Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: ComfortZone CE50, Officiell trÃ¥d  (läst 460876 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stig-Rune

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #570 skrivet: 17 februari 2008, 22:16:38 »

Olof! Jag har ingen bypass. Det sitter något liknande mässingsgrej men det finns ingen koppling mellan tilloppo retur. Jag har tempmätare på bägge framledningstempen ligger på 30 fn, returen på 26 som vanligt. Det är en liten skillnad på tempen om man känner direkt på slangarna.

Abuquir! 165 kvm en plans 12 slingor. Shuntventilen sitter precis sidan om pumpen eftersom klanten till montör inte monterade shunten när han monterade pumpen - " det visste inte jag". Så i början hade jag varmt o gott, 50 ºC vatten ut i slingorna. Ingen annan uppvärmning. Funderar på någon sorts uppvärmning med en acctank. Vet dock inte om det lönar sig. Shunten står alltid på max. Det är därför jag tror att den inte fungerar som den ska - tempen måste vara högre än 30 ºC.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #571 skrivet: 17 februari 2008, 22:41:52 »

Olof! Jag har ingen bypass. Det sitter något liknande mässingsgrej men det finns ingen koppling mellan tilloppo retur. Jag har tempmätare på bägge framledningstempen ligger på 30 fn, returen på 26 som vanligt. Det är en liten skillnad på tempen om man känner direkt på slangarna.

Abuquir! 165 kvm en plans 12 slingor. Shuntventilen sitter precis sidan om pumpen eftersom klanten till montör inte monterade shunten när han monterade pumpen - " det visste inte jag". Så i början hade jag varmt o gott, 50 ºC vatten ut i slingorna. Ingen annan uppvärmning. Funderar på någon sorts uppvärmning med en acctank. Vet dock inte om det lönar sig. Shunten står alltid på max. Det är därför jag tror att den inte fungerar som den ska - tempen måste vara högre än 30 ºC.

Okej,
Hur du har lyckats komma upp i 50 grader vet inte jag, men det kan inte jag även om jag skulle tokelda och sätta blandningsventilen på max (vilket är ca: 45 grader).
Min temperatur ligger nog också runt 27-30 grader utan elpatronerna påkopplade och utan att jag eldar, nu var det ett bra tag sedan jag mätte returen så jag kommer inte riktigt ihåg vad det var, men jag tror jag har ca: 5-7 graders skillnad på fram respektive retur.
Jag kan inte heller säga att mina golv känns överdrivet varma heller, men innomhustemperaturen håller det den skall göra.
Har du möjlighet att känna vad du har för temperatur innan och efter shunten?
Är det samma temperatur på båda sidorna? Så fungerar den som den skall när den är ställd på max.
Du kan möjligen ändra på en inställning i pumpen och köra på radiatorvärme istället för golv värme under ett dygn och se om du kan få upp temperaturen på det sättet. Jag tror att radiator ger en högre temperatur ut men jag är inte riktigt säker på detta, men det kanske finns någon annan som kan svara på detta.
Annars så tror jag att mina ideer börjar sina lite.

Olof
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #572 skrivet: 17 februari 2008, 22:48:37 »
Du kanske skulle pröva att öppna upp strypventilerna lite till, öppna dem 2 varv till på varje slinga och se vad som händer.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad walle74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #573 skrivet: 18 februari 2008, 09:06:45 »
var sitter blandningsventilen???
det skulle kanske lösa mitt problem....
Nytt betonghus 2007. 1-plans på 150 kvm. CZ50 med ingjuten golvvärme

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #574 skrivet: 18 februari 2008, 09:41:12 »
Underst bland rören lÃ¥ngt inn sitter min.  Den gÃ¥r även utmärkt att  köra frÃ¥n testmenyn.

Utloggad walle74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #575 skrivet: 18 februari 2008, 10:21:52 »
Mr frost - om man kör från testmenyn e de då
parametern MaxTemp Cirk.vatten som du menar?
Den står på 70 grader som normalvärde...
Nytt betonghus 2007. 1-plans på 150 kvm. CZ50 med ingjuten golvvärme

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #576 skrivet: 18 februari 2008, 12:20:28 »
Mr frost - om man kör från testmenyn e de då
parametern MaxTemp Cirk.vatten som du menar?
Den står på 70 grader som normalvärde...
Nej jag menar testmenyn  Växelventil (valve control) den stÃ¥r normalt i läge auto. men du kan lägga den i läge "Till"  hot water eller cirk water. För att testa den.

Utloggad andreasi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Jag är intresserad av värmepumpar...
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #577 skrivet: 18 februari 2008, 12:48:38 »
Hej hej
.....

Tyvärr så fluktuerar värmen. Så fort utetemp går under nollan så har pumpen problem att hålla 20. I morse var innetempen 17 grader enligt display och .....

Mvh
Roger

Montören hade aldrig monterat pumpen innan


Vad säger montören ang. dina problem? Eller ComfortZone för den delen?
1,5 plans 135 kvm lättbetonghus Stockholm från 1965, tilläggsisolerat och nya fönster. Lågtemp(?) enrörssystem. ComfortZone EX50 installerad 2015.

Utloggad Stig-Rune

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #578 skrivet: 18 februari 2008, 18:03:06 »

Idag när jag kom hem efter jobbet så var det ca 26 ºC i huset :) men solen har stått på halva dagen och hjälpt till. Tillloppstempen är nu 35-40 ºC men nu är det också 7-10 ºC ute (Skåne). Bara för att tempen sjunker under nollan så borde pumpen kunna leverera samma temp?

Abuquir! Det kanske var exakt 45-50 ºC men det var montören som inte hade satt pumpen till golvvärme och inte hade shuntat systemet. Då var det varmt... Strypventilerna är till hälften + 2 varv öppna och cirk. pumparna står på max.

andreasi! Montören har jag inte kontaktat denna gång. Jag lärde mig förra gången jag hade problem att han inte hade en susning om CZ.

Är det någon som kan svara på vad de inställlningarna A2 & M2, eller om det var A3 & M3, gör? Jag har läst att de har med golvärmen att göra men jag har inte lyckats finna ut vad de gör.

Mvh
Roger

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #579 skrivet: 18 februari 2008, 20:09:21 »
Stig-Rune,
Du får nog ta det där igen för jag förstår inte riktigt vad du menar?

Jag kan inte förstå hur du kan få en tilllopps temperatur på 35-40°, vänta lite, det är inte så att du har det bara precis under någon minut eller så. Detta sker även för mig när pumpen växlar över ifrån att göra varmatten till att värma golven, men som sagt det är bara under någon minut eller mindre som det sker.
Montören hade alltså inte ändrat inställningen från radiator till golv värme i menyn, (har jag förstått rätt?), och därmed satt in en blandningsventil bara för den sakens skull?
Ändrade du från golvärme till radiator värme igår också, som jag föreslog?

Kan det vara så att din klumpige montör har fepplat med andra värden i pumpen också kanske?

Du kan nollställa pumpen genom att trycka in alla 4 knapparna samtidigt som du startar upp pumpen, men ta och skriv ner vad du har för värden på gångtid tillskotts el avgiven effekt innan du gör det.
Efter nollställning av pumpen så har du fabriksinställningarna i den och då får du antagligen gå in och ändra ifrån radiator värme till golvvärme, nattsänkning från -0,5 till -1,5 sedan skall det vara klart. Det finns visserligen några andra värden som man kan ändra på, varmatten hysters vilket gör att pumpen inte värmer varmvatten så ofta osv...
Du bör låta bli a2 och m2 i första skedet iaf.
Jag har prövat lite olika värden på dem, men jag är tillbaka på fabriksinställningen igen på de värdena.

Olof



 


Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #580 skrivet: 18 februari 2008, 20:15:14 »
bypassventilen verkar vara en typ kulventil
som stod helt öppen så nu har jag provat att
stänga den nästan helt.
får se om det blir någon skillnad.

Har du märkt någon skillnad ännu?
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad walle74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #581 skrivet: 18 februari 2008, 20:42:21 »
Abuquir !! nu har det i och för sig blivit ett par grader varmare idag men
pumpen ligger och glider på en 40-50 Hz och håller
tempen uppe.
Den är till och med igång fast börvärdet är uppnått.
Har aldrig tänkt på det här med bypassventilen innan men
det låter ju logiskt det du säger.
Kan det ha så stor skillnad så blir jag lycklig.
Ventilen är helt stängd nu.
Peppar peppar men det verkar göra STOR skillnad,
jag känner det även på tempen på golven
dom har helt klart blivit varmare.
Tack för tipset!!!
Martin
Nytt betonghus 2007. 1-plans på 150 kvm. CZ50 med ingjuten golvvärme

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #582 skrivet: 18 februari 2008, 20:54:15 »
Det var sÃ¥ lite sÃ¥!  Thumbsup

Olof
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad Stig-Rune

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #583 skrivet: 18 februari 2008, 22:45:16 »
Stig-Rune,
Du får nog ta det där igen för jag förstår inte riktigt vad du menar?

Jag kan inte förstå hur du kan få en tilllopps temperatur på 35-40°, Om man sätter värdet Cirkv 45 ºC då borde den väl producera 45 gradigt vatten?
Montören hade alltså inte ändrat inställningen från radiator till golv värme i menyn, (har jag förstått rätt?), och därmed satt in en blandningsventil bara för den sakens skull? Efter en veckas drift och varmt hus tog jag en titt i CZ broschyr. det resulterade i att jag gick in i menyerna o tittade. Den stod då på radiator. Jag ändrade det till värmegolv.
Ändrade du från golvärme till radiator värme igår också, som jag föreslog? Nej ville avvakta en dag till

Kan det vara så att din klumpige montör har fepplat med andra värden i pumpen också kanske? Tror inte det eftersom han inte hade en susning om CZ

Du kan nollställa pumpen genom att trycka in alla 4 knapparna samtidigt som du startar upp pumpen, men ta och skriv ner vad du har för värden på gångtid tillskotts el avgiven effekt innan du gör det.
Efter nollställning av pumpen så har du fabriksinställningarna i den och då får du antagligen gå in och ändra ifrån radiator värme till golvvärme, nattsänkning från -0,5 till -1,5 sedan skall det vara klart. Det finns visserligen några andra värden som man kan ändra på, varmatten hysters vilket gör att pumpen inte värmer varmvatten så ofta osv...
Du bör låta bli a2 och m2 i första skedet iaf.
Jag har prövat lite olika värden på dem, men jag är tillbaka på fabriksinställningen igen på de värdena.

Olof

Jag har idag kontaktat en kille om känner till lite grand om CZ. Han ska komma förbi en dag och ta en titt.

Tack Olof och alla ni andra som har svarat. Det är uppskattat med hjälp från folk som kan och har har en likadan mojäng.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #584 skrivet: 18 februari 2008, 22:59:50 »
Stig-Rune,
Du får nog ta det där igen för jag förstår inte riktigt vad du menar?

Jag kan inte förstå hur du kan få en tilllopps temperatur på 35-40°, Om man sätter värdet Cirkv 45 ºC då borde den väl producera 45 gradigt vatten?
Montören hade alltså inte ändrat inställningen från radiator till golv värme i menyn, (har jag förstått rätt?), och därmed satt in en blandningsventil bara för den sakens skull? Efter en veckas drift och varmt hus tog jag en titt i CZ broschyr. det resulterade i att jag gick in i menyerna o tittade. Den stod då på radiator. Jag ändrade det till värmegolv.
Ändrade du från golvärme till radiator värme igår också, som jag föreslog? Nej ville avvakta en dag till

Kan det vara så att din klumpige montör har fepplat med andra värden i pumpen också kanske? Tror inte det eftersom han inte hade en susning om CZ

Du kan nollställa pumpen genom att trycka in alla 4 knapparna samtidigt som du startar upp pumpen, men ta och skriv ner vad du har för värden på gångtid tillskotts el avgiven effekt innan du gör det.
Efter nollställning av pumpen så har du fabriksinställningarna i den och då får du antagligen gå in och ändra ifrån radiator värme till golvvärme, nattsänkning från -0,5 till -1,5 sedan skall det vara klart. Det finns visserligen några andra värden som man kan ändra på, varmatten hysters vilket gör att pumpen inte värmer varmvatten så ofta osv...
Du bör låta bli a2 och m2 i första skedet iaf.
Jag har prövat lite olika värden på dem, men jag är tillbaka på fabriksinställningen igen på de värdena.

Olof

Jag har idag kontaktat en kille om känner till lite grand om CZ. Han ska komma förbi en dag och ta en titt.

Tack Olof och alla ni andra som har svarat. Det är uppskattat med hjälp från folk som kan och har har en likadan mojäng.

Jag får nog tillstå att jag inte vet om man sätter Cirkv till 45°, så skall man få det, Om det finns någon annan som kan upplysa mig om detta vore jag tacksam.

Jag installerade ju min pump själv, men jag kommer inte ihåg när jag kom på att den var ställd på radiatorvärme, men det var nog inte många dagar efter.

Det är synd att vi inte har kommit fram till någon lösning på problemet ännu, men det är många som läser här och vi vill gärna ha reda på om du kommer på vad som felar så vi andra lär oss också.
Hoppas att det löser sig för dig och håll oss gärna uppdaterade på vad som sker den närmaste tiden.

Mvh
Olof
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!