Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvatten frÃ¥n Thermia Diplomat TWS 10 - hur snabbt värms nytt upp?  (läst 9305 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gunnarhaeffler

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Är det någon som har praktisk erfarenhet av hur snabbt en Diplomat TWS tillverkar nytt varmvatten? Jag har ett badkar på ca 180 liter och enligt det senaste testet i Råd och rön så skulle jag ha kapacitet på ca 277 liter 40 °C varmvatten från TWS, dvs jag kan med nästan 100 liters marginal tappa upp ett badkar. Om jag nu vill tappa upp ytterligare ett kar, hur länge skulle jag då behöva vänta - det är ju ca 80 liter 40-gradigt vatten som fattas direkt efter att jag har tappat upp det första karet? Det finns kanske någon som har erfarenhet av att i princip tömma beredaren och sedan observera hur lång tid det tar innan den är uppe i en hög temperatur igen? Förutom mitt konkreta exempel så finns det kanske någon som har allmän erfarenhet av TWS och varmvatten, kanske någon med liknande storlek på badkar. Jag är nämligen också intresserad av att kunna låta många personer duscha. Min dusch förbrukar ca 7 liter / minut, så jag bör kunna duscha i ca 40 minuter 40-gradigt. Men om 8 personer duschar 7 minuter var (svärföräldrarna duschar länge), dvs 56 minuter, så är det ju en viss paustid emellan som ger ny varmvattenproduktion. Känns det rimligt att låta 8 personer duscha, ni som har praktisk erfarenhet av Diplomat TWS och som har haft många gäster?

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
kanske ger denna tråd en hint:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,1073.msg8495.html#msg8495
i o f s 16kW men det torde väl vara propotionellt.
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Som räkneexempel så kan man räkna på att värma 80 liter 10ºC till 40ºC med 16 kW.

4,18x80x(40-10)/16=627 sek eller ca 11 minuter.

Man kan också räkna på flödet, med en 16 kW VP kan man värma:

16/(4,18x(40-10))=0,13 liter/sek eller 7,6 liter per minut så duschar du med 7 liter per minut tar varmvattnet aldrig slut.

Men VP:n gör avbrott för att värma huset då och då samt att duschas det i timmar så blir huset så småningom kallare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hallingen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Buskerud, Norge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Eller kun teoretisk Sc:,h
Klarer rørsløyfen i TWS klarer å overføre alle 16 kW til VV med kontinuering tapping på 7 liter pr. min Sc:,h
Min Diplomat dobbelmantel kan tappes ned til 25-30 grader på vatnet i kranen, selv om VV temp på VP (yttermantel) viser over 40 grader og dusjingen må for de fleste av oss avbrytes.
Kun 7 liter/minutt er meget lite vann for dusjing. Jeg har sparedusj og har målt til 12 liter/minutt og det er ikke mer enn det må være for å dusje behagelig........
Thermia Diplomat 1050, 200 m2 oppvarmet areal, 150 m borhol, 160 liter acctank, lågtemperatur golvvarmesystem og konvektorer.
Skogeier og vedselger......

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Tillfälligt kan man ändra tillÃ¥ten VV tid, den gÃ¥r öka....  dÃ¥ fÃ¥r man ut mera vv över tid.
Man kan även korta av tillåten värmetid.
bara när det är riktigt kallt kan man känna avkylning inne om VP inte ger värme på en längre period...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad gunnarhaeffler

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Som räkneexempel så kan man räkna på att värma 80 liter 10ºC till 40ºC med 16 kW.

4,18x80x(40-10)/16=627 sek eller ca 11 minuter.

Man kan också räkna på flödet, med en 16 kW VP kan man värma:

16/(4,18x(40-10))=0,13 liter/sek eller 7,6 liter per minut så duschar du med 7 liter per minut tar varmvattnet aldrig slut.

Men VP:n gör avbrott för att värma huset då och då samt att duschas det i timmar så blir huset så småningom kallare.


Tack! Jag får förstås skala om beräkningen till 10 kW, men jag känner mig inte övertygad ändå... Vad gäller duschberäkningen så stämmer den säkerligen om man förbrukar mindre än vad som produceras, men det är tyvärr inte fallet med mina 10 kW. Och då blir det väl mer komplicerat, liksom för den föreslagna badkarsberäkningen. Givet att ALLT vatten har temperaturen 10 °C så kommer tillförandet av en viss effekt att tillföras hela vattenmängden med en viss fördelning, tyvärr lär det ju inte till 100% tillföras just de litrar (t.ex. 80) som jag vill tappa ut. Däremot är det väl just tanken med TWS att skiktningen är smartare så att det vatten som står i begrepp att tappas värms mer. Just därför skulle jag vilja höra lite praktiska erfarenheter från TWS!

Utloggad gunnarhaeffler

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Eller kun teoretisk Sc:,h
Klarer rørsløyfen i TWS klarer å overføre alle 16 kW til VV med kontinuering tapping på 7 liter pr. min Sc:,h
Min Diplomat dobbelmantel kan tappes ned til 25-30 grader på vatnet i kranen, selv om VV temp på VP (yttermantel) viser over 40 grader og dusjingen må for de fleste av oss avbrytes.
Kun 7 liter/minutt er meget lite vann for dusjing. Jeg har sparedusj og har målt til 12 liter/minutt og det er ikke mer enn det må være for å dusje behagelig........
Jag blev tvungen att mäta upp dusch-flödet igen, och hamnade den här gången på 6 liter / minut. Jo, det är relativt snålt, men faktiskt inget som stör familjen och inget våra gäster har klagat på. Det beror nog mycket på konstruktionen hur flödet upplevs. Lite mer än 6 liter är det nog förresten, jag mätte med en plasthink och jag får dra mig till minnes att kalibreringen av plasthinken (med ett köksmått, som förhoppningsvis är mer exakt) visade att den rymmer närmare 10% mer än vad skalan anger!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Tack! Jag får förstås skala om beräkningen till 10 kW, men jag känner mig inte övertygad ändå... Vad gäller duschberäkningen så stämmer den säkerligen om man förbrukar mindre än vad som produceras, men det är tyvärr inte fallet med mina 10 kW. Och då blir det väl mer komplicerat, liksom för den föreslagna badkarsberäkningen. Givet att ALLT vatten har temperaturen 10 °C så kommer tillförandet av en viss effekt att tillföras hela vattenmängden med en viss fördelning, tyvärr lär det ju inte till 100% tillföras just de litrar (t.ex. 80) som jag vill tappa ut. Däremot är det väl just tanken med TWS att skiktningen är smartare så att det vatten som står i begrepp att tappas värms mer. Just därför skulle jag vilja höra lite praktiska erfarenheter från TWS!

Ops, nu ser jag att du har en 10 kW VP.  :-[

Vad gäller badkarsberäkningen så tänkte jag inte riktigt till. Det borde bli 180 liter som ska värmas från 10 till 40 grader. Visst skiktas varmvattnet men kanske inte så bra.  ::)

4,18 x 180 x (40-10)/10 = 2257 sek eller nästan 40 minuter.

Beräkningen högst teoretisk men jag har räknat på hur lång tid min VVB bör ta på sig att värma upp varmvattnet efter ett bad och det stämmer rätt bra med verkligheten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gunnarhaeffler

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!


Ops, nu ser jag att du har en 10 kW VP.  :-[

Vad gäller badkarsberäkningen så tänkte jag inte riktigt till. Det borde bli 180 liter som ska värmas från 10 till 40 grader. Visst skiktas varmvattnet men kanske inte så bra.  ::)

4,18 x 180 x (40-10)/10 = 2257 sek eller nästan 40 minuter.

Beräkningen högst teoretisk men jag har räknat på hur lång tid min VVB bör ta på sig att värma upp varmvattnet efter ett bad och det stämmer rätt bra med verkligheten.

Tack Carl, nu känns beräkningen rimlig. Eftersom jag inte förbrukar samtliga 180 liter ur beredaren när jag tappar upp mitt första kar (som rymmer 180 liter) med den badtemperatur jag tänker mig så ligger jag dessutom lite bättre till, även om din beräkning är teoretisk och kan bli något sämre i verkligheten. Råd och rön lyckades ju tappa 277 liter 40-gradigt vatten och det lär ju vara så att den "översta" litern efter dessa 277 liter är precis under 40 grader och att man i det läget har någon form av gradient mellan 40 och 10 grader i beredaren även om medeltemperaturen då kanske är närmare 10 än 40 om de har lyckats bra med sin skiktning och verkligen i första hand värmer det översta skiktet. Det får nog bli en Diplotmat TWS, jag står i valet mellan denna och en Duo + separat 300-litersberedare. Om det inte funkar och vi inte klarar att ändra våra vanor får det bli en separat elberedare i värsta fall.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,
gör ett avstick och förbered för VVB, så är 'lättfixat' om det behövs.
Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad gunnarhaeffler

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej,
gör ett avstick och förbered för VVB, så är 'lättfixat' om det behövs.
Erland

Tack Erland, bra tips.

Utloggad gunnarhaeffler

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Nu har jag min Diplomat TWS installerad och klar och har gjort ett enkelt test som jag gärna delar med mig av till andra med liknande bryderier. Jag har gjort en testdusch med 38-gradigt vatten under en timme. När jag körde igång låg temperaturen enligt värmepumpen på 49 grader, den går normalt upp till 52-54°C innan när varmvattenproduktionen avslutas. Som jag tidigare skrivit är mitt duschflöde 6-7 l / minut, vilket är lågt men faktiskt inte känns som ett problem trots att jag är mer en njutningsmänniska än en energisparare. Efter den timmeslånga duschen, dvs. någonstans mellan 360 och 420 liter 38-gradigt vatten var temperaturen nere i 41°C, så ett tag till hade det gått att fortsätta duscha. Det tog därefter 23 minuter tills temperaturen på varmvattnet åter var uppe i 49°C (inte vet jag i och för sig om det med tanke på skiktningen är lika mycket 49°C som när jag började duscha eftersom det kanske var mer utjämnat innan påbörjad duschning...) och efter sammanlagt 28 minuter avstannade värmeproduktionen vid 52°C (och avläsningen steg till 53 grader ett par minuter efter). Mitt exempel är kanske något snällt med tanke på flöde och duschtemperatur, men det visar i alla fall mig att jag har gjort rätt val av värmepump - och visst finns det marginaler för mer flöde och högre temperaturer vid mer normala förhållande än timmeslånga duschar. Utetemperaturen var +5°C, vid kallare temperaturer får man förstås beakta olägenheten med att det blir lite kyligt i huset alternativt att uppvärmningen inkräktar på varmvattenproduktionen beroende på inställning (i mitt fall tycktes endast varmvattenproduktionen vara igång). Nu på morgonen (efter ovannämnda experiment) tog jag min vanliga dusch - varmvattentemperaturen var 51°C när jag klev in i duschen och densamma när jag gick ur. Nu ska jag kränga min gamla varmvattenberedare som jag har sparat för säkerhets skull för att kunna sätta i serie. Möjligen ska jag testa ut lite med badkaret först - hur snabbt kan jag fylla två badkar eller hur går det att duscha efter upptappat bad - detta kan ju dessutom vara av allmänt intresse för den som står i begrepp att dimensionera sin varmvattentillgång.
« Senast ändrad: 21 april 2006, 07:20:17 av gunnarhaeffler »

Utloggad jwallen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar "vindkraft"
Innan du gör dig av med din gamla vvb tycker jag att du ska fundera på om du ev behöver en volymförstorare till värmesystemet.

Jag valde detta alternativ fter att ha konstaterat att min D8 TWS klarar av vv-behovet. Däremot är den lite för stor för värmebehovet och därför gör volymtanken (min gamla vvb) "underverk".

/Jonas
Thermia D8 TWS driftsatt 2005-06-08. Gamla vvb 300l som acktank. Aktivt hål ~ 165 m .
2-plans trähus byggt 1947, ca: 175m², tilläggsisolerat, 2-glas fönster. Golvvärme i bottenplan + 1 fläktkonvektor, orginalraditorer på övervåning.
Total årsförbrukning med elpanna ~28Mwh. Ny förbr. ~13Mwh??? Vi får se om ett år!!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!