Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ngenic Tune  (läst 41658 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tittmön

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #75 skrivet: 02 augusti 2022, 21:18:43 »
Man ersätter innegivaren med en ny som kopplas upp till styrenheten.
Du kan enkelt kolla online om din anläggning passar med ngenic
https://tibber.com/se/store/produkt/ngenic-tune-smart-termostat

Behöver jag stänga av / koppla bort min innegivare ?

Köpt 9-Nov-2015 :: MITSUBISHI SW50 SPLIT + ECODAN
Köpt (EBAY) 10-Okt-2016 :: FJÄRRKONTROLL MED INBYGGD RUMSGIVARE

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Ngenic Tune
« Svar #76 skrivet: 03 augusti 2022, 08:58:31 »
Jo. Enkla instrukioner medföljer
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #77 skrivet: 15 augusti 2022, 20:24:54 »
Hej

Varför passar inte om man har innegivare?

Jag menade att den är mest värdefull för dem som inte redan har en innegivare. Har man redan en innegivare så har man redan påverkan på värmepumpen (som man såklart kopplar bort om man skaffar Ngenic).
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad fredrick

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Ngenic Tune
« Svar #78 skrivet: 16 augusti 2022, 00:02:41 »
Kan Ngenic Tune hjälpa mig tillsammans med Tibbler? Bergvärme, ca 800m2 uppvärmt. Acctank fungerande pÃ¥ 5000L finns. Dom mildare delarna utav vinterhalvÃ¥ret när bergvärmepumpen inte behöver gÃ¥ 24/7 sÃ¥ vill jag enbart ladda acctanken under tex. dom 7 billigaste timmarna pÃ¥ dyngnet upp till tex. 55gr. Sedan tillÃ¥ta att inomhustempen fÃ¥r sjunka säg till 17 grader konstant under minst 30 minuter innan man startar pumpen igen om inte nästföljande billigaste 7 timmar har inträffat innan innetempen sjunkit till 17 gr i 30 min.  Eller är det isf en Raspberry med HomeAssistant som är det absolut enklaste att skapa styrningen med?

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #79 skrivet: 16 augusti 2022, 11:41:45 »
Går i samma funderingar men har inte gjort slag i saken... Det har diskuterats en del i andra forum och enligt en där har Tune då sparat honom drygt 1500 kr senaste vinter så då blir det ju snabb återbetalning...

Vill du testa på Tibber och få en billigare Tune, samt få 500 kr att handla för (och jag får 500 kr) så använd dennna länk: https://invite.tibber.com/hjmr2xfk


Utloggad fredrick

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Ngenic Tune
« Svar #80 skrivet: 16 augusti 2022, 16:03:11 »
Tibber har jag haft länge, det handlar om vilken hårdvara och mjukvara som löser funktionen enklast. Kanske Ngenic och flytta pumpens tempgivare till efter tanken men jag vill tex. inte ladda tanken på årets kallaste dagar när pumpen behöver få gå så mkt det kan och då vill heller inte ha några temperatursänkningar utav framledningen som kan bli om man blandar den i tanken före radiatorerna.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Ngenic Tune
« Svar #81 skrivet: 16 augusti 2022, 16:24:37 »
Har haft 1.24 kr som snittpris i vinter med Ngenic Tune. Elområde 3.
Så den har väl sparat ihop sig.
Man kan lätt övervaka och reglera temperaturen med mobilen.
Men de kunde ha betydligt mer avancerade inställningsmöjligheter, veckoscheman t ex.
Det kanske kommer.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad fredrick

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Ngenic Tune
« Svar #82 skrivet: 18 augusti 2022, 20:14:16 »
Okej, jag hade december 132, januari 115, februari 86 och mars 140 så det vart 132 öre i snitt. Tibber utan styrning och all aktivitet på dagtid som tvätt, disk osv.

Kan man reglera HÅRT , så den låter bergvärmepumpen gå nära 100% dom sex billigaste timmarna för att sedan inte bry sig om att innetempen sjunker på dagen ifrån 20 till 17gr om elpriset är högt på dagen så att man vet att den väntar? Man hade ju egentligen alltid tex. velat att den prioriterade att bara värma huset om den behövde stödköra pumpen på dagen och inte värma acctanken men det går säkert att lösa med en shunt utan data styrning


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic Tune
« Svar #83 skrivet: 19 augusti 2022, 08:29:46 »
Egentligen skulle man ha smarta termostater som man programmerade sÃ¥ att  man kunde välja vilka rum som värmdes om elen var dyr, kanske räcker det med kök och vardagsrum varma när man kommer hem frÃ¥n jobbet?
Resten kunde man ställa in på en minsta acceptabel temperatur.

Men bäst vore väl om vi fick en regering som prioriterade tillgänglig energi efter den 11 september.
Jag är övertygad om att det finns en majoritet som är för det, även sossarna, men de kan inte driva sin egen politik så länge makten är viktigare än nationens väl och ve.

Långsiktigt hållbara förutsättningar för kärnkraften, att vindkraften får betala alla sina kostnader, och en revitalisering av kraftvärme och biobränsleproduktion från skogsråvaror vore rena önskedrömmen, kanske kunde Kärnkraft bli en av Sveriges nya exportindustrier, och en basindustri som skapar sysselsättning för horder av människor.
Ska Sverige ha en chans att få alla "svåranställda" långtidsarbetslösa i arbete så måste vi ha billig energi och en blomstrande industri med "enkla jobb" (om de finns).

Ngenic tune kanske fÃ¥r sin chans att blomma i och med de höga elpriserna i alla fall.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad PetterS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ngenic Tune
« Svar #84 skrivet: 22 augusti 2022, 11:48:35 »
* Jag märkte direkt ett ökat antal kompressor start/stopp. Men samma dag som den installerades så kom vårvädret så jag får testa igen till hösten.

Intressant att det blir fler start/stopp, men jag förstår inte kopplingen till årstid?

Innan jag hittade ditt inlägg har jag funderat en del på att Ngenic Tune skulle kunna leda till fler start/stopp men har inte kommit fram till en pålitlig förklaring till varför det skulle bli så. Jag tänker att den simulerade förändringen av utetempen skulle kunna leda till mer oregelbundna gångtider och därigenom öka antal start/stopp. Samtidigt borde systemets övriga egenskaper och då framförallt värmetrögheten ha en inverkan (bl.a. husisolering, volym värmevatten, VP-effekt). Ju högre tröghet desto bättre möjligheter att reglera mot timpris med bibehållen komfort (d.v.s. hyfsat jämn inomhustemperatur), och där lär olika hus och värmesystem ha ganska olika egenskaper.

- Har du någon teori om varför Ngenic Tune leder till fler start/stopp i ditt system?
- Du skriver ökat antal, hur stor skillnad blev det på ett ungefär?
- Har inte IVT Geo 508 inverterstyrning? Jag har dålig koll på den tekniken (har on/off på min IVT Greenline HT+ från 2006), men stannar den helt också? Och blir det inte ändå mer skonsam gång när varvtalsjustering används?

Det blev visst mÃ¥nga frÃ¥gor här, hoppas du har lust att resonera lite kring detta.  :)

Utloggad RaXha

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #85 skrivet: 27 augusti 2022, 12:43:28 »
Funderar på att koppla en ngenic tune till min Bosch Compress 7000i AW eftersom Bosch inaktiverat sin egen elprisstyrning utan förvarning. Vet någon om jag behöver koppla bort befintlig rumsgivare på värmepumpen eller den kan sitta kvar?

pajk

  • Gäst
pajk
SV: Ngenic Tune
« Svar #86 skrivet: 30 augusti 2022, 16:14:49 »
Finns det någon här som använder Ngenic Tune för timprisstyrning av vp mot acktank?
Jag menar om man kan programera vp till att värma acktanken till typ 50-55 grader på natten under de biligare timmarna och sedan styra acktanken till att pytsa ut lite lagom med varmvatten under dagen och låta inne tempen sjunka typ 3-4grader tills priset blir okey igen, kanske blir en timme mitt på dagen annars inte förrän till kvällen igen.

Någon som har erfarenhet av något liknande?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Ngenic Tune
« Svar #87 skrivet: 28 september 2022, 16:49:13 »
Verkar vara väldigt poppis med ngenic tune, slutsålt ...! vill ju gärna få rabatten från Tibber, men tji...hur länge må man vänta? finns det något likadant alternativ?

2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad jPNfrli0zA2FigD

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #88 skrivet: 03 oktober 2022, 19:58:05 »
Verkar vara väldigt poppis med ngenic tune, slutsålt ...! vill ju gärna få rabatten från Tibber, men tji...hur länge må man vänta? finns det något likadant alternativ?

"På grund av hög efterfrågan är leveranstiden för Ngenic Tune just nu tillfälligt längre. Vi levererar din beställning inom 14 veckor."

Från https://shop.ngenic.se/ngenic-tune

Så tror inte Tibber får in någonting i år tyvärr.
Hus i Östergötland. 300 kvm byggt 2012.
3 plan, golvvärme nere, radiatorer övriga 2 plan.
Bergvärmepump Nibe 1245-10

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Ngenic Tune
« Svar #89 skrivet: 17 oktober 2022, 22:41:40 »
"På grund av hög efterfrågan är leveranstiden för Ngenic Tune just nu tillfälligt längre. Vi levererar din beställning inom 14 veckor."

Från https://shop.ngenic.se/ngenic-tune

Så tror inte Tibber får in någonting i år tyvärr.

Hej jo sÃ¥ lÃ¥ngt har även jag kommit med Tibber,  men även en förklaring frÃ¥n Ngenic att Tibber la sin lÃ¥ngtidsbeställning i vÃ¥ras och därför fÃ¥r de sina leveranser. Som tar fort slut.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!