Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hittade äntligen felet med kalla element!!!  (läst 30331 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad noone

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hittade äntligen felet med kalla element!!!
« skrivet: 09 mars 2009, 21:00:01 »
Hej! Ett litet tips till er alla med kalla element som provat allt frÃ¥n luftning,spolning av slinga och element, nybytt cirkulationspump och fixat nÃ¥len i termostaten mm med resultatet att det fortfarande är kalla element. Mitt problem med kalla element i slutet av slingan började strax efter jul och har haft 6 olika proffsrörmokare som gÃ¥tt bet. Dom har gjort allt det ja skrev tidigare plus att jag själv spolat slingan ett antal gÃ¥nger,luftat element utan resultat. Pannan skickade ut 70gradigt vatten Ã¥ överhettningsskyddet löste ut i emellanÃ¥t. Tempdiffen va mer än 20grader vilket tyder pÃ¥ cirkulationsproblem. Men vart var det igenbeckat???? Hittade äntligen det stora problemet igÃ¥r. Mellan värmepannans in/utgÃ¥ende vatten Ã¥ rören i golvet var det metallomspunnen gummislang. Tog bort dom Ã¥ där va all skit!!! Fick ut fyra nävar med jox. Bytte slangarna Ã¥ vips... ALLA element är varma pÃ¥ hela ytan Ã¥ tempdiffen nu ca 8-9grader. Att vattnet blev sÃ¥ varmt berodde ju pÃ¥ att vattnet inte kom vidare utan blev varmare Ã¥ varmare tills pannan slog av. Hoppas mitt tips hjälper!!! Mvh amatörrörmokaren  Thumbsup
« Senast ändrad: 13 mars 2009, 11:36:32 av noone »

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hittade äntligen felet med kalla element!!!
« Svar #1 skrivet: 10 mars 2009, 07:21:50 »
Det är ju skrämmande att proffs, och dessutom 6st, inte klarar av sitt jobb. Utan man måste som lekman klara biffen själv...
Har flera sådana exempel själv...
Men det är förbaskat kul när man som glad amatör klarar av saker som proffsen inte klarar...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hittade äntligen felet med kalla element!!!
« Svar #2 skrivet: 10 mars 2009, 16:04:11 »
Allt ska man läsa också...
Har inte VVS-planerarna kunnat låta bli detta förtret ens hos er >:(
Jag har hittat dessa slang-eländen (mycket vackert skrivet) massor av radhus samt höghus där jag jobbar men inte ännu i privathus PepparPeppar...
Och det finns arbete med att byta ut dem så länge jag orkar jobba

Det är lite svårt att få grepp om denna slags problem utan att se det det i verkligheten, att sedan rutinerade VVS:are går bet på lösningen undrar jag inte på alls.

Jag hade som uppgift av en disponent att gå igenom ett bostadsbolag och där fanns det 4 st per bostad inne i betongväggen mellan bostäderna...
Ett annat bolag har två slangar per radiator i hela bolaget (5 trappor*10 lägenheter)
Etc
Om ni har av dessa gummislangar som är till för att dämpa ljud via radiatorerna: Byt ut dem!

Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad noone

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hittade äntligen felet med kalla element!!!
« Svar #3 skrivet: 10 mars 2009, 16:45:43 »
Ja du, man kan ju fundera över om vvs-utbildningar nu för tiden endast är teoretisk utbildning? Ã… varför i he..te drar man slang istället för att köra kopparrör hela vägen? Snabbt Ã¥ billigt har aldrig gÃ¥tt hand i hand. Och en sak till, jag med flera kommer ALDRIG att köpa eller ha nÃ¥got med IVT att göra.  Maken till klantarslar fÃ¥r man ju leta efter!!! DÃ¥lig reklam sprids fort.. gott rykte tar lÃ¥ng tid att bygga upp. Dom kan ju fortsätta att jobba efter mottot snabbt Ã¥ billigt, sÃ¥ kommer det garanterat att vara flera som byter märke pÃ¥ värmepannan vid nästa byte. Fridens!!!  :)
« Senast ändrad: 12 mars 2009, 23:46:32 av noone »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hittade äntligen felet med kalla element!!!
« Svar #4 skrivet: 11 mars 2009, 15:35:36 »
noone
Citera
Om ni har av dessa gummislangar som är till för att dämpa ljud via radiatorerna: Byt ut dem!


På alla värmepumpar finns också gummislang, men dom är kanske "bättre" framförallt nyare!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad noone

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hittade äntligen felet med kalla element!!!
« Svar #5 skrivet: 12 mars 2009, 19:30:10 »
noone
Citera
Om ni har av dessa gummislangar som är till för att dämpa ljud via radiatorerna: Byt ut dem!


På alla värmepumpar finns också gummislang, men dom är kanske "bättre" framförallt nyare!




Kanske det. Men då borde ju någon av dom sex rörkrökarna som va där känna till problemet med slangarna kan man tycka..

Utloggad noone

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hittade äntligen felet med kalla element!!!
« Svar #6 skrivet: 12 mars 2009, 22:35:07 »
Jag blir lessen när jag läser att det skulle ha varit 6 vvsare pÃ¥ plats och inte kunnat fixa ett sÃ¥ simpelt problem  :'(. vad fick du betala för dom besöken

Men precis som i alla branscher finns här massor med lycksökare. Ett stort problem är utbildningen i dag . flera decenier var tillväxten på rörisar nästan obefintlig . Dom gamla kunniga rörisarna hade ingen att föra kunskapen vidare till . Det är ruskigt viktigt att vid utbildningens början då man är formbar får rätt Mentor att jobba med . jag har en del skräck exempel man skulle kunna dra men det är bäst om dom historirna får ligga i arkivet.

Va var åldern på dom 6 som var hemma hos dig?

är det så att du får ett vvs problem hemma hoppas jag att du har större tur med valet av entrepenör .

c-c *vinkar*




Summan som blev med alla jour, framkörningsavgifter, arbetskostnad mm mm mm stannade strax under 13000 riksdaler. Ålder på dom som va på "besök" mellan 35-57år. En pratade sig varm för att installera en luftvärmepump, för det var ju det som va det största felet med pannan vi har nu att vi tagit bort luftåtervinningen mm. En annan konstaterade att den ena slingans rör va för små å det var därför det inte blev någon bra cirkulation. Ställde motfrågan att hur kommer det sig då att allt lirat tidigare??? Svaret som ja fick från bägge två orkar jag inte ens skriva om. Säger bara: BULLSHIT!!! Kan väl säga oxå att nästa gång det blir något vvs-problem behöver jag inte ringa någon. Har blivit så pass självutbildad så man kan ta vilken VVS VD-post som helst.*roflmao* Så är det någon som har ett ledigt VVS-jobb omkring Helsingborg så är det bara att höra av sig. Mvh från en som har det varmt nu. :D

Utloggad noone

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hittade äntligen felet med kalla element!!!
« Svar #7 skrivet: 12 mars 2009, 23:44:26 »
Kan bara en engÃ¥ng säga att jag blir lessen när jag läser sÃ¥nt . pÃ¥ det du beskriver har du inte haft en riktig röris hemma hos dig. och tro mig man blir ingen röris pÃ¥ dom 6800 timmar dÃ¥ man fÃ¥r certifikatet. 

En fråga till varför betala för något som dom inte kunde fixa. skulle aldrig skicka en räkning till en kund om jag inte kunde lösa det vvs tekniska problem jag tackat ja till . tar jag på mig ett uppdrag måste det slutföras innan ersättning kan utgå. Eller?
c-c
 *vinkar* *vinkar*



Ja du, man kan tycka att det borde vara så att man vvsar tills allt funkar. Men så va inte fallet. Det var bara 2st som inte tog betalt. Men jour/framkörningsavgifter är inte gratis å det får man ju betala i vilket fall. Väntade bara på att det skulle stå arbetsklädesslitageavgift oxå. Men det mest skrämmande av allt va att det var ett rent hel..te att få tag på en vvsare som kunde komma överhuvudtaget. Vet inte om jag har rätt??? Men det är väl Sverige 2009?? Ska inte dra en hel yrkeskår i skiten, ja vet att det finns duktigt folk. Hade bara oturen att hitta dom som bara var duktiga på att koppla ihop vattenslangar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!