Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fast kondensering vs flytande kondensering  (läst 11525 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad arnen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik och inte värmepumpar!
Fast kondensering vs flytande kondensering
« skrivet: 22 februari 2005, 07:08:09 »
Jag fick för ett par månader sedan efter en lång väntetid ( 6 månader) installerat
en IVT 290 och en Otima 500 ( äldre modell)
I mitt avtal med IVT center anges att värmepumpen ska anslutas med flytande kondensering
så har inte skett utan i stället har värmepumpen anslutets genom fast kondensering.
Detta har skett genom att två olika långa rör har anslutets i el pannas beredare.
Jag vill påstå att detta är en klart sämre ekonomi i denna anslutning än om vpumpen skulle ha
anslutets ( enl avtal) med flytande kondensering.
Tilläggas kan också att min strömförbrukningen är mycket hög!
Vad anser ni om detta!
M V H
Arne
villa byggd 1957 IVT optima 700  och 290 A/W ägare

Utloggad PEk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Veddige/ Varberg
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Altanen.se
SV: Fast kondensering vs flytande kondensering
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2005, 10:24:24 »
IVT 290 och AutoTerm 615 är samma maskin t.om manualen är identisk
Är det någon som har en manual för service folk ? Jag kommer in i servicemenyn men jag vet inte "vad som är vad" så man får hela tiden testa och se vad man får för utfall.

/ PEkman :-)
« Senast ändrad: 22 februari 2005, 10:31:08 av PEk »
Autoterm 615( IVT 290) med dockad Velco WHP-65 (Är det någon fler som har en Velco?) med en "bubbla på röret" på 500 liter och 9m2 plana solfångare Se ritning på http://www.altanen.se/Sol/SVHV%20system.htm Loggar med hemma byggda DS18S20 resultat på http://www.altanen.se/kurvor.htm

admin

  • Gäst
admin
SV: Fast kondensering vs flytande kondensering
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2005, 10:38:00 »
Jag undrar dock om de verkligen kopplat fel, Sc:,h , i produktbladet står det ju att den är förberedd för alternativa värmekällor...

Enligt vad jag erfar från inkopplingsinstruktionen så verkar dock din inkoppling ha skett på rätt sätt.
Se nedanstående inkopplingsinstruktion:
http://www.ivt.se/ivt_fs.asp?lngSiteId=2

Varför eltillskottet inte lyckas värma upp tappvarmvattnet kan bero på att elpatronen löst ut, se din manual för att kontrollera detta.

De kan ha kastat om det långa och det korta insticksröret, eller anslutit fram/returledningen till fel insticksrör. Om de kopplat fel kan du själv kontrollera med utgångspunkt från den inkopplingsinstruktion som jag länkat till, har de satt in rören i fel instick så är det svårare att kontrollera...

Instrypning av flödet för att få ett större deltaT på värmepumpens fram/returledning kan ge värmepumpen lite bättre verkningsgrad, men några stora förändringar lär det inte bli, är insticksrören felaktigt inkopplade kan det däremot ge dålig funktion och en märkbar föbättring om det åtgärdas.
« Senast ändrad: 22 februari 2005, 10:54:45 av Rickard »

admin

  • Gäst
admin
SV: Fast kondensering vs flytande kondensering
« Svar #3 skrivet: 22 februari 2005, 11:00:20 »
Har varit i kontakt med IVT...

Gamla 290:an har inte flytande kondensering om man ansuter den enligt inkopplingsinstruktionen.

Du har alltså fått din panna/värmepump fel inkopplat.

Har de lovat dig flytande kondensering så skall den kopplas om, hur kan jag dock inte säga i dagsläget.

Kämpa på!

Utloggad arnen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik och inte värmepumpar!
SV: Fast kondensering vs flytande kondensering
« Svar #4 skrivet: 22 februari 2005, 11:03:59 »
Hej Rickard
Ja, tyvärr verkar dom finnas kvar 290 pannorna,  jag fick min installerad 16 december 2004.
Det är en värmepump Optima den ( äldre modellen i storlek 500)
Denna pump är dockad direkt mot elpannans beredare.
Genom att två rör ett kort och ett längre anslöts till beredaren.
I mitt avtal med IVT framgår det av avtalet att det ska vara en flytande kondensering, men så är ju inte fallet!
Jag misstänker att jag, som köpte denna anläggning sommaren 2004 och fick den installerad först dec 2004
har kommit i en skarv  mellan olika produkter och att installatören ( IVT) har gjort ett försök att bluffa mig
med en dålig eller otidsenlig installation och sedan hoppas att jag inte fattar vad som har hänt
« Senast ändrad: 22 februari 2005, 11:07:37 av arnen »
villa byggd 1957 IVT optima 700  och 290 A/W ägare

admin

  • Gäst
admin
SV: Fast kondensering vs flytande kondensering
« Svar #5 skrivet: 22 februari 2005, 11:12:58 »
Du borde kunna få den utbytt mod den nya 290:an, den har flytande kondesering.

Kontakta kommunens konsumentvägledare om du inte får din vilja igenom hos installatören.

Se dock till att ha alla papper rätt, finns det skriftligt så tror jag nog att du kan lyckas, om ej får du kanske kämpa.

Med lite tur läser IVT:s support forumet, och då kanske du blir kontaktad av dem utan att du själv behöver göra nåt.

Ett privat meddelande till dig kan ju IVT skicka utan att nån annan får se det...

Utloggad arnen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik och inte värmepumpar!
SV: Fast kondensering vs flytande kondensering
« Svar #6 skrivet: 22 februari 2005, 11:21:21 »
Tack för alla svar.
Hur stor skillnad ca kommer en fast kondensering och en flytande kondensering att ge i elförbrukning.
Finns det överhuvudtaget någon fördel med min fasta kondensering??

Kan väl tillägga att jag under en längre period försökt fÃ¥ till  en rättelse mot IVT
M V H
Arne
villa byggd 1957 IVT optima 700  och 290 A/W ägare

admin

  • Gäst
admin
SV: Fast kondensering vs flytande kondensering
« Svar #7 skrivet: 22 februari 2005, 11:29:42 »
Det beror på vilken framledningstemp som krävs för att värma huset, men en minskning med upp till 50% av värmepumpens förbrukning kan vara möjlig vid små energibehov. (kanske ~COP 3.6 istället för COP 1.8 )

Det hänger dock mycket ihop med vilket radiatorsystem du har, om din värmepump ger så hög uteffekt att framledningstempen i radiatorsystemet blir hög, t.ex. 50 grader, vid kontinuerlig drift blir skillnaden inte så stor.

Ger den inte mer effekt (eller om du har rejäla radiatorer) än att det blir 35 graders framledningstemp så blir skillnaden markant.

Lite vanskligt att säga hur mycket det gör det på årsbasis, men nog kommer du att märka skillnaden.
« Senast ändrad: 22 februari 2005, 13:55:58 av Rickard »

Utloggad arnen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik och inte värmepumpar!
SV: Fast kondensering vs flytande kondensering
« Svar #8 skrivet: 22 februari 2005, 11:43:09 »
Hej Rickard
De flesta radiatorerna är av typ ( du kan se genom radiatorerna) Huset är byggt 1957.
Nog borde flytande kondensering ge ett bra tillskott till en bättre värme ekonomi, eller hur?
M V H
Arne
villa byggd 1957 IVT optima 700  och 290 A/W ägare

admin

  • Gäst
admin
SV: Fast kondensering vs flytande kondensering
« Svar #9 skrivet: 22 februari 2005, 11:59:20 »
Utan att kunna bilda mig en fullständig uppfattning kan jag ändå hålla med dig om det.

Betänk dock att minskningen gäller värmepumpens förbrukade energi, inte din totala elförbrukning.

Har du separat elmätare till din värmepump kan du ju se hur stor dess förbrukning varit och göra en bedömning utifrån den.

Utloggad arnen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik och inte värmepumpar!
SV: Fast kondensering vs flytande kondensering
« Svar #10 skrivet: 22 februari 2005, 12:34:37 »
Utan att kunna bilda mig en fullständig uppfattning kan jag ändå hålla med dig om det.

Betänk dock att minskningen gäller värmepumpens förbrukade energi, inte din totala elförbrukning.

Har du separat elmätare till din värmepump kan du ju se hur stor dess förbrukning varit och göra en bedömning utifrån den.
Hej igen
Ja , jag har en separat elmätare tiill min värmepump också till elpannan och värmepumpen har en förbrukning runt 33 kw per dygn
den verkar gå mera eller mindre oavbrytet även vid + 4 - 5 graders utevärme.
Märker aldrig att den stannar.
villa byggd 1957 IVT optima 700  och 290 A/W ägare

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Fast kondensering vs flytande kondensering
« Svar #11 skrivet: 22 februari 2005, 13:44:57 »
33 kWh lÃ¥ter ju inte alarmerande mycket iofs om den gÃ¥r nästan 24 tim/dygn. Hur stort är ditt hus effektbehov vid ~5 graders utetemperatur och vad var din tidigare energiförbrukning? En optima 500 kan ge ca 5kW vid en utetemp pÃ¥ 7 grader. Sen sjunker uteffekten ganska drastiskt ner tills den stannar helt.  Mellan +7 och -7 kan den tappa upp till 40-50% i uteffekt.

Det är svårt att ge en exakt siffra på hur stor skillnaden mellan fast och flytande är men en rimlig upskattning borde vara mellan 10-20% beroende på diit faktiska framledningsbehov under större delen av "eldningsäsongen". Om det är så att pumpen går i stort sett dygnet runt redan vid 4-5 plusgrader ute kan man anta att för din del ligger det närmare 10% än 20%. Men observera att detta endast är en sk "kvalificerad gissning".

Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad arnen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik och inte värmepumpar!
SV: Fast kondensering vs flytande kondensering
« Svar #12 skrivet: 22 februari 2005, 14:40:43 »
Hej Per
Min framledning till radiatorer ligger oftast mellan 35 - 41 graders värme
Med olja drog huset ca 2700 liter per år, ett ganska välisolerat hus där hela källarevåningen är extra  isolerad
både invändigt och utvändigt.
Mitt hus förbrukar vid +5 ca 45 kw.
Men enligt vad jag kan förstå så är det värt att kämpa för vad som angavs i mitt avtal en Optima 500 med
flytande kondensering, eller hur?

M V H
Arne
« Senast ändrad: 22 februari 2005, 15:01:23 av arnen »
villa byggd 1957 IVT optima 700  och 290 A/W ägare

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Fast kondensering vs flytande kondensering
« Svar #13 skrivet: 22 februari 2005, 16:23:09 »
Hej Arne,

Står det i avtalet att flytande kondensering ska användas så ska det vara det som installeras. Här är det bara att ligga på leverantören och få det fixat eller kompenseras ekonomiskt för den uteblivna besparingen. Alternativt gå till ARN om du inte får nåt gehör från IVT.

Tittar man på den driftsekonomiska sidan torde skillnaden i driftskostnad ligga på ungefär 400kr/år. Räknar man på ditt energibehov och pumpens uteffekt så bör den klara uppvärmningen utan tillskott ner till nån eller ett par minusgrader och ha en ungefärlig drifttid på 4300 timmar per år. Men 33kWh per dygn i förbrukning för pumpen och elpannan låter helt normalt för ditt energibehov vid den här tiden på året. Detta naturligtvis med reservation map var du bor.

Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad arnen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik och inte värmepumpar!
SV: Fast kondensering vs flytande kondensering
« Svar #14 skrivet: 22 februari 2005, 19:57:27 »
Hej Arne,

Står det i avtalet att flytande kondensering ska användas så ska det vara det som installeras. Här är det bara att ligga på leverantören och få det fixat eller kompenseras ekonomiskt för den uteblivna besparingen. Alternativt gå till ARN om du inte får nåt gehör från IVT.

Tittar man på den driftsekonomiska sidan torde skillnaden i driftskostnad ligga på ungefär 400kr/år. Räknar man på ditt energibehov och pumpens uteffekt så bör den klara uppvärmningen utan tillskott ner till nån eller ett par minusgrader och ha en ungefärlig drifttid på 4300 timmar per år. Men 33kWh per dygn i förbrukning för pumpen och elpannan låter helt normalt för ditt energibehov vid den här tiden på året. Detta naturligtvis med reservation map var du bor.

Hej Per
Bor i Skövde
M V H
Arne
« Senast ändrad: 23 februari 2005, 14:08:54 av Rickard »
villa byggd 1957 IVT optima 700  och 290 A/W ägare

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!