Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pressostat larm Nibe F1155-16  (läst 2931 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad StaffanH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
Pressostat larm Nibe F1155-16
« skrivet: 25 januari 2021, 14:22:44 »
Har en Nibe F1155-16. Installerad nov-17. Borrdjup 210m. Pumpen är dockad mot en VVB Nibe 300 liter.

Har problem med pressostatlarm som kommer när det är minusgrader ute så kompressorn spärras. Hade även problem förra vintern men den var såmild så det var endast ett fåtal gånger. Efter att ha läst på lite antar jag att det kanske är flödesproblem som är orsaken. Men frågan är om det är värmebärarsidan eller köldbärarsidan som är orsaken?

Huset är sutteräng med radiatorer på övervåningen och golvvärme via LK-shuntgrupp på nedervåningen. Cirkulationspumpen i shuntgruppen är inställd på konstant tryckreglering men hur vet man om det är kurva 1,2 eller 3 som är bäst lämpad? Vad är skillnaden på dessa 3 kurvor?
Alla radiatorer är fullt öppna.
Har tagit en logg över 3 dagar för någon vecka sen när det var lite kallare och problemet kommer.

Smutsfilter på värmebärarsidan och köldbärarsidan är rensade för någon månad sen men problemet kvarstår.


Tar tacksamt emot förslag vad som kan göras för att bli av med problemet. Tar även gärna emot synpunkter ifall det är nÃ¥gra inställningar som ser konstiga ut och behöver optimeras. Skickar med inställningsfilen ifrÃ¥n pumpen ifall nÃ¥gon kunnig person kan fÃ¥ ut nÃ¥got vettigt frÃ¥n den.     

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3558
  • Karma +2/-0
SV: Pressostat larm Nibe F1155-16
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2021, 19:13:25 »
Det finns två pressostater, högtryck eller lågtryck. Vilken löser?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Pressostat larm Nibe F1155-16
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2021, 19:28:06 »
det får du inte reda på om det är hög eller låg, för dessa är kopplade i serie, och bryter kretsen mot invertern. det brukar stå, hög eller lågtryckspressostat, eller pressostatlarm.
Man måste kolla vilken pressostat som är bruten (jag tippar på lågtryck)
Du måste lufta allt ordentligt, pump, radiatorer och golvslingor, sen bör du se till att du inte har luft i köldbärarslingan.
« Senast ändrad: 25 januari 2021, 19:31:21 av DonPablo »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3558
  • Karma +2/-0
SV: Pressostat larm Nibe F1155-16
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2021, 06:48:49 »
Oj, tekniken går framåt..
Överskåda interna temperaturer kanske är en bra början så det går fokusera på rätt sida. Loggning med USB-minne bakom modellbrickan är ett bra sätt att se vad som händer över längre tid.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad StaffanH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Pressostat larm Nibe F1155-16
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2021, 07:14:51 »
Jag har tagit en logg. Den är medskickad i första inlägget. Behöver dock hjälp av en kunnig med att tyda vad som händer innan pressostaten löser ut.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Pressostat larm Nibe F1155-16
« Svar #5 skrivet: 26 januari 2021, 19:08:39 »
Spara logfilen som .txt fil, den går inte se i logviewer nu i xlsx format
kan du ställa om pumpen i golvvärmen, så den går på hastighet istället för tryck? prova hastighet 2
Vad har du för systemtryck?
Har du luftat både kb och värmebärare? Både på pump, radiatorer och golvvärmefördelare?
« Senast ändrad: 26 januari 2021, 19:12:35 av DonPablo »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3558
  • Karma +2/-0
SV: Pressostat larm Nibe F1155-16
« Svar #6 skrivet: 26 januari 2021, 19:59:01 »
Jag som klantat mig i vanlig ordning.

Det fanns några saker som var märkliga. T ex:

KB deltaT är ofta runt 5-6. Är riktlinjerna inte samma längre?
Hetgasen är något hög inom normala gränsen.
Larm 58 pressostat
Larm 68 pressostat
Larm 163
01/17 19:24 Kondensor in 66 grader. Kompressorn gick för 25 minuter sedan. Elpatronen kör, men varför? Larmar vid vattentemp ~53/53.
01/16 20:21 Den sänker värmebärarpumpen hela tiden, ser ut som den håller delta på värmebärare. Men returen är relativt låg hela tiden. Kompressorn går lugnt, men går. Detta är slutet av tappvattenvärmning. Eller fortsättning av ej avslutad.
Kan värmesystemet kyla returen för varmvattnet? I så fall kan det ju bli ett reglerproblem av det. Är värmesystemets cirkulation blockerad av växelventilen via vattenproduktion eller kan det hämta värme samtidigt så som det är kopplat?
Bilder kanske är bra om du är osäker på svaret.

Kan du visa alla inställningar du har att välja på för värmebärarpumpen? Du kanske behöver fast varvtal eller restriktioner.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Pressostat larm Nibe F1155-16
« Svar #7 skrivet: 26 januari 2021, 20:10:53 »
Värmesystemet är blockerat under varmvattentillverkning, och den är programmerad så att den sänker hastighet på vb pump, för att inte nå 58 grader på kondensor in, eller 65 grader på kondensor ut, för då larmar den och stänger av.
Såg att kbut var ner på nästan -6 grader, kommer den så lågt, då stegar kompressor ner.
Hetgasen blir naturligt hög vid vv körning, då vbpumpen drar ner hastighet, då stiger kondenseringen.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3558
  • Karma +2/-0
SV: Pressostat larm Nibe F1155-16
« Svar #8 skrivet: 26 januari 2021, 20:36:05 »
Men det känns så konstigt när den kommer ända ner på 1% hastighet från att ha legat på runt 5% en stund.
På en 1255 är värmen blockerad, men här med 1155 så kan ju installationen ha blivit vald med annan konstruktion, även om det inte är sannolikt med tanke på radiatorerna.
Tänkte det vore bra att dubbelkolla så den inte reglerade efter summan av en felaktig retur i alla fall. Delta är ju bra hela tiden, men värmen tas kanske inte emot så bra.

Att gradminuterna inte räknar bort har jag heller ingen jättebra förklaring till. Tidigare har jag inte lagt märke till att den inte tappar gradminuter under varmvattenproduktion. Har man en stor varmvattenberedare och gradminuterna står still så vet jag inte hur det ska fungera. Ser det rätt ut verkligen?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad StaffanH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Pressostat larm Nibe F1155-16
« Svar #9 skrivet: 26 januari 2021, 20:39:11 »
Jag som trodde att jag underlättade genom att göra om logfilerna till excel :-)
Här kommer dom som text iaf.

Systemtrycket är 1 bar. Cirk.pumpen till golvvärmen gÃ¥r att ställa in  pÃ¥ proportional pressure, constant pressure och constant curve och sen 3-4 olika kurvor till varje val. Det stÃ¥r dock att till golvvärme sÃ¥ bör constant pressure användas. Den stog pÃ¥ constan pressure kurva 1 men jag ändrade den till 2 i morse. Pressostaten har ändÃ¥löst ut 2 ggr idag efter det. 

Jag har luftat alla radiatorer. Men själva pumpen är jag osäker på hur jag avluftar. Får läsa på där. Likaså köldbäraren. Hur avluftar man den? Jag har rensat filtret på körlbäraren några gånger men vet inte hur jag ska avlufta. Är det via nivåkärlet då eller? Förloras inte trycket på köldbärarslingan då?

Har också reagerat på att ködbärare ut går ner så mycket och att deltat blir 5-6 grader. Vad är orsaken till detta?

Bifogar en bild på de inställningar som kan göras för värmebärarpumpen. Köldbärarpumpen är fast inställd på 75% enligt förslag från installatören.




Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4698
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pressostat larm Nibe F1155-16
« Svar #10 skrivet: 26 januari 2021, 20:53:34 »
Om det du säger med .75 % på KB-pumpen , men i rutan står 1 % , går pumpen på 75 % då, ställ upp den siffran till min 50% och avvakta
Löser den pÃ¥ HT sÃ¥ blir inte VP av med värmen, mera fart pÃ¥ VB-pumpen. Ska  även finnas  ett filter för VB , har du kollat det.

Utloggad StaffanH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Pressostat larm Nibe F1155-16
« Svar #11 skrivet: 26 januari 2021, 21:04:11 »
Ja, filtret på VB är rensat. Det är det magnetfiltret som sitter på returen precis innan pumpen va?

Är det mista tillåtna hastighet på VB pumpen som ska ställas upp till 50% eller är det hast. i väntläge?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Pressostat larm Nibe F1155-16
« Svar #12 skrivet: 27 januari 2021, 05:54:48 »
Ja, filtret på VB är rensat. Det är det magnetfiltret som sitter på returen precis innan pumpen va?

Är det mista tillåtna hastighet på VB pumpen som ska ställas upp till 50% eller är det hast. i väntläge?

på kb pumpen har du inte dom inställningarna som visas, det där är vb pumpen. Kb har antingen auto, eller manuellt!

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Pressostat larm Nibe F1155-16
« Svar #13 skrivet: 27 januari 2021, 06:04:42 »
Ställ in kb pumpen tillsvidare på 100% manuellt, testa att köra så, löser den fortfarande, så är jag nästintill säker på att felet sitter i expansionsventilen, har bytt några stycken på 2-3 år gamla 1155/1255. Hos en som var 2 år, där var exp ventilen helt fast i stängt läge.

Utloggad StaffanH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Pressostat larm Nibe F1155-16
« Svar #14 skrivet: 27 januari 2021, 08:26:20 »
Har ställt in kb på 100%.Får se hur det går. Var sitter expansionsventilen som skulle kunna vara problemet? Inget man byter själv antar jag?

Stort tack för hjälpen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!