Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 04 januari 2012, 23:51:42 »

FTXn är ju lite trevlig då den centralt värmer upp tilluften med hjälp av den luft den tar bort i från huset.
Den här centralt uppvärmda luften, till skillnad från F eller FT, distribueras sedan ut i olika rum i huset.

Om vi skulle ta ett hus med FTX på- respektive avslagen. Och ta ett rum med stängd dör och med termostaten strypa värmetillförseln så kommer rummet vara varmare om FTX är på än om FTX är avstängd.

Om vi tar ett badrum där husägaren är för snål för att sätta på sin el-golvvärme, vilket jag ofta är, så kommer rummet ändå hålla en ganska hög temp genom att frånluften tas därifrån.

I mitt kök ovan för de två kyl/frysskåpen får FTXn en massa värme, samt vid bullbak m.m., som kommer komma andra boytor i huset tillgodo. Samma gäller för tvättstugan.

Och sist men inte minst så kommer ett hus med bra FTX ventilation ha en större luftströmning och utjämnande effekt. Så om man har ett rum som är kallt kommer det bli varmare och ett varmt rum kommer bli lite svalare.

Återvinningens effekter kan vi märka tydligt. alltså att dessa är positiva rent allmänt. Och skulle jag stänga av ventilationen kommer det bli varmare i köket och det kommer vara svårare och ta längre tid innan andra utrymmen får denna värme till sig.

Många positiva och negativa effekter får man av normenlig ventilation, oavsett typ. Med FTX slipper man de flesta av de negativa som finns med de övriga ventilationstyperna (S, F, FT).
Skrivet av: Remo
« skrivet: 04 januari 2012, 23:32:16 »

FTX anser jag att det hjälper till värmefördelningen positivt, som Carls fall så medför den att soluppvärmt luft och kroppsvärme från övriga delar av huset förs in i badrummet. 
Skrivet av: ace
« skrivet: 04 januari 2012, 22:13:00 »

Jag anser fortfarande att påståendet som generellt råd är fel....
Norm-mässigt ventilerar man mekaniskt genom tilluft i sovrum,allrum mm för att ta frånluft i våtutrymmen,kök etc.
Kan inte förstå hur en sån ventilation kan bidra till att värma sovrum,allrum eller andra utrymmen med tilluft Sc:,h
värmespridningen blir enkelriktad mot de utrymmen där frånluft tas.....enkelriktad förflyttning...inte spridning.

finns inget som säger att det är tillskottsvärme på tilluften utöver växlaren bara för det är ett FTX...så är det kallt i en del av huset där man tillför kall luft.....så både kyler den rummet extra+hindrar värmespridningen dit via luftflödesriktningen.

Grinig eller ej....så anser jag påståendet som en generell sanning direkt felaktigt ...
När man sen bemöter ett ifrågasättande med att upprepa svaret "måste man verkligen förklara varför" ......Tänker jag inte ens skriva vad jag tycker om  fiR:
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 04 januari 2012, 21:53:05 »

Nja, nu tycker jag du är lite grinig, ace.  >:D

Om ett hus inte har optimal värmetäckning så kommer ventilation hjälpa till att jämna ut värmen i huset.
Så är det hos mig, badrummen får en del av sin värme via frånluftsventilationen, och det kan behövas eftersom ena badrummet ligger på norrsidan av huset och kan bli lite kyligare när solen ligger på och värmer övriga huset.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 04 januari 2012, 21:50:59 »

Varför skulle inte värmen fördelas jämt i ett hus med golvvärme i samtliga rum  Sc:,h
hur i hela världen skulle FTX sprida värmen bättre  Sc:,h


jag har i varje fall inte påstått att värmen inte fördelas jämt i hus med golvvärme.

Jag säger bara att om man har en ftx så kommer denna medverka till värmespridning.

Således. Skulle man ha dålig värmespridning så kommer denna bli bättre om man går från ingen ventilation till en ftx.

Och varför borde man väl inte behöva förklara på detta forum
Skrivet av: ace
« skrivet: 04 januari 2012, 21:39:58 »

Så sa ingen. Så valde du att läsa.

Med en ftx, kontra ingen ventilation, så sprids värmen bättre.

Måste man verkligen förklara varför?.
vad har man inte sagt ??   Corner skriver att han har golvvärme i varje rum....och du att FTX sprider värmen bättre i detta hus !!!
och nu upprepar du att ftx kontra ingen ventilation sprider värmen bättre.... vad har ventilation eller ej för värmespridande egenskaper i ett hus med optimal täckning på värmedistrubitionen ?

JA...du måste verkligen förklara varför.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 04 januari 2012, 21:26:55 »

Så sa ingen. Så valde du att läsa.

Med en ftx, kontra ingen ventilation, så sprids värmen bättre.

Måste man verkligen förklara varför?.
Skrivet av: ace
« skrivet: 04 januari 2012, 16:34:00 »

Varför skulle inte värmen fördelas jämt i ett hus med golvvärme i samtliga rum  Sc:,h
hur i hela världen skulle FTX sprida värmen bättre  Sc:,h
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 04 januari 2012, 10:20:38 »

FTXn kommer sprida värmen bättre. Och om du kört utan normenlig ventilation hittills så kommer även förbrukningen öka något.

Med din betongtank skull du behöva reagera på väderprognoser. Alltså temperatur för nästkommande 12-24 timmar på orten. men det kräver massa eget meck så klart :) 

Är du klar med instrypning av golvvärmen i de olika ytorna samt har du satt kurvan rätt? Annars kan ju detta vara en bidragande orsak till de problem du noterat.

Annars vet jag en VP ägare som kör både värme och kyla - ibland samtidigt...
Skrivet av: corner
« skrivet: 04 januari 2012, 08:59:25 »

Nix ingen innegivare. Jag hoppas att det blir lite bättre när jag får igång ftx systemet då borde värmen spridas bättre i huset.
Skrivet av: ace
« skrivet: 29 december 2011, 17:21:32 »

All betong motsvarar en ENORM volymtank.
man önskar ibland att konstuktörerna la till en derivata att välja vid tunga kostruktioner.
Har du en innegivare?
en innegivare bör jämna ut svängningarna något
Skrivet av: DKT
« skrivet: 29 december 2011, 16:43:48 »

Har enbart golvvärme i betongplatta modell tjockare 13-14 cm. Kulvert mellan hus och garage, pumpen står i garaget.

Jag tycker pumpen jobbar på rätt bra just nu. Dock så är det nått jag har sett att den har lite svårt att hinna med att hålla upp värmen om ut temperaturen sjunker fort. Finns det någon inställning man kan göra för att få pumpen att snabbare reagera på kallare ute-temp?
Nej. Det är inte pumpens fel utan trögheten i dina 10 kubbar betong som gör det. Men i alla andra aspekter är det bra för hus och pump.
Skrivet av: corner
« skrivet: 29 december 2011, 09:06:08 »

vad har du för värmesystem ??
Tycker att tempen är låg på kb om du har radiatorer....en förångareffekt på 5kW fördelat på 190m borra borde bli högre temperaturer på tycker jag....framför allt med en ny borra och (antar jag) inte utetemp som kräver konstant drift ännu Sc:,h

Har du ett utpräglat lågtempsystem (golvvärme) blir förångareffekten högre...men känns ändå  Sc:,h tycker jag.

Har enbart golvvärme i betongplatta modell tjockare 13-14 cm. Kulvert mellan hus och garage, pumpen står i garaget.

Jag tycker pumpen jobbar på rätt bra just nu. Dock så är det nått jag har sett att den har lite svårt att hinna med att hålla upp värmen om ut temperaturen sjunker fort. Finns det någon inställning man kan göra för att få pumpen att snabbare reagera på kallare ute-temp?
Skrivet av: STJO
« skrivet: 21 december 2011, 09:11:30 »

Ska du inte försöka få ner antalet starter.. 15-16/dag tycker jag är lite mycket. Öka på gradminuterna så mycket det går utan att temperaturen i huset börjar svaja. Thumbsup

Oops.. Sorry, bortse från mitt inlägg, jag tänkte fel, trodde du haft 16 starter under 8 timmar. (48/dygn).. :-\
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 21 december 2011, 00:25:53 »

Ska även installera ett FTX aggregat och då ökar väl förbrukningen.

Installerar du en FTX bör förbrukningen sjunka. I alla fall om det är ett aggregat som har typ 80% temperaturverkningsgrad och du har någon typ av ventilation under byggtiden.
Har du ingen ventilation under byggtiden utan du kör endast avfuktning, så tillför du värmeenergi även via den processen.

Ser inget problem med att programmera gradminuter för kompressorstart i meny 4.9.3 till -250. 
Speciellt när/om kompressorn är rimligt dimensionerad, och golvslingorna på bottenvåningen och garage ligger i betong.

För säkerhets skull kan du öka "max diff. kompressor" i meny 5.1.3 till 17°. Däremot "max diff. tillsats" behåller du på fabriksinst. 7°. Öka 5.1.2 till 45°. Programmera kurva 4 i meny 1.9.1. Det räcker säkert med kurva 3, nu när du håller på och bygger. Alternativt kan du köra kurva 4 och förskjuta kurvan -4° i meny 1.1.


Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 20 december 2011, 20:34:50 »

För helvete  kolla flödet först >:D


 *roflmao* ;D *roflmao* ;D *vinkar*
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 20 december 2011, 17:43:03 »

Opss... var är du Oraklet  studs
Hysteres-varning  knUp

 ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D
Skrivet av: ace
« skrivet: 20 december 2011, 16:29:04 »

Ska du inte försöka få ner antalet starter.. 15-16/dag tycker jag är lite mycket. Öka på gradminuterna så mycket det går utan att temperaturen i huset börjar svaja. Thumbsup
Opss... var är du Oraklet  studs
Hysteres-varning  knUp
Skrivet av: corner
« skrivet: 15 december 2011, 09:22:58 »

Tjena, jag har golvvärme både i hus (106 kvm) och garage (72 kvm). Sen tillkommer det 106 kvm golvärme när övervåningen i huset är klart.

Jag har ställt in VBmax på 35 grader VBmin på 20, ligger nu på 15-16 starter per dag och då går pumpen ca 8 h per dag, medel ute temp har då varit -1.1 dock lite kallt inne 17 grader men det är bra arbetstemperatur när man ska spika innertak. Det ska bli roligt att se om pumpen klara av att leverera all värme som behövs när det är -25.

Ska även installera ett FTX aggregat och då ökar väl förbrukningen.

Trycktestade huset i förrgår och jag fick ett grymt bra värde. 17 liter per sekund. Då ska man tänka på att klimatskalet är 450 kvm, dvs ~0,04 l/s kvm, det ska bli mycket intressant att se hur det kommer att funka när jag slår på FTX:en och när den är installerad och kalibrerad.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 december 2011, 18:10:34 »

Min temp på kb in ligger på ca +1.5 nu när vp går ca halva tiden så helt fel kan det ju inte vara även om jag också önskat en högre temp.
Skrivet av: ace
« skrivet: 14 december 2011, 18:03:59 »

vad har du för värmesystem ??
Tycker att tempen är låg på kb om du har radiatorer....en förångareffekt på 5kW fördelat på 190m borra borde bli högre temperaturer på tycker jag....framför allt med en ny borra och (antar jag) inte utetemp som kräver konstant drift ännu Sc:,h

Har du ett utpräglat lågtempsystem (golvvärme) blir förångareffekten högre...men känns ändå  Sc:,h tycker jag.
Skrivet av: corner
« skrivet: 14 december 2011, 08:54:56 »

Ok, trodde det var 3 graders diff som var bäst på KB, men är det 4 så jag nöjd.
Skrivet av: STJO
« skrivet: 14 december 2011, 08:29:40 »

Vad är det du inte är nöjd med? Det ser bra ut, du behöver inte göra någonting, 3,9 ºC i diff på KB är bra. Man brukar prata om ca 4 ºC så du ligger precis där.
Skrivet av: corner
« skrivet: 14 december 2011, 07:40:49 »

Tjena, har haft lite ont om tid nu pga av huset, iaf så är KBin 2.7 och KBut -1,2 och KB pumpen går på 100 % så vad gör jag??? Ska man sätta in en extra KB pump???

Det verkar iaf som att en hel del luft har försvunnit ur systemet av sig själv, kanske via det expansionskärl som sitter på kalla sidan.
Skrivet av: STJO
« skrivet: 07 december 2011, 12:27:52 »

Kan det inte ha varit en del luft i systemet som gjort att vätskan haft svårt att flytta värmen?
Skrivet av: Remo
« skrivet: 07 december 2011, 01:02:12 »

Dessutom rätt monterat nivåkärl fungerar som avluftare på inkommande KB.
Skrivet av: Mr Energi
« skrivet: 07 december 2011, 00:23:26 »

På kalla sidan skulle jag inte sätta automatiska avluftare, i så fall med en typ balofix mellan så det normalt kan vara avstängda. De har en förmåga att ibland börja läcka.
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 06 december 2011, 10:25:43 »

Citat från: corner link=topic=44827.msg437602#msg437602
Jag har en diff VBin och VBut på ca 7 grader vid drift, är det mycket eller är det nått som skall ändras. Kan då inte få ner den nått eftersom jag kör VB-pumpen på 100%
Installatörsmanualen (http://www.nibeonline.com/pdf/431004-2.pdf) rekommenderar en diff på 5-10 grader. Se sid 36. Så 7 grader är ju bra då för värmepumpen.

Sen kan det ju finnas andra saker att optimera i själva värmebärarsystemet, typ strypa radiatorer (om du har det) så att ingen radiator "kortsluter" (== har för låg diff så att varmt vatten går tillbaka till värmepumpen utan att ha avgivit värmen i radiatorn). Finns många trådar om detta att läsa! (kolla VVS-forumet).
Skrivet av: corner
« skrivet: 06 december 2011, 09:21:46 »

Ok, jag ska öka KB pumpens hastighet.
Dock en fråga: Det är lite luft i systemet för kalla sidan, kan luften skada KB pumpen på nått sätt???
Rörkrökaren ska komma förbi och sätta automatiska luftningsdon så hoppas jag att det löser sig sedan.
Jag har en diff VBin och VBut på ca 7 grader vid drift, är det mycket eller är det nått som skall ändras. Kan då inte få ner den nått eftersom jag kör VB-pumpen på 100%
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 02 december 2011, 21:29:26 »

Om det skiljer 5 grader mellan in ut på kb bör du öka farten på kalla cp en diff på ca 3 grader anses optimalt  *vinkar*
Skrivet av: corner
« skrivet: 02 december 2011, 08:50:23 »

Kollade igår och nu ser det bättre ut +4,6 på KBin när pumpen startade och +4,1 KBin när pumpen gått ca 15 min, -1 på KBut efter 15 min.

Ska testa att köra KB pumpen och se om siffrorna är lika, tack för tipset.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 01 december 2011, 14:56:35 »

Bergtemperaturen i ditt område är runt +4°.

Om pumpen har gått kontinuerligt så kan +1,5° mycket väl vara rätt, även om jag tycker det är lite med tanke på att borran är ny.
Visa givarna rätt så kan du öka cirkpumpen något, så att skillnaden är runt 3° till 4° när kompressorn går för värmedrift.

Kontroll av givarna kan du göra genom att aktivera köldbärarpumpen då kompressorn står still. Bägge givarna ska då visa samma temp.
Skrivet av: corner
« skrivet: 01 december 2011, 14:27:26 »

Bor just söder om Umeå.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 01 december 2011, 10:26:42 »

Var i sverige bor du?
Skrivet av: corner
« skrivet: 01 december 2011, 08:08:12 »

Hej!

Körde igår igång mitt bergvärmesystem.
Jag har köp en Nibe 1245-8kw och sen borrat 210 m (190 m aktivt)
När jag börjar köra är KBin 6.3 grader och KBut 1.9, och sen när jag går och kollar
4h senare är KBin 1.4 grader och KBut -3,4.
Kan verkligen de här siffrorna stämma??? det känns nästan som att borrhålet inte alls 210m.
Är det någon som har koll på hur man räknar på vilken effekt man kan plocka från hålet under kort tid???
Känns ju som att det är mindre bra att man har så låga värden på KBin innan ens kylan har kommit på riktigt.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!