Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Konvertering till FTX Projektet Startar nu....  (läst 44840 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredrikru

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Öjersjö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har vi Bergvärme....
SV: Konvertering till FTX Projektet Startar nu....
« Svar #30 skrivet: 09 juli 2012, 22:39:08 »
Nu har jag kopplat in samtliga till-luft ventiler men jag har inte kopplat pÃ¥ ljuddämpare pÃ¥ sista sovrummet. Det fÃ¥r bli ett senare projekt. Har nu kvar en frÃ¥nluftventil att koppla in. I morse sÃ¥g jag aggregatet jobba som värmeväxlare som första gÃ¥ngen. Enligt Manualen sÃ¥ är inluften 17 grader som värms upp till 21 grader av frÃ¥nluften (har ställt den pÃ¥ 21 grader). FrÃ¥nluften är 23 grader och kyls ner till 19 grader. 
Plustecknet i nedÃ¥tvänd parentes visar att  värmeÃ¥tervinning är igÃ¥ng med 67% temperaturverkningsgrad. "Apoteks plustecknet" kan man sätta pÃ¥ Forcerin pÃ¥/av (fläktarna gÃ¥r upp pÃ¥ högvarv) och resväskan till höger kan man sätta bortaläge pÃ¥/av.

Det återstår en hel del arbete. Inköp av nya till-luft ventiler, skruva fast del kanaler, koppla in sista frånluft ventilen, skyffla över rören med isolering, koppla in kylbatteriet, plugga igen gamla till inluftkanalen, koppla på frånluft kanalen och lite till. Sen ska allt justeras. Fast det är kul att aggregatet är nu inkopplat.

// Fredrik
Heuru 100S EC med kylbatteri & Thermia Diplomat Duo 8.

Utloggad fredrikru

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Öjersjö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har vi Bergvärme....
SV: Konvertering till FTX Projektet Startar nu....
« Svar #31 skrivet: 01 augusti 2012, 20:52:05 »
Har nu kört aggregatet i en månad och denna kalla sommar så har jag inte behövs sätta på värmen som jag gjorde föregående månad (är det kallt ute så jobbar aggregatet riktigt bra). Tittat på elmätare som jag har kopplat på min gamla värmepump och så lite el förbrukning har jag aldrig haft tidigare och mera än hälften mot Juni. Ska koppla in egen elmätare till FTX agget och se hur mycket den drar.

Efter jag har kopplat in samtliga tillluftventiler så har jag fått höja hastigheten i aggregatet för jag tyckte att det blåste in lite för lite jämfört med gamla aggregatet. Men justeringen av anläggningen återstår......

Jag inspekterade även grovfiltret som jag har satt dit extra innan FTX agget och på inluften hittade jag runt 10 uttorkade myggor och lite knott. Även lite isoleringsmaterial hade letat sig in där efter en månads drift.
Heuru 100S EC med kylbatteri & Thermia Diplomat Duo 8.

Utloggad fredrikru

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Öjersjö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har vi Bergvärme....
SV: Konvertering till FTX Projektet Startar nu....
« Svar #32 skrivet: 13 augusti 2012, 16:49:46 »
Idag så har dom varit här och borrat för bergvärmen och för frikylan. Har fotograferat det och bilderna kan ni se på följande länk https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151350832549689.566811.663484688&type=1&l=d33f5976f4
Heuru 100S EC med kylbatteri & Thermia Diplomat Duo 8.

Utloggad fredrikru

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Öjersjö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har vi Bergvärme....
SV: Konvertering till FTX Projektet Startar nu....
« Svar #33 skrivet: 02 oktober 2012, 17:47:09 »
Då börjar allt bli klart. Jag har grävt en hel del i vindsullen (Rockwool) på vinden och som resultat av detta så har isoleringen sjunkit ihop. För att lösa det enkelt så har jag börjat lägga lite FlexiBatts under och sen krattat över vindsull över det. Kvar är att koppla in kylelementet men tror det får bli helgens projekt.
Heuru 100S EC med kylbatteri & Thermia Diplomat Duo 8.

Utloggad Erik-m-j

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar Hemautomasjon och Billiga strulpumpar
SV: Konvertering till FTX Projektet Startar nu....
« Svar #34 skrivet: 03 oktober 2012, 12:59:03 »
Fredrikru - tack för en interesant tråd !!

Har inskaffat en HERU 130 EC själv. Hadde varit kul at utbyta lite erfarenheter.
Blant annat undrar jag lite om du har hittat nått om hur tålig ditt aggregat går mot motstånd i kanalsystemet...
Lutar lite mot at EC med B-hjul inte ger så höga tryck. Vad tror du Fredrikru ??

mvh
Villa på två plan a 100kvm. bygd i 1980. Två Hyundai L/L pumpar som håller El-kabel'n i bottenvåningens golv utkopplad. HERU 130 EC - FTX

Utloggad fredrikru

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Öjersjö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har vi Bergvärme....
SV: Konvertering till FTX Projektet Startar nu....
« Svar #35 skrivet: 03 oktober 2012, 19:43:13 »
Fredrikru - tack för en interesant tråd !!

Har inskaffat en HERU 130 EC själv. Hadde varit kul at utbyta lite erfarenheter.
Blant annat undrar jag lite om du har hittat nått om hur tålig ditt aggregat går mot motstånd i kanalsystemet...
Lutar lite mot at EC med B-hjul inte ger så höga tryck. Vad tror du Fredrikru ??

mvh

Hej Erik

Den frågan kan jag inte svara på. Själv så dimensionerade jag upp mitt kanalsystem för att minska motståndet och få det tystare och la böjbara ljudämpare på varje till-luft ventil så det är otroligt tyst system nu jämfört med innan. Sen är aggregatet i sig själv mycket tyst gämfört med det gamla. Men tabeller finns om du undrar hur aggregatet jobbar vid olika motstånd i kanalerna.

// Fredrik
Heuru 100S EC med kylbatteri & Thermia Diplomat Duo 8.

Utloggad Erik-m-j

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar Hemautomasjon och Billiga strulpumpar
SV: Konvertering till FTX Projektet Startar nu....
« Svar #36 skrivet: 04 oktober 2012, 00:05:53 »
Tjena Fredde !

Ja jag så at du gjorde flid med just kanaljobbet !! snyggt !

har gjort samma sak hos mej. Flex ljud til varje til luft's don. med en liten bøj på så dom ger "størsta møjliga Tysssstnad" :)

Men har lite en "feeling"  at det gikk HÃ…RT ut mot flow ochsÃ¥. Samt at det gjorde at trycket blev høgre , och at dÃ¥ tillufts blÃ¥set fÃ¥r hÃ¥rt stryk...

Ska jag ha en BRA ventilering av sovrum nu så blir jag tvungen at offra andra rum.. !

Det fungerar nu med at en ventil i kanalen til vardagsrummet går igjen klockan 23. Då drar ochså veckotimern ner til 70%, och sovrummen (3 styck) får en bra+ luftsirkulasjon.

Annars ligger jag nog upp mot 2500 rpm på dagtid :(

 Kunde vi debatera kanalval (dimensjon) och böjar-rör.. lite ? Jag funderer pÃ¥ at byta upp endel 160 til 200.. (har INGEN 200 mm nu.)
Villa på två plan a 100kvm. bygd i 1980. Två Hyundai L/L pumpar som håller El-kabel'n i bottenvåningens golv utkopplad. HERU 130 EC - FTX

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Konvertering till FTX Projektet Startar nu....
« Svar #37 skrivet: 04 oktober 2012, 00:18:32 »
hm så ni har ljuddämpsrör på alla tilluft? Jag skulle kunna tänka mig att ha det i det mest ventilerade sovrummet.

Hur mycket anser ni det påverkar flödet?

jag har bara en ljuddämp på tilluft i hela systemet. Det är direkt efter aggregatet och filtret. Det är en sådan böjbar ni pratar om på kanske max 2 meter. resten är öppet.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad fredrikru

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Öjersjö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har vi Bergvärme....
SV: Konvertering till FTX Projektet Startar nu....
« Svar #38 skrivet: 05 oktober 2012, 22:22:41 »
hm så ni har ljuddämpsrör på alla tilluft? Jag skulle kunna tänka mig att ha det i det mest ventilerade sovrummet.

Hur mycket anser ni det påverkar flödet?

jag har bara en ljuddämp på tilluft i hela systemet. Det är direkt efter aggregatet och filtret. Det är en sådan böjbar ni pratar om på kanske max 2 meter. resten är öppet.

Det hela beror hur tyst system du vill ha.

Borde nog försöka scanna in ritningen för att enklare förklara hur mitt system såg ut. Mitt gamla till/från luft värmepump väsnades en hel del och efter pumpen så var det två fasta ljuddämpare anslutna. Huvudkanalen var 125mm och det väsnades en hel del i kanalerna för att varje till luft ventil är kopplad direkt på en T-koppling på huvudstammen.

Vad jag har gjort är att jag har dimensionerat upp från 125mm=> 160 mm och flyttat huvudstammen någon meter åt sidan. Det har varit en hel del grävande i vindsullen. Sen har jag satt en böjbar ljuddämpare för 5 av 7 till-luft ventilerna. 2st i vardagsrummet och resten i sovrummen- Dom två andra tillluft ventilerna är till tvättstugan/badrum så där är ingen ide att göra detta. Att koppla böjbar ljuddämpare till tillluft ventilen är rätt vanligt idag om man vill ha riktigt tyst system. Mot slutet av stammen så gick dimensioneringen ner från 125mm => 100mm rör och där har jag bytt ut mot 125mm rör som jag fick över..

Självklart så dämpar ljuddämparna men jag har även dimensionerat upp huvudstammen för att minska dämpningen och oljud. Har inte än mätt in systemet.
Heuru 100S EC med kylbatteri & Thermia Diplomat Duo 8.

Utloggad fredrikru

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Öjersjö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har vi Bergvärme....
SV: Konvertering till FTX Projektet Startar nu....
« Svar #39 skrivet: 05 oktober 2012, 22:29:30 »
Tjena Fredde !

Ja jag så at du gjorde flid med just kanaljobbet !! snyggt !

har gjort samma sak hos mej. Flex ljud til varje til luft's don. med en liten bøj på så dom ger "størsta møjliga Tysssstnad" :)

Men har lite en "feeling"  at det gikk HÃ…RT ut mot flow ochsÃ¥. Samt at det gjorde at trycket blev høgre , och at dÃ¥ tillufts blÃ¥set fÃ¥r hÃ¥rt stryk...

Ska jag ha en BRA ventilering av sovrum nu så blir jag tvungen at offra andra rum.. !

Det fungerar nu med at en ventil i kanalen til vardagsrummet går igjen klockan 23. Då drar ochså veckotimern ner til 70%, och sovrummen (3 styck) får en bra+ luftsirkulasjon.

Annars ligger jag nog upp mot 2500 rpm på dagtid :(

 Kunde vi debatera kanalval (dimensjon) och böjar-rör.. lite ? Jag funderer pÃ¥ at byta upp endel 160 til 200.. (har INGEN 200 mm nu.)

Har du någon ritning med uträkning på ditt system? Har du gjort någon justering? Har du mätt flödena för varje ventil?
Jag får nog scanna in min gamla ritning så du får titta....

// Fredrik
Heuru 100S EC med kylbatteri & Thermia Diplomat Duo 8.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Konvertering till FTX Projektet Startar nu....
« Svar #40 skrivet: 06 oktober 2012, 07:08:54 »
Ok, jag har 160 i stammarna alla fall. Mindre ut till vardera rum så att säga.
Det är främst 2 rum som ligger närmast anläggningen som jag tycker låter lite för mycket. Där är det också svårt att strypa in. Gissar att flödet är så pass högt just där. Stryper man låter det bara mer.

Finns det någon gräns för hur lång en flexdämpare måste vara för att ge funktion?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
SV: Konvertering till FTX Projektet Startar nu....
« Svar #41 skrivet: 06 oktober 2012, 08:54:28 »
Jag har en-meters som böj ner mot taket istället för drasut/vanliga böjar. Det gjorde stor effekt där jag satte dem (eftermonterat) och jag kan ångra att jag inte satte fler när jag byggde FTXen.

Kanske stryper flödet en del men fördelarna är många. Jag har lite överhörning mellan framförallt utsug som jag hade sluppit då.
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad ltfrebac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
SV: Konvertering till FTX Projektet Startar nu....
« Svar #42 skrivet: 06 oktober 2012, 09:03:57 »
David, om du har ett avstick med ventil som sitter nära aggregat och som är svår att strypa ner nog mycket utan att få ljud så finns det "konsulträddaren" från Casamja http://www.casamja.se/produktkatalogen/spjall/inno Den både stryper och ljuddämpar inne i kanalen. Jag hade ett avstick nära aggregat där jag använder denna med bra resultat. Sen är det stor skillnad på FL-ventiler i ljudkarakteristik. Den första jag testade visslade som en fotbollsdomare när man försökte strypa den.
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Konvertering till FTX Projektet Startar nu....
« Svar #43 skrivet: 06 oktober 2012, 09:16:48 »
intressant. kanske dags att ge lite TLC till ventiler och rör.

dags o skissa lite =)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Konvertering till FTX Projektet Startar nu....
« Svar #44 skrivet: 06 oktober 2012, 11:01:01 »
En undran bara, vad har ni för ljudnivå i sovrummet på natten när allt är tyst, jag själv har ca 30 decibel och då har jag en dämp vid aggregatet. Jag har köpt ytterligare en dämp men inte hunnit/orkat montera den ännu. Men jag blir besviken om jag inte kommer under 25 decibel.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!