Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: problem med monsterpumpen E18CKE  (läst 2501 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad skallen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
problem med monsterpumpen E18CKE
« skrivet: 10 september 2010, 09:47:23 »
Hej!
Jag är ny här på forumet. Har mängder med frågor men jag börjar med denna:

Jag har en Panasonic E18CKE årsmodell 2003, 8kW värme, 6kW kyla, cop 3,69. Innerdelen är monterad på övre plan i min 1,5 plansvilla(175m2). Utedelen sitter på nordöstra gaveln, rördragning ~15-20m. Föregående ägare använde den enbart som kyla och brände 38000kWh per år.

Mina problem.
Innerdelen måste flyttas då rören går genom ett badrum som skall byggas om.


Några parametrar att ta hänsyn till.
1. Pumpen visar felkod F93, abnormal kompressorrotation.
2. Jag bränner 33000kWh/år. Fel på pumpen eller dålig placering?
3. Fläktljudet på innerdelen är mycket störande(sovrum), på quiet läge ger den dåligt med värme.
4. Ett band av is bildas på utedelen som inte går bort.(Gasbrist?) i övrigt bildas mycket lite is. i princip ingen is alls under pumpen.
5. Vid avfrostning låter det som det kokar i innerdelen.

Mina alternativ:
1  Släng E18-pumpen och montera tvÃ¥ nya, en pÃ¥ varje plan.
2. Flytta E18 till nedervåningen där de 8kW gör nytta.
3. Dra om rören, serva, fyll och återmontera pumpen på övre plan och använd den som Ac. Montera 1-2 nya pumpar på nedre plan.


Frågor:
Är de någon ide att lägga pengar på att dra om rör, serva eller flytta en så pass gammal pump. Jag kommer ändå köpa 1-2 nya.
Det som gör det intressant att ha den kvar på övervåningen är att den har en grym kylkapacitet och att en pump i denna storlek sägs kosta 50000kr.


/Per
Panasonic E18CKE, Mitsubishi FD35, Coolix 3800

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: problem med monsterpumpen E18CKE
« Svar #1 skrivet: 15 september 2010, 19:59:55 »
Hej!
Jag är ny här på forumet. Har mängder med frågor men jag börjar med denna:

Jag har en Panasonic E18CKE årsmodell 2003, 8kW värme, 6kW kyla, cop 3,69. Innerdelen är monterad på övre plan i min 1,5 plansvilla(175m2). Utedelen sitter på nordöstra gaveln, rördragning ~15-20m. Föregående ägare använde den enbart som kyla och brände 38000kWh per år.

Mina problem.
Innerdelen måste flyttas då rören går genom ett badrum som skall byggas om.


Några parametrar att ta hänsyn till.
1. Pumpen visar felkod F93, abnormal kompressorrotation.
Är inte rätt person att svara på det här, kanske någon som servar kan ge bättre råd.
F93 betyder att det antingen kan vara fel på kompressorstyrkortet i utedelen eller rentav fel på själva kompressorn. Dyra vilket som, men ett kretskort borde vara billigare att byta än kompressor. Kan även vara så lyckligt att det bara är dålig kontakt i anslutningen till kabeln mellan styrkortet och kompressorn. T ex pga att kontakterna ärgat. Börja med att kolla det!


2. Jag bränner 33000kWh/år. Fel på pumpen eller dålig placering?
Kan vara både och. En hel del värme kommer upp från nedervåningen och då får pumpen uppe inte jobba så mycket.

3. Fläktljudet på innerdelen är mycket störande(sovrum), på quiet läge ger den dåligt med värme.
Att innefläkten låter mycket, är det pga innedelen aldrig är rengjord så fläkten måste varva upp på max för att få ut luften? Eller att innefläktens lager gjort sitt och behöver bytas? Kan kanske även ha att göra med att fläkten styrs efter en börkurva och när värmepumpen inte ger så mycket värme som krävs upplevs fläkten gå hårt.

4. Ett band av is bildas på utedelen som inte går bort.(Gasbrist?) i övrigt bildas mycket lite is. i princip ingen is alls under pumpen.
En värmepump som jobbar hårt ska det bli mycket is under. Verkar som den inte gör så stort jobb. Kan vara gasbris men inte självklart.

5. Vid avfrostning låter det som det kokar i innerdelen.
Vid avfrostning tas värmen för att smälta isen från inneluften vilket gör att kylmediat kokar i inndelen. Helt normalt tillstånd även om det inte är önskvärt att det ska låta mycket om det.


Mina alternativ:
1  Släng E18-pumpen och montera tvÃ¥ nya, en pÃ¥ varje plan.
Är det fel på värmepumpen och det blir en dyr reparation så är det ett vettigt alternativ. Nyare värmepumpar är mycket mer energieffektiva. En större, t ex FD35 på nedervåningen och en mindre på övervåningen (hur liten beror mer på hur mycket kyla ni kräver på sommaren).

2. Flytta E18 till nedervåningen där de 8kW gör nytta.
Kan vara ett vettigt budgetalternativ och samtidigt en mindre på övervåningn. Köra den tills den faller för ålderstrecket. Men under förutsättning att den fungerar och inte kostar som en ny i reparation.

3. Dra om rören, serva, fyll och återmontera pumpen på övre plan och använd den som Ac. Montera 1-2 nya pumpar på nedre plan.
Två värmepumpar på nedervåningen är väl att ta i.


Frågor:
Är de någon ide att lägga pengar på att dra om rör, serva eller flytta en så pass gammal pump. Jag kommer ändå köpa 1-2 nya.
Att flytta en pump är inte sÃ¥ stort arbete bara den fungerar sÃ¥ man kan fÃ¥ kompressorn att suga tillbaka kylmedia för egen maskin. I annat fall mÃ¥ste den tömmas med ett speciellt tömningsaggregat för att ta hand om kylmediat. Inte sÃ¥ stort jobb egentligen heller, men ytterligare ett moment. Men att sedan sätta upp den är som att installera den pÃ¥ nytt.  

Det som gör det intressant att ha den kvar på övervåningen är att den har en grym kylkapacitet och att en pump i denna storlek sägs kosta 50000kr.
Du kan få motsvarande 8kW Mitsubishi Electric FD50 för någonstans mellan 20000-25000kr plus installation. Men att sätta in en så stor pump i ett våningsplan på 112 m2 är att ta i även om värme letar sig upp till det övre planet. En FD35 är rimligare på alla sätt tycker i alla fall jag.

/Per


Hej,
jag såg att du inte fått svar på dina frågor. Jag lyfter tråden lite och hoppas att även någon annan som är bättre lämpad kan ge lite synpunkter. Jag har stoppat in mina reflektioner i din postning.

Sammantaget på parameterfrågorna 1,2,3 och 4 så kan det vara gasbrist, eller något annat som ger en dålig funktion. Det även vara pumpen som blir så stor att den går on/off och inte ger så ekonomisk drift.
Ger den någon värme alls?

Mvh
« Senast ändrad: 15 september 2010, 22:04:04 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: problem med monsterpumpen E18CKE
« Svar #2 skrivet: 15 september 2010, 21:24:12 »
F93 på en CKP är nästan alltid gasbrist. ( vet nån det var kärvande 4-vägare på också)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: problem med monsterpumpen E18CKE
« Svar #3 skrivet: 15 september 2010, 22:18:47 »
Tack Ace!
Tänkte först att F93 kanske beror på att kompressorn pga gasbrist får "gå i tomme" så att den varvar upp så mycket att den hamnar utanför sitt arbetsområde och att styrkortet inte riktigt känner av kompressorns rotation. Men så hittade jag beskrivningen över felkoderna och troliga felorsaker. Därför mina råd.
Det är väl ändå så att Panasonic har samma felkoder för alla sina luft/luftpumpar?
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad skallen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: problem med monsterpumpen E18CKE
« Svar #4 skrivet: 16 september 2010, 12:50:37 »
Tack för att ni tar er tid och svarar!

"F93 på en CKP är nästan alltid gasbrist."
DÃ¥ är det kanske värt att flytta rören pÃ¥ pumpen och fylla pÃ¥ med gas. Var ocksÃ¥ inne pÃ¥ att kompressorn kanske övervarvar vid gasbrist. 

Testkörde med max fläkt och 30 grader. Utblåstempen ligger då på 47grader. Så visst ger den värme. Att fläkten låter mycket är tydligen oundvikligt på dessa stora maskiner enligt en montör jag pratat med.

Nån som vet vad det kostar att fylla på gas?
Om det inte är alltför dyrt tror jag att den bästa lösningen är att låta pumpen sitta kvar, flytta rören och fylla på gas.

Rören måste flyttas då de går genom ett badrum som ska byggas om. Så det blir i så fall till att flytta rören, vacuumsuga och fylla med gas.




   
Panasonic E18CKE, Mitsubishi FD35, Coolix 3800

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 505
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!