Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Justera expansionsventil  (läst 22454 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Justera expansionsventil
« skrivet: 27 januari 2013, 19:48:37 »
Kanske fler med grundläggande kylkunskap hittar min fråga här, har tidigare en tråd här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=42398.msg516150#msg516150
Jag undrar alltså hur jag utan tryckmätningar kan justera Egelhof ventilen på enklaste sätt, jag vill inte fortsätta att värma upp sjön...
Ska jag sätta den 7e tempgivaren jag har just efter Expansionsventilen, innan evaporatorn, och ställa in ngn temperatur där, eller hur är bäst att göra?
Det blir ingen frost ngnstans alls just nu men jag plockar alltså ingen energi ur brine, snarare värmer den  :::_)
« Senast ändrad: 27 januari 2013, 22:25:53 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Justera expansionsventil
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2013, 13:04:28 »
Hmmm..har jag kanske hittat en till felkonstruktion i min vp?
Ser här, och har läst liknande på andra ställen, att bulben ska sitta på en horisontell rördel inom vissa avtånd:
http://www.hvacfun.com/fmeter-txv.html
TXV Sensing Bulb Mounting

Clean area and bulb before mounting must have good thermal contact mounting must be secure and well insulated location between 8 to 4 o’clock on horizontal suction 7/8” and larger diam pipe located at least 18 “ from where suction line exits the conditioned space cannot be located on coil suction header excess capillary tube on top of thermostatic element where possible bulb should be mounted up-stream of the equalizer connection on the suction line


Som synes på min bild i andra tråden så sitter bulben på det vertikala röret som kommer ner från rör-vxx, före receiver dryer filtret. (Man ser den tillhörande rostfria temp-slingan som sitter ihoprullad utanför isoleringen, längst in i skåpet)
Ska jag flytta den till den horisontella delen som är efter RD (på röret som går till kompressorn)?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Justera expansionsventil
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2013, 15:54:59 »
 help
Ingen som vet?
Jag får inget svar från Egelhof...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Justera expansionsventil
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2013, 17:05:14 »
Bulben ska sitta på sugledningen mellan kompressorn och förångaren, nära förångaren. Sugledningen är det isolerade röret som är anslutet på kompressorn.
Det går inte att på ett säkert sätt justera expansionsventilen utan att ha manometer påkopplad.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Plutus

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Justera expansionsventil
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2013, 17:21:23 »
En van kylkille kan nog justera expansionsventilen utan tryckmätare, men det förutsätter att allt annat är i normal drift. Om den här maskinen är nystartad vet man ingenting om hur den går och man vet inte ens om det är expansionsventilen som behöver justeras. Om jag förstått dig rätt så lämnar den ingen värme, och då är min gissning att felet är något annat. Med en strömtång kan man mäta elförbrukningen och få en uppfattning om kompressorn pumpar över huvudtaget
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Justera expansionsventil
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2013, 17:33:02 »
Bulben ska sitta på sugledningen mellan kompressorn och förångaren, nära förångaren. Sugledningen är det isolerade röret som är anslutet på kompressorn.
Det går inte att på ett säkert sätt justera expansionsventilen utan att ha manometer påkopplad.

Men de har alltså satt bulben på den vertikala ledningen innan ett filter. Sedan svänger ledning till horisontellt och ska ja då flytta den dit? (Till en placering mellan klockan 1 o 4)
Bör man isolera även filtret, det är nu oisolerat?
Hmm, kan kanske skaffa manometrar, verkar sitta en massa mätuttag överallt i maskinen, men dum fråga kanske, hur funkar det, hur ser man till att det inte kommer in luft/ läcker ut köldmedia när man ansluter manometrar..?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Justera expansionsventil
« Svar #6 skrivet: 28 januari 2013, 17:35:01 »
En van kylkille kan nog justera expansionsventilen utan tryckmätare, men det förutsätter att allt annat är i normal drift. Om den här maskinen är nystartad vet man ingenting om hur den går och man vet inte ens om det är expansionsventilen som behöver justeras. Om jag förstått dig rätt så lämnar den ingen värme, och då är min gissning att felet är något annat. Med en strömtång kan man mäta elförbrukningen och få en uppfattning om kompressorn pumpar över huvudtaget

Pumpar gör den nog, det blir över 100 gr på hetgasen och +5 på suggasen och man ser att det flödar i siktglaset. Den lämnar lite värme,  :dt: 2-3K på varma sidan, +0.1K på kalla...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad JNilsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Justera expansionsventil
« Svar #7 skrivet: 28 januari 2013, 17:49:56 »
Är det rörelse i synglaset även när kompressorn gått några minuter?

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Justera expansionsventil
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2013, 18:59:37 »
Menar du att bulben sitter monterad vid torkfiltret?  Det är isåfall lite tokigt.
Kan du inte ta en bild på bulben.
Torkfiltret behöver inte isoleras.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Plutus

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Justera expansionsventil
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2013, 21:07:03 »
100 gr. på hetgasen och man ser att det skummar i synglaset tyder på brist av köldmedium, och då hjälper det inte att justera expansionsventilen. 2 -3 graders temperaturskillnad tyder på dålig värmeeffekt (som är en naturlig följd av brist) Istället för att mäta trycket, kan man mäta temperaturen efter expansionsventilen. Den brukar normalt vara ca 5 gr. under köldbärartemperaturen.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Justera expansionsventil
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2013, 22:01:28 »
Menar du att bulben sitter monterad vid torkfiltret?  Det är isåfall lite tokigt.
Kan du inte ta en bild på bulben.
Torkfiltret behöver inte isoleras.

Jo, strax innan filtret. Jag bröt upp isoleringen lite och där sitter den:
Är det bättre att flytta den till efter 90gr kröken man ser längst ned, det blir ju fortfarande närmare förångaren än kompressorn, ledningen går sedan runt hela kompressorn till framsidan, se tidigare bilder.
« Senast ändrad: 28 januari 2013, 22:04:13 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Justera expansionsventil
« Svar #11 skrivet: 28 januari 2013, 22:06:32 »
100 gr. på hetgasen och man ser att det skummar i synglaset tyder på brist av köldmedium, och då hjälper det inte att justera expansionsventilen. 2 -3 graders temperaturskillnad tyder på dålig värmeeffekt (som är en naturlig följd av brist) Istället för att mäta trycket, kan man mäta temperaturen efter expansionsventilen. Den brukar normalt vara ca 5 gr. under köldbärartemperaturen.

Nja, skummar tycker jag bara att det gör strax efter uppstart, det stabiliserar sig sedan mer med mkt få bubblor. Jag tror nästa steg blir att sätta en givare direkt efter expansionsventilen och kolla tempen där, jag tvivlar på att den är så mkt kallare än typ +2 °C eller så.
« Senast ändrad: 29 januari 2013, 10:34:51 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Plutus

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Justera expansionsventil
« Svar #12 skrivet: 28 januari 2013, 22:23:46 »
Det gröna filtret är ett sugfilter, så även om bulben inte är perfekt placerad, så sitter den i alla fall på rätt rör ;-)
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Justera expansionsventil
« Svar #13 skrivet: 28 januari 2013, 22:37:11 »
Det gröna filtret är ett sugfilter, så även om bulben inte är perfekt placerad, så sitter den i alla fall på rätt rör ;-)
Jo, jag vet!  8)
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Justera expansionsventil
« Svar #14 skrivet: 29 januari 2013, 00:45:58 »
vad är tempen på inkommande köldbärare (du har brine eller?) när du mäter 2 grader på exp vent?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!