Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Expansionskärl beter sig konstigt  (läst 1892 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Expansionskärl beter sig konstigt
« Svar #15 skrivet: 15 februari 2023, 22:11:31 »
Ett prov, om du stänger för VV , nÃ¥gon kran nÃ¥gonstans över natten och ser vad som händer med trycket. lite  lustigt med variation uppÃ¥t när tappning sker, inget händer dÃ¥ du tappar KV. Skulle det mot förmodan vara en läcka mellan vatten och VV, sÃ¥ stiger trycket i systemet upp direkt eller efter ett tag.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Expansionskärl beter sig konstigt
« Svar #16 skrivet: 16 februari 2023, 08:13:16 »
Om värmepumpens driftlogik ändrats efter byte av kärl så har väl installatören varit inne och knappat?
Om trycket i expkärlet varierar för att du öppnar tappvattenkran (varmt) så verkar det finnas någon form av "kommunicerande kärl" däremellan, och det skulle i så fall tyda på läckage mellan varmvattenkrets och värmevattenkrets (i beredaren).
MEN, om så vore fallet så borde ju trycket från inkommande kallvatten till tanken gå över till värmekretsen och orsaka att säkerhetventilen i värmekretsen öppnade på 1.5 bar.
Så den teorin faller ju liksom baserat på det, OM det inte bara läcker från värmekretsen till tappvarmvattenkretsen om/när trycket blir lägre i varmvattenberedaren än i värmekretsen, men även den teorin känns ju ologisk, trycket på inkommande vatten till beredaren borde aldrig kunna bli så lågt för att du öppnar en varmvattenkran i huset.
Kort sagt så är det du ser en gåta för mig, nästan så man kunde tro att du driver med oss faktiskt, men det tror jag inte heller.
Jag kan i alla fall inte förstå hur det skulle kunna gå till, det du beskriver.
Möjligen om du har en extern mantelberedare som anslutits fel, sÃ¥ du har varmvatten i manteln, och värmevatten i beredaren, dÃ¥ skulle möjligen beredaren kunna deformeras av det högre trycket i manteln.  dontknow
Och om så är fallet så skulle trycket i värmesystemet kunna påverkas av trycket i manteln, alltså att förrådsberedrarens "väggar" trycks ihop och expanderar när trycket i tappvattenkretsen varierar.
Extremt långsökt, både att det skulle vara felkopplat, och att själva föråddsberedaren skulle deformeras av trycket i manteln.

Att den ibland värmer tappvarmvatten på tid beror på att de flesta värmepumpar har en prioritering, om det finns både värme och tappvarmvattenbehov prioriteras som regel tappvarmvatten, men om det är stort, t.ex. efter att du fyllt ett badkar, så låter man inte värmepumpen värma tappvarmvattnet hur länge som helst innan den tillåts värma huset igen.
I den prioriteringslogiken kan man sätta maxtider för både värme och tappvarmvattenvärmning.

Mycket av detta finns säkert att läsa på om i manualen om du tar dig tid att granska den, jag kan inte den utantill.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Expansionskärl beter sig konstigt
« Svar #17 skrivet: 16 februari 2023, 10:01:16 »
Tack Rickard och 25Fokus för svar och engagemang.
Rörmokaren har inte ändrat något i menyerna och nej jag driver verkligen inte med er. Helt sjukt, det är direktrespons mellan manometer och tappkran. Har en utslagsho under expkärlet i källaren med lyftvred och endast i fullt läge varmvatten är det som att den var direktkopplad med expkärlet.
Jag upprepar att de här problemen har jag aldrig tidigare haft med varken min gamla värmepump eller den här nya och gÃ¥r ni slipade rävar bet vet jag inte vad jag ska göra. Hade hoppats nÃ¥got inne i värmepumpen blivit knas med nÃ¥gon ventil e dyl.🙁

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Expansionskärl beter sig konstigt
« Svar #18 skrivet: 16 februari 2023, 10:33:03 »
Har en kompis som hade liknande problem. Visade sig vara internt läckage en termostatblandare i duschen som ställde till det genom att kallt vatten med högre tryck läckte över till varma sidan i blandaren.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Expansionskärl beter sig konstigt
« Svar #19 skrivet: 16 februari 2023, 11:18:03 »
Hur kan kallvattnet få högre tryck än det varma vattnet? Satt varmvattenledningarna igen?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Expansionskärl beter sig konstigt
« Svar #20 skrivet: 16 februari 2023, 12:31:02 »
Lubbis intressant men jag har ingen avstängning för duschblandaren, brukar ju annars sitta typ av kulventiler på undersidan av kall/varmrör mellan vägg och blandare. Är blandaren stängd ska väl inget vatten kunna passera igenom?

25Fokus  är ingen expert, med vv avser du beredaren? Vad jag kan se finns ingen avstängning för enbart varmvattnet.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Expansionskärl beter sig konstigt
« Svar #21 skrivet: 16 februari 2023, 18:43:34 »
Lubbis intressant men jag har ingen avstängning för duschblandaren, brukar ju annars sitta typ av kulventiler på undersidan av kall/varmrör mellan vägg och blandare. Är blandaren stängd ska väl inget vatten kunna passera igenom?

25Fokus  är ingen expert, med vv avser du beredaren? Vad jag kan se finns ingen avstängning för enbart varmvattnet.

Det var ett läckage i blandaren i en dusch som läckte internt i blandaren så när han använde blandaren i köket läckte det över i den vilket gjorde att det aldrig blev riktigt varmt vatten som kom ut.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Expansionskärl beter sig konstigt
« Svar #22 skrivet: 17 februari 2023, 07:08:56 »
Nä. Det måste vara exp kärlet som spökar.

Vad är höjd skillnaden melland det högsta element i huset som det lägsta röret som troligen ligger i källare golvet.

Om vi säger 9 meter så bör luftförtrycket i kärlet vara minsta 0,9 bar +0,2 bar.
Det nya kärlet vilket förtryck har det?

MVH
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Expansionskärl beter sig konstigt
« Svar #23 skrivet: 17 februari 2023, 08:52:12 »
Det där med duschblandaren låter ju intressant, men ÄVEN om det skulle kunna läcka mellan där så läcker det ju inte mellan tappvattensystem och värmesystem så det skall kunna påverka trycket i värmesystemet.

Är din externa beredare en beredare med mantel?
Har du kollat så att det är korrekt kopplat?
Har man högre tryck i manteln än i beredaren så finns det en möjlighet att plåten i beredardelen kan tryckas ihop och påverkas av varierande tryck på tappvattnet, och då skulle det rent teoretiskt kunna synas på manometern.

Jag kan inte på annat sätt förstå hur trycket i värmesystemet kan påverkas av trycket på tappvarmvattnet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Expansionskärl beter sig konstigt
« Svar #24 skrivet: 17 februari 2023, 11:10:40 »
Det är nytt tryckkärl förtryckt med 0,6 bar d v s samma som för det gamla. Gamla o gamla det installerades 2016.
INGENTING har ändrats eller bytts ut sedan nya IVTn installerades november 2021 utan det här har kommit helt  plötsligt. Fenomenet med varmvattenkranen upptäckte jag av en slump häromdagen.
Det är svårt att avgöra nu när det är flera plusgrader ute men jag tycker ändå trycket i expkärlet håller sig hyfsat lugnt. Dom här okontrollerade tryckhöjningarna har jag sluppit så får hoppas dessa kan härledas till mitt förra expkärl.
När det var minus 12 grader utetemp i december så gick värmepumpen ofta på 100% men trycket i expkärlet steg sällan mer än 0,6 - 0,7 bar och så har det sett ut de senaste 20 åren vi bott här oavsett expkärl vilket jag då utgår från är normalt.

Rickard den är inte dubbelmantlad, men riktigt bra tänkt. Du har ju helt uteslutit det kan vara något knas med värmepumpen så jag vet inte om vi kommer mycket längre. Jag ska få hit IVT inom kort och se om dom på plats kan komma fram till något.
« Senast ändrad: 17 februari 2023, 15:34:00 av Permo »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!