Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte till ny jordvärmepump, vad behöver jag  (läst 2294 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Notan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Byte till ny jordvärmepump, vad behöver jag
« skrivet: 27 december 2010, 13:19:17 »
Hej

Jag bor i en norrbottensgård med uppvärmd boyta på 220m2 i Piteå och har där en gammal jord värmepump från 1994 och effekten är angiven till 4,6kw. Det är nedlagt två stycken slingor som skall vara 400m vardera.
Jordvärmen håller bara huset varmt så länge det är varmare än -10.
Har då även en gammal vedpanna som jag istället eldar med.

Är nu less på att hålla på med ved och funderar då istället på att köpa en ny jord värmepump.
Är det en klok idé och vad ska man i sådana fall sikta på för något?

MVH
Tobias

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byte till ny jordvärmepump, vad behöver jag
« Svar #1 skrivet: 27 december 2010, 15:42:42 »
Mellan tumme och pekfinger ska du ha en 11-12 kW VP.
Och stämmer det med 2 x 400 m slang så bör det funka helt OK.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Notan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Byte till ny jordvärmepump, vad behöver jag
« Svar #2 skrivet: 29 december 2010, 13:42:11 »
Tack för svaret, då är jag nog på rätt spår.

Jag har idag även en gammal varmvattenberedare och funderar på om man nu istället ska byta ut den och välja en värmepump med inbyggd beredare. Låter det klokt?

Rekommenderas något speciellt märke?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byte till ny jordvärmepump, vad behöver jag
« Svar #3 skrivet: 29 december 2010, 18:40:11 »
Med en så pass stor VP så är det klokt att ha en separat VVB, går den gamla att docka till en VP så kan du ha den kvar om du vill.
Sen vill jag inte rekommendera nått specifikt märke, utan ta in offerter på flera olika och jämför.
Men går din VVB att docka mot en VP så fråga på en VP utan inbyggd VVB.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!