Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Shunt för golvvärme med IVT Greenline HT E  (läst 4549 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lsb

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Shunt för golvvärme med IVT Greenline HT E
« skrivet: 05 december 2016, 22:56:57 »
Hej
Tack för ett bra forum med mycket nyttig information. Här kommer mitt första inlägg.
Jag har läst många trådar om shuntar men är inte helt säker på hur man bäst kopplar en till mitt befintliga system.
Jag har en IVT Greenline HT E och för närvarande bara radiatorer. Jag ska nu koppla in två slingor golvvärme och undrar hur man gör det bäst. Shuntmotor, extra cirkpump och givare vet jag vad som gäller men vad behövs mer?

I värmepumpen sitter en cirkulationspump som driver systemet. När varmvatten produceras så slår en växelventil till och stoppar cirkulationen över radiatorerna.

I manualen för pumpen finns en bild (http://www.vpkollen.se/uploaded/manualer/IVT/Manual_HT.pdf sidan 67) där man satt en trevägs shuntventil på framledning med bypass till returen. Efter ventil sitter cirkulationspump för det shuntade systemet.

Jag har sett denna lösning nämnas på forumet men undrar om det är allt som behövs? Behövs ingen styrventil på returen?
Backventil?
Vad händer om shuntventilen är helt stängd mot returen och växelventilen i pannan slår över till värmeproduktion?

En anledning till att jag är osäker är att jag på flera ställen sett att man har en till övergång mellan framledning och retur efter shuntventilen (se tex https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=9&ved=0ahUKEwi19ZTLg97QAhXG3iwKHQxmAEIQFgg-MAg&url=http%3A%2F%2Fwww.shuntab.se%2FDokumentation%2FOvrig_dok%2FHur_fungerar_en_shuntgrupp.doc&usg=AFQjCNHSE949sfJmd3039AA7SN7Wxs-DJQ&cad=rja.

Många frågor men jag hoppas att någon av alla kunniga på forumet orkar förklara (det uppenbara?) för mig.

Tack
« Senast ändrad: 05 december 2016, 23:00:27 av lsb »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Shunt för golvvärme med IVT Greenline HT E
« Svar #1 skrivet: 07 december 2016, 14:23:01 »
När cirkpumpen för golvvärmen går så kan det ju bara flöda åt ett håll genom den...
Den där kopplingen ser jag inga bekymmer med, det borde funka.
« Senast ändrad: 07 december 2016, 14:25:11 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 530
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!