Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Framledning och retur pÃ¥ samma rör?  (läst 9625 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kyrkskolan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Framledning och retur på samma rör?
« skrivet: 23 november 2006, 13:41:59 »
Hej.

Undrar hur det fungerar när framledning till radiatorkrets från vp och retur från radiatorkretsen är kopplade på samma stam i radiatorkretsen.
Alltså...ut och in från vp är insvetsade 50 cm från varann på huvudstammen i radiatorkretsen. Hur kan det fungera korrekt med flödena.
Vet att det kanske är svårt att förstå vad jag menar men jag prövar så här.
IVT Greenline 26 1700 m slang. 100 år gammal tegelskola på 900 m2. Misstänker att jag har lite injusteringar att göra nu när pumpen vart i drift ett par veckor.
Huset är två plan med källare. Kommunen ägde det innan och gjorde av med 19 kbm olja!!

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Framledning och retur på samma rör?
« Svar #1 skrivet: 23 november 2006, 14:05:06 »
Har du möjlighet att ta en bild på rören/anläggningen, och lägga ut den här?

Med en så stor pump är det viktigt att det fungerar som det är tänkt.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Framledning och retur på samma rör?
« Svar #2 skrivet: 23 november 2006, 14:24:44 »
Intressant projekt.. och rejäl pump.

Har du börjat mäta ännu?

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Framledning och retur på samma rör?
« Svar #3 skrivet: 23 november 2006, 18:36:10 »
Hej.

Undrar hur det fungerar när framledning till radiatorkrets från vp och retur från radiatorkretsen är kopplade på samma stam i radiatorkretsen.
Alltså...ut och in från vp är insvetsade 50 cm från varann på huvudstammen i radiatorkretsen. Hur kan det fungera korrekt med flödena.
Vet att det kanske är svårt att förstå vad jag menar men jag prövar så här.

Sitter det en cirk pump mellan insvetsningarna?
Om det gör det så låter det som en IVT standardinstallation, eller?

/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Framledning och retur på samma rör?
« Svar #4 skrivet: 23 november 2006, 19:08:48 »
Det bör vara så att 50 cm röret mellan insvetsningarna fungerar som bypass.

Det finns en cirkulationspump inne i värmepumpen och en yttre pump någonstans i radiatorkretsen. Den yttre behöver inte sitta mellan insvetsningarna, förmodigen sitter den någonstans på framledningen till radiatorerna. Under drift skall röret mellan insvetsningarna ha samma temperatur som radiatorreturen då flödet i yttre kretsloppet skall vara högre än det inre. I annat fall kör man tillbaka varmt vatten från värmepumpens utlopp direkt till inloppet och det försämrar verkningsgraden.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Kyrkskolan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Framledning och retur på samma rör?
« Svar #5 skrivet: 24 november 2006, 12:13:30 »
Hej, och tack för svaren. Bra forum det här.
Det stämmer som ni säger att jag har en stor cirkpump efter vp. Men om jag väntar till radiatortempen gått ned och pumpen startar och skickar ut ex 50 grader varmt vatten och retur in är 42 så blir returröret in i pumpen genast runt 45-47 grader varmt.
Vidare, om ut från pumpen är 50 så är tempen på radiatorkretsen (precis efter cirkpumpen) ca 47.
Det verkar som om en del av returen från radiatorkretsen förljer med ut igen och en del av det som kommer ut från pumpen åker direkt in på retursidan. Det går inte att hålla i röret som går in i pumpen när den börjar värma iallafall, trots att returen är 40-41 grader.

F.ö har jag alldeles för hög temp ut tycker jag. Ca 46-47 grader när det är 5-6+ ute. Har troligtvis kassa raddar. Sådana här enkla utan konvektorplåtar. Typiska släta sjuttiotal antar jag. Har mycket att stå i förstår jag.

Har förövrigt ingen cirkpump mellan in och ut på huvudstammen. Det är ett 58 rör så det stämmer att jag borde ha 60 cm mellan rören. Har 65 idag men det verkar inte bli så bra.
Det vart lite bättre när jag sänkte hastigheten på cirkpumpen som sitter i vp.
Fortsättning förljer. Skall försöka fixa en bild.
Det är bra intressant detta.
Funderar på att sätta in ett gäng konvektorelement. Utan fläkt.
Har kommit över ett gäng TP2 tror jag det heter. Märke Termopanel. 300x2000 långa och dubbla bredden. Tror som sagt radiatorerna är för klena, vattnet susar bara runt....eller.
Mvh Oskar
IVT Greenline 26 1700 m slang. 100 år gammal tegelskola på 900 m2. Misstänker att jag har lite injusteringar att göra nu när pumpen vart i drift ett par veckor.
Huset är två plan med källare. Kommunen ägde det innan och gjorde av med 19 kbm olja!!

Utloggad Kyrkskolan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Framledning och retur på samma rör?
« Svar #6 skrivet: 24 november 2006, 12:14:41 »
man kanske kan sätta en backventil mellan in och ut... Sitter och funderar lite...
IVT Greenline 26 1700 m slang. 100 år gammal tegelskola på 900 m2. Misstänker att jag har lite injusteringar att göra nu när pumpen vart i drift ett par veckor.
Huset är två plan med källare. Kommunen ägde det innan och gjorde av med 19 kbm olja!!

Utloggad Kyrkskolan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Framledning och retur på samma rör?
« Svar #7 skrivet: 24 november 2006, 12:24:06 »
Fixade en bild...
IVT Greenline 26 1700 m slang. 100 år gammal tegelskola på 900 m2. Misstänker att jag har lite injusteringar att göra nu när pumpen vart i drift ett par veckor.
Huset är två plan med källare. Kommunen ägde det innan och gjorde av med 19 kbm olja!!

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Framledning och retur på samma rör?
« Svar #8 skrivet: 25 november 2006, 10:03:16 »
Vad är det för förgrening ovanför smutsfiltret?

Är det växelventil till varmvattnet?

Har du inget varmvatten ansluten till pumpen, kan inte jag se någon anledning till att du behöver bypass eller två cirkpumpar.

Behöver du två cirkpumpar för att dra runt vattnet i huset, så ser jag i alla fall ingen anledning att du har bypass.

Prova att justera hastigheten på cirkulationspumparna, så att det går snabbare på den yttre pumpen. Detta för att minimera risken att vattnet går tillbaka till pumpen utan att först passerat radiatorerna.

Köp ett gäng anliggningsgivare, och montera på fram, retur och bypass. Bypass skall inte vara varmare än returledningen från radiatorerna.

Likaså ska inte returledningen mellan bypass och pump vara varmare än returlednigen mallan radiatorer och bypass.

http://www.rinkabyror.se/prodimg/large/2985.jpg
« Senast ändrad: 25 november 2006, 10:07:00 av Lexus »

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Framledning och retur på samma rör?
« Svar #9 skrivet: 25 november 2006, 10:40:17 »
Förgreningen är växelventilen till varmvattnet, under sitter smutsfiltret.
Men jag ser inte vart röret tar vägen Sc:,h
Finns det varmvattenberedare till den?

Vad kör ni för tillskott?
Är det olja eller el?
Vad gör shuntopacken som skymtar till höger i bild?

Till värmepumpen ska det finnas en systemritning som dom dragit rören efter.
Längst ned på ritningen finns ett nummer som anger systemlösning.
Det numret ska man lägga in i regleringen också.
Det är förmodligen gjort annars skulle den larma hela tiden, frågan är om det är rätt nummer bara.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Kyrkskolan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Framledning och retur på samma rör?
« Svar #10 skrivet: 25 november 2006, 11:13:09 »
Hej hej och tack för all respons. Växelventilen går mycket riktigt till en slingberedare på 500 l.
Jag talade med installatören och han höll med om det lät lustigt det här.
En fråga bara. Om jag har 40 grader på reur från raddarna, skall jag ha exakt 40 grader in i värmepumpen på returen då....
Och det sitter ett shuntpaket på väggen som jag dock inte använder. Där har jag även ännu en cirkpump som är igång. Stänger jag av den blir det ännu värre. Har konstaterat att jag behöver rejält med flöde på huvudstammen för att det inte skall gå tillbaka till vp-retur. SNurrigt det här.
IVT Greenline 26 1700 m slang. 100 år gammal tegelskola på 900 m2. Misstänker att jag har lite injusteringar att göra nu när pumpen vart i drift ett par veckor.
Huset är två plan med källare. Kommunen ägde det innan och gjorde av med 19 kbm olja!!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Framledning och retur på samma rör?
« Svar #11 skrivet: 25 november 2006, 12:13:28 »

En fråga bara. Om jag har 40 grader på reur från raddarna, skall jag ha exakt 40 grader in i värmepumpen på returen då....


Ja, men var beredd på att givarna kan visa fel 1-2 grader. Displayen behöver inte visa samma temperatur på retur och värmebärare in fastän det är det.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Kyrkskolan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Framledning och retur på samma rör?
« Svar #12 skrivet: 25 november 2006, 12:21:24 »
Jo jag har märkt att det kan diffa lite men om jag håller i returen från raddarna. (Stora stammen) och röret som går direkt ned i vp när den startar så kan jag plötsligt inte hålla i röret för det blir så varmt. Som jag föstått det så blir det sämre verkningsgrad då??
IVT Greenline 26 1700 m slang. 100 år gammal tegelskola på 900 m2. Misstänker att jag har lite injusteringar att göra nu när pumpen vart i drift ett par veckor.
Huset är två plan med källare. Kommunen ägde det innan och gjorde av med 19 kbm olja!!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Framledning och retur på samma rör?
« Svar #13 skrivet: 25 november 2006, 16:20:30 »
Du skall se till at du har ca 7-8 grader i diff mellan fram och returledning till värmepumpen.
Har du mindre än så, sänk varvtalet på den interna cirkpumpen, har du mer än så öka varvtalet på den interna.
När det är klart skall du justera flödet i den externa kretsen så att det aldrig går flöde bakvägen i bypassen.

Det största felet som görs är att man har termostatventiler som tillåts strypa på radiatorerna, det gör att flödet i radiatorkretsen löper amok, och du får aldrig någon ordning på temperaturerna i systemet.

Börja alltså med att öppna alla termostater, över allt, för fullt.

Om du haft strypande termostater så kommer det förmodligen nu att bli för varmt i huset, det fixar du genom att sänka kurvan i reglerdatorn.

Är jag på rätt väg?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Framledning och retur på samma rör?
« Svar #14 skrivet: 25 november 2006, 17:01:23 »
Jo jag har märkt att det kan diffa lite men om jag håller i returen från raddarna. (Stora stammen) och röret som går direkt ned i vp när den startar så kan jag plötsligt inte hålla i röret för det blir så varmt. Som jag föstått det så blir det sämre verkningsgrad då??

Det verkar ju som att framledningen går genom bypass istället för till radiatorerna. Inte bra.

Det är inte lätt att få det att fungera, med externa cirkulationspumpar och bypass.
Det finns även risk att returvattnet från varmvattenberedningen går till radiatorerna, istället för att gå tillbaka till pumpen.

Har du någon extern värmekälla som också är ansluten till systemet?

Om inte...så röstar jag för att du tar ett snack med installatören om att fimpa bypass, shunt och cirkulationspumpar, om dessa inte absolut behövs.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!