Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög delta-t vid tillsatsdrift. Normalt?  (läst 1717 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Küngen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Hög delta-t vid tillsatsdrift. Normalt?
« skrivet: 04 februari 2012, 21:50:59 »
När min pump går utan tillsats har jag delta T på 8 grader med cirk.pumpen i läge I.
Nu när det är riktigt kallt ute och tillsats 1 aktiveras går delta T upp till runt 12-13 grader.
Är detta normalt eller bör delta T vara 8 grader även med tillsatsen aktiv?
Ändrar jag cirk.pumpen till läge II med tillsatsen aktiv får jag delta T 8-9 grader, men när tillsatsen stängs av blir den ju då istället för liten (runt 6).

Mvh Erik

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Hög delta-t vid tillsatsdrift. Normalt?
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2012, 21:57:27 »
Allmänt sett beror deltat på varma sidan på den effekt din värmepump ger eller din eltillsats ger (eller kombination av båda). Hög effekt ger högt delta, låg effekt ger låg delta vid samma flöde (hastighet på cirkulationspumpen). Vattnet hinner helt enkelt värmas upp mer av en högre effekt vid samma flöde.

Kolla i manualen vad som rekommenderas för delta vid kompressordrift och sikta på det. Deltat när bara eltillsats används spelar ingen roll.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Küngen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Hög delta-t vid tillsatsdrift. Normalt?
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2012, 23:21:28 »
Jag kanske ska förtydliga att kompressorn också går, inte enbart eltillsatsen. Men eftersom det är så kallt nu kopplas tillsatsen in också. Vad jag förstått ska delta T ligga på 8 grader för att min pump ska arbeta optimalt vid kompressordrift.

Jag lyckas dock inte hitta nån information om samma gäller vid kompressordrift + tillsats, eller om det ska bli högre delta T eftersom tillsatsen ju värmer ytterligare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hög delta-t vid tillsatsdrift. Normalt?
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2012, 23:33:12 »
Hej, helt normalt.
Självklart kommer deltaT öka då elpatron skjuter till värme och så ska det vara, du behöver inte ändra på CP då elpatron går in.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Küngen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Hög delta-t vid tillsatsdrift. Normalt?
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2012, 23:35:37 »
Tack sÃ¥ mycket för svaret, dÃ¥ vet jag!  :)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hög delta-t vid tillsatsdrift. Normalt?
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2012, 23:41:20 »
Och det högre deltat påverkar inte pumpens verkningsgrad, höjningen av temperaturen sker efter det att pumpen har höjt tempen med sina 8 grader: Så deltat över själva VP är fortfarande 8 grader även om deltat mellan ut och in är högre. Thumbsup
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Küngen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Hög delta-t vid tillsatsdrift. Normalt?
« Svar #6 skrivet: 05 februari 2012, 16:24:10 »
Och det högre deltat påverkar inte pumpens verkningsgrad, höjningen av temperaturen sker efter det att pumpen har höjt tempen med sina 8 grader: Så deltat över själva VP är fortfarande 8 grader även om deltat mellan ut och in är högre. Thumbsup

Ja det var just verkningsgraden jag var lite orolig för, men det är ju fullständigt logiskt att det är sÃ¥ det funkar. Tack  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!