Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Villa lÃ¥st sig  (läst 1367 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LinusJ

  • Gäst
LinusJ
Thermia Villa låst sig
« skrivet: 02 augusti 2023, 13:02:01 »
Hej,

Vi har en Thermia Villa från 2003. Nu har den låst sig på 26 grader och det går inte att justera ner eller upp för den delen. Där det normalt står Rum bör så har ordet bör försvunnit. Kör enbart VV nu och det funkar som vanligt. Det går att bläddra igenom menyerna som vanligt. Någon som känner igen problemet?

Mvh Linus

LinusJ

  • Gäst
LinusJ
SV: Thermia Villa låst sig
« Svar #1 skrivet: 02 augusti 2023, 13:34:44 »
Hej,

Kan tillägga att den justerade upp sig själv på 26 grader så inget som jag har ändrat, har den nästan alltid på 20 grader.

//Linus

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4734
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Villa låst sig
« Svar #2 skrivet: 02 augusti 2023, 13:40:41 »
Prova med att göra en Norsk resett. Bryt all ström i 10 min , datorn kan ha fått hicka.

LinusJ

  • Gäst
LinusJ
SV: Thermia Villa låst sig
« Svar #3 skrivet: 02 augusti 2023, 13:48:31 »
Prova med att göra en Norsk resett. Bryt all ström i 10 min , datorn kan ha fått hicka.

Hej,

Provat tidigare men bara av och på, provar att låta den vara avstängd på arbetsbrytaren lite längre.

LinusJ

  • Gäst
LinusJ
SV: Thermia Villa låst sig
« Svar #4 skrivet: 02 augusti 2023, 20:33:26 »
Prova med att göra en Norsk resett. Bryt all ström i 10 min , datorn kan ha fått hicka.

Hej,

Ingen skillnad tyvärr. Är det vanligt att styrdatorn behöver bytas på dessa värmepumpar? Jag har nämligen dokumentation på att man bytt tidigare pågrund av liknade fel, det var nog för ca12-15 år sedan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Villa låst sig
« Svar #5 skrivet: 03 augusti 2023, 00:26:47 »
Låter som det relativt vanliga felet med att elektrolytkondensatorerna på Thermias kretskort ger upp.
Finns flera trådar om de som har bytt ut dessa och fått igång grejerna som normalt igen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad LinusJ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Villa låst sig
« Svar #6 skrivet: 03 augusti 2023, 14:47:17 »
Låter som det relativt vanliga felet med att elektrolytkondensatorerna på Thermias kretskort ger upp.
Finns flera trådar om de som har bytt ut dessa och fått igång grejerna som normalt igen.

Har provat att söka men hittar inget direkt som ser ut som mitt kretskort. Min reglerdator heter 901353. Där sitter tre st kondensatorer på rad bör väl vara någon av dessa. Går det att mäta upp dem när de sitter monterade?

//Linus

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9661
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Thermia Villa låst sig
« Svar #7 skrivet: 03 augusti 2023, 14:54:11 »
Nej, de måste lödas loss först. Det kan också vara svårt att mäta upp kapacitansen helt bestämt utan specialutrustning.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Villa låst sig
« Svar #8 skrivet: 03 augusti 2023, 20:38:50 »
Har man lite tur så ser man om de jäser, men annars är det en chansning tyvärr.
« Senast ändrad: 04 augusti 2023, 11:12:38 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia Villa låst sig
« Svar #9 skrivet: 04 augusti 2023, 10:11:43 »
Och man kan köpa och byta alla kondignar som man misstänker för dom kostar bara någon krona per styck och leveranstiden är den samma om man köper 1 eller 10 st.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad LinusJ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Villa låst sig
« Svar #10 skrivet: 04 augusti 2023, 12:15:51 »
Och man kan köpa och byta alla kondignar som man misstänker för dom kostar bara någon krona per styck och leveranstiden är den samma om man köper 1 eller 10 st.

Det hade jag tänkt, är bara inte helt säker på att detta är felet så hade varit kul att få det bekräftat innan.

Där sitter 2st 220uf 50v och 1st 470uf 25v men inom dessa storlekar finns det en hel del att välja på. Något särskilt man bör tänka på? Där står även 628CO på två och 628MO(M) på en.

Utloggad LinusJ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Villa låst sig
« Svar #11 skrivet: 10 augusti 2023, 19:06:53 »
Hej,

Nya kondensatorer monterade men det blev ingen skillnad tyvärr. Några andra förslag?

//Linus

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Villa låst sig
« Svar #12 skrivet: 11 augusti 2023, 18:46:49 »
Illa, då är det nått värre fel, gissar att du måste byta displaykort.
Jag hittar inte just denna reservdel pÃ¥ nätet (till den äldre Villa).  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad LinusJ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Villa låst sig
« Svar #13 skrivet: 11 augusti 2023, 19:25:48 »
Illa, då är det nått värre fel, gissar att du måste byta displaykort.
Jag hittar inte just denna reservdel pÃ¥ nätet (till den äldre Villa).  :-\

Hej,

Jag har hittar reglerdator till min pump och den fanns pÃ¥ lager. Jag har för avsikt att byta ut min anläggning sÃ¥ det är sura pengar. Men med de lÃ¥nga leveranstider som det är nu sÃ¥ är det nog bara att gillra lägget, men vill ju ha det varmt inne även i vinter😉

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia Villa låst sig
« Svar #14 skrivet: 11 augusti 2023, 21:21:37 »
Jag bytte displaykortet och hela styrkortet (dvs all el för regler och styr) för ca 6 månader sedan. Det kostade mig ca 3 000:- det inkluderar en gubbe som bytte korten. Och hur konstigt det än låter så verkar det som att pumpen går lite mer ekonomiskt??
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!