Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ngenic Tune  (läst 41983 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

frågvisgäst

  • Gäst
frågvisgäst
SV: Ngenic Tune
« Svar #60 skrivet: 20 januari 2022, 10:45:51 »
Kanske korkad fråga men måste man ha avtal med tibber för att Ngenic tune ska styra pumpen?

AnnaB

  • Gäst
AnnaB
SV: Ngenic Tune
« Svar #61 skrivet: 22 april 2022, 19:14:09 »
Hej!
Hittade denna gamla tråd och tänkte ställa en fråga gällande Ngenic Tune.
Vi installerade denna i början av april till vår Bergvärmepump Nibe Fighter 1110.
Vi har ställt önskad temperatur på 20 grader men bergvärmepumpen kör för fullt och det är just nu 26,5 grader där vi har innomhusgivaren i vårt vardagsrum på nedervåningen. Även på övervåningen ( där vi inte har någon innomhusgivaren) är det jättevarmt.
Vi har nu fått strypt ner bergvärmepumpen för att värmen ska sänkas.
Någon som har något förslag på vad som kan vara fel?
Tacksam för tips och råd
Med vänlig hälsning,
Anna

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Ngenic Tune
« Svar #62 skrivet: 22 april 2022, 19:29:13 »
Hej!
Hittade denna gamla tråd och tänkte ställa en fråga gällande Ngenic Tune.
Vi installerade denna i början av april till vår Bergvärmepump Nibe Fighter 1110.
Vi har ställt önskad temperatur på 20 grader men bergvärmepumpen kör för fullt och det är just nu 26,5 grader där vi har innomhusgivaren i vårt vardagsrum på nedervåningen. Även på övervåningen ( där vi inte har någon innomhusgivaren) är det jättevarmt.
Vi har nu fått strypt ner bergvärmepumpen för att värmen ska sänkas.
Någon som har något förslag på vad som kan vara fel?
Tacksam för tips och råd
Med vänlig hälsning,
Anna
Finns det några grundläggande inställningar om signal/givartyp/fabrikat som är felaktiga?
Vad visar bergvärmepumpen att "innegivaren" visar?
Det visar om pumpen får rätt signal, som borde vara under 20 grader.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic Tune
« Svar #63 skrivet: 23 april 2022, 07:45:10 »
Er värmepump har i grunden en väl fungerande styrning av temperaturen, jag har väldigt svårt att se hur ytterligare en styrning skulle göra den bättre.
I så fall skulle Nibe byggt in den.
Om inte Nibes styrning är tillräckligt bra så är det bara rumsvis reglering med hjälp av termostater som kan förbättra den, eller att man gör en ordentlig grundjustering av det värmeavgivande systemet för att få mer korrekta temperaturer i enskilda rum.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Ngenic Tune
« Svar #64 skrivet: 23 april 2022, 12:56:11 »
Ngenic Tune har en trådlös innegivare som ersätter systemets innegivare.
Med en app kan man sedan ändra önskad innetemp för att stänga av eller sätta igång vp.
Ställer man den på konstant t ex 19 grader styr Tune sedan vp efter aktuellt elpris.
Fungerar bara med timdebitering, t ex Tibber.
Detta fungerar hyfsat, fast jag har ibland noterat att husvärmen varit igång fast elpriset varit 3kr eller mer.
Så jag har gått in och styrt manuellt, när elpriset skenat.
Skulle vilja ha större möjligheter att styra och programmera själv.

AnnaB har du gjort installationen utan problem? Så att den trådlösa innegivaren har kontakt med centralenheten genom wifi?
Ngenic har en bra onlinesupport så fråga där.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad eastcut

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #65 skrivet: 28 maj 2022, 10:28:19 »
Hej!

Fyller på tråden med en egen fråga.

Jag har haft turen att ticka på drygt 40 öre/kWh bundet från sista maj förra året i elområde 3 men då detta nu går ut ser jag över mina alternativ. Jag undrar om ni kloka tror att någon poäng finns med att styra min bergvärmepump med Ngenic och Tibber timpris.

Har en IVT Premiumline EQ 13 från 2012 med enbart utegivare. Kåken är åt det större hållet med 250 kvm på två våningar och cirka 100kvm källare/garage. Det är i huvudsak golvvärme med rumstermostater på slingorna, lite heterogent dock med enstaka kvarvarande radiatorer i den äldre delen av kåken(dock även golvvärme där). Radiatorer i källaren där jag håller cirka 10-12 grader på vintern. Pumpen har god effekttäckning med minimal tillskottsel (200kWh) sedan 2012 enligt dess egen energimätning. Jag uppskattar dock grovt utifrån förbrukning månadsvis att uppvärmningen står för den stora merparten av vår förbrukning. Har inte ännu elbil tex.

Överlag så är inneklimatet behagligt men huset ligger med hyggligt mycket fönster i bredsida mot söder och det kan bli väldigt varmt soliga dagar även vintertid och då fattar inte pumpen detta med utegivaren på husets skuggsida. Där tror jag att Ngenic borde kunna effektivisera styrningen något jämfört med idag. Dock kompenserar ju rumstermostaterna en del för detta avseende själva klimatet. Vad tror ni?

Avseende att styra förbrukningen efter timpris med Tibber så upplever jag vårt system/hus som relativt värmetrögt. Bytte cirkpump och en shunt på senhöst och hade inte särskilt bråttom med systemet tömt och avstängt i >8h och kåken höll värmen rätt så bra ändå. Jag tänker att det borde tåla att Ngenic drar ner när det är som dyrast. Min farhåga är dock att en sådan periodisk körning av pumpen skulle resultera i mycket mer eltillskott som förtar hela meningen. Vad tror ni om mitt resonemang? Något som har erfarenheter av liknande förhållanden?

Tack för er tid!

Mvh/Sebastian


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic Tune
« Svar #66 skrivet: 28 maj 2022, 10:37:05 »
OM elen är verkligen dyr så kan man ju kanske acceptera lite ojämn komfort, problemet som jag ser det är att man kommer att ha som varmast när man egentligen vill ha kallt, om nätterna, och som kallast när man vill ha varmt, efter jobbet fram till sängdags.
I ett värmetrögt hus kanske det inte blir så tokigt ändå.

Skulle jag köra med ett system liknande detta så skulle jag blockera elpatron på värmepumpen så den inte kunde gå in, bara om värmepumpen inte orkar höja tempen enbart med kompressorn skulle jag slå igång elpatron.

Fast innan jag investerade skulle jag räkna noga på det, vad kostar det med nGenic tune, och sparar jag garanterat in det, och är det värt den försämrade komfort det riskerar ge.
Samma med tibbers timpris, ÄR det bättre än ett fast avtal, svårt att veta in i framtiden, men man bör ju i alla fall göra en rimlig bedömning.
De flesta tjänsteleverantörer som dessa tar så bra betalt de kan utan att det blir en förlustaffär för kunden, ökar kundens vinst så ökar dessa också sina priser för att kunna tjäna pengar själva.

Om nu detta är rätt bolag så förlorar dom pengar: https://www.allabolag.se/5565895140/ngenic-sverige-ab
Det skulle de knappast göra om det gick bevisa för kunderna att deras lösning sparar mer än den kostar.

Tibber tjänar faktiskt lite pengar, men troligen mest på merchendise, inte på att de har många kunder anslutna. (Vilket väl i och för sig är bra, de roffar inte åt sig i form av avgifter).
https://www.allabolag.se/5590478532/tibber-ab

Samma sak gäller för övrigt mitt förslag om Powerwall som får driva värmepumpen, man måste räkna på det för att kunna vara rimligt säker på att det alls blir lönsamt under batteriets livslängd för att det skall vara en vettig investering, men visst, om man kan flytta över all förbrukning till batteriet när elen är dyr, varför inte...

Rent logiskt ser jag flera olika alternativ:

Solceller och powerwall + timprisavtal.
Fast avtal med acceptabelt elpris.
Timpris och Powerwall
Finns säkert fler man kan tänka sig, men sist i min logiska tankevärld ligger ändå nGenic, tror den sparar rätt lite, och då kompromissar man med komforten.
I Sverige är vi vana att ha precis så varmt vi vill ha det, när vi vill ha det.
« Senast ändrad: 28 maj 2022, 10:48:24 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad eastcut

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #67 skrivet: 28 maj 2022, 11:20:10 »
Intressant. Har också tänkt på lösning precis som du säger med powerwall + timpris som det mest optimala, men en ganska stor investering och det blir nog i samband med framtida anskaffande av solceller för att få upp lönsamheten i investeringen. Detta gör jag nog först när det är dags att lägga om taket. Självklart vore en balanserad och förutsägbar elmarknad/infrastruktur det bästa men det framstår mer och mer som en utopi även på medellång sikt. Priserna för bundet här är nu på en nivå att det börjar bli värt besväret att vara lite mer aktiv.

Investeringskostnaden med en ngenic bedömer jag som relativt liten i relation till vår årsförbrukning. Just att lite snabbare knäppa av pumpen vid mycket sol samt att huset håller värmen bra ser jag som potentiella källor till vinst med ngenic men som du säger är det alltid risk att det kostar mer än det smakar. Det blir väl till att sjösätta ett test kommande året om ingen annan har erfarenheter av liknande setup. Hålla järnkoll på hur mycket elpatron det blir i vinter och slå av den vid behov. Om inte annat så lär man sig något om timpris vilket man kanske har nytta av då inköp av elbil/powerwall känns som en tidsfråga.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic Tune
« Svar #68 skrivet: 28 maj 2022, 11:23:55 »
Ett annat alternativ är att flytta till Norra Sverige.
Här finns jobb, och husen på många orter är så billiga att om man flyttar från någon av de större städerna söderut så får man fina jobb, ett billigt hus och pengar över till solceller, powerwall, elbil, och kanske ett hus i Spanien eller en fin husbil.
Man riskerar inte heller att bli rånad eller skjuten på gatan.
« Senast ändrad: 28 maj 2022, 11:25:31 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #69 skrivet: 30 maj 2022, 08:22:10 »
Jag har kört Ngenic och övervakat systemet via logger. Min kortfattade sammanfattning är:

* Det passar dem som inte har en innegivare redan.
* Det passar dem som vill styra baserat på elpris tillsammans med t ex Tibber/SmartGrid
* Den lyckas inte hålla jämnare temperatur när man har mycket fönster. Den sänker framledning för sent för att det skall spela någon roll. Någon hänsyn till väder märker inte jag av. Jag har två innegivare, en som sitter där första solen tittar in för att kunna reagera så snabbt som möjligt iaf (innegivaren har ljussensor)
* Appen är enkel, men för mig för enkel. Det finns INGA justeringsmöjligheter för power users. Och enligt min läggning så verkar inte systemet anpassa sig nämnvärt.
* Det krävs att man sitter med deras (hjälpsamma) support och trimmar in systemet. Har du ingen loggning av värmepumpen (t ex antal start/stopp) så märker du kanske inte problemen. Men ett exempel är att den kickade in sommarläge alldeles för tidigt. Och man har ingen möjlighet att sätta max/topp påverkan i appen. Supporten kunde dock sätta att den får max påverka till 17,9 om inte utetemperaturen också går över 18...
* Jag märkte direkt ett ökat antal kompressor start/stopp. Men samma dag som den installerades så kom vårvädret så jag får testa igen till hösten.
* Kvaliten på hårdvaran är under all kritik. Innegivaren sprack när jag tappade den 40 cm ner i bordet och styrenheten var trasig (gav felaktiga värden) vid leverans. Dvs den styrde VP helt irrationellt. Men den byttes såklart ut. Men hade jag inte haft logging, så hade jag inte upptäckt det så snabbt.

Supporten är dock kalas och hjälper till på ett bra sätt.
« Senast ändrad: 30 maj 2022, 08:42:15 av mvjt »
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic Tune
« Svar #70 skrivet: 30 maj 2022, 09:26:53 »
Bra med feedback, återkom igen till hösten när du kan se mer handfasta resultat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad eastcut

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #71 skrivet: 04 juni 2022, 14:52:28 »
Tack för dina erfarenheter mvjt. Jag uppfyller ju de kriterier du listar men mycket bra att höra att man måste vara vaksam på hur pumpen beter sig. Lutar åt att testa med start till hösten jag med, delar med mig av hur det går då.

Jag är rotad allt för hårt i norra Stockholm Rikard och tycker det är trivsamt med barmark mars-december även om Norrland ligger mig varmt om hjärtat i allmänhet. Har gott om marginal i ekonomin ändå så det är inge problem att skaffa en powerwall. Klarar även av att ställa mat på bordet trots de hysteriska elpriserna, men jag blir av princip topp tunnor rasande på hur vår energiförsörjning har tillåtits degenerera och därför slår inre snåljåpen till. Problemet jag ser är att i händelse av att man skulle få ordning på eländet på 5-10 års sikt så riskerar väl 1-2 powerwall att inte bära sin kostnad om man inte också har solpaneler. Väntar med paneler tills jag gör om taket, känns tokigt att sätta upp och sedan lägga om taket efter 5-6 år. Men visst tre vintrar som den gångna i elområde 3 så kanske man tjänar ihop en powerwall bara på timpris.

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #72 skrivet: 06 juni 2022, 15:04:46 »
Tack för dina erfarenheter mvjt. Jag uppfyller ju de kriterier du listar men mycket bra att höra att man måste vara vaksam på hur pumpen beter sig. Lutar åt att testa med start till hösten jag med, delar med mig av hur det går då.

Jag är rotad allt för hårt i norra Stockholm Rikard och tycker det är trivsamt med barmark mars-december även om Norrland ligger mig varmt om hjärtat i allmänhet. Har gott om marginal i ekonomin ändå så det är inge problem att skaffa en powerwall. Klarar även av att ställa mat på bordet trots de hysteriska elpriserna, men jag blir av princip topp tunnor rasande på hur vår energiförsörjning har tillåtits degenerera och därför slår inre snåljåpen till. Problemet jag ser är att i händelse av att man skulle få ordning på eländet på 5-10 års sikt så riskerar väl 1-2 powerwall att inte bära sin kostnad om man inte också har solpaneler. Väntar med paneler tills jag gör om taket, känns tokigt att sätta upp och sedan lägga om taket efter 5-6 år. Men visst tre vintrar som den gångna i elområde 3 så kanske man tjänar ihop en powerwall bara på timpris.

Inga problem. Rekommenderar verkligen en logger av något slag, inklusive över dina rumstemperaturer över tid. Då får man facit både på hur huset påverkas rum för rum samt hur värmepumpen jobbar...Dessutom är det grymt kul att plottra allt i Grafana :-) Man får bra bevis...
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad Tittmön

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #73 skrivet: 27 juli 2022, 20:29:03 »
Hej

Varför passar inte om man har innegivare?



Jag har kört Ngenic och övervakat systemet via logger. Min kortfattade sammanfattning är:

* Det passar dem som inte har en innegivare redan.


Köpt 9-Nov-2015 :: MITSUBISHI SW50 SPLIT + ECODAN
Köpt (EBAY) 10-Okt-2016 :: FJÄRRKONTROLL MED INBYGGD RUMSGIVARE

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Ngenic Tune
« Svar #74 skrivet: 29 juli 2022, 22:40:38 »
Man ersätter innegivaren med en ny som kopplas upp till styrenheten.
Du kan enkelt kolla online om din anläggning passar med ngenic
https://tibber.com/se/store/produkt/ngenic-tune-smart-termostat
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!