Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe f370 ljud som tinnitus  (läst 20587 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Roswall

  • Gäst
Roswall
Nibe f370 ljud som tinnitus
« skrivet: 31 augusti 2014, 00:20:20 »
Hej!
Vi har just fått en f370 installerad. För några dagar sedan har ett dovt tjutande ljud, liknande tinnitus börjat komma från pumpen. Det hörs också i vårt sovrum 2 våningar upp i huset (pannan står i källaren).

Har testat att sänka o stänga av fläktfunktionen tillfälligt o ljudet kvarstår fast då ännu tydligare. Vad sjutton är det som låter så?? :(

Utloggad 93turbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe f370 ljud som tinnitus
« Svar #1 skrivet: 31 augusti 2014, 08:41:57 »
Vet inte var du bor men om pumpen tycker att den behöver ge värme så här års kan det kanske vara cirkulationspumpen som kärvar. Öppna nedre luckan och lägg handen på så känner du om cirk. pumpen jobbar.
Nibe 370 med LVA kopplad till markkollektor.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe f370 ljud som tinnitus
« Svar #2 skrivet: 31 augusti 2014, 08:44:26 »
Jag skulle också gissa på cirkpumpen, prova även att ändra hastighet på den och hör om ljudet ändras?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Roswall

  • Gäst
Roswall
SV: Nibe f370 ljud som tinnitus
« Svar #3 skrivet: 31 augusti 2014, 09:42:16 »
Hej! Tack snälla för inputs!! Cirkulationspumpen stod på läge 2 och cirkpumpen jobbar. Ändrar jag till läge 1 blir pipandet mer dovt och således högre ljudpip (tinnitus-aktigt). Ändrar jag till läge 3 försvinner pipandet men pannan/pumpen "brummar" då högre. Jag bor på Öckerö i Göteborg och vi har idag ca 12grader ute.

Hamnar jag i något läge mellan t.ex 2-3 stannar cirkpumpen o ljudet försvinner helt (troligtvis då ingen ström till cirkpumpen)
Vad skall jag göra åt missljuden?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe f370 ljud som tinnitus
« Svar #4 skrivet: 31 augusti 2014, 11:58:55 »
Kolla om du kan få bort ljudet genom att öppna ett par termostater så att vattnet flöda bättre genom cirkpumpen?
Funkar inte detta så behövs troligen cirkpumpen bytas.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roswall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370 ljud som tinnitus
« Svar #5 skrivet: 31 augusti 2014, 12:39:31 »
Har satt alla termostater på max sedan kl 09. Hur länge innan jag testar om ljuden försvunnit? För visst skall man kunna ha cirkpumpen på läge 2 eller 1 utan missljud?

Att tillägga har elementen inte blivit varma men det kanske har att göra med att det är ca 15grader ute?

(Pumpen installerades för ca 2 veckor sedan av fackman)

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe f370 ljud som tinnitus
« Svar #6 skrivet: 31 augusti 2014, 18:54:55 »
Ljudet borde försvinna direkt om det funkar att öppna termostaterna.
Ta hem installatören så han får lyssna, det kan ju vara ett måndagsex till cirkpump...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe f370 ljud som tinnitus
« Svar #7 skrivet: 01 september 2014, 14:01:15 »
Om VP'n är nyinstallerad kan det ju vara nån avstängningsventil man har glömt att öppna. Eller så kanske det är för lite vatten i systemet?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roswall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370 ljud som tinnitus
« Svar #8 skrivet: 02 september 2014, 14:44:31 »
Hej, en liten update;

- Det brummande ljudet visade sig vara vibrationer i stammarna. Installatören har nu satt en form av "flexslang" i pannan så äntligen är den tyst, puh!!
- Det metalliska ljudet från cirkulationspumpen (likt tinnitus) har upphört. Installatören meddelade mig att den nu står på läge 1 (dvs det lägsta) och att jag aldrig kommer att behöva ändra på inställningarna. Dock är jag lite osäker på det svaret och vill ju så klart kunna ha möjlighet att ändra till 2:a eller 3:e läget utan att få oljudet tillbaka. Hur hade Ni gjort här? Skall man själv testa att sätta den på 2:an och 3:an och lyssna om ljudet kommer tillbaka och i så fall kräva att det fixas till?

Är helt ärligt helt novis vad gäller värmepumpar och vet knappt vad en cirkulationspump gör eller varför det finns 3 lägen? Vill dock kolla här så jag inte får något problem i framtiden pga jag inte kollade upp saker noga efter köp/installation. Det var ju trots allt en hyffsad peng från husbufferten som gick och då vill man ju ha den helt perfekt o felfri.

Tacksam om någon kunnig återkopplar och ett STORT tack till de som redan svarat i tråden!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe f370 ljud som tinnitus
« Svar #9 skrivet: 02 september 2014, 15:26:01 »
Det är lite svårt att säga nu när det är varmt om läge ett är bra eller inte. När det blir kallare ute och VP'n producerar värme så kan du mäta tempskillnaden mellan framledning och retur vid pannan. Det bör inte vara mer än 8-10 grader om flödet är tillräckligt. Är det mer än så behöver du öka farten på cirkpumpen...

Dock tycker jag det är en lite konstig förklaring av installatören. Det känns mer som att han inte vet vad som är fel och/eller inte vill felsöka...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad 93turbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe f370 ljud som tinnitus
« Svar #10 skrivet: 02 september 2014, 18:32:27 »
Håller med purjo om att det är en konstig förklaring. Jag har haft 3 pumpar och alla har stått på läge 3. Det är reglersystemet som avgör hur fort pumpen skall snurra beroende på ute temperatur och husets värmebehov. Som jag ser ser det är din pump strypt om cirk pumpen står i läge 1.
Nibe 370 med LVA kopplad till markkollektor.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe f370 ljud som tinnitus
« Svar #11 skrivet: 02 september 2014, 21:44:06 »
F370 är inte så avancerad att reglersystemet styr pumphastigheten, så det är vredet på cirkumpen som bestämmer hur fort den går.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roswall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370 ljud som tinnitus
« Svar #12 skrivet: 02 september 2014, 22:47:25 »
Brummande ljudet har kommit tillbaka i stammarna. Ligger nu o skall försöka sova med blir helt vansinnig av ljudet. Skall det vara så här??

Testade också att ändra till 2:a o 3:e läget på cirkpumpen vilket gjorde att den verkade stanna helt o jag fick starta om pannan på dtrömbrytaren för att den skulle starta.. Står nu på läge 1 o tinnitus ljudet har kommit tillbaka.

Vad göra?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe f370 ljud som tinnitus
« Svar #13 skrivet: 03 september 2014, 07:38:00 »
Jag misstänker nån form av kavitation i cirkpumpen.
Det uppstår när flödet stryps så cirkpumpen för jobba mot ett nästan stängt system.
Om alla termostater är öppna så får du kolla över om nån ventil inuti eller i anslutning till värmepumpen inte är öppnad.
Jag minns ett fall där installatören missat att öppna en ventil till värmesystemet inne i värmepumpen, så det händer.
Det sitter ventiler både före och efter cirkpumpen samt på returen, alla ska vara fullt öppna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roswall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370 ljud som tinnitus
« Svar #14 skrivet: 03 september 2014, 10:40:21 »
Tack alla som engagerar sig i tråden. Har, igen, meddelat installatören (lokal vvs firma som jobbar med Nibes produkter) om att vibrationer i rören återkommit. De skall idag igen titta och försöka åtgärda det. Funderar bara på hur mycket tid, engagemang i forum och nattsömn detta skall ta från mig innan de går all-in och byter ut alla röranslutningar till flex-anslutningar eller vad sjutton det nu är som orsakar ljuden. Att de skulle ha missat att öppna en ventil eller liknande räknar jag med att en återförsäljare lika installatör är utbildade i att titta på som moment 1 till möjlig orsak vid mitt första klagomål. Inget ont om min lokala vvs firma, de kommer alltid när jag ringt.

Jag undrar dock bara hur långt tålamod jag skall ha. Hur har ni andra upplevt det efter installation av ny värmepanna? Skall det vara så här eller vad skall man göra/kräva?

Så ni grymma experter får en uppfattning om mitt hus är det byggt 2001 (parhus i sutteräng med hall/grovkök/tvättstuga/garage i entréplan, vardagsrum/kök/badrum plan 1 och några sovrum/badrum plan 2 samt vind ovanför. Värmepannan står i tvättstugan på entréplan. Vi bytte för 2 veckor sedan ut vår Nibe 310p pga havererad kompressor mot denna Nibe f370. Det brummande ljudet från pannan går alltså hela vägen upp till elementet/radiatorn i sovrummet där ljuden också upplevs som starkast.

Återkopplar igen efter dagens slut och när vvs firman varit och felsökt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!