Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kalla/ljumna element - dÃ¥lig cirkulation?  (läst 17567 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Christer K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kalla/ljumna element - dålig cirkulation?
« skrivet: 30 november 2018, 17:43:57 »
Hej!

127 kvm hus från 1985 med IVT490 värmepump från 2003. Vattenburet system med element.
Systemet har fungerat bra under alla år, det enda man behövt göra är att lufta elementen och ibland hjälpa cirkulationspumpen igång inför hösten/vintern.

Under våren gjorde vi en utbyggnad av huset med 32 kvm så nu är huset 159 kvm.
I den nya delen är det golvvärme.
När vi slog igång värmen tidigare i höstas fick vi varmt på golven i den nya delen men elementen i den gamla delen är kalla/ljumna.
Jag har luftat elementen och värmepumpen ett antal gånger så nu tror jag inte det är någon luft kvar i systemet.
Motionerade även shunten på värmepumpen då framledningstemperaturen varierade mellan 20-50 grader på bara någon minut.
Nu är framledningstemperaturen i närheten av börvärdet men jag har märkt att framledningstemperaturen inte orkar över ca 55 grader även fast börvärdet är över 65 grader.
Innan utbyggnaden körde jag på värmekurva 4 men har nu höjt till värmekurva 10.

Jag gissar att vårt problem med kalla element beror på dålig cirkulation.
Har höjt farten på cirkulationspumpen från 2 till 3 men det blir inte varmare på elementen.

Jag hade en ide om att tillfälligt stänga igen golvvärmeslingan för att se om elementen blev varmare men hittar ingen avstängningsventil till golvvärmen.
Bifogar bild på centralen.


Elementen går i två slingor.

Slinga 1
Element 1 varmt vid termostaten, övre delen av elementet ljummet, nedre delen kall
Element 2 hela elementet kallt

Slinga 2
Element 1,2 och 3 ljumna upptill, kalla nertill
Golvvärmen är ansluten efter element 3




Värden från värmepumpen

Framledning värme GT1 42,0-55,8 (49,2) Elpatronen slog till vid 44 och slog ifrån vid 53,2 grader
Ute GT2 1,1
Tappvarmvatten GT3:1 58,3
Varmvatten GT3:2 51,0
Värmevatten GT3:3 58,0
Kompressor GT6 59,7

Är det en bra ide i felsökningssyfte att tillfälligt stänga av golvärmen och hur gör man det i sådana fall?
Har vi något fel på värmepumpen då framledningstemperaturen inte blir högre än ca 55 grader?


Tacksam för tips hur jag kommer vidare för att få varma element och kanske även en nöjd fru. :)

Christer

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kalla/ljumna element - dålig cirkulation?
« Svar #1 skrivet: 01 december 2018, 08:52:25 »
Att framledningstemperaturen inte kommer över 55 grader kan helt bero på att pannans effekt inte räcker längre. Brukar gå att ställa el-patronen på 6 kW eller 9 kW, men det beror också vilka säkringar man har om det är möjligt. Finns nog även utbyggnadssats med ytterligare en el-patron till 13,5 kW men det kräver i regel omdragning av elen.

När du skriver slingor för radiatorerna tänker jag pÃ¥ ettrörssystem. Nu har ni alltsÃ¥ skarvat in golvvärmen mitt i en ettrörslinga(!??). Normalt ska golvvärmen ha sin egen shuntgrupp kopplad till stammen frÃ¥n pannan för att sänka framledningstemperaturen frÃ¥n den som gÃ¥r till radiatorerna. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kalla/ljumna element - dålig cirkulation?
« Svar #2 skrivet: 01 december 2018, 09:15:47 »
Det är svårt att utifrån texten göra sig en bild av hur systemet är uppbyggt. Är radiatorerna kopplade som en- eller tvårörssystem? Det behövs ett flödeschema.

Spontant låter det som om det är kortslutning i systemet någonstans. Är radiatorvattnet 45-55 grader och radiatorerna svala kan det gärna inte vara något annat.


5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Christer K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalla/ljumna element - dålig cirkulation?
« Svar #3 skrivet: 01 december 2018, 22:11:23 »
Tack Josth och Roland för era svar.

Jag är nybörjare när det gäller värmepumpar/radiatorer.

Josth, elpatronen är på 6kW så din teori om att pannan inte orkar värma mer stämmer säkert.

Roland, vad menas med att det är kortslutning i systemet och vad kan man göra åt det?

Försöker bifoga bilder men kan inte se bilderna när jag förhandsgranskar.

Om bilderna kommer med och i rätt ordning så är bilderna på:

1 Så här ser alla radiatorerna ut. Vet inte om det är en eller tvårörssystem.
 
2 Bild från torpargrunden. Slinga 1 element två. Man ser rören som går till element 2. Slingan är pluggad efter element 2. Tidigare har det suttit ytterligare ett element på slingan men i det rummet är det golvvärme nu.

3 Rören som går upp till element 3 på slinga 2. Slingan slutar efter element 3. Precis innan element 3 är slangarna till golvvärmen inkopplade.

4 Bild på slangarna till golvvärmen som går ut till utbyggnaden.

/Christer


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kalla/ljumna element - dålig cirkulation?
« Svar #4 skrivet: 01 december 2018, 22:28:03 »
Det verkar vara tvårörssystem, dvs radiatorerna är parallellkopplade. I enrörssystem går vattnet först genom en radiator, sedan passerar det nästa osv.

Kortslutning är när det varma vattnet går från framledningen till returledningen utan att avge någon värme till huset att tala om. För det mest handlar det om små radiatorer där flödet är för högt men det kan också vara en bypassledning som inte är stängd. Röret till höger om cirkulationspumpen första inlägget skulle kunna vara en sådan kortslutning. Problemet måste rimligtvis finnas i värmesystemet i den utbyggda delen då det var när det togs i drift som radiatorerna blev kalla.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kalla/ljumna element - dålig cirkulation?
« Svar #5 skrivet: 01 december 2018, 23:02:42 »
Min misstanke är att antingen är golvvärmen felkopplad (fram och retur bytta) eller så är flödet på golvvärmen så högt att det tar allt vatten så det nästan står stilla över radiatorerna.
Det första du kan göra är att sänka golvvärmens cirkpump till lägsta farten.
Mät även temperaturen på tillopp/retur på primärsidan på golvvärmen så du vet vad som är vad?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kalla/ljumna element - dålig cirkulation?
« Svar #6 skrivet: 02 december 2018, 09:40:29 »
eller så är flödet på golvvärmen så högt att det tar allt vatten så det nästan står stilla över radiatorerna.

Om flödet genom golvslingorna är högt borde golvet vara så varmt att det var obehagligt. Framledningstemperaturen har varit 50 grader. Det troliga är ett högt flöde av radiatorvatten som når fram till golvvärmen men aldrig passerar genom slingorna. Felkoppling är också en möjlighet, sånt händer.

Men vi skulle behöva veta temperaturen på slingorna fram till golvvärmefördelaren, åtminstone om de är mycket varma ungefär som utgående från värmepumpen.
« Senast ändrad: 02 december 2018, 09:42:26 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Christer K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalla/ljumna element - dålig cirkulation?
« Svar #7 skrivet: 02 december 2018, 23:19:08 »
Jag har inte mätt några temperaturer men golvet är behagligt varmt och rumstemperaturen är 20.7 grader.

När jag känner på slangarna är slangen märkt "T" någon varmare än slangen märkt "R" vilket känns korrekt.

Cirkulationspumpen som är en Grundfos Alpha 2L står i läge PP1 vilket enligt manualen är "lägsta kurva för proportionellt tryck".
Ingen aning om detta är korrekt inställning.

Jag provade tidigare idag att göra cirkulationspumpen strömlös.
Alla 5 radiatorerna blev varma på 30 minuter dock bara övre delen ,den undre är fortfarande ljummen och nästan snudd på kall.
Enligt chefen så har innan utbyggnaden hela radiatorerna varit varma.

Christer

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kalla/ljumna element - dålig cirkulation?
« Svar #8 skrivet: 03 december 2018, 14:42:17 »
Följde det inte med nÃ¥gon bruksanvisning till systemet? Jag är inte sÃ¥ hemma pÃ¥ golvvärmesystem men det verkar som om de flesta kan kopplas om mellan enrörs eller tvÃ¥rörssystem. Är ventilen i läget för enrörssystem kommer det att blir kortslutning pÃ¥ radiatorvattenflödet när fördelaren används i ett tvÃ¥rörssystem och jag misstänker att det är sÃ¥ i det här fallet. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Christer K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalla/ljumna element - dålig cirkulation?
« Svar #9 skrivet: 03 december 2018, 19:53:21 »
Tack igen Roland.

Tyvärr fick jag ingen bruksanvisning vid installationen.
Det känns som att man kan utesluta att det är problem med värmepumpen eller radiatorerna.
Ska ta kontakt med rörmokaren som installerade systemet och be han komma och förhoppningsvis lösa problemet.
Återkopplar på forumet när systemet fungerar som det ska.

/Christer

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kalla/ljumna element - dålig cirkulation?
« Svar #10 skrivet: 03 december 2018, 20:57:18 »
Funderar på om cirkpumpen i IVT 490 funkar alls?
Kanske är det bara självcirkulation frÃ¥n värmepumpen?  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Christer K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalla/ljumna element - dålig cirkulation?
« Svar #11 skrivet: 03 december 2018, 21:08:01 »
Tack Carl N.
Har kollat cirkulationspumpen och den snurrar i alla fall.
NÃ¥got mer man kan kolla?

Christer

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kalla/ljumna element - dålig cirkulation?
« Svar #12 skrivet: 03 december 2018, 21:22:11 »
Smutsfiltret?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kalla/ljumna element - dålig cirkulation?
« Svar #13 skrivet: 03 december 2018, 22:11:46 »
Tror inte på dålig cirkulation, då borde inte golvet i den utbyggda delen bli varmt. Dessutom ser man på slingorna till golvvärmen att de först går i en böj nedåt. Någon självcirkulation kan inte komma igång då. T-slingan var något varmare än R-slingan, vid dålig cirkulation borde det vara stor skillnad. Det vore intressant att veta vad det är för temperatur på dem jämfört med temperaturen på utgående vid pumpen men det är kanske inte så lätt att mäta. Om min teori om kortslutning i fördelaren stämmer skulle de vara mycket varma, i stort sett samma temperatur som vid pumpen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kalla/ljumna element - dålig cirkulation?
« Svar #14 skrivet: 05 december 2018, 15:38:37 »
Golvvärmen har en egen cirkpump som till viss del kan dra vattnet även på primära sidan (till/från värmepumpen).
Radiatorerna däremot får sitt flöde endast från värmepumpens inbyggda cirkpump.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!