Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Efter 3 Ã¥r verkar den inte vilja frosta av.  (läst 26213 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #15 skrivet: 04 december 2009, 14:30:25 »
Återkom efter en avisningsperiod och tala om om förångaren blev helt ren eller om det är is kvar.
Vid normal gasinnehåll ska hela förångaren isa på långsamt, om du har svarta ränder som är kvar är det gasbrist.
Notera att när isen kommer får du ett litet tag 4 svarta band som ska gå bort ganska snabbt, detta är för att det sitter en fördelare som delar upp förångaren i 4 sektioner, men om banden är kvar länge är det då gasbrist.

Möjlig läcka är antingen anslutningarna vid muttrar eller lödpunkten hetgas i  i innerdelen.
Ta vatten+såpa och pensla på när maskinen är i drift och kolla om du får några bubblor vid anslutningarna.
Men kolla först om du hittar oljekladd någonstans, är som fin sysmaskinsolja.

Ska banne mig testa detta i helgen. Just nu har jag stängt av isklumpen och kopplat in en kupevärmare pÃ¥ 1200w  :( Skulle vara roligt att fÃ¥ se en bild som visar lödpunkten hetgas innerdel om nÃ¥gon har. Kan man pensla sÃ¥pvatten även där?

Stämmer det att det är 401a gas i dom? Det sa snubben på Julas service iallafall

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #16 skrivet: 04 december 2009, 18:01:03 »
Det skall finnas bilder på den svaga punkten du eftersöker, kolla igenom tidigare inlägg. Gasen är nog r410a. Men anslutningarna för vaacumpumpen är r407? Skumt. Mina snurrar på än så länge men det finns säkerligen mycket bättre pjäser om man säger så.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #17 skrivet: 04 december 2009, 20:08:17 »
Det skall finnas bilder på den svaga punkten du eftersöker, kolla igenom tidigare inlägg. Gasen är nog r410a. Men anslutningarna för vaacumpumpen är r407? Skumt. Mina snurrar på än så länge men det finns säkerligen mycket bättre pjäser om man säger så.

Ja jag har sett den... men hittar den inte igen. Kollade mina gamla inlägg och kan konstatera att pumpjäveln har faktiskt bara varit i bruk i 2 Ã¥r  :-\

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #18 skrivet: 06 december 2009, 09:49:31 »
Har nu penslat alla kopplingar med såpvatten och även hetgaslödningarna på innedelen. Bubblar ingenstans.... Vad göra nu tro? Köpa ny billig pump eller fylla på köldmedia och hoppas att den går 2 år till?

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #19 skrivet: 08 december 2009, 12:29:01 »
Efter lite goda tips från ArtDeco har jag nu gjort gjort följande.

-Kontrollerat om det finns kladd på rörförgreningar bakom innedelen - Nej, hittar inget kladd.
-Kopplat ur spjällen på innedelen så att de står öppna vid avfrostning.
-Ställt upp innetempen på 17 grader för att underlätta vid avfrostning

Ute är det 2-3 plusgrader vilket normalt sett brukar gå bra.

Efter 30 min hade tempen stigit från 10 till 11 grader i garaget. Frost hade börjat bildas, 2 fält upptill och ett halvt nedtill, längst ned var den frostigt men så ska det vara har jag förstått, ej inkopplat parti.

Efter 1 timme har jag 3 helt frostade fällt, kan inte inte se några tecken på avfrostning. Däremot har innetempen stigit till 12 grader och pumpen brummar på.

Återstår att se om den isar igen totalt nu också. Om så är fallet så täcker min hemförsäkring reparation eller utbyte. Ibland får man vara glad att man är försäkrad även om det är dyrt.

Ã…terkommer med rapport senare idag.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #20 skrivet: 08 december 2009, 15:12:30 »
Jahapp, 4 timmar senare är utedelen en isklump  >:(  Verkar som att det blir en försäkringsgrej iallafall. Vet inte om jag ska hoppas pÃ¥ att den gÃ¥r att laga? Den funkar ju skitbra när den funkar sÃ¥ jag lider inte alls om jag fÃ¥r behÃ¥lla den  ;D

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #21 skrivet: 08 december 2009, 15:21:24 »
Men frågan är vad du gav för den, och vad är självrisken på? Har du "rätt" hemförsäkring? Vet att man måste ha ett tillägg..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #22 skrivet: 08 december 2009, 15:26:01 »
Det verkar som att jag har rätt försäkring.

1500 i självrisk och 10% Ã¥ldersavdrag. De reparerar den eller sÃ¥ byts den ut mot en Fujitsu sa killen pÃ¥ försäkringsbolaget. DÃ¥ frÃ¥gade jag om det blev en sÃ¥n maskin oavsett vad min pump kostat. JAPP sa han. Det fÃ¥r man väl vara glad för antar jag  ::) Har ingen koll pÃ¥ vad Fujitsumaskiner kostar men det är ju ingen fulpump vad jag vet.

Jag betalar ju hellre nÃ¥gra tusenlappar och fÃ¥r den lagad/utbytt än att gÃ¥ och köpa en Coolix el liknande och fÃ¥ vara nervös för att även den pajar  :,v(

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #23 skrivet: 08 december 2009, 17:42:00 »
Vilke Fujitsu-modell handlar det om ?, tänk på att din chunlan knuffar ut 860m3/tim.
Nästa grej att kolla blir om kylrören har samma dimension, annars måste dessa också bytas ut.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #24 skrivet: 08 december 2009, 17:46:50 »
Damit vilken härlig fläkt, låter som ett Atlas reaplan! Men skulle nog vilja betala 1500:- i självrisk för ett byte, rören kostar ca 100:-/m.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #25 skrivet: 08 december 2009, 18:39:17 »
Vet inte alls vilken modell det handlar om men mitt försäkringsbolag är ju det bolag som för den omtalade statistiken över havererade värmepumpar sÃ¥ jag antar att de inte ger sina kunder nÃ¥n kass maskin. Det enda jag vet är att det är en Fujitsu och att den kostar strax under 17000 installerad och klar  ???  Var tydligen en maskin de erbjöd som utbytesmaskin till sina kunder.

Som jag förstod det så ombesörjer de installationen av en ny och då är nya rör inte mitt problem.

Men, men, rätt vad det är sÃ¥ fÃ¥r jag min orkanblÃ¥sande kinesburk lagad  Thumbsup

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #26 skrivet: 08 december 2009, 21:44:51 »
Har du kallat på nån kylkille? Vill du ha den utbytt så säg det till kylkillen, så fixar han det nog, lite salt på prisuppgiften till försäkringsbolaget.. ::)
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #27 skrivet: 08 december 2009, 22:03:40 »
Jo jag har kontaktat Bravida, kommer förhoppningsvis under veckan. Men näe, tänker inte salta nÃ¥n kylkille. GÃ¥r den att laga sÃ¥ gÃ¥r den och det är jag nöjd med. LÃ¥ter kanske präktigt men det är just sÃ¥na grejer som leder till ännu dyrare hemförsäkringar  fiR:

Jag gillar ju min Chunlan  Thumbsup

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #28 skrivet: 08 december 2009, 22:21:14 »
Skulle då inte vilja betala 1500:- självrisk för att laga, sen går den 2 veckor och den haveri, kanske.

Jadu, vi betalar nog in många tusen varje månad i försäkringar, bilar och Villa, mm, och för det får vi? De höjer och höjer, försäkringsbolag=vinstdrivande bolag.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #29 skrivet: 13 december 2009, 19:59:35 »
Det var läckage innedel. Kylkillen tyckte inte det var nÃ¥n vits att laga, skulle kosta mer än det smakar. Hade det funnits nya innedelar sÃ¥ hade det ju varit enkelt. Utdömd med andra ord. FÃ¥r se vad försäkringsbolaget tycker  :,v(

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!