda entreprenörer, de är lokala och har bra rykte, jag KOMMER att redovisa kostnaderna när jag känner till dem, men just nu är det höljt i dunkel.
Man får hoppas att man inte behöver ångra sig att man litade på lokala leverentörer som "man känner" ...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Solceller i Piteå - byggtråd.
« Svar #4 skrivet: 05 juni 2023, 23:14:21 »
Låter ”billigt” och speciellt om det är innan 50%  tummenupp
Batterier måste ha gått ner i pris sen jag kollade och det är ju nice i så fall
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Solceller i Piteå - byggtråd.
« Svar #5 skrivet: 06 juni 2023, 08:18:43 »
jag trodde att ett 10 kW batteri kostar 100.000-
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Solceller i Piteå - byggtråd.
« Svar #6 skrivet: 06 juni 2023, 15:50:07 »
Hade jag satt in en sådan stor anläggning med batteri så hade jag sett till att hjärnkontoret var supersmart, utan att man själv ska sitta och analysera priserna på hur man ska göra.

Det finns visserligen redan, men det gäller att se till att det är just den varianten man köper idag.
Den säljer och köper in el till det mest förmånliga för husägaren!

Så sa solcellsnisse som var hemma hos mig i lördags, lyssnade visserligen bara på ett halvt öra då jag hellre lattjade med bonusbarnbarnet.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solceller i Piteå - byggtråd.
« Svar #7 skrivet: 07 juni 2023, 07:26:45 »
Jag köper ju både anläggningen i sig, och batteriet för att vi ska kunna utveckla den typen av smart styrning via Logger 1010, som ett led i utvecklingsarbetet.
Jag har inte satt mig in så mycket i vilka möjligheter växelriktaren erbjuder i form av ingångar eller kommunikation, men förhoppningsvis finns väl både digitala ingångar som man kan trigga om man vill att den ska ladda upp eller ur batterierna, eller så måste man manuellt ställa in den typen av saker, men det låter märkligt om så skulle vara fallet.
Idealet vore ju om man kunde styra (vintertid) så att den laddade batteriet fullt de billigaste timmarna, och att man sedan använde den elen under de dyraste timmarna - så får man ju nytta av anläggningen året runt.
Det bästa vore förstås om man kunde styra den via modbusporten så man kan bestämma hur många kW den ska exportera under de dyra timmarna.
För oss kommer det nog vara effektivt att ladda på natten och sedan använda den elen mellan 06.00 och 07.00 när vi kör motor och kupevärmare på två bilar, drar nästan 5 kW. (10 kW är max man kan ladda ur)
Då finns det dessutom drygt 5 kWh kvar i batteriet för resten av de dyraste timmarna varje dag.
Men 20 kWh kapacitet på batteriet skulle nog passa oss bättre under vintern, det skulle inte heller räcka helt och hållet, men i vart fall borde det räcka till de 5-6 dyraste timmarna varje dag.
I mitt fall finns ju risken att jag kommer att exportera mer än jag köper in, och då faller ju skatterabatten på en del av exporten, vilket inte är optimalt, men jag har hellre lite för mycket produktion än för lite.
Batteriet går bygga ut till 20 kWh om man vill, så om det visar sig lönsamt så kanske det blir framöver.
Det ska vara "den bättre" typen av batterier (LFP?) som går ladda ur helt och upp helt utan att slitas ut i förtid, de ska också klara fler laddcykler än den äldre typen av batterier.
Inte alls lika stor risk för brand heller.
10 års garanti på batteriet.
Om 10 år kostar nog ett batteri inte så mycket.

Har frågat om priset vara före eller efter bidraget, det var efter bidraget.
44500 kr för växelriktare och 10 kWh batteri.
Men med tanke på att elisntallationen och invertern blir billigare än det annars skulle blivit så kanske jag bara betalar mellan 20 och 30 000 extra. (har inte fått några specade priser i offerten, så jag kan inte kolla)  dontknow

En av min bekanta menade att hans batteri bara kostade 8000 kr, men han visste inte hur stort det var.
Gissar att han hänvisar till extrakostnaden jämfört med vad det skulle kostat om han inte köpt batterilager och då fått mindre bidrag på både växelriktaren, batteriet och elinstallationen, men mindre än 5 kWh batterier finns väl knappt, så det borde ju vara minst det i alla fall.
Idag börjar de nog skruva upp panelerna hoppas jag, skulle vara bra om allt "ute" var klart före helgen så man kan städa upp uteavdelningen.

Igår var vi uppe på taket och spolade av allt "aluminiumspånor" från att de kapat profilerna som cellerna ska monteras på, det blev rätt mycket i hängrännorna...
Den där typen av "filspån" vill man inte i ha i eller i närheten av en pool...
Hittade rätt mycket av dessa hela 7 meter från huset, på andra sidan poolen - som ett resultat av att det blåste rätt kraftigt när de monterade skenorna.
Hade jag tänkt på det där innan så hade de fått kapa alla skenorna på marken, men där vill man ju inte ha en massa vassa spånor hellet.  dontknow

De som monterar jobbar på löpande räkning, så vi sparar lite om vi gör den där typen av jobb som är enkla, men ändå tar tid, och inte påverkar funktion eller garantier.
« Senast ändrad: 07 juni 2023, 07:52:31 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Solceller i Piteå - byggtråd.
« Svar #8 skrivet: 07 juni 2023, 11:38:32 »
Skillnader i hur hårt man får belasta batterierna?  Man får knappast tömma ett 5kWh batteri på en timme? Försökte läsa på en gång men blev på hälft.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solceller i Piteå - byggtråd.
« Svar #9 skrivet: 07 juni 2023, 16:18:22 »
Stämmer, 5 kW är max, 8 kW peak i max 60 sekunder.
Det gäller för ett 10 kWh batteri, större batteri ökar maxeffekten, sen är det väl förstås bättre ju lägre effekter man använder sig av.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solceller i Piteå - byggtråd.
« Svar #10 skrivet: 08 juni 2023, 08:07:31 »
Dom blev färdiga med panelerna igår, ska bara rivas en ställning idag.
Sen ska det plåtas in lite på sidan av panelerna så att snö från utbyggnaden som är byggd i vinkel inte ska trycka in under där panelerna ligger nära ränndalen.
Sen väntar vi på elektrikern, jag skulle gärna vilja att de kom redan nu så vi kan göra allt grovjobb som har med de förändringar som krävs att göra.
Då vi har två elcentraler i huset, som båda matas av var sin säkringsrad i elskåpet med huvudelmätaren så måste vi dra ur båda dessa kablar från elmätarskåpet, sedan dra en ny kabel från huvudelmätaren till garaget där inverter och batterier ska vara, där ska den gå dels genom Growatts elmätare, sedan min egen elmätare (så logger 1010 kan styra vissa funktioner), över en jordfelsbrytare typ B, sedan ska 20A matningen gå vidare till Invertern + elcentralen i huset, vi ska också dra tre faser över 16A säkringar som ska till förrådets elcentral (Bastu, pool och spabad går från den centralen).
Om vi kan få detta gjort redan ni minskar vi risken att det blir svårt att få en elektriker som kan koppla in batteri och inverter när den landar här hos oss, troligen i början på Juli.
Mardrömmen skulle vara om man fick vänta till en bit in i Augusti innan man får igång anläggning bara för att det är semester...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solceller i Piteå - byggtråd.
« Svar #11 skrivet: 08 juni 2023, 08:20:48 »
Lite bilder, detta är bara ena delen av totalen, blir totalt 38 paneler a 415 Watt, Hanersun TCP18-54HB415W
Total teoretisk effekt 15770 W.
Med tanke på vår taklutning så bör de ge ca 80% av maxeffekten, eller ca 12606 W momentant en bra dag.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 10 kW, ( Cobalt Free Lithium Iron Phosphate (LFP) )
Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Solceller i Piteå - byggtråd.
« Svar #12 skrivet: 08 juni 2023, 10:52:41 »
Snyggt!

80%, påminner mig om hur kusinen skulle bygga om hela ladans/garagetak för att få den perfekta vinkeln tills jag sa att han skulle sätta in 1 eller 2 paneler extra istället så sparar han in ett par hundra tusen. Hans befintliga väderstreck och vinkel hade redan 94%

Ett flackare tak är bättre än för brant taklutning och väderstrecket har större betydelse än lutningen Förutom då solpanelen står prick söderut enligt kompassen.



Hur påverkar vinkel och riktning solpanelens verkningsgrad?
https://hemsol.se/solceller/lutning-vaderstreck/



Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Solceller i Piteå - byggtråd.
« Svar #13 skrivet: 08 juni 2023, 14:05:56 »
Som en del av oss förväntat så ändrar de på de ekonomiska förutsättningarna för solel. Så var det med den 'nätnyttan'.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kan-bli-hart-slag-mot-de-som-investerat-i-solceller-det-kanns-som-ett-bedrageri
Och de är nog inte färdiga än.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solceller i Piteå - byggtråd.
« Svar #14 skrivet: 09 juni 2023, 07:28:58 »
Fördelen med det där är väl att även vindkraftbolagen kanske får börja betala så vi blir av med den branschen helt och hållet på lite sikt.
Bara då kan vi bygga upp ett planerbart fossilfritt energisystem igen.

Att räkna på hur stor besparingen kan bli med solceller har jag satsat väldigt lite på, minst 20 år payoff-tid som det ser ut nu i alla fall - är min prognos.

Sen kan det ju bli svindyr el, miljöpartiet kan komma in i regeringen igen, och det blir ännu mer bidrag till de som producerar påstått klimatvänlig energi.
Så det är helt omöjligt att veta.

Om jag räknar med att jag förbrukar 18 000 kWh/år, använder 6000, exporterar 6000 och importerar 6000 kWh så får jag typ 4000 kr i skatterabatt och "nätnytta" varje år.
Jag sparar 2250 kr i elskatt och moms på den del jag själv använder.
Och om man räknar med 25 öre i snitt för elen man säljer så blir det 1500 kr.
Det jag sparar på den el jag använder själv, utöver skatten borde då också bli ca 1500 kr.
Totalt 9250 kr/år, och en investering på ca 200 000 kr ger runt 20 års payoff-tid.
Då är jag 78 år, om jag lever.

Den stora nyttan för mig tror jag är att vi förbrukar så mycket el på sommaren, i helgen brände vi en 16A säkring när både poolvärme, SPA-bad och bastu var igång...
Vi kommer alltså att kunna använda mycket av den el vi producerar på sommaren om jag bara kan styra värmeproduktionen i pool och SPA-bad så att de primärt värms när vi har överskott på el.
« Senast ändrad: 09 juni 2023, 07:31:42 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!