Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SCROLL-kompressor vs KOLV-kompressor. Erfarenheter?  (läst 4410 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders And

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SCROLL-kompressor vs KOLV-kompressor. Erfarenheter?
« skrivet: 21 september 2017, 18:44:38 »
Hej;
VÃ¥r gamla IVT Ecoline 11kW har lagt av - ventilerna har visstnog pajat... (toppen besked i September,,!)

(pajat installation: IVT Ecoline 11 kW, 300l extern VVberedare, 210m borrhål, tegelstenshus bygd 1947, totalt areal 350kvm, senaste 2 års elförbrukning: 2016=24.000 kWh, 2015=25.000 kWh)

* Vi är därför nyfikna på, om det finns någon som kan säga något om erfarenheter med SCROLL- type kompressorer (som alltså *inte* har ventiler) kontra "goda gamla" kolvkompressorar.
* Den enda leverantören vi ser med SCROLL-kompressor, är Thermia. Kan detta verkligen vara korrekt?
* Om en SCROLL-kompressor är sÃ¥ mycket smartare, varför används den dÃ¥ inte av "alla"  pÃ¥ marknaden??

Mvh Anders And

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: SCROLL-kompressor vs KOLV-kompressor. Erfarenheter?
« Svar #1 skrivet: 21 september 2017, 20:21:43 »
Nästan alla är nog scroll i dag tror jag i alla fall men Nibe kör med kolv upp till 12 kw på on/off vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: SCROLL-kompressor vs KOLV-kompressor. Erfarenheter?
« Svar #2 skrivet: 22 september 2017, 07:45:55 »
Kan du förklara mer noga hur felet ser ut, exakt vad har hänt som gjort att du tagit dit reparatör?
(Inte sällan påstås att det är kompressorfel även om det inte är det)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Anders And

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: SCROLL-kompressor vs KOLV-kompressor. Erfarenheter?
« Svar #3 skrivet: 22 september 2017, 09:27:53 »
Tackar för svaren!

-om nästan alla kör med SCROLL-kompressor per idag, tolkar jag det som att det är korrekt att den faktisk *är* smartare som konstruktion och därmed är ett vinnande koncept. Finns någon litteratur på mätningar/ undersökningar på detta, vore det kul att dyka in i (OK, I admit it .. nerd!)

Hur felet ser/såg ut, mnja, se det.. det är tyvärr en annan femma att beskriva:
Frugan kom hem en vecka innan jag efter sommarens semester, och ni kan väl gissa vilka alla nya svenska ord jag lärde mig (jag är norsk..) då hon ringde , blöt och iskald - hon hade hoppat in i duschen; iskallt vatten och kåken var kall. Gick ned till pannrummet: stendöd kompressor. Ringde jour. Kompressoren låter sig starta, men blev rödglödande varm vid drift, det är inte övertemperatur-skyddet som löser ut el-patronen i vv tanken i alla fall. reparatören konstaterade utslinte ventiler, då började den korta resan mot tippen för vår anläggning: Det skulle "inte löna sig att köra 25 papp i reparation", man vet inte när den klappar ihop igen, anläggningen är från 2003, utvecklingen har gått långt framöver på senaste 14 åren, bättre effektivitet, ny garantiperiod... you know. the full Monty.

Hur länge kan jag räkna med, att en reparerad kompressor håller? Frustrerande att byta hela rubbet bara för att små ventiler i en kompressor tar kvällen..

Jag reagerade försåvitt på, att kompressorn senaste åren låt j*vligt illa vid start/stopp (bankeljud+ Richterskala 6 jordskalv-ristningar), men annars har anläggningen funkat topp i alla år.

* Alla de servicefolk vi har haft inom säger också, att 11kW är underdimensionerad för vår kåk - den bör ha en 16kW anläggning, då möjligen kompletterad med ett borrhål nummer 2 (vi har ett bra 210m djupt hål idag, antagligen med ett hälsosamt flöde av grundvatten). Underdimensionering har möjligen bidragit till, att den har fått lov att arbeta mer än "normalt", och därmed slits motor/ventiler mer. I 2003 kostade elen mindre, det var väl inte så noga med att brassa på med elpatronen en större andel av året än idag.

Allt detta är min motivation för att leta en ~16kW-anläggning med  kompressor som:
* helst har minimum antal rörliga delar (läs: ventilar) så att färre grejer kan gå sönder (alltså SCROLL?)
* kan varvtalstyras ( "On/Off" tycker jag suger. du får transientspänningar i elen och risikerar mer vibrationer) det här är väl ett av de få tillfällen var mjuk=bra..
* kan övervakas, justeras och loggas via nätet. (jag vill ha larm&varningar i mobilen, se statistik, temperaturer, tryck loggat som graf & tabell) (fantasera bara om du som reparatör kan få detta via e-post, som underlag för besöket)

Hjärtesuck:
Har värkligen inte värmepump-branchen kommit in pÃ¥ SmartHome/ Internet of Things (IoT)- spÃ¥ret?  Jag kan idag via mobilen styra min golvvärme, min luft/luft värmepump, tvättmaskin och min larm + kamera. Jag fÃ¥r larm vid vattenläcka, brand, rök och inbrott. Jag kan följa min evt stulne bil/bÃ¥t/ bortsprungne hund via GPS, och jag kan titta in i via kylens kamera för att se pÃ¥ mobilen vad som mÃ¥ste handlas in när jag stÃ¥r pÃ¥ ICA 470km undan. Men om värmepumpen pajar mitt i februari medan vi Ã¥ker skidor i Sälen är allt tyst intill jag kommer hem till de facto frost/vattenskada och döda planter? Här finns ett marknadssegment som skriker etter attention...
Jag har hittat prylar som jag vill bygga ihop till att få kontroll på allt detta, men det kostar ~15 laken. "Någon" producent av VP måste väl redan ha nosat på detta?... *suck* kanske jag bör starta eget bolag för detta.. andra kanske vill ha något liknande..

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: SCROLL-kompressor vs KOLV-kompressor. Erfarenheter?
« Svar #4 skrivet: 22 september 2017, 09:56:01 »
Kolla på Termia Inverter L, Nibe 1255-16, Daikin Evolution (max 13 kW).
I vart fall Thermia och Nibe har möjlighet till övervakning/styrning via internet.
Annars kan man övervaka värmepumpar och få larm om nåt går snett även med den datalogger jag utvecklat och säljer, se min signatur.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: SCROLL-kompressor vs KOLV-kompressor. Erfarenheter?
« Svar #5 skrivet: 22 september 2017, 10:29:59 »
Nästan alla är nog scroll i dag tror jag i alla fall men Nibe kör med kolv upp till 12 kw på on/off vp.

Upp till 10 kW är kolv, från 12 kW är det scroll på Nibe.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: SCROLL-kompressor vs KOLV-kompressor. Erfarenheter?
« Svar #6 skrivet: 22 september 2017, 11:51:49 »
Tackar för svaren!

-om nästan alla kör med SCROLL-kompressor per idag, tolkar jag det som att det är korrekt att den faktisk *är* smartare som konstruktion och därmed är ett vinnande koncept. Finns någon litteratur på mätningar/ undersökningar på detta, vore det kul att dyka in i (OK, I admit it .. nerd!)

Hur felet ser/såg ut, mnja, se det.. det är tyvärr en annan femma att beskriva:
Frugan kom hem en vecka innan jag efter sommarens semester, och ni kan väl gissa vilka alla nya svenska ord jag lärde mig (jag är norsk..) då hon ringde , blöt och iskald - hon hade hoppat in i duschen; iskallt vatten och kåken var kall. Gick ned till pannrummet: stendöd kompressor. Ringde jour. Kompressoren låter sig starta, men blev rödglödande varm vid drift, det är inte övertemperatur-skyddet som löser ut el-patronen i vv tanken i alla fall. reparatören konstaterade utslinte ventiler, då började den korta resan mot tippen för vår anläggning: Det skulle "inte löna sig att köra 25 papp i reparation", man vet inte när den klappar ihop igen, anläggningen är från 2003, utvecklingen har gått långt framöver på senaste 14 åren, bättre effektivitet, ny garantiperiod... you know. the full Monty.

Hur länge kan jag räkna med, att en reparerad kompressor håller? Frustrerande att byta hela rubbet bara för att små ventiler i en kompressor tar kvällen..

Jag reagerade försåvitt på, att kompressorn senaste åren låt j*vligt illa vid start/stopp (bankeljud+ Richterskala 6 jordskalv-ristningar), men annars har anläggningen funkat topp i alla år.

* Alla de servicefolk vi har haft inom säger också, att 11kW är underdimensionerad för vår kåk - den bör ha en 16kW anläggning, då möjligen kompletterad med ett borrhål nummer 2 (vi har ett bra 210m djupt hål idag, antagligen med ett hälsosamt flöde av grundvatten). Underdimensionering har möjligen bidragit till, att den har fått lov att arbeta mer än "normalt", och därmed slits motor/ventiler mer. I 2003 kostade elen mindre, det var väl inte så noga med att brassa på med elpatronen en större andel av året än idag.

Allt detta är min motivation för att leta en ~16kW-anläggning med  kompressor som:
* helst har minimum antal rörliga delar (läs: ventilar) så att färre grejer kan gå sönder (alltså SCROLL?)
* kan varvtalstyras ( "On/Off" tycker jag suger. du får transientspänningar i elen och risikerar mer vibrationer) det här är väl ett av de få tillfällen var mjuk=bra..
* kan övervakas, justeras och loggas via nätet. (jag vill ha larm&varningar i mobilen, se statistik, temperaturer, tryck loggat som graf & tabell) (fantasera bara om du som reparatör kan få detta via e-post, som underlag för besöket)

Hjärtesuck:
Har värkligen inte värmepump-branchen kommit in pÃ¥ SmartHome/ Internet of Things (IoT)- spÃ¥ret?  Jag kan idag via mobilen styra min golvvärme, min luft/luft värmepump, tvättmaskin och min larm + kamera. Jag fÃ¥r larm vid vattenläcka, brand, rök och inbrott. Jag kan följa min evt stulne bil/bÃ¥t/ bortsprungne hund via GPS, och jag kan titta in i via kylens kamera för att se pÃ¥ mobilen vad som mÃ¥ste handlas in när jag stÃ¥r pÃ¥ ICA 470km undan. Men om värmepumpen pajar mitt i februari medan vi Ã¥ker skidor i Sälen är allt tyst intill jag kommer hem till de facto frost/vattenskada och döda planter? Här finns ett marknadssegment som skriker etter attention...
Jag har hittat prylar som jag vill bygga ihop till att få kontroll på allt detta, men det kostar ~15 laken. "Någon" producent av VP måste väl redan ha nosat på detta?... *suck* kanske jag bör starta eget bolag för detta.. andra kanske vill ha något liknande..

Viessman Vitocal 300-G är scroll. Dock on/off

De har nog även de du efterfrågar ang styrningen.

https://www.viessmann.com/com/content/dam/vi-corporate/COM/Press/ish-2017/08/press-release-14032017-06.docx/_jcr_content/renditions/original.media_file.download_attachment.file/press-release-14032017-06.docx

Loggarna du efterfrågar finns där i styret. Bla COP beräkning etc. Sen hur man får ut dem som användare vet jag ej.
Men i själva styrningen så finns det förbannat mycket information att få. Kylprocessen med tryck mm mm mm mm. Har inte forskat hur man kan få ut den informationen bara annat än bläddra runt i displayen. Borde gå tycker jag.

« Senast ändrad: 22 september 2017, 12:00:20 av R2 »
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: SCROLL-kompressor vs KOLV-kompressor. Erfarenheter?
« Svar #7 skrivet: 22 september 2017, 12:55:17 »
Flera tillverkare har nån typ av online tjänst sen hur bra dom är har jag inte koll på. Vet inte vad transient spänningar är men har vp mjukstart vilket flera har i dag så blinkar inte tex lampor när den startar. Om din vp är underdimensionerad bör det ha gått en del elspets om inte är det rätt storlek. En underdimensionerad vp får lite flera drifttimmar så slits mera av dom men den går in sönder på grund av att den är underdimensionerad och får gå mycket.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!