Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Missnöjd kund klagar  (läst 25012 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Missnöjd kund klagar
« Svar #15 skrivet: 05 mars 2010, 08:41:50 »
Helt klart rätt att det inte ska va smutskastning.....

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Missnöjd kund klagar
« Svar #16 skrivet: 05 mars 2010, 09:46:16 »
Jag håller med om att det var rätt att stryka inlägget. Även om pumpen inte var bra ska man inte köpa något för tiotusentals kronor utan att ta reda på vad det handlar om. Självbevarelsedriften borde se till att frågar flera tänkbara leverantörer och försöker lära sig något om det man köper. Köper man av första bästa bara för att det verkar billigt måste man ta på sig en del av skulden själv för att det går snett. Man får nog betrakta Ris inlägg som en form av primalskriksterapi. Förhoppningsvis har det hjälpt något. Ris skrev för övrigt att han hade betalat 60 000 kr men jag får 24 000 + 26 000 till 50 000.

Det verkar som om det förekommer alldeles för höga förväntningar pÃ¥ L/L eller L/V-värmepumpar, att de skall fungera som frikostigt dimensionerade bergvärmepumpar och hÃ¥lla huset varmt trots att det är -15 ute. För nÃ¥gra dagar sedan var det signaturen Yllwa (om jag minns rätt) som hade en, som det verkade, alldeles utmärkt fungerande värmepump men som hade förväntat sig att 2,5 kw frÃ¥n pumpen skulle klara värmen i ett hus som vid den utetemperaturen drog runt 6 kW.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Missnöjd kund klagar
« Svar #17 skrivet: 05 mars 2010, 10:29:07 »
Det som är fel är ju att den som sålt och konkat återigen är igång och säljer invest pumpar......
Det är detta som är den springande punkten. Den drabbade gjorde inte någon research på pumpar alls, utan blev "övertygad på en mässa" att detta var rätt produkt. Många kunder har ingen kunskap alls om värmepumpar, och har kanske heller inte alla möjligheter att söka info innan man bestämmer sig, kan ju jämföras med dammsugare som en del säljer vid dörr som är en klassiker hos ARN.

I detta specifika fall vet jag vad firman gick för då jag också var på denna mässa och såg nämnda produkt både 2008 då den presenterades samt 2009, broschyrerna visar klart att man hela tiden legat på gränsen, dessutom stod dom "vägg i vägg" vid båda mässorna vilket knappast var en tillfällighet. Huvudimportören har ju själva angivit högre effekter med "egen mätning" än vad fabriken har angivit och vi har ju bilder på EC-tråden hur huvudimportören instruerat folk med felaktiga inkopplingar i värmesystemen typ klippa returen etc. Har någon sett någon text om att kyltekniker behövs eller nämner vilka lagar som gäller idag ?

Natruligtvis ska inte forumet bli en slags hämndsida, men tråden bör vara kvar i redigerad form som avskräckande exempel.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Missnöjd kund klagar
« Svar #18 skrivet: 05 mars 2010, 11:32:01 »
Jag får nog hålla med C-C här. Folk ska inte behöva kunna massor. jag kan inget om tv apparater och köpte en samsung som säljaren sa,funkar perfekt. Så borde det väl va här med. Åtminstone försöker jag göra så med mina kunder. Man förklarar att det funkar si och så. Kan man fastslå att försäljaren inte gjort det så får han ta tillbaka grejerna.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Missnöjd kund klagar
« Svar #19 skrivet: 05 mars 2010, 11:42:21 »
Hej VP ORAKLET!  Ja jag hÃ¥ller ocksÃ¥ med om detta, men Ã¥ andra sidan sÃ¥ är det väl precis samma sak med all försäljning och alla försäljare inom alla förekommande brancher egentligen, alla vill ju sälja och inget är väl dÃ¥ bättre och mer prisvärt givetvis än de som man man pratar med säljer vid resp tillfälle. Det är just därför som jag brukar pÃ¥tala hur viktigt det är att man verkligen mÃ¥ste ifrÃ¥gasätta allting och dessutom ta reda pÃ¥ hur det verkligen ligger till innan man köper argumenten och rusar Ã¥stad och gör affär. ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Missnöjd kund klagar
« Svar #20 skrivet: 05 mars 2010, 12:36:14 »
RAFFEN. Vi är helt överrens att kunskap är bra. Jag tycker bara inte att man ska behöva ha så mkt kunskap utan att riskera att bli lurad.Det borde vara lättare att reklamera grejer om man kan bevisa att man blivit lurad. Då skulle de oseriösa få det svårare och de seriösa lättare att göra affärer. Jag anser mig vara i allafall halvseriös ;D Och jag har torskat många affärer mot (i mina ögon) mindre seriösa aktörer. Pga att jag blir lite dyrare. Sedan får ju folk skylla sig själva lite om de bara går på priset utan att fråga sig varför den och den var så billiga. Eller varför den installatören var dyrast.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Missnöjd kund klagar
« Svar #21 skrivet: 05 mars 2010, 13:04:29 »
Till Ris.

Läs hela mastodont-tråden Energicentrapumpen, där kommer du förutom pumpens tekniska detaljer också att finna hur spelet gått bakom kulisserna med olika importörer där det nu enbart finns 1 officiell importör av nämnda pump. Om du särgranskar hur allt gått till med olika firmor kommer du att finna intressanta saker, sen läser du följande länkar nedan.

http://www.konkurrensverket.se/upload/Filer/Konkurrens/naringsforbud_konsekvensanalys_091126.pdf
http://www.konkurrensverket.se/t/Page____4726.aspx

Du har ett case om du gör på rätt sätt.


Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad maha03

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Missnöjd kund klagar
« Svar #22 skrivet: 05 mars 2010, 13:21:52 »
Som nybliven värmepumpsägare... Ja, det mesta som skrivs är helt rätt - Jag tycker inte jag ska ha expertkunskaper - det känns inte helt rätt, men vi är tvungna att se (för vÃ¥r del) installationen som läropengar (värmepumpsbranchen är en djungel) och vi vänder oss nu till nÃ¥gon vi litar pÃ¥ för att fÃ¥ saker installerade pÃ¥ rätt plats.  :)
Det innebär inte att det är rätt att smutskasta företag - tillverkare/installatörer på forumet - allt riskerar ju då att bli någon form av klagomur = Inte givande.
Eller att det skapas en klagodel pÃ¥ forumet där man fÃ¥r klaga bäst man vill  fiR: sÃ¥ länge man hÃ¥ller sig till reglerna

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Missnöjd kund klagar
« Svar #23 skrivet: 05 mars 2010, 13:28:29 »
Trådskaparen har egentligen två problem. Dels så har han blivit rekommenderad en alldeles för klen pump och dels så har leverantören gått i konkurs. Eftersom ÅF/importör inte kan ta ansvar hur leverantörerna säljer prylarna så har han hamnat i ett moment-22 - Anläggningen funkar inte när det är kallt, men eftersom det inte är nåt fel på pumpen så går den inte att reklamera.

Sen är väl roten till det onda att det finns en hel del lycksökare i branchen som bara vill göra snabba klipp, men det är ju inte VP-branchen ensam om...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Missnöjd kund klagar
« Svar #24 skrivet: 05 mars 2010, 13:54:17 »
RAFFEN. Vi är helt överrens att kunskap är bra. Jag tycker bara inte att man ska behöva ha så mkt kunskap utan att riskera att bli lurad.Det borde vara lättare att reklamera grejer om man kan bevisa att man blivit lurad. Då skulle de oseriösa få det svårare och de seriösa lättare att göra affärer. Jag anser mig vara i allafall halvseriös ;D Och jag har torskat många affärer mot (i mina ögon) mindre seriösa aktörer. Pga att jag blir lite dyrare. Sedan får ju folk skylla sig själva lite om de bara går på priset utan att fråga sig varför den och den var så billiga. Eller varför den installatören var dyrast.

Hej VP ORAKLET!  JodÃ¥ kunskap är ju viktigt och helt ovärderligt att ha givetvis, men man kan nog inte förvänta sig att folk i gemen skall ha ingÃ¥ende kunskaper inom de flesta omrÃ¥den vilket i praktiken innebär att man lätt kan bli lurad vid olika situationer och investeringar. Det är därför som jag ibland brukar säga att folk i allmännhet är ju vänliga och snälla människor som kanske tror allt för gott om de här olika försäljarna, deras varor eller tjänster inkl deras resp budskap, detta när de in fakto brukar vara proffs pÃ¥ att bÃ¥de argumentera och kränga iväg sina resp varor eller tjänster som de är tillsatta för att sälja.
Personligen skall jag erkänna att jag litar inte på en enda försäljare oavsett om det handlar om varor eller tjänster alltså. ;)
Nej då anser jag att det är klart mkt lättare isf att försöka lära sig att ha lite annan attityd, dvs att bli mera misstänksam i allmännhet, kritiskt granskande och i högsta grad ifrågasättande.
Att aldrig ha för bråttom med att slå till och göra en affär utan ha is i magen inkl pokerfejs och framförallt inte visa sig allt för intresserad (även om nu verkligen råkar vara det).
En muntlig dialog mellan en köpare och säljare är ju också rätt värdelös egentligen eftersom om det kommer till en dispyt i efterhand om vad som har sagts så kommer detta att ses som att ord står mot ord och ingen kan göra något åt en ev misstolkning av budskap. Är det något som låter tveksamt när det gäller specifikationer eller vad utrustningen skall klara av eller innehålla så be dem skicka en skriftlig informatiom om detta isf och det räcker ju gott med t.ex ett mail. Skulle väl nästan tro att om det kommer till en skriftlig info så lär denna antagligen bli rätt tunnnsådd (men mera sanningsenlig) isf eftersom det som skrivs ned kan ju nämligen komma att användas som bevis i efterhand. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 05 mars 2010, 16:31:01 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Missnöjd kund klagar
« Svar #25 skrivet: 05 mars 2010, 22:10:07 »
Uttrycket "i god tro" har tagits bort från lagtexter men när det gäller att köpa värmepump tycks det leva kvar.
I likhet med gods köpt från en hälare är oftast priset så lågt att man BÖR förstå att det antingen handlar om vara av låg kvalité, kopierad vara eller om rent brottsligt förfarande. (märk väl att jag inte påstår att det är några sådana oegentligheter här)
Att gömma sig bakom oförstånd duger till en viss gräns. Tex om man köpt en NIBE, IVT eller likvärdig men dimensioneringen som gjorts varit felaktig. Då har pumpen alla fall kostat en rejäl slant och man har gjort så gott man kunnat som kund.
Men att tro att resultatet ska bli lika bra, eller ens i närheten med en pump för, i vissa fall under halva priset mot en etablerad är orimligt. Man kan inte som kund stå helt hadfallen och överumplad när pumpen bara ger kroppstemperatur vid normalt svenskt vinterväder.

Om man som kund vågar investera i något billigt oprövat utan att söka info själv är det att gömma sej bakom uttrycket "i god tro".

Sedan är det uruselt av säljare att inte ge siffror på avgiven effekt vid temperaturer där den behövs. Men ger pumpen effekt enligt spec. och den jobbar så som den har förutsättning att göra så har säljaren rätten på sin sida oavsett om kunden är nöjd eller inte.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Missnöjd kund klagar
« Svar #26 skrivet: 06 mars 2010, 10:48:59 »
i konsumenttjänstelagen står det, fritt översatt, att kunden är att betrakta som novis och jag som installatör är att betrakta som proffs, därför ligger det på mitt ansvar att offerera och sälja en anläggning som uppfyller behoven för kunden...
Då kan man inte gömma sig bakom siffror som uppvisar en hög effekt vid säg +15 gr utetemp. därför att kundens behov uppfylls inte av det.
I det här fallet spelar det ju ifs ingen roll därför att installatören gått i konken.....
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Missnöjd kund klagar
« Svar #27 skrivet: 06 mars 2010, 12:45:38 »
i konsumenttjänstelagen står det, fritt översatt, att kunden är att betrakta som novis och jag som installatör är att betrakta som proffs, därför ligger det på mitt ansvar att offerera och sälja en anläggning som uppfyller behoven för kunden...
Då kan man inte gömma sig bakom siffror som uppvisar en hög effekt vid säg +15 gr utetemp. därför att kundens behov uppfylls inte av det.
I det här fallet spelar det ju ifs ingen roll därför att installatören gått i konken.....
Iofs... men när skall man anse att konsumenttjänstelagen är tillämpbar och när gäller konsumentköplagen?  Köpte köparen tjänten att dimensionera anläggningen eller köpte han bara en produkt efter egen dimensionering (som ju hävdas av säljaren) som sedan bara installerades.

Jag köpte just en 1.5Tb hÃ¥rddisk av Dustin...  om nu den blir full pÃ¥ en vecka och jag egentligen borde ha beställt en 2Tb hÃ¥rddisk, är det dÃ¥ dataföretaget som hjälpte mig att installera USB-hÃ¥rddisken som är skyldig?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Missnöjd kund klagar
« Svar #28 skrivet: 06 mars 2010, 12:51:05 »

Iofs... men när skall man anse att konsumenttjänstelagen är tillämpbar och när gäller konsumentköplagen?  Köpte köparen tjänten att dimensionera anläggningen eller köpte han bara en produkt efter egen dimensionering (som ju hävdas av säljaren) som sedan bara installerades.

Jag köpte just en 1.5Tb hÃ¥rddisk av Dustin...  om nu den blir full pÃ¥ en vecka och jag egentligen borde ha beställt en 2Tb hÃ¥rddisk, är det dÃ¥ dataföretaget som hjälpte mig att installera USB-hÃ¥rddisken som är skyldig?


Konsumentköplagen är bara tillämpbar vid köp av en VARA, typ hårddisk i ditt exempel.
Detta rör sig ju om en tjänst, alltså gäller konsumenttjänstelagen.

Dessutom kommer man inte undan med att säga att säga att "kunden sa att det skulle bli bra" därför att man som säljare har skyldighet att avråda när man inser att det inte kommer att funka.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Missnöjd kund klagar
« Svar #29 skrivet: 06 mars 2010, 13:12:46 »
För att vara mer säker så ska man ställa skriftliga krav före upphandling, som tex anbudförfarande.

Men tråkigt läge att lägga ut 60' på nåt som inte funkar, annars får man ta ut, och sälja den.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!