Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med tips och beräkning av luft/vatten pump till verkstad  (läst 1954 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tagg_Tagg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Håller på och bygger ett garageverkstad i privat regi på en fristående tomt. (I get hus på tomten)

Nu när garaget har blivit tätt och isolerat är det dags att reda ut vad vi behöver för värmepump.

Verkar finnas endel kunskap här, så jag tänkte att ni kanske har några tipps och ideer på vad som är lämpligt.

Följande info är vad vi har att gå på.

Upvärmining Luft/Vatten
Total garageyta 300 kvadrat
Golvvärme från LK ingjutet i hela plattan
Takisolering 40cm lösull
Väggisolering 230mm
30cm cellplast under plattan

Inget behov av varmtappvatten mer än en liten extern beredare till ett handfat.

LK fördelarskåpet är termostatstyrt vilket jag börjar förstå att det var nog dumt att slösa pengar på.

Någon som vågar ytra sig om vad som behövs och vad ni själva hadde valt?

Detaljera gärna så noga som möjligt om vad ni hadde valt för enheter och komponenter och motivera gärna varför.

Jag har fått en offert som skenade iväg lite väl långt utanför normalpris.

Mvh




Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Var i landet finns denna verkstad?
En Mitsubishi SHW112 + hydrobox kanske?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
om du i egen regi menar att du har egen rörmokare så kan en package kanske vara en ide, det är vatten till utedelen då så bor du mitt i skogen med många och långa strömavbrott så kanske det dock inte är det bästa.
Beroende på vart i landet detta är så kan du kika på Mitsubishi Electric PUHZ-W85YAA eller PUHZ-W112YAA med en hydrobox.
Produktblad på www.mitsubishivillavarme.se
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Vilken takhöjd är det?

Du borde ju ha ett effektbehov på ca 15 kW vid DUT, skall du få full effekttäckning med en luft/vattenvärmepump blir den väldigt dyr.
Jag skulle nog överväga ett billigt alternativ med en relativt liten luft/vattenvärmepump som får värma sulan, och en luft/luft-värmepump som reglerar temperaturen.
Du kan i princip köra luft/vattenvärmepumpen enbart mot utetempgivare (ingen rumsgivare) med lite "för" låg kurva, typ så den håller 15 grader varmt utan luftvärmepumpens tillskott, och så låter du luftvärmepumpen reglera temperaturen mer exakt genom att tillföra den mängd effekt som krävs.
Kanske behöver du 2 luftvärmepumpar, lite beroende på hur stor luft/vattenvärmepump du köper.
« Senast ändrad: 20 januari 2020, 10:27:37 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
Nibe F2120+SMO 40.

Så använder du plattan som energimagasin.

Jag lyfte precis en -16 på plats här hemmavid, återstår att se när det blir tid att koppla in den.

Helt billiga är dom ju inte, det måste medges men vi hoppas den ger valuta för pengarna. Jag har dock ingen aning hur mycket det skiljer i pris till Mitsubishi pumparna.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Oj , ser ut som jag läst fel på ytan !!!
Saknas även uppgift om takhöjd och hur mycket ventilation det kommer vara.

Ska det vara ca 10-12 grader samt ibland höja så är en platta ganska trög beroende på hur djupt slingorna ligger så en rätt kraftig luft/luft värmepump kan vara bra att ha.

Känns inte som Norrlands isolerat så detta är väl Stockholm eller söderut.
Här är det midsommarvarmt nu sÃ¥ det räcker med en luft/luft för tillfället  ^-^
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!