Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F750 - Golvvärme plus radiatorer  (läst 831 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kabeb42776

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
F750 - Golvvärme plus radiatorer
« skrivet: 28 september 2022, 21:39:44 »
Jag är helt grön så va snälla, och rätta mig gärna när jag har fel.
Har försökt att läsa på så gott jag kan, men känner jag behöver ställa frågorna på mitt sätt för att lättare förstå hur det hänger ihop.

Nibe F750 - Golvvärme nere och radiatorer uppe.
Just nu har jag plockat bort alla ställdon då jag tycker hälften verkar vara trasiga (kommer till det senare).
(Varit inne och rotat i service menyn, och kom fram till att det står inställt golfvärme och radiatorer)

1. Om jag tolkar det rätt så skall radiatorer ha en högra framledningstemp än golvvärme, men det finns ju bara en framledningstemp (ett värmesystem att konfigurera) i menyn, är det här Shunt kommer in i bilden och sitter före golvvärmen för att få rätt temp där. Men då borde framledningstemp vara anpassat till radiatorer istället.

Vi börjar med en fråga så får jag ta det bit för bit om det är okej ;)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9568
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: F750 - Golvvärme plus radiatorer
« Svar #1 skrivet: 28 september 2022, 21:46:05 »
Du får en lägre returledningstemperatur om du har golvvärme också jämfört med att ha radiatorer i hela huset.
« Senast ändrad: 28 september 2022, 21:59:30 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kabeb42776

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750 - Golvvärme plus radiatorer
« Svar #2 skrivet: 28 september 2022, 21:50:10 »
Tack, men jag är fortfarande kvar på framledningstemperaturen om det skall vara typ 40 grader till radiatorerna och 25 till golv så måste det väl typ vara en framledningstemp på 40grader? (Just nu är det satt min: 22 grader).

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9568
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: F750 - Golvvärme plus radiatorer
« Svar #3 skrivet: 28 september 2022, 22:01:22 »
Precis, framledningstemperaturen styrs helt av radiatorernas värmebehov.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kabeb42776

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750 - Golvvärme plus radiatorer
« Svar #4 skrivet: 28 september 2022, 22:27:58 »
Då känns det som jag har någon grundinställning fel.
Jag har satt min framledningstemp nu till 24 grader, och min kurva ser ut enligt följande.


Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 854
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: F750 - Golvvärme plus radiatorer
« Svar #5 skrivet: 29 september 2022, 09:49:43 »
Är problemet att du har för kallt inne där du har radiatorer?

Jag frågar för du kurva 3 -2 och det känns väldigt lågt för radiatorer. Jag har kurva 4 + 1 i ett tämligen välisolerat hus och har (ganska stora) radiatorer på övervåning och en shunt som sänker framledningen för golvvärmen. Det är precis som sas att framledningen måste anpassas till den som kräver högst temp (radiatorerna).

Om du har kallt inne så är nog kurvan och eller förskjutningen för låg. Är huset nytt? Har inställningarna alltid varit så där, eller har du ändrat? Var ligger huset och är det välisolerat?

"Min framledning" tycker jag kan vara på 20. Det är inte den som används för att styra värmen, utan det är kurvan och förskjutningen. Min framledning på 24 betyder att pumpen kommer göra så varmt vatten även dom varmaste dagarna när pumpen går, och då riskerar du övertemperatur i huset (tänk en höstdag med +14 och sol t ex).

Du har ingen rumsgivare ansluten till värmepumpen (jag ser ingen siffra på rumstemperaturen i din bild). Tror en sån följer med pumpen. Den bör installeras.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad kabeb42776

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750 - Golvvärme plus radiatorer
« Svar #6 skrivet: 29 september 2022, 13:19:45 »
Tack för dina svar Erik,

Som det är nu så har radiatorerna på ovanvåningen varit hela avstängda, och inga ställdon inkopplade till golvvärmen.
Huset är sedan 70 talet med nyare fönster och tilläggsisolering, och ligger i Varberg.

Bra poäng, såklart onödigt att ha 24 grader framledning om man inte vill utnyttja det även på sommaren, så kommer sätta tillbaka den till 20 och försöka fokusera på kurvorna.
Var min nästa fråga varför jag inte ser en siffra där, eller jag ser en som inte stämmer då vi försöker ha lite varmare än 11 grader eller vad den nu visade ;)

Men om jag tolkar det rätt så skall jag försöka ha betydligt varmare framledning till radiatorerna och sedan använda vredet brevid shunten för att styra värmen till golvet.

I bifogad bild, antar det är antingen kran1 eller 2 som jag behöver justera för att få ut lagom temp till golvvärmen.
Vad blir det för skillnad på dessa tro?

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 854
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: F750 - Golvvärme plus radiatorer
« Svar #7 skrivet: 29 september 2022, 17:53:12 »
Ja, något av vreden borde kunna ändra blandningen av retur- och tilloppsvatten till golvvärmen så att golvvärmen återcirkulerar en större andel av returvattnet och får lägre temperatur. Jag vet tyvärr inte vilken du ska vrida på (ser annorlunda ut hos mig). Någon annan vet säkert. Kanske du kan ta en närbild som visar rören och rattarna just där lite tydligare?

Så jag tror du ska göra så här: 1. Kanske vänta tills det är lite kallare ute så värme behövs i huset. 2. öppna radiatorerna uppe, höj kurvan lite på chans, och ratta med lämplig ratt så att golvvärmen får kallare vatten. 3. Vänta ett dygn och utvärdera tempen uppe och nere. Justera golvvärmeblandning vid behov. Höj/ändra kurva om tempen uppe är fel. 5. Senare i vinter när det är kallt, kan du behöva justera kurvan igen. Kolla manualen, den har lite tips om kurvändring/förskjutning.

En rumsgivare ansluten till värmepumpen mäter inomhustemperaturen och har men en sådan ser man inte bara utomhustemperaturen, +11 som i din bild, utan även en till temperatur, ritade inne i "huset" på bilden. En sån följer alltså med F750 så du borde ansluta den. Se manualen på 9:e respektive 34:e sidan för exempel hur den ser ut och hur displayen blir: https://www.nibe.eu/assets/documents/16508/331464-3.pdf
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad kabeb42776

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750 - Golvvärme plus radiatorer
« Svar #8 skrivet: 29 september 2022, 22:44:04 »
Tack tror jag börjar fatta hur det hela hänger ihop nu.
Om vi tar bilden som jag bifogade så tolkar jag det enligt följande:

Kran1 - Styr hur mycket av framledningsvattnet som skall vidare in i golvvärmen.
Kran2 - Styr hur mycket vi skall blanda ut det inkommande vattnet med returen (Om vi har lite för varmt vatten in, kan vi blanda med retur för att få ner det lite).
Och rimligt vis så behöver jag bara sätta på en ställdon till dem rum jag vill ha lägre temperatur än standard värmen så att säga.

Och då dyker det upp en ny fråga, om jag nu har en Shunt grupp, borde inte värmepumpen bara vara inställd på Radiatorer. Just nu står den på Radiatorer och golfvärme (Vad fyller det för syfte tro?).


Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F750 - Golvvärme plus radiatorer
« Svar #9 skrivet: 30 september 2022, 05:18:50 »
Ja sätt den på endast radiatorer funkar utmärkt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!