Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FD 25 stannar ibland. GÃ¥r flera dagar/vecka(or) mellan stoppen.  (läst 3453 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Avarage

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!

Mitt ex har en nyinstallerad FD25 (installerad i november 2012) och har naturligtvis garanti som hon både kan och skall nyttja. MEN felbilden är intermittent vilket gör det svårt att felsöka då pumpen går som den skall varje gång hon kontaktar installatören.

Pumpen går som den skall och levererar värme som den skall i flera veckor (oftast) mellan stoppen. Ibland går den dock bara ett par dagar (3-5) mellan stoppen. Signifikativt är dock att den stannar bara när det är kallgrader (-10 till -3) aldrig vid plusgrader.

Enda uppgifterna jag lyckats få fram av henne är:

1.) Oftast funkar det att starta om den så går den som den skall igen (ett tag). Detta funkade ända tills i förrgår kväll då den stannade kort efter uppstart. Tyvärr fick jag inte reda på detta för än nu i morse. Så när hon startade upp den här igen för ca. 30min sedan efter det funkar den igen (typiskt :-().

2.) Ingen säkring i huset har löst ut.

3.) Nu i morse, innan hon startade upp den, blinkade Power lampan på innerdelen kontinuerligt med en frekvens om 1 Hz (1 blinkning/sekund, utan uppehåll). Men det är oklart om hyresgästerna gjort några försök att starta om elle rnågot annat.

I övrigt har hon kontaktat installatören (idag) som säger att de måste komma ut och felsöka (blir svårt då den funkar som den skall) men att de aldrig haft några garantiärenden på denna modellen och därför inte har någon aning om vad det kan vara.

Är det någon som har nått tips?

Tanken jag har är att då det blir svårare för installatören att felsöka när den fungerar finns en överhängande risk att de inte hittar något. Jag har också förklarat vikten för henne att hon eller hyresgästen nästa gång MÅSTE läsa av dioderna (ute & inne) INNAN de prövar att starta om då det är viktig info. i felsökningen.

MEN om någon känne rigen den något vaga symptomen kanske det kan vara hjälp på vägen!?

Mvh!
// Niklas
Daikin FTXL25G I bostadshus (byggår 1967) = 68kvm dåligt isolerat (vägg=70mm, tak = 120mm glasfiber)
Frigo Line FLSC-09HRDN1-QC2 I garage = 35kvm & bra isolerat (byggår 2001).

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Brukar det inte blinka när den avfrostar?
Kan det vara så enkelt att det är avfrostningen hon uppmärksammar då och då, de sker ju oftare när det är kallt ute, och det kan vara därför det är vanligare att hon upptäcker "problemet" då?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Avarage

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Brukar det inte blinka när den avfrostar?
Kan det vara så enkelt att det är avfrostningen hon uppmärksammar då och då, de sker ju oftare när det är kallt ute, och det kan vara därför det är vanligare att hon upptäcker "problemet" då?

Just denna gången, när hon "läste av" dioden kanske det var avfrostningen. Men i förrgår stannade pumpen på kvällen och hyresgästerna vaknar på morgonen efter med endast +8 grader inomhus. Och de andra gångerna direkt efter det samt tidigare har den inte startat själv heller.
Daikin FTXL25G I bostadshus (byggår 1967) = 68kvm dåligt isolerat (vägg=70mm, tak = 120mm glasfiber)
Frigo Line FLSC-09HRDN1-QC2 I garage = 35kvm & bra isolerat (byggår 2001).

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
FD modellerna blinkar inte vid avfrostning

Har ägaren räknat blinken innan ett väldigt kort uppehåll ?
Kan vara ganska många blink innan det korta stoppet för att sedan börja blinka igen.
Om jag minns rätt så kan det vara 11 eller 14 blink som mest innan kort stopp.
Konstant blinkande utan stopp är också en felkod
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Avarage

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
FD modellerna blinkar inte vid avfrostning

Har ägaren räknat blinken innan ett väldigt kort uppehåll ?
Kan vara ganska många blink innan det korta stoppet för att sedan börja blinka igen.
Om jag minns rätt så kan det vara 11 eller 14 blink som mest innan kort stopp.
Konstant blinkande utan stopp är också en felkod

Hon räknade ända till 80st blinkningar med ca. 1 sek intervall.

Jag har sökt efter servicemanual till FD25:an på nätet och hittat. Upp till 14st blinkningar står angivet i manualen. MEN jag hittar ingen beskrivning på kontinuerliga blinkningar?

Mvh!
// Niklas
Daikin FTXL25G I bostadshus (byggår 1967) = 68kvm dåligt isolerat (vägg=70mm, tak = 120mm glasfiber)
Frigo Line FLSC-09HRDN1-QC2 I garage = 35kvm & bra isolerat (byggår 2001).

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Har inte servicemanualen framför näsan nu men konstant blinkande är kretskort utedel eller kabelfel mellan inne och utedel.
Vet inte om felaktig matning till maskinen även den kan ge denna felkod om det kan vara något generellt elfel in till fastigheten eller att någon av huvudsäkringarna har gått men det borde märkas ganska snart om något annat strulat i fastigheten.
Finns även en röd lampa i utedelen som man ska kolla blink på.
Nu var det väl garanti på denna så rota inte runt för mycket i maskinerna om ni köpt inkl installation så det blir något strul med garantin !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Avarage

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har inte servicemanualen framför näsan nu men konstant blinkande är kretskort utedel eller kabelfel mellan inne och utedel.
Vet inte om felaktig matning till maskinen även den kan ge denna felkod om det kan vara något generellt elfel in till fastigheten eller att någon av huvudsäkringarna har gått men det borde märkas ganska snart om något annat strulat i fastigheten.
Finns även en röd lampa i utedelen som man ska kolla blink på.
Nu var det väl garanti på denna så rota inte runt för mycket i maskinerna om ni köpt inkl installation så det blir något strul med garantin !

Tack!

Kolla huvudsäkringarna för inkommande till huset är inga problem. Även kontrollera anslutningarna (skruvanslutningar & ev. kontakter är heller knappast något problem.

Kretskortet lämnar jag därhän av den enkla anledningen att det är garanti.

Mvh!
// Niklas
Daikin FTXL25G I bostadshus (byggår 1967) = 68kvm dåligt isolerat (vägg=70mm, tak = 120mm glasfiber)
Frigo Line FLSC-09HRDN1-QC2 I garage = 35kvm & bra isolerat (byggår 2001).

Utloggad Avarage

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nu drog hon sig till minnes att under installationen hade installatören stora svårigheter att dra ut kablage från innerdelen. Det var trångt och de tog i rejält. Så det låter inte helt otroligt om det i så fall skulle ha dragits isär från innerdelen alt. kardeler gått av eller liknande.

Det blir för installatören att ta hand om när de kommer i morgon em.

Mvh!
// Niklas
Daikin FTXL25G I bostadshus (byggår 1967) = 68kvm dåligt isolerat (vägg=70mm, tak = 120mm glasfiber)
Frigo Line FLSC-09HRDN1-QC2 I garage = 35kvm & bra isolerat (byggår 2001).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!