Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felsökning Tvättmaskin Miele  (läst 63836 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
Felsökning Tvättmaskin Miele
« skrivet: 30 augusti 2010, 20:35:32 »
Hej

Någon som sitter ute i stugorna med en Miele tvättmaskin?

Vår maskin har funkat kanon i ca 4 år, tills igår. Den larmar "kontrollera avlopp" och "kontrollera tillopp".
Jag pratade med en jättetrevlig tjej på Mieles serviceavdelning idag som tipsade om att skruva på "propellern" till avloppspumpen (det samlas väl en del ludd och skit i den, antar jag). Minst 15 varv och åt varje håll och sedan prova igen. Funkade det fortfarande inte var det bara att försöka igen....
Nu börjar jag fÃ¥ ont i högerhanden... jag skruvar och skruvar  :-\ och ingenting händer.

Har någon av er andra erfarenhet av något liknande?

Kan tillägga att jag bokat tid för hembesök av servicetekniker, men den första tid de hade var torsdag om 10 dagar. Det vore ju nice om det gick att fixa innan dess!

Tips någon?

/Nickan
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Felsökning Tvättmaskin Miele
« Svar #1 skrivet: 30 augusti 2010, 20:40:53 »
Många maskiner kräver att utloppsslangen är placerad ganska högt för att den skall fungera, men så enkelt är det väl aldrig för dig?


Utloggad _ingemar_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: gävleborg
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Felsökning Tvättmaskin Miele
« Svar #2 skrivet: 30 augusti 2010, 21:03:05 »
du kan även kolla så att det inte sitter nåt i slangen ex mynt, påsförslutare eller dyligt
har du provat å blåsa i slangen ?
tar den in vatten som den ska ? annars kolla så att det kommer vatten det kan sitta en sil på inloppsventilen
1½ plans hus 90 kvm bo yta 60 kvm biyta, värmer huvudsakligen med pellets har även en l/lvp samt en braskamin inst hösten -09. 2 i hushållet + katten
förbrukning 8500kw + ca 3 ton pellets + ca 3m3 ved

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Felsökning Tvättmaskin Miele
« Svar #3 skrivet: 30 augusti 2010, 21:09:31 »
du kan även kolla så att det inte sitter nåt i slangen ex mynt, påsförslutare eller dyligt
har du provat å blåsa i slangen ?
tar den in vatten som den ska ? annars kolla så att det kommer vatten det kan sitta en sil på inloppsventilen

Tack för tips!
Jag har inte kollat utloppsslangen... vad fesligt det vore om man hittade något oväntat där :)

Vad det gäller inloppsslangen så har jag skruvat isär och gjort rent filtret/silen. Det var behövligt såg det ut som.

Vad det gäller höjden på utloppsslangen tar jag nog och konsulterar manualen, de kanske har några krav där som jag missat.

Tack för input, ner i tvättstugan med förnyad energi!
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Felsökning Tvättmaskin Miele
« Svar #4 skrivet: 30 augusti 2010, 21:10:12 »
Den larmar "kontrollera avlopp" och "kontrollera tillopp".

Konstigt att det larmar både tillopp och utlopp. Om det är strul med avloppet som tjejen trodde kan du ju ta isär och kolla att det är fritt. Jag hade en gång en skjortknapp som hade satt sig precis över avloppsanslutningen vid vattenlåset där man trär på slangen.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Felsökning Tvättmaskin Miele
« Svar #5 skrivet: 30 augusti 2010, 21:48:10 »
Avkalkningsmedel typ Melitta i vattenslangen kan inte va fel. Töm bort vattnet och ersätt med avkalkning.  :-\
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Felsökning Tvättmaskin Miele
« Svar #6 skrivet: 30 augusti 2010, 21:51:18 »
Den larmar "kontrollera avlopp" och "kontrollera tillopp".

Konstigt att det larmar både tillopp och utlopp.

I Mieles manual står det att om det larmar på både till- och avlopp har "vattensskyddsystemet reagerat" och man bör kontakta Miele service. Därför blev jag så positivt överraskad när jag ringde till dem tidigare idag och jag fick lite konkreta tips på vad jag kunde göra på egen hand. Var rädd att man var tvungen att "reseta" systemet på något sätt efter att den larmat på detta vis.

Hur som haver...
Nu har jag kollat avlopp och tillopp och gjort rent vid avloppspumpen - utan resultat. Börjar kännas lite kört.

/Nickan
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Felsökning Tvättmaskin Miele
« Svar #7 skrivet: 30 augusti 2010, 21:53:50 »
Avkalkningsmedel typ Melitta i vattenslangen kan inte va fel. Töm bort vattnet och ersätt med avkalkning.  :-\

Alla idéer mottages tacksamt  :) men här är jag nog inte riktigt med i matchen!
Hur menar du att jag ska få in avkalkningsmedlet? Och i vad? Avloppsslangen?

/Nickan
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad _ingemar_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: gävleborg
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Felsökning Tvättmaskin Miele
« Svar #8 skrivet: 30 augusti 2010, 22:51:56 »
har du sett om det är lite blött under maskinen ?
1½ plans hus 90 kvm bo yta 60 kvm biyta, värmer huvudsakligen med pellets har även en l/lvp samt en braskamin inst hösten -09. 2 i hushållet + katten
förbrukning 8500kw + ca 3 ton pellets + ca 3m3 ved

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Felsökning Tvättmaskin Miele
« Svar #9 skrivet: 30 augusti 2010, 22:52:56 »
Vattenslangen till tvättmaskin, i den du rensade silen, innloppet menar jag. Jag hade en gång en maskin, kan inte säga säkert om det var Mielen, den ville inte gå. problemet var kalk i magnetventilen. Jag tog loss slangen, tömde den på vatten, hälde i avkalkningsmedel som fick verka en stund, sen gick den igen.
Inte vet jag om det funkar men det kan ju inte skada.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Felsökning Tvättmaskin Miele
« Svar #10 skrivet: 31 augusti 2010, 19:22:37 »
har du sett om det är lite blött under maskinen ?

Ja, det är/var blött under den.

/Nickan
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad _ingemar_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: gävleborg
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Felsökning Tvättmaskin Miele
« Svar #11 skrivet: 31 augusti 2010, 23:25:00 »
kolla vart det är läcka
då är det troligt att ett översvämmnings skydd som har löst ut
1½ plans hus 90 kvm bo yta 60 kvm biyta, värmer huvudsakligen med pellets har även en l/lvp samt en braskamin inst hösten -09. 2 i hushållet + katten
förbrukning 8500kw + ca 3 ton pellets + ca 3m3 ved

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Felsökning Tvättmaskin Miele
« Svar #12 skrivet: 05 september 2010, 15:30:22 »
kolla vart det är läcka
då är det troligt att ett översvämmnings skydd som har löst ut

Japp, Ingemar, det verkar vara översvämningsskyddet.

Jag har dragit mig lite för att skruva isär maskinen och leta rätt på flotören eller vad det kan vara som har reagerat.
Men... efter ytterligare lite googlande idag hittade jag en tråd på ett engelskt forum. Där löd tipset att tippa maskinen framåt för att bli av med vattnet som löst ut skyddet.

Sagt och gjort! Ytterligare nÃ¥gra deciliter vatten rann ut. När jag sedan satte i kontakten och slog pÃ¥ maskinen har den slutat larma  Thumbsup

Nu går första maskinen. Och jag håller tummarna att problemet nu är ur världen :)

/Nickan
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad _ingemar_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: gävleborg
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Felsökning Tvättmaskin Miele
« Svar #13 skrivet: 05 september 2010, 16:19:38 »
återkommer problemet måste du hitta orsaken till det är vatten på fel ställe i maskinen
1½ plans hus 90 kvm bo yta 60 kvm biyta, värmer huvudsakligen med pellets har även en l/lvp samt en braskamin inst hösten -09. 2 i hushållet + katten
förbrukning 8500kw + ca 3 ton pellets + ca 3m3 ved

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Felsökning Tvättmaskin Miele
« Svar #14 skrivet: 16 september 2010, 01:21:22 »
Kan man låna tråden för en lite äldre Miele?

Modell W723, nittital.
Den funkar som den ska, förutom att den missar centrifugering ibland, ffa höga varv - tvekar, saktar ner, försöker igen.
Bytte kolen efter rekommendation, men ingen skillnad. Antar det är styrkortet som fallerar - finns här nÃ¥gon som kan dessa?  studs
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!