0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det som är fel är ju att den som sålt och konkat återigen är igång och säljer invest pumpar......
RAFFEN. Vi är helt överrens att kunskap är bra. Jag tycker bara inte att man ska behöva ha så mkt kunskap utan att riskera att bli lurad.Det borde vara lättare att reklamera grejer om man kan bevisa att man blivit lurad. Då skulle de oseriösa få det svårare och de seriösa lättare att göra affärer. Jag anser mig vara i allafall halvseriös Och jag har torskat många affärer mot (i mina ögon) mindre seriösa aktörer. Pga att jag blir lite dyrare. Sedan får ju folk skylla sig själva lite om de bara går på priset utan att fråga sig varför den och den var så billiga. Eller varför den installatören var dyrast.
i konsumenttjänstelagen står det, fritt översatt, att kunden är att betrakta som novis och jag som installatör är att betrakta som proffs, därför ligger det på mitt ansvar att offerera och sälja en anläggning som uppfyller behoven för kunden...Då kan man inte gömma sig bakom siffror som uppvisar en hög effekt vid säg +15 gr utetemp. därför att kundens behov uppfylls inte av det.I det här fallet spelar det ju ifs ingen roll därför att installatören gått i konken.....
Iofs... men när skall man anse att konsumenttjänstelagen är tillämpbar och när gäller konsumentköplagen? Köpte köparen tjänten att dimensionera anläggningen eller köpte han bara en produkt efter egen dimensionering (som ju hävdas av säljaren) som sedan bara installerades.Jag köpte just en 1.5Tb hårddisk av Dustin... om nu den blir full på en vecka och jag egentligen borde ha beställt en 2Tb hårddisk, är det då dataföretaget som hjälpte mig att installera USB-hårddisken som är skyldig?