Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förflytta värme frÃ¥n nedervÃ¥ning till övervÃ¥ning  (läst 25406 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tuben

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Tjena,

Har precis installerat en LLVP i huset.Är jättenöjd med maskinen och installationen. Har upptäckt ett litet problem bara.

På nedervåningen får jag upp en bra temperatur men övervåningen får knappt nån värme alls. Det märks väldigt tydligt när man har varit en stund på övervåningen och sedan går ner. Det är som ett lock ungefär halvvägs ner i trappen.

Vad göra??? Jag vill gärna kunna värma upp övervÃ¥ningen ocksÃ¥ med min nya fina tysta diskreta LLVP...  :'(

Jag har sett att det finns värmeförflyttare men de verkar bara vara utformade för att förflytta mellan rum på samma plan, dvs genom väggar. Finns det någon liknande konstruktion för att trycka upp värme på övervåningar?

Mvh
"tuben"

Utloggad screen

  • Vill gärna men vet inte riktigt än...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: MÃ¥lilla
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Saknar du ömhet & värme?...slÃ¥ dig med radiatorn!
Som jag förstår det, så måste luften dra sig uppåt om man har ventiler som sitter så långt bort i de övre rummen som möjligt. Värme stiger ju som sagt och den måste kunna stiga vidare ut ur huset i övervåningen för att det skall bildas ett drag (vacuum) från nedervåningen.

Så kolla hur du har det med ventilationen på övervåningen och var (om?) dom sitter.
Öppna upp så långt bort och högt upp från trappen upp som möjligt för att luftvandringen från undervåningen skall börja bege sig upp.

Finns säkert flera tipps som kommer ångandes snart. :)

Mvh Björn//
Bor i tvåplans reviterat timmerhus utan källare från 1865 på 160kvm med hustru och två barn. Vilka numera flyttat.
Huset är idag (var?) direktel-uppvärmt och hade en förbrukning på ca:19.200kWh. Nu med en Toshiba RAS10 ND på undervåningen och ett år senare (071206 -> 081206) så har förbrukningen sjunkit till 15.700kWh. Sätter snart in min andra pump en Mitsubishi Elektric FD25 VAHB på ovanvåningen i trapphuset mitt i huset. Hoppas på att vinna en del då jag inte skall behöva använda elraddarna på ovanvåningen mer hoppas jag. Ny rapport om ca ett år.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Hej Tuben!  HÃ¥ller helt med Screen om att det första du skall börja titta pÃ¥ är ventilationen i huset, vad har du för typ av ventilaton?? och hur fungerar denna pÃ¥ övre vÃ¥ningen?? Det här med värmelock i trappen känner jag väl igen ifrÃ¥n mina egna övningar i ämnet, och det tyder pÃ¥ att du har för lite utsug (dÃ¥lig ventilation) pÃ¥ övre vÃ¥ning, vilket gör att du fÃ¥r för lÃ¥g luftgenomströmning till övre planet, och (varm) luften stannar därmed i trappan.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad tuben

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Hej igen och tack för sÃ¥ snabba svar. Det är fantastiskt vilken hjälp man kan fÃ¥ här!!  :D

I alla fall, Vi har nyinstallerade friskluftsventiler i varje rum i huset. 3 st på nedervåningen (kök, matrum vardagsrum) + 3 st på övervåningen (3 st sovrum). Så det tycker jag borde räcka till.

Sen sÃ¥ kommer det lite kluriga: Vi har krypgrund pÃ¥ kÃ¥ken. I den är ett mekanisk frÃ¥nluftsystem installerat. Det funkar sÃ¥ att det drar ner inomhusluft pÃ¥ fyra ställen pÃ¥ nedervÃ¥ningen i grunden. Luften transporteras runt där nere och spottas sedan ut via ett rör pÃ¥ utsidan. Fläkten kan jag styra själv, kör den oftast pÃ¥ ganska lÃ¥g effekt. (jag behöver ingen hÃ¥rfön där ute...  ;D) Systemet installerades nÃ¥gra Ã¥r innan vi köpte, och vad jag förstod sÃ¥ var det för att motverka eventuella fuktproblem som skulle kunna uppkomma.

Detta ger ju i alla fall att jag alltid har ett undertryck i huset. Visserligen litet, men ändå.

Ska man försöka satsa på nån form av sugande system på övervåningen också? Än så länge har jag inte kommit på någon "bra" lösning, så alla idéer mottages tacksamt.

//Tuben

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
Vad händer om du stänger ventilationen till krypgrunden (tillfälligt) blir det då varmt uppe?
Det verkar som om du har undertryck på bottenvåningen och därför kan inte värmen stiga upp till övre våningen.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
Hej Tuben

Jag blir lite undrande över din nerblåsning av luft inifrån ner i krypgrunden.
Det är ju så att även om innomhusluften är någorlunda torr och du blåser ner den i ett utrymme som är kallare så kommer relativa luftfuktigheten att stiga och om den stiger för mycket kan t.o.m. kondensering uppstå.
Det behöver inte bli så men jag skulle kolla hur pass fuktigt det är i grunden.
Berätta gärna resultatet.

MVH
Messer

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
Hej
I stället för att trycka upp luft till övervåningen så kan
du skapa ett litet undertyck på övervåningen genom att, med
hjälp av en fläkt, dra ner luft från övervåningen till nedervåningen.
 Luften kommer dÃ¥ att stiga mycket lättare via trappen till övervÃ¥ningen.
Om du trycker upp luft med en fläkt så kommer den naturliga
värmestigningen via trappen att helt avstanna.

Jag vet inte hur din planlösning är kontra pump-placering,
men man kan göra mycket med en fläkt + lite spirorör.
(om man kan dra det så att det inte blir fult).

/Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Hej Tuben
Jag blir lite undrande över din nerblåsning av luft inifrån ner i krypgrunden.
Det är ju så att även om innomhusluften är någorlunda torr och du blåser ner den i ett utrymme som är kallare så kommer relativa luftfuktigheten att stiga och om den stiger för mycket kan t.o.m. kondensering uppstå.
Det behöver inte bli så men jag skulle kolla hur pass fuktigt det är i grunden.
Berätta gärna resultatet.
MVH
Messer

Hej Tuben!  HÃ¥ller helt med Messer här, och personligen tycker jag att det verkar helt galet att pumpa ned varm inneluft i ett kallt, fuktigt och helt oisolerat utrymme som en krypgrund. Min uppfattning är att du riskerar genom detta att fÃ¥ svÃ¥rare fukt och mögelskador pÃ¥ bjälklag och trossbotten pÃ¥ huset än utan denna finess. Om jag vore som du sÃ¥ skulle jag precis som Messer föreslÃ¥r snarast via en hygrometer mäta upp luftfuktigheten i krypgrunden för att se resultatet, därefter skulle jag prova med att försöka avleda inneluften frÃ¥n att komma ned i krypgrunden under ett antal dygn för att sedan provmäta luftfuktigheten igen för att se om resultatet har ändrats. Jag tror att du fÃ¥r en klart högre luftfuktighet när du kör ned inneluften i krypgrunden än om du inte gör det.
Sen hur du skall göra för att avleda inneluften från att komma ned i krypgrunden under några dygn det vet jag inte, men om du inte kan leda luften rätt ut i vindan så kanske det är lättast att stänga av fläkten helt under några dagar.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
...det som vore kul att veta är...Hur har ni installerat vp och var i förhållande till trappa..Är det ett suteränghus eller en vanlig 1,5 plan?......
LJ

Utloggad Niklas32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Min svärfar har gjort en smart grej, han har skurit upp golvet pÃ¥ väl valda ställen, ca 30 cm lÃ¥ngt  och 5 cm brett strömmar upp värme därigenom... Tänkte själv att en utveckling av dessa hÃ¥l vore att stoppa i tex datafläktar osv...

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Min svärfar har gjort en smart grej, han har skurit upp golvet pÃ¥ väl valda ställen, ca 30 cm lÃ¥ngt  och 5 cm brett strömmar upp värme därigenom... Tänkte själv att en utveckling av dessa hÃ¥l vore att stoppa i tex datafläktar osv...

Hej Niklas!  Nu skall vi inte överdriva det här med värmetransport till överplanet genom att göra nÃ¥gra onödiga hÃ¥l i golvet, oftast brukar det finnas en trappa till övervÃ¥ning med en hyfsat stor öppning (schakt), och kommer inte värmen upp genom denna öppning sÃ¥ lär nÃ¥gra smÃ¥ extrahÃ¥l i golvet göra varken till eller frÃ¥n vad det gäller värmeförflyttningen till övre plan.
Nej skall man lyckas med detta så får man antingen se till att förbättra ordinarie ventilation i huset, eller också arrangera en spec internventilation i huset mellan övre och undre plan via rör och kanalfläkt isf.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
hej
jag har en bekant som byggde en värme transport kanal i väggen mellan reglarna
+ en fläkt som puffar värmen från undervåningen å släpper ut den i golvnivå på övervåningen

han va helt otroligt nöjd med hur det funkade

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
hej
jag har en bekant som byggde en värme transport kanal i väggen mellan reglarna
+ en fläkt som puffar värmen från undervåningen å släpper ut den i golvnivå på övervåningen
han va helt otroligt nöjd med hur det funkade

Det tror jag alldeles säkert Dr Chun-Lan, det är ju bl.a en metod som skulle kunna funka bra.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
hej
tjaa killen va nöjd å det såg faktiskt bra ut ...
en fläkt på väggen å ett galler nere vid golvet på övervåningen...

vad händer om ni vädrar på övervåningen ??
smyger det inte upp varmluft då,trappen bör ju funka som en mur nästan

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
Hej

Är det inte så att varm luft stiger och kall luft sjunker ?

Så som jag ser det så kan det inte bildas ett lock av kall luft som hindrar varm luft att stiga upp genom trappen.
Problemet blir nog att få varm luft att sprida sig horisontalt, den varma luften stiger upp till taket och skall den sen försöka komma in i nästa rum så kommer värmen att hindras av att dörrarna inte är öppna ända upp till taket.
Så den värme som kan spridas mellan rummen är den värme luften har i överkant av dörrhålet.
Det jag nu beskrivit är ungefär det som man kallar skiktning, så Tuben tänk dig huset uppåner och se om du liksom har håligheter där den varmaste luften fastnar.

Ett annat problem med värmespridningen från värmepumpen är att fläkten blåser inte luften speciellt långt, kanske 5-6 meter, jag besväras inte av någon blåst och jag har min soffa c:a 3 meter framför min pump.
Så värmespridningen blir nog mest genom diffusion genom luften och om den spridningen är långsammare än avkylningen så blir det kallt längs bort.

Att förflytta värme med fläktar upplever jag som svårt, jag har provat kanalfläktar och trumfläktar, det blev väldigt liten effekt men det lät som f.n.
Man skulle behöva en radialfläkt ungefär som i värmepumpen så att man kunde förflytta mycket luft med lite oväsen.
Jag skulle vilja ha en fläkt som man skulle kunna sätta i en trumma ungefär 50 * 560 mm så man kunde bygga in den i vägg så skulle jag låta den suga in luft från taket i ett rum och ut på golvet i nästa rum för att flytta värme mellan rummen.

Jag har inte kommit underfund med hur jag skall få upp värmen till övervåningen för jag är lite tveksam till att göra stora hål mellan planen annars skall man väl ta värme från golvet på övervåningen och skicka ner i taket vid värmepumpen samt ta värme från taket en bra bit från värmepumpen och blåsa upp på golvet i övervåningen.
Men var f.n får man tag i fläktar ??

By the way, jag fick min hojplats efter en kallas tuben vilket är den ende jag träffat som kallas tuben så jag undrar om det kan vara du.

MVH
Messer

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!