Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är det man sätter bakom elementen, och fungerar det?  (läst 18278 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Vad är det man sätter bakom elementen, och fungerar det?
« Svar #15 skrivet: 12 december 2012, 07:07:17 »
När jag renoveradew hemma så monterade jag sådana här istället för byggplast:http://www.wiedland.se/thr/
Och det är helt klart en skillnad mot förut.
Sedan kan jag inte säga vad som gör den största skillnaden, att huset är tätt nu, den reflekterande ytan eller den isolerande verkan som plasten ev. har.
En annan sak jag har märkt är att mobiltelefonen har pissig mottagning i de rummen som plasten har använts  dontknow
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad är det man sätter bakom elementen, och fungerar det?
« Svar #16 skrivet: 12 december 2012, 07:24:07 »
Reflektion av värme sker med den folien och är egentligen ingen dålig sak
Dock byggde du åt dig en http://sv.wikipedia.org/wiki/Faradays_bur

Ett väldiskuterat problem för de som byggt ett passivenergihus åt sig av aluminiumbelagd uretanisolering samt selektivglasfönster
Ingen mobiltelefontrafik i de husen inte .,;-
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Vad är det man sätter bakom elementen, och fungerar det?
« Svar #17 skrivet: 12 december 2012, 07:31:51 »
Reflektion av värme sker med den folien och är egentligen ingen dålig sak
Dock byggde du åt dig en http://sv.wikipedia.org/wiki/Faradays_bur

Ett väldiskuterat problem för de som byggt ett passivenergihus åt sig av aluminiumbelagd uretanisolering samt selektivglasfönster
Ingen mobiltelefontrafik i de husen inte .,;-
Ja, jag funderar på att sätta upp en mobilförstärkare med antenn på taket, för det som sänds inne i "buren" verka fungera bra (trådlösa nätverket tex.)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Vad är det man sätter bakom elementen, och fungerar det?
« Svar #18 skrivet: 12 december 2012, 21:07:45 »
När jag renoveradew hemma så monterade jag sådana här istället för byggplast:http://www.wiedland.se/thr/
Och det är helt klart en skillnad mot förut.
Sedan kan jag inte säga vad som gör den största skillnaden, att huset är tätt nu, den reflekterande ytan eller den isolerande verkan som plasten ev. har.
En annan sak jag har märkt är att mobiltelefonen har pissig mottagning i de rummen som plasten har använts  dontknow

Intressant, men dessa har du på hela väggarna, och inte bara bakom radiatorerna?

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Vad är det man sätter bakom elementen, och fungerar det?
« Svar #19 skrivet: 12 december 2012, 21:17:23 »
Faradays bur, åskskydd poppade upp, blixtens våglängd är 100-1000m enligt Wikipedia. Då skulle det räcka med typ max 3 åskledare för att skydda en villa? Är Emp:n inräknad i den våglängden?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Vad är det man sätter bakom elementen, och fungerar det?
« Svar #20 skrivet: 12 december 2012, 21:24:54 »
Intressant, men dessa har du på hela väggarna, och inte bara bakom radiatorerna?
ja, väggar och tak, överalt där man normalt använder byggplast
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Conquest

  • Pensionerat Elektriker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LinderödsÃ¥sen. SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag fattar inget, förän jag provat själv.
    • Stig Hastrups hemsida.
SV: Vad är det man sätter bakom elementen, och fungerar det?
« Svar #21 skrivet: 12 december 2012, 22:10:17 »
Det bästa att sätta bak elementen är väl 25 cm isolering!
CTC 107 Polar 2013 + Norrahammar NG0 + El + Sol + Ack 750 l. med vvb-slinge + 50 liters efterberedare samt extra Ack 500 l.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Vad är det man sätter bakom elementen, och fungerar det?
« Svar #22 skrivet: 12 december 2012, 22:21:25 »
25 cm är väl vad som ska vara i vägg där tempen beräknas vara 20inne och -20 ute. Med en snittemp på 40 bakom elementet borde det väl vara 25x1.5cm?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Jag roade mig idag med att gå runt huset med Ir-pickan och sköt hejvilt. Jag kunde inte detektera någon skillnad alls mellan "vanlig" vägg, och vägg bakom radiatorer, men det kan mycket väl bero på att mina ytterväggar är byggda med luftspalter mitt i. Ev varmare luft försvinner nog lika mycket åt sidorna som rakt igenom. Däremot så är det inte sagt att extra isolering just bakom elementen inte skulle spara några watt om året, för något tror jag nog att det gör.

Men jag reagerade lite på mina ytterdörrar, den ena hade en yttertemp på -2 °C och väggen intill höll- 5,5 °C. Den andra dörren är i en glasad förentré och tempen på väggarna där höll -4 °C, och dörren bara +-0 °C.

Det är nästan 6m2 dörrar jag har om jag också räknar med källarytterdörren, kanske kunde man göra dem något tjockare mha isolering, men då vill det också till att de kommer att se bra ut.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Vad är det man sätter bakom elementen, och fungerar det?
« Svar #24 skrivet: 13 januari 2013, 20:24:34 »
Det fungerar inte med reflektorer bakom radiatorerna.

Radiatorer har väldigt liten IR strålning.
Det mesta är konvektion.

Då är nog isolering bättre.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Tankar på reflexiv yta har jag släppt sedan länge tummenupp

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad är det man sätter bakom elementen, och fungerar det?
« Svar #26 skrivet: 15 januari 2013, 08:49:19 »
Har man hög temp på radiatorn och dåligt isolerad vägg så kan mer isolering göra lite skillnad. Men i normalfallet är det försumbart... Dessutom är det svårt att isolera tillräckligt mycket bakom radiatorn utan att det ser konstigt ut eller ger en massa merarbete.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Vad är det man sätter bakom elementen, och fungerar det?
« Svar #27 skrivet: 15 januari 2013, 09:22:53 »
Eller fläktar på som drar ut värmen i rummet innan den sticker igenom väggen.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vad är det man sätter bakom elementen, och fungerar det?
« Svar #28 skrivet: 15 januari 2013, 10:40:12 »
Fungerade bra med en stor aluminiumplåt på väggen bakom den oljefyllda elradiatorn i förrådet. Eftersom det är oisolerad betongplatta och bara 95mm isolering i väggarna behövde radiatorn i stort sett gå på max hela tiden och insidan på ytterväggen bakom var mer än ljummen... Med plåten på väggen blev det betydligt effektivare värmespridning och den elektroniska termostaten i radiatorn började arbeta även vintertid.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Conquest

  • Pensionerat Elektriker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LinderödsÃ¥sen. SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag fattar inget, förän jag provat själv.
    • Stig Hastrups hemsida.
SV: Vad är det man sätter bakom elementen, och fungerar det?
« Svar #29 skrivet: 15 januari 2013, 21:02:47 »
Jag köpte nyss en billig dator som väsnades betydligt mer än den gamla. Köpte på Mekonomen en skiva av ca 1 cm tjock skumgummimos med självhäftande tejp-yta på ena sidan och alufolie på den andra. Denna klippte jag ut i bitar och satte invändig på alla ytor möjligt. Numera tyst dator.

Kom att tänka på denna tråd då det nog är ett bra bud på vad man kan ha bakom radiatorn mot en oisolerat vägg. Att mellanrummet mellan vägg och radiator bliver mindre är endast en fördel, vilket de flesta inte är klar över. Luftströmmen ökar enormt med mindre spalt. Kolla själv vid att hålla 2 skivor bröd direkt från brödrosten och böj ansiktet över dem medan du för dem långsamt ihop, men akta du inte svider näsan!
CTC 107 Polar 2013 + Norrahammar NG0 + El + Sol + Ack 750 l. med vvb-slinge + 50 liters efterberedare samt extra Ack 500 l.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!