Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Seriekopplade plattvvx.  (läst 3836 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cronos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
Seriekopplade plattvvx.
« skrivet: 30 mars 2008, 13:07:19 »

Hej,

Vågade inte blåsa liv i den gamla tråden om detta ämne... ;)

Har äntligen fått tummen ur och monterat in den andra plattvvx i min TVA.
Verkar fungera bra, jag har inte mätt så noga, men returen ligger nu på ca 10-12°C.
Tidigare 22°C.
Växlaren från början Alfa Laval CB52-30, har nu kompletterats med en något mindre (450x70mm 29 plattor).
Får ut märkbart mer VV innan FVP:n startar, och får förhoppningsvis lite mera utnyttjande av solen då jag kan ladda mot lägre tank temp.

Bifogar en bild på underverket, utan tvivel ett "rörigt" sätt att tillverka VV jämfört med en elberedare.

Cronos



Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Seriekopplade plattvvx.
« Svar #1 skrivet: 30 mars 2008, 19:59:08 »
Inte dÃ¥ligt med en retur pÃ¥ 10-12°C  Thumbsup
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Seriekopplade plattvvx.
« Svar #2 skrivet: 30 mars 2008, 22:10:58 »
hej
härligt att nån testar...det va det jag misstänke
att det ska gå få ner retur tempen väldigt lågt med dubbla plattisar.

jag måste nog testa det då jag råkar sitta på 2 st rejäla plattisar som var för sig lätt ska fixa att göra varmvatten


kul att det funkar,du vinner ju lite mer effekt ur solfÃ¥ngaren + att du använder mer energi ur tanken 
så du bör ju ändå märka av systemets effekt ökning ganska bra ändå,trots att det inte låter speciellt mycket

det finns knappast nått annat system som använder solvärm vatten lika effektift
du har ju ett grymmt tempspan i ditt system  pÃ¥ 12-100 grader

en bra slingtank ligger väl pÃ¥ ca 40-100 grader = du drar nytta av ca 30 grader mer upp till 100 grader  ....mycket bra

vet inte vad det ger i % men det bör va jädrigt nära 85-90% i effektivitet i varmvatten tillverkningen,finns det nån här som kan räkna ut det

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Seriekopplade plattvvx.
« Svar #3 skrivet: 29 augusti 2008, 09:43:05 »

Har äntligen fått tummen ur och monterat in den andra plattvvx i min TVA.
Verkar fungera bra, jag har inte mätt så noga, men returen ligger nu på ca 10-12°C.
Tidigare 22°C.
Växlaren från början Alfa Laval CB52-30, har nu kompletterats med en något mindre (450x70mm 29 plattor).
Får ut märkbart mer VV innan FVP:n startar, och får förhoppningsvis lite mera utnyttjande av solen då jag kan ladda mot lägre tank temp.

Bifogar en bild på underverket, utan tvivel ett "rörigt" sätt att tillverka VV jämfört med en elberedare.

Cronos




Fråga:
Du fick ned returtempen, men hur vart det på framledningen, fick du högre temp ?
Kan denna lösning vara något om man kör L/V mot en acktank om vi tänker oss att acken ligger runt 50+ i toppen.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Cronos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
SV: Seriekopplade plattvvx.
« Svar #4 skrivet: 29 augusti 2008, 09:51:29 »

Hej,

Jag kollade aldrig på framledningen, men rimligtvis bör det ha ökat några grader även där.
Jag har däremot kollat diffen på inkommande kallvatten och returen till tank.
Efter en lite längre tappning (dusch) är diffen max 1,5-3°C.

Hänger inte med hur Du menar med L/V mot acktank.

Cronos

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Seriekopplade plattvvx.
« Svar #5 skrivet: 29 augusti 2008, 09:55:30 »
Jag menar följande:  (nÃ¥got blev fel pÃ¥ trÃ¥den-skriver om)

Vi har många trådar där folk har en L/V som dockas mot en acktank, L/V ger ut mellan +45 till +55 max utan hjälp med elpatron (som sitter monterad i acktanken). Spörsmålet här är att tappvarmvatten via en tappvattenautomat blir för lågt och att man då måste spetsa antingen med elpatron i tanken eller med en liten el-vvb i serie (typ ack ut +35-45 ºC till vvb > spets till + 50).

Men om man nu kan pressa upp temp med 2st vvx:er på acken borde ju rimligtvis behovet av vvb inte behövas och samtidigt sänks returtemp mot ack som i sin tur ger bättre COP för L/V.

Alltså blir huvudfrågan: Vad är bäst - 2st vvx:er i serie eller 1 vvx i kombination med 1 vvb som toppar ( och drar mer el)
« Senast ändrad: 29 augusti 2008, 10:05:34 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad johanhartin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Seriekopplade plattvvx.
« Svar #6 skrivet: 08 oktober 2008, 16:21:14 »
Citera
Alltså blir huvudfrågan: Vad är bäst - 2st vvx:er i serie eller 1 vvx i kombination med 1 vvb som toppar ( och drar mer el)

Allra "bäst" är En större växlare istället för två mindre. Frågan är väl snarare om det blir ekonomi i det.

Exempel: Framledningstemp 60ºC, önskad returtemp 13ºC, kallvattentemp 10ºC, varmvattentemp i dusch 38ºC, duschflöde 10 l/min. Krav på vvx i TVA: ca 2m², långt större än vad de brukar vara, vilka ger returtemp på 20-30 ºC. Vad kostar en 2m² vvx? 10000kr?

Bättre (=större eller fler) vvx ersätter dessutom inte värdet av en liten vvb i serie. Den kan ändå vara bättre än elpatron molniga/kalla dagar och dessutom ge varmvatten snabbare i kran än från TVA.
/J

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!