Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny fläktmotor innedel pÃ¥ garanti  (läst 5930 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Utanför VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Ny fläktmotor innedel på garanti
« skrivet: 04 januari 2011, 17:53:29 »
Ska som sagt fÃ¥ en ny fläktmotor pÃ¥ materialgaranti frÃ¥n Panasonic... FrÃ¥gan är dÃ¥, MÃ¥ste jag lÃ¥ta företaget jag köpte och nu kontaktade för detta fel  lÃ¥ta dom utföra bytet ? Dom vill ha 2900:- + milersättning...  Kanske är rimligt pris dom tar men tycker personligen de är för dyrt om man ser pÃ¥ guiden hur man byter den, hur "lätt" de verkar.. !!

Så man borde väl kunna ge dom den gamla motorn och bara plocka ut en ny och fixa de själv ?

Utloggad Daniel81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Utanför VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Ny fläktmotor innedel på garanti
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2011, 17:56:56 »
ska tillläggas att pumpen är installerad -07 och har fungerat bra, kommer alltid lika mycket värme Oavsett hur kallt de varit ute !

bara de där störrande HÖGA ljudet från motorn som stör lite..

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Ny fläktmotor innedel på garanti
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2011, 17:58:21 »
2900 + milersättning lät dyrt om du nu får motorn gratis.

Bytet tar ca 1 timme för en som kan sen får du räkna in restid och pappersarbete i det.

Utloggad Daniel81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Utanför VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Ny fläktmotor innedel på garanti
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2011, 18:00:33 »
Jo jag tyckte den jag med ! dom får väl en resa på ca 4 mil "inte långt" men ändå !

Jag har ju aldrig bytt nån sån förut men tid har jag !

Så frågan är ju om man bara kan plocka ut en ny och byta själv...

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny fläktmotor innedel på garanti
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2011, 23:51:59 »
Kolla du på bilderna och byt själv, det är ingen raketvetenskap att göra det. Byt isf lagren istället ca 100:- så har du en ny motor i reserv. När jag bytte till kompisen tog det ca 70 min och då hade jag aldrig bytt en sådan tidigare. Sedan bytte jag lager i den gamla motorn,,,,, ca 30-40 min :)
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Daniel81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Utanför VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Ny fläktmotor innedel på garanti
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2011, 12:08:06 »
Mailade och sa att jag skulle byta den själv men,

Fick precis till svar från firman jag köpte pumpen av för 4 år sen: De går inte !


Va fan fÃ¥r jag inte byta den själv ? MÃ¥ste allsÃ¥ betala 3000:- milersättning  för och fÃ¥ en gratis fläkt bytt ?  Ringde även Panasonic och fick till svar där att är man lite kunnig sÃ¥ skulle de inte vara nÃ¥gra problem !  ringede även kinnan Ã¥ de var ju som Ã¥ prata med en dörr... Säljer bara till företag sa han...




Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny fläktmotor innedel på garanti
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2011, 12:41:48 »
Säg att du har en enskild firma då är det ditt personnummer som är regnr. Inget konstigt alls.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad ninjan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
SV: Ny fläktmotor innedel på garanti
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2011, 14:47:02 »
Låter som ett högt pris, det är mer än vad vi tar för att byta fläktmotor UTAN garanti! Jag tycker att företaget borde kunna lämna från sig motorn om du byter själv, sedan kanske du får betala frakt och en administrativ avgift som LMG tar ut (om den kommer därifrån). De får ju mindre besvär, åka 8 mil för att byta en motor, näää!

Utloggad Daniel81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Utanför VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Ny fläktmotor innedel på garanti
« Svar #8 skrivet: 05 januari 2011, 15:09:41 »
Saken är ju de att firman inte vill lämna ut den utan att dom gör jobbet !! Skit irriterande !

Men jag ringde en annan firma som säljer samma lika pumpar och han Kanske kunde fixa ut en till mig... Får se nästa vecka hur de utvecklar sig i frågan...

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny fläktmotor innedel på garanti
« Svar #9 skrivet: 05 januari 2011, 15:25:20 »
Hej Daniel,

Lägg inte ner mer ork, du kommer bara att  huvuddunk dig blodig mot dessa obstinata ockrare  fiR:
Se min tråd http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=37653.0

Kör till BilTema köp nya keramiska lager och fixa själv, en oerhört tillfredställande känsla att ha snuvat en oseriös servicefirma pÃ¥ tusenlappar  studs

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny fläktmotor innedel på garanti
« Svar #10 skrivet: 05 januari 2011, 15:41:13 »
Låter som ett högt pris, det är mer än vad vi tar för att byta fläktmotor UTAN garanti! Jag tycker att företaget borde kunna lämna från sig motorn om du byter själv, sedan kanske du får betala frakt och en administrativ avgift som LMG tar ut (om den kommer därifrån). De får ju mindre besvär, åka 8 mil för att byta en motor, näää!

Ring LMG direkt, och fråga om motorn, säg att du har enskild firma och be dem att skicka fläktmotorn till dig direkt. Att du får betala frakt och ev adminavgift kan man stå ut med. Men annars som sagt köp nya lager för 100lappen och byt dem. När du sedan är klar så åk de 4 milen till firman som installerade pumpen och överlämna dem till dem. Be dem oxå att stoppa upp dem på lämpligt, mörkt ställe om de inte redan har fullt av grejor där från irriterade kunder. Kan ju säga att jag hade gjort det, har haft en hel del dispyter med olika leverantörer av produkter. Det tog mig 6 år att få en ny diskmaskin men trägen vinner :) Är där garanti så ska det ju fö inte vara ngt problem.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Ny fläktmotor innedel på garanti
« Svar #11 skrivet: 05 januari 2011, 15:45:29 »
Ska som sagt fÃ¥ en ny fläktmotor pÃ¥ materialgaranti frÃ¥n Panasonic... FrÃ¥gan är dÃ¥, MÃ¥ste jag lÃ¥ta företaget jag köpte och nu kontaktade för detta fel  lÃ¥ta dom utföra bytet ? Dom vill ha 2900:- + milersättning...  Kanske är rimligt pris dom tar men tycker personligen de är för dyrt om man ser pÃ¥ guiden hur man byter den, hur "lätt" de verkar.. !!

Så man borde väl kunna ge dom den gamla motorn och bara plocka ut en ny och fixa de själv ?

Om du får en ny motor på materialgaranti,så har jag svårt att se hur installations företaget kan neka att leverera motorn om du
väljer att göra det själv,det enda dom kan påvisa då är att inga fortsatta garantier gäller på pumpen eftersom du skruvat isär den.
det dom därimot säkerligen kan begära,det är att komma hem till dig för att konstatera felet innan du får en motor,fast det vore åxå besynnerligt och långt i från service,du kan även välja någon annan installationsfirma.

Sen eftersom materialgarantin kommer ifrån panasonic så kan du nog köpa denna motor på vilken auktoriserad panasonic försäljare som hällst,bara för att installationsföretaget monterat din pump så innebär det ju inte att dom har ting på jobbet.
ring runt till panasonic försäljare och hör om dom har motorn hemma,finns ju flera på detta forum exempelvis.
sen kontaktar du panasonic så löser sig nog allt.

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Daniel81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Utanför VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Ny fläktmotor innedel på garanti
« Svar #12 skrivet: 10 januari 2011, 17:44:22 »
Uppdatering !

Kommer INTE få ut fläktmotorn från firman i Västerås jag köpte pumpen av...

Därför går dagens Ros till Ransta elbyrå "mellan sala och västerås" som utan tvekan beställde hem en ny åt mig !!

Får dock inte behålla den gamla, som jag förövrigt tänkte köra upp nånstans där solen aldrig skiner på nån av dom som jobbar i Västerås !!! :)

Så.. vad har vi nu lärt oss... Ring runt å kolla innan man bestämmer sig på första firma man pratar med !

Utloggad Daniel81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Utanför VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Ny fläktmotor innedel på garanti
« Svar #13 skrivet: 14 januari 2011, 21:59:52 »
Nya fläktmotorn är pÃ¥ plats och en rengjord inomhusdel gör att den nu fungerar som om den vore ny !!!  Thumbsup

plocka isär innedelen gick pÃ¥ 45 min... Sätta ihop och rengöring tog nästan 3 timmar...  Blev sÃ¥ tyst sÃ¥ !!  ;D


Fick lite priser av dom i Ransta..Dom skulle ha ca 1500 för å byta motorn..
Firman i västerÃ¥s skulle ha 2900+ milersättning......   Gjorde de dock själv denna gÃ¥ng Ã¥ sparade nÃ¥gra kronor  :)

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny fläktmotor innedel på garanti
« Svar #14 skrivet: 14 januari 2011, 22:12:33 »
Daniel81,

Grattis, jag kan förnimma den oerhörda välustkänsla du har nu efter ett fullgjort arbete, och att du inte gav upp!  tomte::

MVH/Fidusen

Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!