Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme, finns det nackdelar med "för stor" värmepump?  (läst 7042 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lifeabuser

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Jag har försökt läsa mig till kunskapen men går lite bet. Så nu frågar jag er alla gurus om vad ni tror/tycker/tänker.

Bakgrund:
Jag och min fru har köpt ett hus som gissningsvis är byggt någon gång mellan 1870-1910 strax utanför Umeå. Det är på ca 215 kvm boa, ca 15 kvm kallvind/kattvind och står på en torpargrund. Timmerstomme utan någon tilläggsisolering och 3-glasfönster. Allt värms med äldre radiatorer. I framtiden kanske det tillkommer golvvärme i några rum men vi bortser från det nu.
Uppvärmningen idag består av en kombipanna som endast körts med elpatron i många år.
Energideklarationen för senaste året visar 39000 kWh uppvärmning och 3300 kWh för varmvatten med 3 vuxna personer i hushållet.
I dagsläget finns inga planer på att bygga ut eller värma någon annan byggnad. Däremot kan det bli upp till 4 vuxna och 2 barn som bor i hushållet under några år.

Leverantörer:
Vi har begärt in offerter på bergvärme från 4 leverantörer.

Vi är inte i behov av senaste tekniken (wifi, appar o dyl) men vi vill, precis som alla andra, ha det energieffektivt och problemfritt. Jag tycker att inverterteknik känns som det mest optimala och har därför endast begärt in offerter på såna men tar gärna emot era åsikter om det.

Två av företagen har räknat på att vi behöver en 12kW pump och ca 240 m aktivt borrhål.
Två andra företag tycker att vi borde borra 300 m fördelat på två hål och ha en 16 kW pump. Vi betalar hellre lite extra för djupare borrhål så vi slipper problem i framtiden, men vill inte betala för något vi inte kommer använda heller. Jag tänker inte diskutera priser utan är främst intresserad av funktion.

De olika pumparna vi fått offert på, i bokstavsordning:
1. cTc GSi 16
2. IVT Geo 512c
3. Nibe S1255-16
4. Thermia Atlas 12

Nu till mina frågor:
1. Finns det några nackdelar med att ha en för stor pump med inverterstyrning?
2. Finns det några fördelar med att ha en för stor pump med inverterstyrning?
3. Thermia Atlas sticker ut med mängden varmvatten den uppges kunna producera - 488 liter - tack vare hetgasväxlare. Är det siffror att lita på?
4. Är det bättre att ha en pump som nästan klarar hela energibehovet och "toppa upp" med elpatron eller är det bara dumt att inte ha tillräckligt stor maskin? (kopplat till fråga 1 och 2 men vill gärna veta)
5. Finns det några generella risker med att borra ett väldigt djupt hål (250 m) jämfört med att borra två grundare?
6. Finns det några nackdelar med att ha två hål bortsett från kostnaden?
7. Flera av maskinerna är väldigt nya och därför finns det väldigt lite information från verkligheten. Är det något speciellt att tänka på?
8. Hur viktigt är det att leverantören är certifierad återförsäljare av pumpen och vad kan vi få för problem med att köpa från en icke certifierad leverantör?
9. Är det någon av offererade pumper som det varit ovanligt många problem med?
10. Om det är nån av er som är duktig på att räkna och orkar göra det får ni gärna göra en generell beräkning på vad energibehovet för huset bör vara.

Stort tack på förhand. Det är en djungel och svårt att värdera all information när det är något jag aldrig hållit på med förut.

Edit*
Har nu fått in offerten från det fjärde bolaget och de förordar också en 16kW pump med 300 m borra fördelat på 2 hål, precis som CTC.
Jag har försökt gå tillbaka och läsa igenom alla förutsättningar, eneriberäkningar mm för att kunna urskilja något men det är svårt.
De olika beräkningarna varierar mellan 12,5-16,7 kW i effektbehov. Tre av företagen har en beräkning på kring 47000 kWh (enligt energideklaration) men ett företag har räknat på 37000 kWh (Thermia). Då blir det lite rimligare att den skiljer men frågan då är hur IVT kan räkna hem en 12 kW pump på 47000 kWh när både CTC och Nibe föreslår 16 kW?

Jag har begärt ut priser från de olika företagen för 300 m borra fördelat på 2 hål för att på något sätt kunna särskilja offerterna men alla ligger väldigt nära varandra, förutom ett företag som aktivt gett oss en del rabatter (tänker inte berätta vilket).

Vilka garantier kan vi förvänta oss på installationen förutom vad tillverkaren lämnar på pump och kompressor?

Åter igen: Tack för ert engagemang!


« Senast ändrad: 28 maj 2020, 13:54:08 av Lifeabuser »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
onödigt många start och stopp

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5

Jag tycker att inverterteknik känns som det mest optimala


Hur tänker du när du säger att det är det mest optimala. Jag tänker på att det finns en hel del teknik som kan krångla, och prisskillnaden för inköp är påtaglig i jämförelse med en on/offpump.

Vad är det som fÃ¥r dig att vilja välja inverter?  Sc:,h

Utloggad Lifeabuser

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur tänker du när du säger att det är det mest optimala. Jag tänker på att det finns en hel del teknik som kan krångla, och prisskillnaden för inköp är påtaglig i jämförelse med en on/offpump.

Vad är det som fÃ¥r dig att vilja välja inverter?  Sc:,h

Okej, det är här jag kanske gör en tankevurpa, men det var också därför jag ställde frågan.
1. De flesta tillverkare går över mer och mer till inverterstyrning. Det verkar nästan vara ett paradigmskifte och då brukar det betyda att det finns fler fördelar med den nya tekniken.
2. Med inverterstyrning slipper man blinkandet i lampor som kan upplevas jobbigt.
3. En rätt anpassad maskin bör få bättre COP än en on/off och därmed högre energibesparing.
4. Rummet jag har där pumpen ska stå är ganska litet och det skulle bli trångt med en ack-tank (ny information för er). Jag inbillar mig att en on/off-pump behöver en ack för att fungera optimalt och minimera antalet starter.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Om lamporna blinkar i huset när man kopplar in en stor last så är elnätet dåligt där man bor. Värmepumpar med lite större kompressor har mjukstartrelä om det är on/off-modell för att undvika en hög startström.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5

Okej, det är här jag kanske gör en tankevurpa, men det var också därför jag ställde frågan.
1. De flesta tillverkare går över mer och mer till inverterstyrning. Det verkar nästan vara ett paradigmskifte och då brukar det betyda att det finns fler fördelar med den nya tekniken.
2. Med inverterstyrning slipper man blinkandet i lampor som kan upplevas jobbigt.
3. En rätt anpassad maskin bör få bättre COP än en on/off och därmed högre energibesparing.
4. Rummet jag har där pumpen ska stå är ganska litet och det skulle bli trångt med en ack-tank (ny information för er). Jag inbillar mig att en on/off-pump behöver en ack för att fungera optimalt och minimera antalet starter.

Jag tänkte att en on/off med tank ger den bästa komforten samt har den bästa LCC (Life Cycle Cost), men jag vet inte...det kanske är invertrarna som är mest ekonomiska. Vi vet mera om 20 år.

För inverter kan en 16 kW med ett borrhål på 300 meter borrdjup vara ett bra alternativ. Det är varmare på 300 meter än på 150, samt att det kan vara svårt att få balans mellan borrorna när flödet är deltaT-styrt.

En inverter har den bästa verkningsgraden nära mitten av effekttabellen d.v.s. för en 16 kW jobbar den bäst mellan effekterna 8-12 kW som i sin tur fixar dina energibehov mellan -6° till -19°.

Radiatorerna behöver ett fast/tryckstyrt flöde. Många inverterpumpar har deltaT-styrt flöde över kondensorn, som när det skickas direkt ut mot radiatorerna inte blir optimalt för värmeavgivningen.


Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
Jag kan inte uttala mig tvärsäker dÃ¥ jag varken är installatör eller har ägt en inverter:  Du skriver att du vill slippa problem och inte vill ha lull-lull, är inte en inverter fortfarande lite av lull -lull med okänd hÃ¥llbarhet?
 
Jag har varit medlem här i mÃ¥nga Ã¥r och läser här pÃ¥ forumet  om de ofta svÃ¥rlösliga problem som invertertekniken ger när det blir fel sÃ¥ kan man tycka att  den inte är stabil nog ännu.

Synd att ditt planerade pannrum sätter gränserna annars sÃ¥  verkar det lättare att dimensionera en en On-off pump mot acktank.  En för liten gÃ¥r hela tiden och använder elspets ( en nÃ¥got billigare investering  byts mot nÃ¥got ökande driftskostnad).  En för stor stÃ¥r i perioder.

Du får ochså möjligheten att koppla in andra värmekällor på ett enkelt sätt.

Jag skulle väja tvÃ¥ hÃ¥l a 150 m . Jag tänker att  en för stor inverterpump  mot borrhÃ¥l kan ta ut sÃ¥ mycket ur borrhÃ¥let att frysning kan bli ett problem särskilt om markförhÃ¥llanderna är sÃ¥dana att  ett lÃ¥ngt foderör behövs . Den här uppsatsen berör frysningar men pekar inte ut inverterpumpar per se.

http://ltu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1026570/FULLTEXT01.pdf

En on-off pump stannar och berget som är trögt hinner återhämta sig.

That's just me....
« Senast ändrad: 25 maj 2020, 10:17:35 av Hastings »
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Många m2 utan isolering uppe i landet. Du behöver en rejäl pump.
En tank att jobba mot kan också vara bra om du i framtiden ska utöka med golvvärme och den kanske ska vara igång på sommaren när annan värme är av.

Hur är elnätet där du bor? Invertermaskinerna är nog lite känsligare för åska och dåligt nät så det är något att beakta.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Inverter, usch hittills bara dåliga erfarenheter, men har bara sett nibes
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5


Jag skulle väja tvÃ¥ hÃ¥l a 150 m . Jag tänker att  en för stor inverterpump  mot borrhÃ¥l kan ta ut sÃ¥ mycket ur borrhÃ¥let att frysning kan bli ett problem särskilt om markförhÃ¥llanderna är sÃ¥dana att  ett lÃ¥ngt foderör behövs.


En inverterpump påstås vara lite snällare med berget, samt att de flesta värmepumpar har ett skydd mot frysning i borran d.v.s. den tillåst inte varva upp (inverter) alternativt stannar (on/off) när inkommande köldbärare blir för kall.

Finns det två borrhål och risk för frysning i borran, så är det extra viktigt att det finns balans mellan energiuttaget i varje borra. Två borrhål med aktivt borrdjup på vardera 150 meter, har sämre värmeledning vid en specifik temperatur på köldbäraren, i jämförelse med en borra med 300 meter aktivt borrdjup och samma temperatur på köldbäraren. Man kan anta att 300 meters borran lämnar samma mängd energi vid en köldbärartemperatur som är runt 1° varmare.

Hoppas Roland kan kliva in och redogöra verkligheten om detta.


Utloggad Lifeabuser

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för alla svar hittills. Jag märker att jag verkligen är novis, även om jag tycker att jag läst på mycket.

Helt sant att teknikstrul och inverter kanske inte går ihop. Jag tänkte att färre prylar i pannrummet var bra men inte på pumpens uppbyggnad i sig.
Jag får nog återkoppla till alla leverantörer och be om offert även på pump+tank och se om det går att klämma in i pannrummet.
Hur stor tank behövs i såna fall?

Vi har stabil elförsörjning här. Vattenkraft är bra  8)

Jag tänkte att en on/off med tank ger den bästa komforten samt har den bästa LCC (Life Cycle Cost), men jag vet inte...det kanske är invertrarna som är mest ekonomiska. Vi vet mera om 20 år.

För inverter kan en 16 kW med ett borrhål på 300 meter borrdjup vara ett bra alternativ. Det är varmare på 300 meter än på 150, samt att det kan vara svårt att få balans mellan borrorna när flödet är deltaT-styrt.

En inverter har den bästa verkningsgraden nära mitten av effekttabellen d.v.s. för en 16 kW jobbar den bäst mellan effekterna 8-12 kW som i sin tur fixar dina energibehov mellan -6° till -19°.

Radiatorerna behöver ett fast/tryckstyrt flöde. Många inverterpumpar har deltaT-styrt flöde över kondensorn, som när det skickas direkt ut mot radiatorerna inte blir optimalt för värmeavgivningen.


Så du menar att inverterpumpar passar bättre mot golvvärme och on/off med acktank passar bättre mot radiatorer?

De som räknat på 12kW pump har i energiberäkningen med 99% täckning av energibehovet. Innebär det att pumparna då kommer jobba delvis i ineffektivt?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Nu satte jag inte in någon värmemätare när jag installerade min 1255-12 kW men jag är inte direkt imponerad över COP, visst är den bättre, det ser jag på temp på inkommande KB är lägre, men det är inte så stor skillnad som jag förväntade mig.
Skulle inte förvåna mig om on/off med tank, dimensionerad så exakt som möjligt för husets toppeffektbehov skulle visa sig vara både mer hållbart och ge bättre COP.
Har man plats för tanken, och det inte blir nämnvärt dyrare så tror jag att du får en bättre fungerande anläggning om du väljer on/off med tank.
När det gäller storleken så är det bättre ju större, men som vanligt en avvägning med utrymme och kostnader.
Tank typ UKV 200 eller 300 kanske?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5

Så du menar att inverterpumpar passar bättre mot golvvärme och on/off med acktank passar bättre mot radiatorer?


Absolut inte. En felaktig tolkning av det jag skrivit. I ditt första inlägg skrev du "Allt värms med äldre radiatorer.", varför jag spann vidare med "radiatorer".

Utloggad Lifeabuser

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Absolut inte. En felaktig tolkning av det jag skrivit. I ditt första inlägg skrev du "Allt värms med äldre radiatorer.", varför jag spann vidare med "radiatorer".

Vill du utveckla så jag förstår?
Jag uppskattar verkligen att ni tar er tid att svara!

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5

Hmm....jag förstÃ¥r heller inte, vad jag skrivit som fÃ¥r dig att tro inverter passar till golvvärme.  dontknow

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!