Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: installation av Avfuktare, äntligen!  (läst 20326 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
installation av Avfuktare, äntligen!
« skrivet: 10 augusti 2008, 10:05:09 »
Jag har mätt fuktinivå i krygrund i cirka två och ett halv års tid och märkt att det vär hög (mellan 75-85%) trotts bra isolering med frigolit skivor och plast. Själva krypgrunden var ren och luktade ingenting. Man vill ändå säkra sig mot framtiden, speciellt efter mätvärderna var höga. Jag installerade Acetec PD 250 igår kväll i mitt krypgrund (cirka 115 Kvm area/ 80kubikmeter volym). Efter cirka 10 timmars körning hade fuktnivån redan kommit ner från 86% till 70%. Jag tycker att apparaten fungerar som den ska; än so länge. Krygrunden är täckt med frigolit skivor på både marken och trossbotten. Det finns dessutom plast ovan på frigolit över marken (både frigolit och plast fanns innan vi köpte huset). Det tog heladagen igår bara för att stänga alla ventilationsluckor (24 stkn!) med frigolit skiva och fogskumm. Det var väldigt besvärlig att krypa runt när maxhöjd är endast 0,6 meter (träningsvärk i knäna och ryggen dagen efter som ska fixas med lite whisky ikväll!) . Idag ska jag finslipa installationen med längre rör kopplat till avfuktare. Kommer att ta några bilder om jag hinner. Det kanske hjälper några andra som funderar i samma bana. Jag funderade länge på mitt val av avfuktare. Priset på PD250 och dubbla utblos kanaler till sist blev avgörande faktor. Jag har trekammar krypgrund och bara ett utblos kanal kanske räcker inte.
« Senast ändrad: 12 augusti 2008, 13:35:06 av Raj »
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: installation av Avfuktare, äntligen!
« Svar #1 skrivet: 12 augusti 2008, 11:41:19 »
Jag fortsätter på mitt eget tråd, ursäkta. Nu har jag kört den några dagar och fuktighet är nere på 67-68% i krygrunden. Första 24 timmars elkonsumption är cirka 12 KWH (dvs 500watt/timme) och det stämmer med tillverkarens uppgift. Jag har lämnat elmätare kopplat tillsvidare för att kolla årlig elkonsumption. Filter sidan kunde ha varit lite bättre konstruerad. Filtern har lite mindre yta och är väldigt tunn. Locket på apparaten kunde ha varit lite bättre anpassad. Upptäcker att det läcker liten mängd luft runt kanterna på locket men det påverkar inte funktion, tror jag. Fortfarande nöjd än så länge.
« Senast ändrad: 12 augusti 2008, 13:27:33 av Raj »
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: installation av Avfuktare, äntligen!
« Svar #2 skrivet: 12 augusti 2008, 13:35:12 »
Grattis till den fina AVFUKTAREN.

Men jag envisas med att fråga varför man fortsätter att köra med dessa dyra maskiner som kräver mycket energi och som ger onödig ventilation av grunden som enbart ökar avfuktningsbehovet. Varför värma upp uteluften?

Jag klarar mig fint med en enkel kondensavfuktare för 2.500 kronor som drar <5 kWh per dygn under de tre mÃ¥nader per Ã¥r som den behövs. Och jag hÃ¥ller 60%RF. 

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: installation av Avfuktare, äntligen!
« Svar #3 skrivet: 12 augusti 2008, 19:05:36 »
Tack Rollo,
Det är säkert att en kondenser avfuktare fungerar oxo; annars Alvyhus och andra skulle inte sälja den MEN jag vill vara säkert att min kommer att fungera även vid noll grader när jag är bort rest och har inte möjlighet att hÃ¥lla koll pÃ¥ fuktmätare. Dessutom kan jag leda rör (med avfuktad luft) till varje kammare  (tre stk i mitt krypgrund) och vara säkert pÃ¥ att luften spridds runt och till sist fÃ¥r jag negativ tryck i krypgrunden som är bra. En ny woods avfuktare är inte billigt heller! Jag vet att du har löst problem med luft cirkulation och negativ tryck med tvÃ¥ fläktar. Hur ofta byter/rensar du filter i kondenser avfuktare?
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: installation av Avfuktare, äntligen!
« Svar #4 skrivet: 12 augusti 2008, 20:06:17 »
Din installation ser ju jättefin ut sÃ¥ du kan vara stolt o känna dig trygg. 

Jag ville var bara att påpeka för andra som läser att det finns billigare alternativ som fungerar utmärkt. Och jag blir bara mer o mer övertygad om detta med tiden. Jag har inte behövt byta ngt filter än så länge (efter 3 år). Jag hade en gång i tiden ett litet luktproblem men detta är nu borta o jag har dragit ner undertrycksventilationen allteftersom. Och minskar därmed behovet av avfuktning. Har enbart fuktproblem under juli-september o därmed inga problem med frysrisk - men eftersom jag inte ventilerar grunden på vintern är även temperaturen i grunden ganska hög även då.

Har du hög RF även på vintern? Har du problem med lukt som kräver undertrycksventilation?

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: installation av Avfuktare, äntligen!
« Svar #5 skrivet: 13 augusti 2008, 09:34:21 »
Jag har kollat RH siffrorna i cirka två och ett halv års tid innan jag köpte avfuktaren. RH har varit upp mot 70% även på vinter (vissa dagar) och mer än 80 percent på vår, sommar och höst. Minimala temp på vinter har varit ner mot noll grader (hur många dagar eller timmar kan jag inte läsa från hygrometern). Jag tror att två saker bidrar till detta och det är (1) huset ligger ganska nära havet i södra sverige och (2) för många ventilations luckor per KVM i krypgrunden, 24luckor/100Kvm yta. Det kanske innebär att fuktigt luft från utsidan hade lätt att komma inn i krypgrunden. Marken i själva krygrunden är väl isolerat och täckt so den bidrar inte mkt till RH i krypgrunden. Dessutom efter att jag hade täckt alla luckor och startat avfuktaren, RH sjönk ganska snabbt (10-12 timmar) och har legat runt 67-68% nu mera, dvs man blev av med utelufts problem. Det fanns ingen dåligt lukt eller mögelväxt i krypgrunden, och många kanske skulle ha lämnat den som det var men jag vill inte ta risk, speciellt när väder förhållande har ändrats mkt senaste åren med varma och fuktiga vinter och sommrar. Jag hade discussion med Thomas på Ljungby fuktkontroll ang. undertrycks ventilation och om man ska ha fläkten på hela tiden och han tyckte att undertrycksventilation (helatiden) var bra för krypgrunden.
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad mattias_75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: installation av Avfuktare, äntligen!
« Svar #6 skrivet: 25 augusti 2008, 14:44:30 »
Angående locket på Acetec så har jag också märkt att det läcker och jag har tätat i ett hörn, detaljkvaliteten kanske inte är 100%.

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: installation av Avfuktare, äntligen!
« Svar #7 skrivet: 25 augusti 2008, 21:52:22 »
Angående locket på Acetec så har jag också märkt att det läcker och jag har tätat i ett hörn, detaljkvaliteten kanske inte är 100%.

Håller med dig! Locket verkar vara ett dåligt konstruktion. Den passar dåligt och är svårt att låsa, efter att man har öppnat den en gång. Annars, tycker jag att apparaten verka fungera som den ska och drar inte mer än 0,5KW/timme som lovat. Nu har RH i krygrunden legat runt 58-60% sista dagarna. Ute är det fortfarande upp mot 80-85%.
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad Jerkera

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: installation av Avfuktare, äntligen!
« Svar #8 skrivet: 25 augusti 2008, 23:49:44 »
Hej Raj,

Installationen ser bra ut !

Mvh Jerker

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: installation av Avfuktare, äntligen!
« Svar #9 skrivet: 26 augusti 2008, 12:42:27 »
Hej Raj,

Installationen ser bra ut !

Mvh Jerker

Tack ska du ha!
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: installation av Avfuktare, äntligen!
« Svar #10 skrivet: 08 oktober 2008, 20:42:14 »
Tjena Raj! Trevlig installation! Thumbsup Jag har själv en PD-250... satte in den i sommras, hade rf på 85-90% som mest, efter installationen sjönk rf på lite styvt en vecka till ca 50-55%(!) Så nog är den effektiv ;) Jag är väldigt intresserad av effektförbrukningen på den.. ska köpa mig en mätare i helgen tänkte jag. Jag tycker att min avfuktare "cycklar" som den gjort hela tiden ända sedan den blev installerad. saxat från lfs:
"Om fukthalten är lägre än inställt värde på
hygrostaten går avfuktaren endast i fläktdrift. Vid fukthalt högre än inställt värde
startar avfuktningsprocessen enligt nedan i 2 faser, där det fuktupptagande
sorptionsblocket torkas i 4 minuter och den mycket fuktiga luften blåses ut genom
våtgasslangen, därefter torkas kryputrymmet i 10 minuter genom att torr och något
uppvärmd luft sprids via torrluftskanalerna."


Men min rackare går i dessa faser hela tiden, jag har tagit tiden på den... Ska nog prova att stänga av den ett par dagar och se om rf stiger eller inte ::) för om den jobbar och jobbar hela tiden för att hålla så lågt som 50-55% så borde den ta onödigt mycket el...? ??? Tycker att den skulle sluta växla till utblås och värmebatteri och bara köra fläkt när 60-65% rf är nådd?
Jag har även en frånluftsfläkt installerad (för några veckor sedan) så undertrycket lär jag bibehålla även om avfuktaren är av...

Min krypgrund är inte lika mysig som din som synes på mina bilder ;D
bild 2 är jämförelse mellan Julas trådlösa väderstation och Oregon som rekomenderas av acetec och lfs, betalade 671kr för Oregon.... ???
bild 3 är hygron på min acetec, står på ca 65%, ändå ligger jag på 50-55% enligt båda hygrogivarna.. Sc:,h

Jag har mailat lite med Jerker på lfs ang detta med "för" låg rf, jag måste säga att de har en väldigt bra support! Thumbsup ::) Bra lfs!
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: installation av Avfuktare, äntligen!
« Svar #11 skrivet: 08 oktober 2008, 21:12:51 »
hej på er
har precis beställt en acetec pd250.
är ni fortfarande nöjda med era maskiner
mvh kjulakalle :)
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad mattias_75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: installation av Avfuktare, äntligen!
« Svar #12 skrivet: 08 oktober 2008, 21:38:28 »
Jag är nöjd med den pÃ¥ sÃ¥ sätt att den hÃ¥ller RF nere, men precis som inlägget ovan sÃ¥ har jag problem att den oftast gÃ¥r i sina cykler även om jag (via tvÃ¥ RF-mätare) tycker att börvärdet är nÃ¥tt.  Jag har inte undersökt det sÃ¥ mycket eftersom även om den gÃ¥r i full drift 12 mÃ¥nader sÃ¥ är det ändÃ¥ bara nÃ¥n tusenlapp per Ã¥r vi snackar om.

Vad jag gillar hos PD-250:
+lätt att installera
+bra med två utblås
+få delar vilket förhoppningsvis gör att den håller bra
+Supporten från lfs och Acetec är mycket bra.

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: installation av Avfuktare, äntligen!
« Svar #13 skrivet: 08 oktober 2008, 21:54:54 »
hej
den jag köpte var komplettpaket med hygropro som stänger av fläkten helt när avfuktningen inte behövs
//kjulakalle :)
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: installation av Avfuktare, äntligen!
« Svar #14 skrivet: 08 oktober 2008, 21:59:09 »
Håller fullständigt med mattias_75, den gör sitt jobb, lätt att installera. Är som sagt osäker på funktionen bara... men jag ska kolla upp det så fort jag köpt en elmätare.
Jag vill få lite mer kött på benen ang. förbrukningen innan jag köper en hygropro.. den kostar ju ändå nästan 2000 kr (1895) så det tar väl några år innan den är betald isf.. men som sagt, jag ska kolla/räkna lite ::)
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 748
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!