Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FrÃ¥nlufts booster frÃ¥n Mitsubishi Electric  (läst 60130 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #75 skrivet: 25 januari 2011, 18:42:17 »
Nu var jag kanske på lite dåligt humör ;D, 2kw är ju också värme. Problemet är att det inte räcker till.

Du behöver ingen Ecologic för att docka på Ecoair på en IVT490.
Den har ju fast kondensering med shunt.

Alltså hade Ecoair kunnat starta när FLVP kallar på elpatron.

Sen har du ju rätt om priset, den har gått upp några tusen.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #76 skrivet: 25 januari 2011, 21:36:10 »

Jag vet inte än, den har bara gått i 3 veckor. Den är mycket tyst, utom när den frostar av och då knakar det lite i golvslingorna, som ligger på träbjälklag och 21 mm trägolv ovanpå. 30 cm stenull isolering under.
Den frostar av sisådär ofta, vad som är normalt vet jag inte.
....................
Texten ovan (det fetade) gör mig lite nervös, någon här som är expert på golvvärme ?, tål plastslangarna frekventa nedkylningsperioder typ 4-7 min när pumpen kör avisning, då skickar nämligen vvx:en ut kylt vatten i golvslingan, jag tänker alltså närmast slitagemässigt med kraftiga temp-svängningar på ett golvvärmesystem, att det knakar i golvet tyder på för snabb nedkylning som jag tyder det - men jag kan ha fel...
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad johan le

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #77 skrivet: 25 januari 2011, 22:47:56 »
Hej igen el-koll.

Skriv gärna när du har lite gjort lite avläsningar på din förbrukning. Det är säkert många här som är intresserade. Själv kollade jag precis min mätare= 2300 kw hitills i Januari, och då bor vi i skåne. Blir väl 3000 innan månaden är slut...

En annan kul? sak är hur mycket det skiljer i pris på samma maskin. Jag fick det högsta budet hitills idag.
62000 kr inkl rot....

Utloggad el-koll

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Hus under bygget
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #78 skrivet: 26 januari 2011, 10:13:30 »
Hej Johan-le
62000:-? Var det en etablerad seriös eller en nytillkommen lycksökare som gav den offerten?
Meningen är att man skall tjäna en slant efter några år och med 62000 och 4% ränta så blir avskrivningen 10 år för en normal förbrukare och då är det dags att köpa en ny så det blir orimligt, om inte elpriset skockhöjs mer framöver.

För att vi alla skall kunna jämföra med varandra oavsett var i landet vi är sÃ¥ borde vi ha "varaktighetskurvor" för tempen. Jag ville ha en för Göteborg och googlade utan resultat sÃ¥ jag ringde SMHI, som skulle ha 2500+moms! Jag gjorde en själv med data frÃ¥n temperatur.nu.  Dygnsmedeltemp för var dag under 2010 tog 1/2timma. I excel kan man sen sortera och stöka runt siffrorna.

Herr moderator, varför inte lägga upp ett bibliotek där vi alla kan skicka in våra tabeller?
Hus 178 kvm i 2 plan byggt 2003, IVT 490 + ny Booster
2 vuxna, 3 barn, 18700 kWh 2010

Utloggad Danred

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #79 skrivet: 28 januari 2011, 08:13:36 »
"För att vi alla skall kunna jämföra med varandra oavsett var i landet vi är så borde vi ha "varaktighetskurvor" för tempen"

På tal om att vi är på olika ställen i landet. Jag vet inte exakt var gränsen går men de som bor långt uppe i norr betalar mycket lägre skatt på sin el. När vintrarna är som denna så är det väldigt orättvist. Det borde på något vis baseras på årets medeltemp för orten eller liknande.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #80 skrivet: 28 januari 2011, 10:32:06 »
de som bor långt uppe i norr betalar mycket lägre skatt på sin el.

Jo, man betalar 18 istället för 28 öre. Procentuellt sett är det ju ganska stor skillnad på skatten, men när priset är som det är dessa vintrar så spelar det inte så stor roll för totalen...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad el-koll

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Hus under bygget
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #81 skrivet: 28 januari 2011, 15:30:28 »
Så var det ett dygn med -11 och Boostern klarade huset galant utan patron. Det var +21 inne på morgonen och -14 ute i går.
Träbjälklagret håller ju ingen värme så det finns ingen tröghet som håller kvar värmen.
En betongplatta på 100 m2 innehåller samma accumulatorverkan som 7-8 m3 vatten! Å andra sidan så kan jag snabbt sänka framledningstemp då solen skiner in.

Hur mycket energi går åt till en avfrostning?
VP är ju inproduktiv dessutom under den tiden.

Kan låta hemskt, men jag inväntar och ser fram emot -13 i dygnsmedel!
Hus 178 kvm i 2 plan byggt 2003, IVT 490 + ny Booster
2 vuxna, 3 barn, 18700 kWh 2010

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #82 skrivet: 28 januari 2011, 20:19:44 »
Intressant info om den där boostern.  Thumbsup

Skulle vara kul att se lite bilder pÃ¥ den, och pÃ¥ inkopplingen till 490'n.  studs
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #83 skrivet: 28 januari 2011, 22:09:25 »

Jag vet inte än, den har bara gått i 3 veckor. Den är mycket tyst, utom när den frostar av och då knakar det lite i golvslingorna, som ligger på träbjälklag och 21 mm trägolv ovanpå. 30 cm stenull isolering under.
Den frostar av sisådär ofta, vad som är normalt vet jag inte.
....................
Texten ovan (det fetade) gör mig lite nervös, någon här som är expert på golvvärme ?, tål plastslangarna frekventa nedkylningsperioder typ 4-7 min när pumpen kör avisning, då skickar nämligen vvx:en ut kylt vatten i golvslingan, jag tänker alltså närmast slitagemässigt med kraftiga temp-svängningar på ett golvvärmesystem, att det knakar i golvet tyder på för snabb nedkylning som jag tyder det - men jag kan ha fel...

Knakandet kan komma från att plastslangen måste röra sig lite vid den plötsliga nedkylningen och att den ligger utan spelrum. Det är ju inte ett normalt förfarande för golvvärme att plötsligt kylas ned och byggs därför inte för att hantera det.
Borde inte en liten volymtank direkt efter vpn förhindra detta? Den skulle då dämpa nedkylningen. Sälvklart kopplad för att blanda ut det kalla vattnet vid avfrostning.
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #84 skrivet: 29 januari 2011, 00:54:27 »
Men vänta nu, pratar vi om en LVVP dockad mot en FLVP och kallar det för en Booster?

Jag kallar det för 2 värmepumpar och inget annat.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #85 skrivet: 29 januari 2011, 01:37:48 »
Texten ovan (det fetade) gör mig lite nervös, någon här som är expert på golvvärme ?, tål plastslangarna frekventa nedkylningsperioder typ 4-7 min när pumpen kör avisning, då skickar nämligen vvx:en ut kylt vatten i golvslingan, jag tänker alltså närmast slitagemässigt med kraftiga temp-svängningar på ett golvvärmesystem, att det knakar i golvet tyder på för snabb nedkylning som jag tyder det - men jag kan ha fel...

Slangarna är absolut inget problem, det hänger mera på kopplingarna.

Men jag tror du kan sova lugnt om natten utan att något händer.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad el-koll

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Hus under bygget
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #86 skrivet: 29 januari 2011, 17:15:03 »
Boost betyder lyfta, höja, lägga på topp, addera och är från tidigt 1800tal i USA.
Ja, det är 2 värmepumpar. Orginal en FLVP i villan och så lägger man på en till, alltså boostrar, på svengelska. Det går bra att boostra med ved, bergvärme eller annat.

Egentligen är det den mest optimala lösningen att ha 2 pumpar. Uteluften/berget ger lågtempvatten till slingorna och FLVP ger varmvatten i ganska rätt proportion. FLVP jobbar upp 21 gr luft till 55 gr vatten med den begränsade mängd energin som finns i ventilationsluften och den andra från tex -7 till +30 gr med den "oändliga" energin från uteluften, utan att skicka in och värma upp all uteluft som en kondenserande FLVP gör.

I södra sverige kan man inte skriva av kostnaden med den lilla bättre skillnaden i COP som en bergvärmepump ger, jämfört med uteluftpumpen under en människas livstid.
Hus 178 kvm i 2 plan byggt 2003, IVT 490 + ny Booster
2 vuxna, 3 barn, 18700 kWh 2010

Utloggad el-koll

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Hus under bygget
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #87 skrivet: 29 januari 2011, 17:40:27 »
Hej Pjoffen
Jag kopplade in min utan extra cirkpump. Bara att kapa returröret innan FLVP och skicka ut och sedan på returen igen. Så klart har jag 3 ventiler också. I huset har jag 20 mm golvslang och IVTns cirkpump klarade detta.
Boosterns framledningstempgivare sitter på utgående vatten från boostern. Man matar in samma kurva i boosterns kontroll som man har på IVTn fast någon grad högre, så tar boosten över. Det är alltså helt 2 separata system styrmässigt sätt. IVTn får ju värme in till sig så den reagerar med att ställa shunten på kallt.
Boostern har även en utetermostat som man ställer när den skall starta. I mitt fall +5 gr.
En 490 har tillräckligt utrymme för att komma åt returröret, jag såg på en 480 och där var det mer tight, men möjligt.
Jag hittade en hemsida med info och möjlighet till egna uträkningar: www.coulomb.se
Hus 178 kvm i 2 plan byggt 2003, IVT 490 + ny Booster
2 vuxna, 3 barn, 18700 kWh 2010

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #88 skrivet: 30 januari 2011, 09:48:30 »
Jag hittade en hemsida med info och möjlighet till egna uträkningar: www.coulomb.se

Hmm... Det ser ut som att nån har lyckats göra en webbsida som inte är kompatibel med webben...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad jaybee1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Frånlufts booster från Mitsubishi Electric
« Svar #89 skrivet: 01 mars 2011, 16:37:39 »
bumpar o undrar om någon tittat närmare på denna?
installerat?
Norrtälje, Uppland. 1½ plan Trivselhus 218m² (2003). Betongplatta, vattenburen golvvärme nere o uppe. Tulikivi 2,2ton täljstenskamin, eldar varje "kall" dag.
IVT 490 frånluft, kurva 1,6-1,8. Fin 0.
Dubbelgarage 40m² 3st elradiatorer.
Attefallshus 25m² luft/luft.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 690
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!